Zajęcia wychowania fizycznego opracowane zgodnie z nową podstawą programową. Konspekt opracowany przez J.Maciejewską z wykorzystaniem znanych zabaw ruchowych. Zajęcia zrealizowano z klasą II i I wspólnie z M. Grzelak - 28.03.2014
Konspekt zajęć z wychowania fizycznego ,,Zdobycie zamku”
- Czynności organizacyjne – wdrażanie nawyków higienicznych (przebranie się w stroje sportowe), zbiórka, powitanie, korygowanie postawy.
- Rozgrzewka – przygotowanie organizmu do zajęć ruchowych.
Zabawy orientacyjno-porządkowe:
Balonik – dzieci stoją w ciasnym kółeczku, jedno obok drugiego z chwytem rąk. Nauczyciel poleca dzieciom ,, nadmuchać balonik”. Dzieci cofają się wolno naśladując jednocześnie powiększanie się balonika. Gdy koło jest duże, nauczyciel klaszcze w ręce i woła: Balon pękł! Dzieci opuszczają ręce i przysiadają lub przechodzą do leżenia.
Ptaszki w gniazdach – nauczyciel rozkłada kilka hula-hop – to gniazda dla ptaków. Dzieci są rozdzielone po kilka do jednego gniazda. Ptaki siedzą w gniazdach. Na sygnał wylatują z gniazd, krążą w różnych kierunkach, a na zapowiedź: Do gniazd! Lecą na swoje miejsca, do swoich gniazd.
Słonko świeci-deszcz pada – nauczyciel ma dwie wstążki, w kolorze żółtym – będzie symbolem słońca i w kolorze niebieskim – symbolizuje deszcz. Za pomocą linii wyznaczamy miejsce, gdzie jest dom, oddzielając od terenu ogródka, gdzie dzieci będą biegały. Kiedy nauczyciel pokazuje kolor żółty, dzieci wybiegają na dwór, podskakują. Deszcze pada! i wskazanie koloru niebieskiego powoduje szybki powrót dzieci do domu.
Ćwiczenia z elementami równowagi:
Bociany chodzą po łące – ustawienie w luźnej rozsypce. Na polecenie prowadzącego dzieci chodzą w różnych kierunkach wysoko podnosząc kolana. Na sygnał zatrzymują się na jednej nodze, a stopę drugiej opierają o kolano nogi postawnej. Wyciągają ramiona w przód i klaszczą w ręce. Chód i stanie jednonóż powtarzamy kilka razy.
- Główna część zajęć – kształtowanie zwinności i zręczności na torze przeszkód.
Dzielimy uczniów na 3 rzędy, każdy rząd oznaczony innym kolorem.
Wyścigi szeregów. Na polecenie prowadzącego każdy rząd obiega pachołek ustawiony na krańcu boiska i powraca na swoje miejsce.
3 pkt otrzymuje grupa, która zakończyła zmagania jako pierwsza, 2 pkt za II miejsce i 1 pkt za III miejsce. Otrzymane punkty w formie kolorowych kółek dzieci przyklejają na plakacie przybliżając się w ten sposób do wieży zamkowej. Wygra drużyna, która jako pierwsza przyklei swoje kółko na zamkowej wieży lub będzie najbliżej celu.
Rzuty do celu – każde z dzieci ma do wykonania 1 rzut woreczkiem do celu (można wykorzystać hula-hop lub kosz na śmieci). Zliczamy celne punkty . 3 pkt dla drużyny z największą ilością celnych rzutów, 2 pkt za II miejsce i 1 pkt za III miejsce.
Tunele – wygrywa drużyna, która jako pierwsza ukończy czworakowanie w tunelu.
Skoki na piłkach – dzieci skaczą cały dystans na piłkach, trzymając je za uszy. Obiegają pachołek na końcu sali i wracają do rzędów.
Bieg na gazetach – chodzi o przemierzenie całego dystansu w możliwie najkrótszym czasie, utrzymując stopy na dwóch kartkach gazety położonej na ziemi, wykorzystując trzecią kartkę, którą przekłada się do przodu ręką
Posumowanie rywalizacji.
- Ćwiczenia kończące zajęcia.
- ,,Marcowe słońce” – zabawa uspokajająca. Dzieci kładą się na podłodze, zamykają oczy i spokojnie oddychają, wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.
- Ćwiczenie korekcyjne – wzmacnianie mięśni grzbietu. Dzieci, leżąc na brzuchu, naśladują ruchy płynącej żabki, co kilka ruchów odpychając się dłońmi od podłogi i posuwając się do przodu.
- Czynności porządkowe, zbiórka, omówienie zajęć, pożegnanie grupy.