Opracował Zespół w składzie:
ks. Stanisław Mikos
mgr Marzena Matuszewska
mgr Anna Tyborska
inż. Ryszard Strychalski
CELE PROFILAKTYKI W SZKOLE
-
Diagnoza zagrożeń w szkole.
-
Wczesna interwencja w sytuacji zaistniałego problemu.
-
Zapobieganie niebezpieczeństwom w szkole, w tym przemocy fizycznej i psychicznej.
-
Wspieranie uczniów w rozwoju emocjonalnym, społecznym i fizycznym.
-
Zwiększenie samoświadomości uczniów co do niebezpieczeństw i zagrożeń.
-
Przeciwdziałanie i zapobieganie uzależnieniom, osłabianie czynników ryzyka, wzmacnianie czynników chroniących.
-
Kształtowanie i wzmacnianie pozytywnych postaw i zachowań, w tym postaw obywatelskich oraz rozwijanie umiejętności respektowania norm społecznych.
-
Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w szkole.
-
Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
-
Wspieranie rozwoju dzieci 5 i 6 – letnich w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego.
-
Kształtowanie w uczniach umiejętności współpracy i odpowiedzialności za siebie i innych.
-
Wspieranie rozwoju uczniów niepełnosprawnych w szkole.
-
Przeciwdziałanie wysokiej absencji uczniów
METODY PRACY
-
Ankiety
-
Burza mózgów
-
Sesje dyskusyjne w grupie
-
Prelekcje, pogadanki
-
Rozmowa
-
Rysunki, plakaty
-
Ulotki
-
Przedstawienia, teatrzyki
-
Konkursy, quizy, krzyżówki
-
Rozgrywki sportowe
-
Gry dydaktyczne i zabawy (sytuacyjne i interakcyjne)
-
Drama i odgrywanie ról
FORMY PRACY
-
Praca indywidualna
-
Praca w grupach
-
Praca w zespołach zadaniowych
-
Poradnictwo i konsultacje
-
Terapia
ZADANIA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI
-
Diagnoza problemów, których przyczyną są trudności wychowawcze, szkolne, emocjonalne i zdrowotne uczniów oraz eliminowanie tych problemów.
-
Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w szkole.
-
Przeciwdziałanie niepowodzeniom w nauce.
-
Motywowanie uczniów do nauki i realizacji obowiązku szkolnego.
-
Wspieranie uczniów zdolnych oraz rozwijanie zainteresowań uczniów.
-
Wspieranie rozwoju uczniów 6 i 7– letnich rozpoczynających naukę w szkole oraz dzieci 5 – letnich w oddziałach przedszkolnych.
-
Diagnoza problemów występujących w środowisku szkolnym i rodzinnym prowadzących do zachowań agresywnych wśród uczniów.
-
Wspieranie uczniów niepełnosprawnych.
-
Promowanie zdrowego trybu życia.
-
Zapobieganie uzależnieniom uczniów.
-
Zapobieganie wysokiej absencji uczniów.
-
Zachęcanie i wymaganie od uczniów zachowań prospołecznych i respektowania norm społecznych.
PRZEWIDZIANE EFEKTY
Uczniowie:
-
lepiej radzą sobie z problemami, sprawiają w szkole mniej trudności wychowawczych;
-
postrzegają, rozumieją i respektują normy społeczne;
-
potrafią radzić sobie z negatywnymi emocjami;
-
są świadomi niebezpieczeństw i zagrożeń oraz potrafią im zapobiegać.
ponadto:
-
Zmniejszenie drugoroczności oraz poprawa wyników w nauce dzięki uczestnictwu uczniów w zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych oraz zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych.
-
Poprawa wyników w nauce poprzez uczestnictwo uczniów w kółkach zainteresowań, konkursach przedmiotowych oraz zawodach sportowych.
-
Zwiększenie frekwencji uczniów w szkole.
-
Przestrzeganie kultury słowa.
-
Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
-
Wprowadzenie wśród uczniów mody na niepicie i niepalenie.
-
Aktywny udział uczniów w imprezach prozdrowotnych, wykształcenie postaw prozdrowotnych.
-
Korzystanie przez uczniów i ich rodziców ze wsparcia profesjonalnych instytucji działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
-
Prowadzenie monitoringu działań w wyodrębnionych obszarach.
-
Korzystanie przez uczniów z różnych form pomocy w szkole.
-
Dobra adaptacja uczniów rozpoczynających naukę w szkole oraz uczniów niepełnosprawnych.
IDENTYFIKACJA PROBLEMU
Problemy zdiagnozowane w szkole:
-
Potrzeba objęcia szczególnym wsparciem dzieci 5 i 6 – letnich, m.in. z uwagi na obniżenie wieku szkolnego;
-
Objęcie wsparciem uczniów klasy IV, z uwagi na obniżenie wieku szkolnego;
-
Nierespektowanie przez niektórych uczniów norm społecznych, w tym agresywne zachowania;
-
Potrzeba adaptacji w szkole uczniów niepełnosprawnych;
-
Niski poziom umiejętności przewidywania przez uczniów zagrożeń i niebezpieczeństw;
-
Zbyt niska wiedza uczniów i niestosowanie się do zasad zdrowego trybu życia;
-
Wysoka absencja uczniów.
DZIAŁANIA SZKOŁY W WYBRANYCH OBSZARACH
-
Potrzeba objęcia szczególnym wsparciem dzieci 5 i 6 – letnich z uwagi na obniżenie wieku szkolnego
Lp. |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
1. |
Wstępna diagnoza problemów występujących wśród dzieci 5 i 6 – letnich (emocjonalnych, wychowawczych, zdrowotnych) - przeprowadzenie ankiety diagnozującej problemy uczniów |
Wychowawcy klas I i 0 |
Wrzesień 2016 |
2. |
Pogłębiona diagnoza, kierowanie na badania specjalistyczne uczniów, którzy mają problemy w różnych sferach funkcjonowania |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
3. |
Rozmowy z rodzicami, opiekunami prawnymi uczniów, objęcie ich wsparciem |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
4. |
Udostępnianie rodzicom i opiekunom wykazu instytucji, gdzie można uzyskać pomoc, szczególnie, jeśli wsparcie szkoły jest niewystarczające |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
5. |
Prowadzenie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych oraz korekcyjno – kompensacyjnych |
Nauczyciele |
Wg planu |
6. |
Prowadzenie elementów terapii uczniów w celu eliminacji problemów emocjonalnych, uczenie radzenia sobie ze stresem |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
7. |
Systematyczna edukacja uczniów w zakresie uczenia radzenia sobie z problemami, ze stresem, uczenie radzenia sobie w różnych sytuacjach |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
8. |
Stworzenie możliwości rozwijania zainteresowań uczniom zdolnym poprzez udział w kółkach zainteresowań, konkursach, wycieczkach; dostosowanie wymagań edukacyjnych do wyższych możliwości intelektualnych |
Wychowawcy, nauczyciele |
Wg potrzeb |
9. |
Rozbudzanie ciekawości, zachęcanie i motywowanie uczniów do nauki poprzez stosowanie nowoczesnych i zróżnicowanych technik i metod pracy z uczniem |
Wychowawcy, nauczyciele |
Cały rok szkolny |
-
Nierespektowanie przez uczniów norm społecznych, w tym agresywne zachowania uczniów
Lp. |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
1. |
Sporządzanie plakatów, gazetek i organizacja konkursów szkolnych dotyczących konieczności przestrzegania norm i zasad współżycia społecznego |
Wychowawcy, SU |
Rok szkolny |
2. |
Systematyczna edukacja uczniów w zakresie radzenia sobie z trudnymi emocjami oraz w zakresie obrony przed czyjąś agresją |
Wychowawcy |
Rok szkolny Na bieżąco |
3. |
Stała kontrola zachowań pozytywnych i negatywnych (analiza wpisów w teczkach wychowawców) |
Wychowawcy |
Rok szkolny Na bieżąco |
4. |
Oferta zajęć pozalekcyjnych |
Nauczyciele |
Rok szkolny |
5. |
Organizowanie wycieczek, imprez w ramach czasu wolnego od zajęć edukacyjnych |
Wychowawcy, Rada Rodziców |
Rok szkolny |
6. |
Przeprowadzanie lekcji wychowawczych poruszających temat konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem i identyfikacji problemów, także tych prowadzących do agresji |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
7. |
Interwencje w klasach, rozwiązywanie na bieżąco problemów, których przyczyną jest brak respektowania zasad i norm społecznych |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
8. |
Rozmowy indywidualne z uczniami i ich rodzicami mające na celu eliminację zachowań agresywnych |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
9. |
Zapoznanie uczniów ze zbiorem norm i zasad, pogadanki i warsztaty w klasach dotyczące norm społecznych, ich postrzegania przez uczniów i ich respektowania |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
10. |
Organizacja teatrzyków i przedstawień na temat podstawowych norm społecznych obowiązujących w szkole i poza nią |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
-
Potrzeba adaptacji w szkole uczniów niepełnosprawnych
Lp. |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
termin |
1. |
Dogłębne zapoznanie się z problemami dzieci niepełnosprawnych |
Wychowawcy |
Wrzesień 2016 |
2. |
Kierowanie uczniów na dodatkowe badania specjalistyczne, jeśli zaistnieje taka potrzeba, ew. monitorowanie terminów badań kontrolnych |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
3. |
Rozmowy z rodzicami, opiekunami prawnymi uczniów niepełnosprawnych, objęcie ich wsparciem |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
4. |
Udostępnianie wykazu instytucji, gdzie można uzyskać pomoc, jeśli wsparcie szkoły jest niewystarczające |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
5. |
Prowadzenie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych oraz korekcyjno – kompensacyjnych |
Nauczyciele |
Wg potrzeb |
6. |
Systematyczna edukacja uczniów w zakresie uczenia radzenia sobie z problemami, ze stresem, uczenie radzenia sobie w różnych sytuacjach |
Wychowawcy |
Wg potrzeb |
7. |
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych |
Wychowawcy, nauczyciele |
Cały rok szkolny |
8. |
Zapewnienie uczniom dodatkowej pomocy w różnej formie, jeśli stan psychofizyczny ucznia będzie tego wymagał, z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności (zajęcia świetlicowe, pomoc w nauce, umożliwienie wykorzystania przez uczniów odpowiednich pomocy podczas zajęć lekcyjnych i inne) |
Wychowawcy, inni nauczyciele |
Wg potrzeb |
9. |
Pozyskanie szczegółowej wiedzy na temat chorób i ich objawów, które są przyczyną niepełnosprawności uczniów |
Wszyscy nauczyciele |
Wg potrzeb |
-
Nieumiejętność przewidywania i zapobiegania przez uczniów zagrożeniom i niebezpieczeństwom
L.p. |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
1. |
Pogadanki w klasach dotyczące rozpoznawania zagrożeń w szkole i poza nią oraz zachowań mających na celu przewidywanie niebezpieczeństw i zapobieganie im |
Wychowawcy klas |
Na bieżąco |
2. |
Prelekcje z udziałem Straży Miejskiej dla wszystkich klas na temat bezpieczeństwa |
Straż Miejska |
Wg harmonogramu |
3. |
Prelekcje z udziałem Policji dla klas młodszych. |
Policja |
Wg harmonogramu |
4. |
Realizacja w klasach 1 – 3 programu profilaktycznego „Ratujemy i uczymy ratować” pod patronatem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy |
M. Grzelak |
Wg harmonogramu |
|
Realizacja w klasach 4 – 6 programu profilaktycznego „Ratujemy i uczymy ratować” pod patronatem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy |
J. Rosowski |
Wg harmonogramu |
5. |
Zapoznawanie na bieżąco uczniów z różnymi niebezpieczeństwami, m.in. takimi jak pożar i ewakuacja z budynków, właściwe korzystanie z różnych sprzętów i urządzeń elektrycznych, właściwe poruszanie się w terenie, zachowanie się na wycieczkach, w sytuacjach urazów ciała, wypadków, skutki palenia papierosów i picia alkoholu |
Wychowawcy |
Na bieżąco |
6. |
Konkursy plastyczne, ulotki i gazetki dotyczące tematyki niebezpieczeństw i sposobów zapobiegania im oraz zachowania w sytuacji realnego zagrożenia |
Wychowawcy, SU |
Na bieżąco |
-
Zbyt niska wiedza uczniów i niestosowanie się do zasad zdrowego trybu życia
L.p. |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
1. |
Diagnoza uczniów pod kątem problemów zdrowotnych – badania profilaktyczne dla uczniów |
Pielęgniarka szkolna |
Wg terminarza badań |
2. |
Badania przesiewowe uczniów – badanie wad postawy |
Pielęgniarka szkolna |
Wg terminarza badań |
3. |
Fluoryzacja zębów – program profilaktyczny z NFZ |
Pielęgniarka szkolna |
Wg terminarza |
4. |
Kształtowanie postaw prozdrowotnych, pogadanki i warsztaty w klasach IV – VI. |
Wychowawcy |
Na bieżąco |
5. |
Pogadanki, prelekcje w klasach I – III na temat zdrowego trybu życia |
Wychowawcy |
Na bieżąco |
6. |
Organizacja Dnia Sportu dla wszystkich klas |
Wychowawcy, R. Strychalski |
Czerwiec 2017 |
7. |
Organizacja imprez antynikotynowych, antyalkoholowych, antynarkotykowych: - konkursy plastyczne - konkursy literackie
|
Wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarz, pielęgniarka szkolna |
Cały rok zgodnie z planem |
8. |
Realizacja programu antynikotynowego organizowanego przez SANEPID w klasach 0 – III: „Nie pal przy mnie, proszę”, „Czyste powietrze wokół nas” , w klasach IV – VI: „Znajdź właściwe rozwiązanie” |
M. Grzelak A, Tyborska |
Cały rok |
9. |
Przeprowadzanie lekcji wychowawczych, pogadanek w klasach IV - VI na temat szkodliwości palenia tytoniu, spożywania alkoholu, narkotyków, dopalaczy. Pogadanki we wszystkich klasach o napojach energetyzujących i ich szkodliwości dla zdrowia dzieci i młodzieży |
Nauczyciele |
Na bieżąco |
10. |
Trzymaj formę |
A. Tyborska R. Strychalski |
6. Przeciwdziałanie wysokiej absencji uczniów
L.p. |
Działania |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
1. |
Ustalenie zasad usprawiedliwiania nieobecności i zwolnień uczniów |
Nauczyciele |
Wrzesień |
2. |
Rada szkoleniowa „Przyczyny absencji” |
Zespół do spraw profilaktyki |
Październik |
3. |
Pogadanki dla rodziców |
Wychowawcy |
Październik |
4. |
Nagradzanie uczniów z najwyższą frekwencją |
Wychowawcy/Dyrektor |
Po 1. i 2. semestrze |
5. |
Promowanie wysokiej frekwencji wśród uczniów |
Wychowawcy |
Cały rok |
EWALUACJA PROGRAMU PROFILAKTYKI
Ewaluacja programu zostanie przeprowadzona w czerwcu 2017r.
Akceptujemy działania zapisane w Szkolnym Programie Profilaktyki
Samorząd Szkolny:
Akceptujemy działania zapisane w Szkolnym Programie Profilaktyki:
Rada Rodziców:
Przewodniczący: