Realizacja zajęć dodatkowych rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne w ramach projektu "Nauka-lepsze jutro!".
#FunduszeUE
Podczas zajęć uczestnicy rozwijają i doskonalą umiejętności związane z rozpoznawaniem, rozumieniem i wyrażaniem emocji, budowaniem prawidłowych relacji z innymi oraz skutecznym funkcjonowaniem w grupie społecznej. Uczymy się radzenia sobie z różnymi przeżyciami, nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji oraz skutecznego komunikowania się.
Uczniowie zastanawiali się, jakie mogą być przyczyny złości Anny na podstawie opowiadania zawartego w książce Ch. Kress pt.: „Sposoby na złość, gniew i dobre relacje”. Po wysłuchaniu opowiadania uczniowie mieli za zadanie odpowiedzieć na pytania zadane do tekstu oraz wskazać, jak ze złością poradziła sobie bohaterka opowiadania.
Uczniowie dowiedzieli się, co oznacza nasilenie emocji. Uświadomili sobie, że każdy człowiek może w tej samej sytuacji odczuwać inne emocje i o innym nasileniu. Wykonali ćwiczenie, które polegało na wcieleniu się w osobę przeżywającą trudną sytuację i określeniu odczuwanej przez nią emocji oraz jej intensywności.
Starsi uczniowie poznali trzy style myślenia: myśli emocjonalne, myśli oparte na faktach i myśli mądre. Wykonywali ćwiczenia związane z rozpoznawaniem myśli różnych osób w przykładowych sytuacjach.
Uczniowie rozwijali w sobie pewność siebie oraz przełamywali wstyd. Doskonalili również kreatywność i umiejętność pracy w grupie.
Uczniowie dowiedzieli się, jaką rolę pełni wyobraźnia w rozwoju emocjonalnym. Losowali karty z sytuacjami, które mieli za zadanie sobie wyobrazić, a następnie starali się opowiedzieć o ich skutkach.
Młodsi uczniowie poznawali sposoby na radzenie sobie z porażką. W przeczytanym opowiadaniu dotyczącym Jacka i jego drużyny koszykarskiej mieli za zadanie wskazać myśli, które „karmią” złość oraz te, które sprawiają, że ustępuje i zmniejsza się. Następnie wykonywali pracę z plasteliny, podczas której ćwiczyli umiejętność dzielenia się i współpracy z innymi.
Uczniowie rozładowywali bieżące napięcia emocjonalne poprzez ćwiczenia ruchowe. Doskonalili umiejętność współpracy oraz uważnego słuchania drugiej osoby.
Uczniowie rozwijali umiejętność wyrażania nadziei, marzeń i potrzeb oraz kształtowali pozytywną postawę poprzez wysłuchanie bajki terapeutycznej pt.: „Magiczne drzewo życzeń” oraz poprzez tworzenie własnego drzewa życzeń.
Uczniowie ze starszej grupy dowiedzieli się, że są w stanie wpłynąć na swoje emocje, zmieniając myślenie. Nabywali wiedzę dotyczącą sposobów przemieniania myśli. Wykonywali praktyczne ćwiczenia związane z przekształcaniem swojego stylu myślenia na podstawie konkretnych sytuacji z życia nastolatka.
Młodsi uczniowie doskonalili umiejętność radzenia sobie z lękiem. Opowiadali o tym, czego najbardziej się boją. Wysłuchali bajki terapeutycznej pt.: „Smok i jego strach”. Dyskutowali na temat jej morału, wspólnie dochodząc do wniosku, że czasami to, czego się boimy może stać się źródłem radości, gdy tylko znajdziemy odwagę, by to poznać. Na podstawie bajki wykonali rysunek smoka, który przezwycięża swój lęk.
Starsi uczniowie zwiększali świadomość emocjonalną. Dowiedzieli się, dlaczego ważna jest znajomość swoich emocji i ich obserwacja. Nabyli wiedzę dotyczącą związków przyczynowo-skutkowych w obszarze emocji i zachowania. Uświadomili sobie znaczenie kontroli w wyrażaniu nieprzyjemnych emocji.
Młodsi uczniowie rozwijali umiejętność współpracy. Rozmawiali o zaletach przyjaźni na podstawie wysłuchanej bajki pt.: „Przyjaciele z lasu”. W grupach przygotowali leśną polanę, na której narysowali zwierzęta symbolizujące różne cechy przyjaźni.
Uczestnicy korzystając z pięknej pogody wypełniali kartę pracy, na której mieli wskazać, jakie emocje w dzisiejszym dniu odczuwali. Takie zadanie ułatwiło rozpoczęcie rozmowy o doświadczanych emocjach. Omawialiśmy wybrane sytuacje, w których się poszczególne z nich pojawiły. Na zakończenie zajęć uczestnicy zagrali w odgadywanie nazw emocji i uczuć, których litery zostały przestawione. Uczniowie przypominali, co odczytane emocje znaczą i w jakich sytuacjach najczęściej się pojawiają, utrwalając wiedzę z tego zakresu.
Podczas zajęć uczniowie ze starszej grupy przypominali sobie sytuację, która ich ostatnio zezłościła i na jej podstawie analizowali swoje zachowanie. Szukali również pomysłów na to, jak sobie z silną złością radzić we właściwy sposób. Swoje propozycje opierali na pomocniczych kartach terapeutycznych „Radzenie sobie ze złością”.