Na zajęciach uczniowie poznali działanie prostego przyrządu optycznego – camera obscura (pierwowzór aparatu fotograficznego) pozwalającego uzyskać rzeczywisty obraz. Konstrukcja tej kamery okazała się dla uczniów bardzo prostym zadaniem.
![img_9757.jpg [600x800]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/396/cms/szablony/107636/zdjecia/orign/img_9757.jpg)
"Co łączy mandarynki i łódź podwodną?"
Uczniowie przeprowadzili doświadczenie polegajce na sprawdzeniu, dlaczego mandarynki unoszą się na wodzie, a gdy jedną obierzemy ze skórki to opadnie ona na dno. Dowiedzieli się także, jaką rolę odgrywają pęcherzyki powietrza zawarte w skórce mandarynki i jakie podobne zjawisko zachodzi w łodzi podwodnej.
Uczniowie poznali zasadę działania elektromagnesu. Z materiałów takich jak: bateria (paluszek), drut miedziany, śruba, kawałek tekturki, taśma klejąca, spinacze - sami zbudowali to urządzenie, wytwarzające pole magnetyczne w wyniku przepływu przez nie prądu elektrycznego.
Uczniowie poznali pojęcia: dylatacja czasu, teoria względności czasu według Einsteina, prędkość światła.
Uczniowie poznali co to jest "ciecz nienewtonowska" - ciecz, która przeczy prawom Newtona. Do wykonania tego doświadczenia uczniowie wykorzystali skrobię ziemniaczaną, wodę, miskę oraz drewniany tłuczek kuchenny. Ciecz nienewtonowska oddziałuje siłą proporcjonalnie odwrotną do tej, jaką na nią oddziałujemy. Uczniowie lepiąc z niej kulkę, stwierdzili, że zachowuje się ona jak ciasto, by potem, gdy ją puścili, rozpłynęła się na ręce. Ten eksperyment był świetną formą zabawy sensorycznej. Pokazał również gdzie można wykorzystać ciecz nienewtonowską - np. w kamizelkach dla żołnierzy.
Uczniowie poznali zjawisko dyfuzji - procesu samorzutnego rozprzestrzeniania się cząsteczek jednej substancji w drugiej. Przeprowadzili doświadczenie dyfuzji soku z buraka w ciepłej i zimnej wodzie oraz dyfuzji w powietrzu.
Uczniowie poznali sposób, w jaki samemu można zrobić spektroskop – urządzenie do analizy widma promieniowania świetlnego.