ZADANE NAUCZANIE – FIZYKA 25,26 marzec
klasa 7 |
Temat: Zasada dynamiki Newtona
|
klasa 8 |
Temat: Zjawisko odbicia światła. 1. Przeczytać temat w podręczniku.
|
KLASA 8
1.Uzupełnij zdania.
Światło padając na określoną powierzchnię ulega od niej…………………………… . Światło odbija się zgodnie z zasadą kąt ………………………… równy jest kątowi…………………… .
2. Podpisz wszystkie elementy przedstawione na poniższym rysunku.
FIZYKA 30.03 i 03.04.2020
KLASA |
TEMATY (CZYNNOŚCI UCZNIÓW) |
KLAS 8 |
- uczeń wykonuje 2 zdania z treścią a. jeśli kąt miedzy „normalną” a promieniem padającym wynosi 30o, to ile wynosi kąt zawarty między promieniem odbitym a powierzchnią odbijającą. b. Jeżeli kąt odbicia wynosi 12o to ile wynosi kąt zawarty między promieniem padającym a powierzchnią odbijającą .
- uczeń zapoznaje się z treścią tematu w podręczniku - uczeń zapoznaje się z filmem edukacyjnym na YouTube pt „ Fizyka od podstaw – załamanie światła, pryzmat, fizyka, optyka”. |
KLASA 7. |
- - uczeń zapoznaje się z treścią tematu w podręczniku - uczeń zapoznaje się z filmem edukacyjnym na YouTube pt „Trzecia zasada dynamiki Newtona , zjawisko odrzutu”
|
KLASA 8 – TEMAT: Zwierciadła
- zapoznaj się z tematem lekcji na str. 229 w podręczniku
- przeanalizuj różne rodzaje zwierciadeł, zwróć uwagę ile zwierciadeł występuje w twoim otoczeniu
- sporządź notatkę w zeszycie zawierając w niej informacje
a. co to jest zwierciadło
b. rodzaje zwierciadeł
c. przykłady zwierciadeł w najbliższym otoczeniu
KLASA 7 – TEMAT: Praca mechaniczna
- zapoznaj się z tematem lekcji na str. 198-202
- przeanalizuj wzór na prace mechaniczną na str. 199 w podręczniku
- w formie notatki, w zeszycie odpowiedz na pytania :
a. Kiedy w sensie fizycznym mówimy, że nad ciałem wykonano pracę
b. Wzór na pracę mechaniczną (oznaczenia wielkości fizycznych)
c. Jednostka miary pracy mechanicznej
21.04.2020 - KLASA 7 – TEMAT: Praca mechaniczna – rozwiązywanie zadań
- wykonaj w zeszycie poniższe zadania:
1.Określ czy w sensie fizycznym w poniższych przypadkach została wykonana praca
a. Ula ciągnie sanki tak nie
b. Wazon stoi na półce tak nie
c. Basia wchodzi po schodach tak nie
d. Jacek podnosi książkę z podłogi tak nie
e. Babcia czyta gazetę tak nie
2. Pan Robert przeszedł odcinek 200 m. Pchał przed sobą wózek z dzieckiem używając przy tym siły 30N. Oblicz jaką pracę wykonał pan Robert.
3. Na jaką wysokość podniesiono ciało o ciężarze 60 N, jeśli wykonano przy tym pracę 120 J.
KLASA 8 – TEMAT: Otrzymywanie obrazu na zwierciadle płaskim.
- przeanalizuj rysunek przedstawiający konstrukcję obrazu na zwierciadle płaskim w podręczniku na str. 238
- wykonaj samodzielnie pod tematem taką konstrukcję obrazu (przy konstrukcji obrazu zachowaj reguły , które dotychczas poznałeś )
23.04.2020 - KLASA 8 – TEMAT: Cechy obrazu otrzymanego na zwierciadle płaskim
- zapoznaj się z tematem lekcji na str. 230 -232 w podręczniku
- sporządź notatkę w zeszycie zawierając w niej informacje
a. Co to znaczy że obraz jest prosty
b. Co to znaczy , że obraz jest pozorny
c. Co to znaczy , że obraz jest tych samych rozmiarów
KLASA 7 – TEMAT: Moc j jej jednostka miary
- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku
- przeanalizuj wzór moc
- w formie notatki, w zeszycie odpowiedz na pytania :
a. Czym jest moc
b. Wzór na moc (wyjaśnij symbole wielkości fizycznych użytych we wzorze)
c. Jednostka miary mocy
28.04.2020 - KLASA 7 – TEMAT: Moc i jej jednostka – rozwiązywanie zadań
- wykonaj w zeszycie poniższe zadania:
Oblicz moc urządzenia które w czasie 4s wykonało pracę 20 J.
- Ile czasu potrzeba , aby 20 Watowa żarówka zużyła 10 J energii elektrycznej (pracy).
- Jaką pracę wykona suszarka o mocy 2000 Wat w czasie 2 min.
KLASA 8 FIZYKA – TEMAT: Otrzymywanie obrazu na zwierciadłach sferycznych (wklęsłych)
- przeanalizuj rysunek przedstawiający konstrukcję obrazu na zwierciadle płaskim w podręczniku
- zapoznaj się z określeniami: środek krzywizny zwierciadła, oś zwierciadła, ognisko, ogniskowa, przedmiot, obraz
30.04.2020 - KLASA 8 – TEMAT: Konstrukcja obrazu na zwierciadle wklęsłym.
- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku
- sporządź w zeszycie konstrukcje obrazu na zwierciadle wklęsłym kiedy spełniony jest warunek x>2f
- podaj cechy otrzymanego obrazu
KLASA 7 FIZYKA – TEMAT: Energia mechaniczna
- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku
- w formie notatki, w zeszycie odpowiedz na pytania :
a. Czym jest energia mechaniczna
b. Podaj symbol i jednostkę miary energii mechanicznej
c. Podział energii mechanicznej na potencjalną i kinetyczną
05.05.2020 - KLASA 7 – TEMAT: Energia mechaniczna.
- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku
- w zeszycie pod tematem sporządź notatkę zawierając w niej odpowiedzi na następujące pytania
- Czym jest energia mechaniczna
- Podział energii mechanicznej
- Czy energię ciała można zwiększyć? Jeśli tak to w jaki sposób.
KLASA 8 – TEMAT: Otrzymywanie obrazu na zwierciadłach sferycznych (wklęsłych)- spełniony warunek x=2f
- przeanalizuj rysunek przedstawiający konstrukcję obrazu na zwierciadle płaskim w podręczniku
- zapoznaj się z cechami obrazu powstałego przy spełnieniu warunku x=2f
07.05.2020 -KLASA 8 – TEMAT: Konstrukcja obrazu na zwierciadle wklęsłym.
- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku
- sporządź w zeszycie konstrukcje obrazu na zwierciadle wklęsłym kiedy spełniony jest warunek x<2f
- podaj cechy otrzymanego obrazu
KLASA 7 – TEMAT: Energia potencjalna – rozwiązywanie zadań.
- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku
- w formie notatki, w zeszycie odpowiedz na pytania :
a. Czym jest energia potencjalna
b. Podaj symbol i jednostkę miary energii potencjalnej
c. Podaj wzór na energię potencjalną . Wyjaśnij wszystkie symbole wielkości fizycznych zawarte we wzorze.
12.05.2020 - KLASA 7 – TEMAT: Energia kinetyczna
- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku
- w zeszycie pod tematem sporządź notatkę zawierając w niej odpowiedzi na następujące pytania
- Czym jest energia kinetyczna (podaj przykłady ciał posiadających taki rodzaj energii)
- Podaj wzór na energię kinetyczną ( wyjaśnij wszystkie symbole wielkości fizycznych zamieszczone we wzorze)
- Podaj jednostkę miary energii kinetycznej
KLASA 8 FIZYKA – TEMAT: Soczewki – skupiające i rozpraszające
- zapoznaj się z tematem w podręczniku
Sporządź notatkę
- czym jest soczewka
- podział soczewek
- zastosowanie soczewek
14.05.2020 - KLASA 8 – TEMAT: Otrzymywanie obrazów na soczewkach.
- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku
- sporządź w zeszycie konstrukcje obrazu na soczewce dwustronnie wypukłej , podaj cechy otrzymanego obrazu
KLASA 7 FIZYKA – TEMAT: Energia kinetyczna – rozwiązywanie zadań.
Wykonaj następujące zadania :
a. Piłka o masie 0,5 kg toczy się z prędkością 4 m/s2. Oblicz jej energię kinetyczną.
b. Jaką energię kinetyczną ma samochód o masie 700kg poruszający się z prędkością 100km/h.
15.05.2020 - KLASA 8 – TEMAT: Otrzymywanie obrazów na soczewkach.
- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku
- sporządź w zeszycie konstrukcje obrazu na soczewce dwustronnie wypukłej , podaj cechy otrzymanego obrazu
KLASA 7 FIZYKA – TEMAT: Energia kinetyczna – rozwiązywanie zadań.
Wykonaj następujące zadania :
a. Piłka o masie 0,5 kg toczy się z prędkością 4 m/s2. Oblicz jej energię kinetyczną.
b. Jaką energię kinetyczną ma samochód o masie 700kg poruszający się z prędkością 100km/h.
19.05.2020 - KLASA 7 – TEMAT: Energia kinetyczna i potencjalna – ćwiczenia
Wykonaj poniższe ćwiczenia
1. Oblicz jaką energię potencjalną ma sportowiec, który stoi na wieży o wysokości 5 m chcąc skoczyć do wody. Masa sportowca wynosi 60 kg.
2. Co się stanie z energią kinetyczną pewnego ciała, którego prędkość wzrośnie 2 razy.
3. Oceń prawda, fałsz
- Wszystkie ciała niezależnie od stanu w jakim się znajdują (ruch, spoczynek) mają energię kinetyczną ……………………………..
- Jabłko ,które wisi na gałęzi na pewnej wysokości nad Ziemią ma energię potencjalną ……………………………
- Energia potencjalna może przechodzić w kinetyczną i odwrotnie……………………..
- Energia kinetyczna danego ciała jest tym większa im mniejsza jest jego masa …………
- Energia potencjalna ciała jest większa im większa jest wysokość na jakiej znajduje się ciało ………………………………………
4. Masa jadącego autobusu wynosi 12 t a prędkość z jaką się porusza 90km/h. Oblicz jego energię kinetyczną.
5. Oblicz z jakiej wysokości spada gruszka na Ziemię jeśli jej masa wynosi 20 dag. Gruszka spada pod wpływem siły 10 N.
KLASA 8 – TEMAT: Otrzymywanie obrazów na soczewkach skupiających.
- zapoznaj się z tematem w podręczniku
- wykonaj konstrukcje obrazu na soczewce skupiającej kiedy jest spełniony warunek x=2f
21.05.2020 - KLASA 8 – TEMAT: Dalekowzroczność i krótkowzroczność
- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku
- w formie notatki w zeszycie wyjaśnij pojęcia krótkowzroczność i dalekowzroczność
KLASA 7 – TEMAT: Przemiany energii mechanicznej
- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku str. 214-216
- w formie notatki, w zeszycie wykonaj zadanie 2 str 216
27.05.2020 - KLASA 7 – TEMAT: Powtórzenie widomości – praca , moc , energia
Wykonaj poniższe ćwiczenia
Oblicz jaką pracę wykona dźwig , który na wysokość 3m podniósł betonowy blok o masie 870 kg.
- Jak jest moc urządzenia, które w czasie 2 min wykonuje pracę 300 J.
- Jak jest energia kinetyczna rowerzysty, który wraz z rowerem ma masę 100 kg i porusza się z prędkością 5m/s
KLASA 8 FIZYKA – TEMAT: Pryzmaty. Jak powstaje tęcza?
- zapoznaj się z tematem w podręczniku
- wykonaj notatkę
a. wyjaśnij co to jest pryzmat
b. podział pryzmatów
c. wyjaśnij co dzieje się ze światłem w pryzmacie.
d. wyjaśnij jak powstaje tęcza
02.06.2020 KLASA 7 – TEMAT: Powtórzenie widomości – właściwości materii
Wykonaj poniższe ćwiczenia
1. Budowa ciał niezależnie od stanu skupienia
2. Stany skupienia materii
3. Podaj właściwości ciał stałych cieczy, gazów
4. Wyjaśnij czym jest dyfuzja, menisk i napięcie powierzchniowe
KLASA 8 FIZYKA – TEMAT: Powtórzenie wiadomości – zasady dynamiki Newtona .
1. Jakie przyspieszenie osiągnie rowerzysta , który razem z rowerem ma masę100 kg. Siła wywołująca ruch rowerzysty wynosi 400 N
Jaka jest siła, która wywołuje ruch ciała o masie 4 kg. Ciało to porusza się z przyspieszeniem 2m/s2.