Szkoła Podstawowa w Karścinie

ZADANE NAUCZANIE – FIZYKA 25,26 marzec

 

klasa 7

Temat:  Zasada dynamiki Newtona

  1. Przeczytać temat w podręczniku.
  2. Przepisać do zeszytu i wykonać poniższą  kartę pracy.

 

klasa 8

Temat: Zjawisko odbicia światła.

1. Przeczytać temat w podręczniku.

  1. Przepisać do zeszytu i wykonać  poniższą kartę pracy.

 

KLASA 8

 1.Uzupełnij zdania.

 Światło padając na określoną powierzchnię ulega od niej…………………………… . Światło odbija się zgodnie z zasadą kąt ………………………… równy jest kątowi…………………… .

 2. Podpisz wszystkie elementy przedstawione na poniższym rysunku.

 


FIZYKA  30.03 i  03.04.2020

KLASA

TEMATY  (CZYNNOŚCI UCZNIÓW)

KLAS 8

  1. Zjawisko odbicia światła

- uczeń wykonuje 2 zdania z treścią

a. jeśli kąt miedzy „normalną” a promieniem padającym wynosi 30o, to ile wynosi kąt zawarty między promieniem odbitym a powierzchnią odbijającą.

b. Jeżeli kąt odbicia wynosi 12o to ile wynosi kąt zawarty między promieniem padającym a powierzchnią odbijającą .

 

  1. Zjawisko załamania światła.

- uczeń zapoznaje się z treścią tematu w podręczniku

- uczeń zapoznaje się z filmem edukacyjnym na YouTube pt „ Fizyka od podstaw – załamanie światła, pryzmat, fizyka, optyka”.

KLASA 7.

  1. III zasada dynamiki Newtona

- - uczeń zapoznaje się  z treścią tematu w podręczniku

- uczeń zapoznaje się z filmem edukacyjnym na YouTube pt „Trzecia zasada dynamiki Newtona , zjawisko odrzutu”

 

  1. Zasady dynamiki Newtona – rozwiązywanie zadań
  1. Jaka siła działająca na ciało o masie 2kg nadaje ciału przyspieszenie 2m/s2
  2. Jaka jest masa ciała , jeżeli wiadomo, że siła 5N nadaje mu przyspieszenie 0,5 m/s2
  3. Z jakim przyspieszeniem porusza się ciało o masie10 kg, jeśli działa na nie siła wypadkowa 40N

KLASA 8  – TEMAT: Zwierciadła

 - zapoznaj się z tematem lekcji na str. 229 w podręczniku

- przeanalizuj różne rodzaje zwierciadeł, zwróć uwagę ile zwierciadeł występuje w twoim otoczeniu

- sporządź notatkę w zeszycie zawierając w niej informacje

a. co to jest zwierciadło

b. rodzaje zwierciadeł

c. przykłady zwierciadeł w najbliższym otoczeniu

 KLASA 7 – TEMAT: Praca mechaniczna

- zapoznaj się z tematem lekcji na str. 198-202

- przeanalizuj wzór na prace mechaniczną  na str. 199  w podręczniku

- w formie notatki, w zeszycie odpowiedz na pytania :

a. Kiedy w sensie fizycznym mówimy, że nad ciałem wykonano pracę

b. Wzór na pracę mechaniczną (oznaczenia wielkości fizycznych)

c. Jednostka miary pracy mechanicznej


21.04.2020 - KLASA 7 – TEMAT: Praca mechaniczna – rozwiązywanie zadań

- wykonaj w zeszycie poniższe zadania:

 1.Określ czy w sensie fizycznym w poniższych przypadkach została wykonana praca

 a. Ula ciągnie sanki                                   tak       nie

b. Wazon stoi na półce                              tak       nie

c. Basia wchodzi po schodach                   tak      nie

d. Jacek podnosi książkę z podłogi           tak       nie

e. Babcia czyta gazetę                               tak       nie

 2. Pan Robert przeszedł odcinek 200 m. Pchał przed sobą wózek z dzieckiem używając przy tym siły 30N. Oblicz jaką pracę wykonał pan Robert.

 3. Na jaką wysokość podniesiono ciało o ciężarze 60 N, jeśli wykonano przy tym pracę 120 J.  

KLASA  8 – TEMAT:  Otrzymywanie obrazu na zwierciadle płaskim.

 - przeanalizuj rysunek przedstawiający konstrukcję obrazu na zwierciadle płaskim w podręczniku na str. 238

- wykonaj samodzielnie pod tematem taką konstrukcję obrazu (przy konstrukcji obrazu zachowaj reguły , które dotychczas poznałeś )


23.04.2020 - KLASA 8 – TEMAT: Cechy obrazu otrzymanego na zwierciadle płaskim

   - zapoznaj się z tematem lekcji na str. 230 -232 w podręczniku

 - sporządź notatkę w zeszycie zawierając w niej informacje

 a. Co to znaczy że obraz jest prosty

 b. Co to znaczy , że obraz jest pozorny

 c. Co to znaczy , że obraz jest tych samych rozmiarów

KLASA 7 – TEMAT: Moc j jej jednostka miary

  - zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku

 - przeanalizuj wzór moc   

 - w formie notatki, w zeszycie odpowiedz na pytania :

 a. Czym jest moc

 b. Wzór na moc (wyjaśnij symbole wielkości fizycznych użytych we wzorze)

 c. Jednostka miary mocy


28.04.2020 - KLASA 7 – TEMAT: Moc i jej jednostka – rozwiązywanie zadań

 - wykonaj w zeszycie poniższe zadania:

 Oblicz moc urządzenia które w czasie 4s wykonało pracę 20 J.

  1. Ile czasu potrzeba , aby 20 Watowa żarówka zużyła 10 J energii elektrycznej (pracy).
  2. Jaką pracę wykona suszarka o mocy 2000 Wat w czasie 2 min.

 KLASA  8 FIZYKA – TEMAT:  Otrzymywanie obrazu na zwierciadłach sferycznych (wklęsłych)

 - przeanalizuj rysunek przedstawiający konstrukcję obrazu na zwierciadle płaskim w podręczniku

 - zapoznaj się z określeniami: środek krzywizny zwierciadła, oś zwierciadła, ognisko, ogniskowa, przedmiot, obraz


30.04.2020 - KLASA 8 – TEMAT: Konstrukcja obrazu na zwierciadle wklęsłym.

  - zapoznaj się z tematem lekcji  w podręczniku

 - sporządź w zeszycie konstrukcje obrazu na zwierciadle wklęsłym kiedy spełniony jest warunek x>2f

 - podaj cechy otrzymanego obrazu

 KLASA 7 FIZYKA – TEMAT: Energia mechaniczna

  - zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku 

 - w formie notatki, w zeszycie odpowiedz na pytania :

 a. Czym jest energia mechaniczna

 b. Podaj symbol i jednostkę miary energii mechanicznej

 c. Podział energii mechanicznej na potencjalną i kinetyczną


05.05.2020 - KLASA 7 – TEMAT: Energia mechaniczna.

- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku

- w zeszycie pod tematem sporządź notatkę zawierając w niej odpowiedzi na następujące pytania

    • Czym jest energia mechaniczna
    • Podział energii mechanicznej
    • Czy energię ciała można zwiększyć? Jeśli tak to w jaki sposób.

KLASA  8 – TEMAT:  Otrzymywanie obrazu na zwierciadłach sferycznych (wklęsłych)- spełniony warunek x=2f

 - przeanalizuj rysunek przedstawiający konstrukcję obrazu na zwierciadle płaskim w podręczniku

- zapoznaj się z cechami obrazu powstałego przy spełnieniu warunku x=2f


 07.05.2020 -KLASA 8 – TEMAT: Konstrukcja obrazu na zwierciadle wklęsłym.

  - zapoznaj się z tematem lekcji  w podręczniku

 - sporządź w zeszycie konstrukcje obrazu na zwierciadle wklęsłym kiedy spełniony jest warunek x<2f

 - podaj cechy otrzymanego obrazu

  KLASA 7 – TEMAT: Energia potencjalna – rozwiązywanie zadań.

  - zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku 

 - w formie notatki, w zeszycie odpowiedz na pytania :

 a. Czym jest energia potencjalna

 b. Podaj symbol i jednostkę miary energii potencjalnej

 c. Podaj wzór na energię potencjalną . Wyjaśnij  wszystkie symbole wielkości fizycznych zawarte we wzorze.


12.05.2020 - KLASA 7 – TEMAT: Energia kinetyczna

- zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku

- w zeszycie pod tematem sporządź notatkę zawierając w niej odpowiedzi na następujące pytania

    • Czym jest energia kinetyczna (podaj przykłady ciał posiadających taki rodzaj energii)
    • Podaj wzór na energię kinetyczną ( wyjaśnij wszystkie symbole wielkości fizycznych zamieszczone we wzorze)
    • Podaj jednostkę miary  energii kinetycznej

  KLASA  8 FIZYKA – TEMAT:  Soczewki – skupiające i rozpraszające

- zapoznaj się z tematem w podręczniku

 Sporządź notatkę

- czym jest soczewka

- podział soczewek

- zastosowanie soczewek


14.05.2020 - KLASA 8 – TEMAT: Otrzymywanie obrazów na soczewkach.

  - zapoznaj się z tematem lekcji  w podręczniku

- sporządź w zeszycie konstrukcje obrazu na soczewce dwustronnie wypukłej , podaj cechy otrzymanego obrazu

KLASA 7 FIZYKA – TEMAT: Energia kinetyczna – rozwiązywanie zadań.

 Wykonaj następujące zadania :

a. Piłka o masie 0,5 kg toczy się z prędkością 4 m/s2. Oblicz jej energię kinetyczną.

 b. Jaką energię kinetyczną ma samochód o masie 700kg poruszający się z prędkością 100km/h.


15.05.2020 -  KLASA 8 – TEMAT: Otrzymywanie obrazów na soczewkach.

   - zapoznaj się z tematem lekcji  w podręczniku

 - sporządź w zeszycie konstrukcje obrazu na soczewce dwustronnie wypukłej , podaj cechy otrzymanego obrazu

 KLASA 7 FIZYKA – TEMAT: Energia kinetyczna – rozwiązywanie zadań.

  Wykonaj następujące zadania :

 a. Piłka o masie 0,5 kg toczy się z prędkością 4 m/s2. Oblicz jej energię kinetyczną.

  b. Jaką energię kinetyczną ma samochód o masie 700kg poruszający się z prędkością 100km/h.


19.05.2020 - KLASA 7 – TEMAT: Energia kinetyczna i potencjalna – ćwiczenia

 Wykonaj poniższe ćwiczenia

 1. Oblicz jaką energię potencjalną ma sportowiec, który stoi na wieży o wysokości 5 m chcąc skoczyć do wody. Masa sportowca wynosi 60 kg.

2. Co się stanie z energią kinetyczną pewnego ciała, którego prędkość wzrośnie 2 razy.

3. Oceń prawda,  fałsz

  1. Wszystkie ciała niezależnie od stanu w jakim się znajdują (ruch, spoczynek) mają energię kinetyczną ……………………………..
  2. Jabłko ,które wisi na gałęzi na pewnej wysokości nad Ziemią ma energię potencjalną ……………………………
  3. Energia potencjalna może przechodzić w kinetyczną i odwrotnie……………………..
  4. Energia kinetyczna danego ciała jest tym większa im mniejsza  jest jego masa …………
  5. Energia potencjalna ciała jest większa im większa jest wysokość na jakiej znajduje się ciało ………………………………………

4. Masa jadącego autobusu wynosi 12 t a prędkość z jaką się porusza 90km/h. Oblicz jego energię kinetyczną.

5.  Oblicz z jakiej wysokości spada gruszka na Ziemię jeśli jej masa wynosi 20 dag. Gruszka spada pod wpływem siły 10 N.

KLASA  8 – TEMAT:  Otrzymywanie obrazów na soczewkach skupiających.

 - zapoznaj się z tematem w podręczniku

- wykonaj konstrukcje obrazu na soczewce skupiającej kiedy jest spełniony warunek x=2f


21.05.2020 - KLASA 8 – TEMAT: Dalekowzroczność i krótkowzroczność

 - zapoznaj się z tematem lekcji  w podręczniku

- w formie notatki w zeszycie wyjaśnij pojęcia krótkowzroczność i dalekowzroczność

KLASA 7 – TEMAT: Przemiany energii mechanicznej

 - zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku  str. 214-216

- w formie notatki, w zeszycie wykonaj zadanie 2 str 216


27.05.2020 - KLASA 7 – TEMAT: Powtórzenie widomości – praca , moc , energia

 Wykonaj poniższe ćwiczenia

  Oblicz jaką pracę wykona dźwig , który na wysokość 3m podniósł betonowy blok o masie 870 kg.

  1. Jak jest moc urządzenia, które w czasie 2 min wykonuje pracę 300 J.
  2. Jak jest energia kinetyczna rowerzysty, który wraz z rowerem ma masę 100 kg i porusza się z prędkością 5m/s

KLASA  8 FIZYKA – TEMAT:  Pryzmaty. Jak powstaje tęcza?

 - zapoznaj się z tematem w podręczniku

 - wykonaj notatkę

 a. wyjaśnij co to jest pryzmat

 b. podział pryzmatów

 c. wyjaśnij co dzieje się ze światłem w pryzmacie.

 d. wyjaśnij jak powstaje tęcza 


02.06.2020  KLASA 7 – TEMAT: Powtórzenie widomości – właściwości materii

Wykonaj poniższe ćwiczenia

 1. Budowa ciał niezależnie od stanu skupienia

 2. Stany skupienia materii

 3. Podaj właściwości ciał stałych cieczy, gazów

 4. Wyjaśnij czym jest dyfuzja, menisk i napięcie powierzchniowe

 KLASA  8 FIZYKA – TEMAT:  Powtórzenie wiadomości – zasady dynamiki Newtona .

 1. Jakie przyspieszenie osiągnie rowerzysta , który razem z rowerem ma masę100 kg. Siła wywołująca ruch rowerzysty wynosi 400 N

 Jaka jest siła, która wywołuje ruch ciała o masie 4 kg. Ciało to porusza się z przyspieszeniem 2m/s2.