MATEMATYKA KL 6. Zachęcam do strony: https://www.matzoo.pl/klasa6
https://www.matzoo.pl/ - fajne zabawy dla różnych poziomów klas
Zagadnienia utrwalające i powtórzeniowe ( zbiór zadań)
1. Mnożenie ułamków dziesiętnych: 2. Dzielenie ułamków dziesiętnych
a) 2,1 • 6,9 = d) 11,3 • 2,6 = a) 10 : 3,2= d) 6,3 : 2,5 =
b) 5,12 • 2,4 = e) 0,51 • 3,92 = b) 25 : 7,5 = e) 21,76 : 3,2 =
c) 3,7 • 1,45 = f) 7,32 • 5,94 = c) 4,2 : 1,5 = f) 3,525 : 2,35 =
Wszystkie zadania są z podręcznika: Zad 6 i 9 str. 142
ZASTOSOWANIA W ZADANIACH TEKSTOWYCH Zad 11 do 15 str. 143
ADANIA UZUPEŁNIAJĄCE (minimum 3) Zad 20 do 24 str. 144
OBOWIĄZKOWE: zad 25 i 27 str. 145
PRZYBLIŻENIA DZIESIĘTNE Przeczytaj wyjaśnienia ze strony 146.
Zapoznaj się z przykładami na stronach 147 – 150
Zadania sprawdzające:
Zad 1 – 5 str. 151 (minimum 3)
Zad 8 – 13 str. 151 i 152 (minimum 3)
MATEMATYKA KL 5. Zachęcam do strony: https://www.matzoo.pl/klasa5
https://www.matzoo.pl/ - fajne zabawy dla różnych poziomów klas
Zagadnienia utrwalające i powtórzeniowe ( zbiór zadań)
1. Mnożenie ułamków: 2. Dzielenie ułamków
a) 21 • = d) 1 • 2 = a) 10 : = d) 2 : 1 =
b) • 24 = e) 3 • 2 = b) : 27 = e) 4 : 1 =
c) 2 • 1 = f) 4 • 1 = c) 6 : 4 = f) 5 : 3 =
https://www.matzoo.pl/klasa5/mnozenie-ulamkow-ze-skracaniem_27_572 (Mnożenie)
https://www.matzoo.pl/klasa5/dzielenie-ulamkow-_27_140 (Dzielenie)
Zadania:
1. Ania kisi ogórki w słojach. Do każdego z nich wkłada po 2 kg ogórków. Ile kilogramów ogórków potrzeba
do 7 takich słojów?
2. Ile metrów drewnianego płotka należy kupić, aby ogrodzić:
a) kwadratową grządkę o boku 3 m? b) prostokątną grządkę o wymiarach: 6 m x 1m
3. Prostokątna działka ma obwód 88m. Długość tej działki jest równa 25 m. Oblicz jej szerokość.
4. Na treningu sportowcy jechali rowerami przez 3 godziny ze średnią prędkością 35 .
Ile kilometrów przejechali?
We wskazanych zagadnieniach proszę wykonać minimum po 3 zadania
OBLICZANIE UŁAMKA Z DANEJ LICZBY
Zad 6 – 14 str. 112 (Podręcznik)
DZIELENIE UŁAMKÓW
Zad 7,8,9 str. 117 oraz zad 10 – 13 str. 118 (Podręcznik)
OBLICZANIE LICZBY Z DANEGO JEJ UŁAMKA
Zad 1 – 3 str. 120 oraz zad 4 – 8 str. 121 (Podręcznik)
ZADANIA UTRWALAJĄCE
Zad 12 – 17 str. 124 i zad 18 – 22 str. 125
Zad 9 – 12 str. 126
MATEMATYKA KL 4. Zachęcam do strony: https://www.matzoo.pl/klasa4
https://www.matzoo.pl/ - fajne zabawy dla różnych poziomów klas
Zagadnienia utrwalające i powtórzeniowe ( zbiór zadań)
1. Działania pisemne: (podpisz prawidłowo i oblicz)
- dodawanie
a) 724 + 6923 + 324 e) 82439 + 456 + 10234 i) 4362 + 34 + 1709 + 2346
b) 4906 + 809 + 1538 f) 123 + 474 + 62835 j) 6391 + 427 + 158 + 3491
c) 54245 + 827 + 631 g) 4872 + 2019 + 38 k) 147 + 2361 + 21087 + 365 + 1405
d) 62803 + 457 + 6499 h) 85+ 23476 + 4538 l) 875+2943+2419+62+1507+4375
ZADANIA TEKSTOWE (minimum 3) Podręcznik ( zad. 2 – 11 str. 97)
- odejmowane
a) 784 – 341 e) 4056 – 2341 i) 760023 – 15899
b) 5621 – 3640 f) 3971 – 2694 j) 53610 – 3275
c) 7546 – 3851 g) 6522 – 4329 k) 70103 – 13978
d) 4050 – 6232 h) 35004 – 12536 l) 2008006 – 138549
ZADANIA TEKSTOWE (minimum 3) Podręcznik (zad. 3 – 10 str. 101 oraz zad. 11 – 20 str. 102)
- dwudziałaniowe (wykonaj 2 osobne działania, a w ostatnim nawet 3)
a) 784 – 3572 + 1643 d) 48025 – 7534 – 861 h) 4871 + 235 – 2369
b) 1543 + 7623 – 6491 e) 4105 – 1539 + 329 g) 50402 – 14329 – 6972
c) 59802 – 4999 + 307 f) 294 + 86809 – 30504 i) (48239 + 621) – (1004 – 786)
- mnożenie (utrwalanie tabliczki mnożenia)
a) 734 • 2 e) 203 • 11 i) 236 • 48 m) 234 • 105
b) 1576 • 4 f) 405 • 17 j) 731 • 36 n) 491 • 231
c) 28035 • 7 g) 1057 • 23 k) 429 • 72 o) 1034 • 239
d) 13498 • 6 h) 6071 • 48 l) 1052 • 63 p) 2337 • 9504
ZADANIA TEKSTOWE (minimum 4) Podręcznik (zad. 2,3,6,7,8 str. 108 oraz
Sprawdź czy umiesz zad. 1,2,3 str. 109)
- dzielenie z resztą ( sprawdź wynik z dzielenia za pomocą mnożenia i dodaj resztę!)
(opuść zera jeśli to możliwe !)
a) 783 : 2 d) 3023 : 5 g) 70130 : 20 j) 20000 : 4500
b) 137 : 3 e) 6091 : 7 h) 34000 : 300 k) 4600 : 750
c) 2051 : 4 f) 9210 : 6 i) 10500 : 40 l) 77000 : 400
- dzielenie bez reszty (przez dzielnik 1 i 2-cyfrowy)
https://www.youtube.com/watch?v=kS03-IG4R5g
a) 678 : 2 e) 136 : 8 *i) 3465 : 11
b) 325 : 5 f) 392 : 7 *j) 5934 : 23
c) 492 : 3 g) 792 : 6 *k) 7872 : 48
d) 1024 : 4 h) 1904 : 4 *l) 24912 : 36
ZADANIA TEKSTOWE (minimum 3) Podręcznik (zad. 5,6,7 str. 117 oraz zad. 3,5,6,7 str. 119)
2. Pisemne działania łączne (czyli kilka działań w jednym zapisie! – obowiązuje kolejność działań !!!)
a) 564 + 75 • 9 d) (1759 + 932) : (478 – 96)
b) 1600 – 325 : 5 e) ( 4696 – 3124) : (93 - 89)
c) 4759 + 924: 3 f) 162 • 94 + (125 – 75) : 25 – 307
https://www.youtube.com/watch?v=nJA54n6HuMY&feature=emb_rel_end
kl. 4 kolejność wykonywania działań
3. Miary czasu:
W oparciu o tabelę (Podręcznik str. 121)
1) sekunda, minuta, kwadrans, godzina
Przelicz:
a) 7 min to sekund e) 120 s = min i) 3 kwadranse to min
b) 12 min to sekund f) 190 s = min j) 5 kwadransów to min
c) 18 min = s g) 1200 s = min k) 1 godz i 45 min to kwadransów
d) 50 min = s h) 3600 s = min l) 5 h i 45 min = kwadransów
Ile minut upłynie od: Ile godzin i minut upłynie od?
a) 7.00 do 10.30? a) 3.05 do 22.45?
b) 9.15 do 18.07? b) 13.00 we wtorek do 15.30 w środę
c) 4.35 do 21.17? c) 7.15 w niedzielę do 14.00 w piątek
2) doba, tydzień, miesiąc
Przelicz:
a) 3 dni to godzin e) 70 h = dni i min
b) tydzień to godzin f) 2 tygodnie = dni = h
c) 2 tygodnie i 3 dni to dni g) pół kwietnia = dni = h
d) styczeń i 2 tygodnie to dni h) od lutego 2019 r. do końca maja 2020 r. minie miesięcy
3) kwartał, rok
Przelicz:
a) 90 dni to kwartały c) 2 lata to lub dni e) 36 kwartałów to lat
b) 150 dni to kwartały i dni d) 2 kwartały i styczeń to miesięcy f) 7 lat i 9 miesięcy = kwartałów
4) wiek
Określ wiek:
a) 1205 r. b) 399 r. c) 801 r. d) 1592 r. e) 1671 r. f) 1961 r. g) 1999 r. h) 2002 r. i) 2215 r
ZADANIA TEKSTOWE (minimum 3) Podręcznik (zad. 6 – 16 str.124)
UTRWALENIE WIADOMOŚCI (wybiórczo 5 zadań)
Podręcznik (zad. 3,4 oraz 6,7 str. 127)
(zad. 10 – 14 str. 128 i zadania ze strony 129)
MATEMATYKA KL 7.
POLE POWIERZCHNI KWADRATU I PROSTOKĄTA
Potrzebne wiadomości i wzory – podręcznik str. 130
Zadania (wyniki podaj w centymetrach)
1. Oblicz pole kwadratu o boku długości:
a) 9 cm b) 5,5 dm c) 68 mm d) 0,12 m
2. Oblicz długość boku kwadratu o polu równym:
a) 81 cm2 b) 25 mm2 c) 6,4 dm2 d) 0,36 m2
3. Oblicz pole prostokąta o wymiarach:
a) 6cm x 8cm b) 35mm x 0,4dm c) 4,5cm x 0,07m d) 9,2cm x 870mm
4. Prostokąt ma jeden bok długości 6cm. Oblicz długość drugiego boku prostokąta jeśli jego pole ma:
a) 48 cm2 b) 540 mm2 c) 21 cm2 d) 5,04 dm2
ZAD 6, 7, 8 str. 131
POLE POWIERZCHNI TRÓJKĄTA
Potrzebne wiadomości i wzory – podręcznik str. 132
Zadania (wyniki podaj w centymetrach)
1.Oblicz pole trójkąta mając dane:
a) a = 5m i h = 6cm b) a = 90mm i h = 8,5 cm c) a = 0,4dm i h = 55mm
2. Oblicz wysokość lub podstawę trójkąta mając dane:
a) a=6cm i P=24cm2 b) h=40mm i P=10 cm2 c) a = h i P = 18 cm2
ZAD 4 I 5 str. 133
POLE POWIERZCHNI RÓWNOLEGŁOBOKU I ROMBU
Potrzebne wiadomości i wzory – podręcznik str. 135
Zadania (wyniki podaj w centymetrach)
1.Oblicz pole równoległoboku mając dane:
a) a = 9cm i h = 60mm b) a = 80mm i h = 5,5 cm c) a = 0,7dm i h = 95mm
2. Oblicz wysokość lub podstawę równoległoboku mając dane:
a) a=8cm i P=24cm2 b) h=90mm i P=63 cm2 c) a = h i P = 36 cm2
3. Oblicz pole rombu o przekątnych długości:
a) 4cm i 2,5cm b) 200mm i 0,3m c) d1=6cm a d2 stanowi 2/3 tej długości
3 wybrane zadania ze strony 137
POLE POWIERZCHNI TRAPEZU I DELTOIDU
Potrzebne wiadomości i wzory – podręcznik str. 138 i 139
4 wybrane zadania ze strony 141
5 wybranych zadań powtórzeniowych ze strony 142
Klasa 8.
Tematyka zrealizowana:
- Własności i siatki ostrosłupów.
Wykorzystanie materiałów z podręcznika i ćwiczeń
https://app.wsipnet.pl/sc-192743/podreczniki/strona/149644
- Przekroje ostrosłupów.
Wykorzystanie materiałów z podręcznika i ćwiczeń
https://app.wsipnet.pl/sc-192743/podreczniki/strona/149653
- Utrwalenie wzorów podstawowych figur geometrycznych, które są podstawą ostrosłupa.
Oblicz pola:
kwadratu o boku 0,4 dm
prostokąta o bokach 30mm i 7,5 cm
równoległoboku a=0,05m, b=8cm, h=3,5cm
rombu gdy przekątne to 60mm i 0,1dm
trójkąta gdy a=12cm, h=9,2cm
trapezu gdy a=10cm, b=16cm, c=8cm, h=9cm
Oblicz pola:
kwadratu o boku 7 cm
prostokąta o bokach 5cm i 12cm
równoległoboku a=10cm, b=8cm, h=6cm
rombu gdy przekątne to 8cm i 6cm
trójkąta gdy a=4cm, h=7cm
trapezu gdy a=10cm, b=8cm, c=6cm, h=5cm
Oblicz pola:
kwadratu o boku 2 cm
prostokąta o bokach 3cm i 4cm
równoległoboku a=6cm, h=5cm
rombu gdy d1=3cm i d2=4cm
trójkąta gdy a=4cm, h=5cm
- Pola powierzchni ostrosłupów – przykłady i zadania.
Przykłady rozwiązań i wybrane zadania tekstowe
https://app.wsipnet.pl/sc-192743/podreczniki/strona/149646
Sprawdzenie i analiza rozwiązań. Opisanie i podsumowanie.
Tematyka obecnie realizowana:
1. Objętość ostrosłupa – przykłady i zadania
https://app.wsipnet.pl/sc-192743/podreczniki/strona/149647
Przykłady zadań do wyboru:
Pierwsze 4 zadania są po 3 pkt, pozostałe 2 po 4pkt.
- Podstawą ostrosłupa o wysokości 10 cm jest prostokąt, którego boki mają długości 6 cm i 4 cm. Oblicz objętość tego ostrosłupa.
- Podstawą ostrosłupa jest trójką równoboczny o boku a=4cm, wysokość ostrosłupa to 12cm. Oblicz objętość tego ostrosłupa.
- Podstawą ostrosłupa o wysokości 12 cm jest romb, którego przekątne mają długości 8 cm i 10 cm. Oblicz objętość tego ostrosłupa.
- Podstawą ostrosłupa jest trapez o podstawach 4cm i 8 cm. Wysokość trapezu to 5cm, a ostrosłupa to 14cm. Oblicz objętość tego ostrosłupa.
- Jedna z krawędzi bocznych ostrosłupa ma długość 10 cm i jest prostopadła do podstawy. Oblicz objętość tego ostrosłupa, jeśli wiesz, że jego podstawą jest:
a) prostokąt o bokach 3 cm i 5,
b) trójkąt równoboczny o wysokości 6 cm.
6. Oblicz objętość ostrosłupa prawidłowego czworokątnego. Jego pole powierzchni całkowitej wynosi 48 cm2, a krawędź podstawy i wysokość ściany bocznej są równej długości.
2. Przykłady brył obrotowych
Powstawanie:
- walca w wyniku obrotu prostokąta
- stożka w wyniku obrotu trójkąta
- kuli w wyniku obrotu koła
https://app.wsipnet.pl/sc-192743/podreczniki/strona/149648
Materiały dodatkowe do lekcji matematyki 31 marca
Klasa IV
Temat: Działania pisemne na liczbach naturalnych.
Sprawdzian umiejętności
1. Dodawanie wieloskładnikowe i odejmowanie
2. Zastosowanie w zadaniach tekstowych
3. Mnożenie z zastosowaniami
4. Dzielenie z resztą i bez reszty
Materiały uzupełniające:
Klasa V
Temat: Obliczanie ułamka z danej liczby i liczby z danego jej ułamka.
Ułamek z liczby
Zadania ćwiczeniowe:
1. Kurtka kosztowała 420 zł. Po sezonie cenę zmniejszono o 1/4 tej ceny.
Ile kosztowała kurtka po sezonie?
2. Adam każdego dnia przez 3/24 doby uczy się i odrabia prace domowe. 1/3 razy więcej
czasu w ciągu dnia poświęca na sport. Ile godzin w ciągu dnia Adam przygotowuje się
do lekcji, a ile poświęca na zajęcia sportowe?
Obliczanie liczby z danego jej ułamka
Zadania ćwiczeniowe:
1. Z klasówki z matematyki 12 uczniów, czyli 3/7 wszystkich uczniów w klasie, otrzymało
stopień dobry. Ilu uczniów było w tej klasie?
2. Pani Marta kupiła na wyprzedaży kurtkę, której cena została zmniejszona o 180 zł, czyli o 2/5 ceny
sprzed wyprzedaży. Ile kosztowała kurtka przed obniżką, a ile po obniżce?
Klasa VI
Temat: Przybliżenia dziesiętne.
1. Przykłady stosowania przybliżeń.
2. Zasada zaokrąglania liczb.
3. Zestaw ćwiczeniowy
Materiały uzupełniające:
https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/156241
Klasa VII
Temat: Utrwalenie pól powierzchni figur geometrycznych.
1. Pole powierzchni wielokątów
2. Pole figur złożonych
3. Pole zamalowanej części figury
4. Zestawy ćwiczeń utrwalających
Materiały uzupełniające:
https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/140171
Klasa VIII
Temat: Przykłady brył obrotowych
Powstawanie brył obrotowych
- walca w wyniku obrotu prostokąta
- stożka w wyniku obrotu trójkąta
- kuli w wyniku obrotu koła
https://app.wsipnet.pl/sc-192743/podreczniki/strona/149648
MATEMATYKA 6 kwietnia 2020 KLASA 4
Temat: Obwód kwadratu i prostokąta w zadaniach.
1. Przypomnienie wzorów na obwód kwadratu i prostokąta
2. Zastosowanie w zadaniach tekstowych
3. Ćwiczenie umiejętności zamiany jednostek (cm2, dm2)
4. Zestaw zadań do pracy samodzielnej
5. Różny poziom trudności – zadanie trudniejsze do wyboru
Zestaw:
1. Obwód kwadratu ma 80 cm. Bok jest równy?
2. Działka ma kształt kwadratu o boku 52 m. Ile metrów siatki należy kupić, aby ogrodzić tę działkę?
3. Ogród ma kształt prostokąta o wymiarach 60 m i 50 m. Ile metrów ma ogrodzenie tego ogrodu?
4. O ile centymetrów dłuższy jest obwód kwadratu o boku 6 cm od obwodu kwadratu o boku 3 cm?
5. Obwód prostokąta jest równy 160 dm. Szerokość jest o 10 dm krótsza od długości. Podaj wymiary prostokąta.
6. Podłoga pokoju ma kształt kwadratu o boku 3 m. Drzwi mają 70 cm szerokości.
Ile potrzeba listwy, aby obić nią podłogę wzdłuż ścian? Sporządź rysunek pomocniczy.
Poniższe zadanie jest trudniejszym i dodatkowym (dla chętnych). Można pominąć.
Działka ma kształt prostokąta o obwodzie 240 m. Jeden bok jest dłuższy od drugiego o 20 m. Właściciel podzielił tę działkę na dwie części linią równoległą do krótszego boku tak, że jedna część jest kwadratem. Ogrodził mniejszą działkę. Za 1 metr bieżący siatki zapłacił 14 zł.
Ile kosztowała siatka, jeżeli brama z furtką mają szerokość 3 m?
KLASA 5
Temat: Wyrażenia algebraiczne.
1. Różnica między wyrażeniami arytmetycznymi i wyrażeniami algebraicznymi
2. Litery w wyrażeniu jako niewiadome (zmienne)
3. Zapisywanie tekstu w postaci wyrażenia algebraicznego
4. Nazwa wyrażenia algebraicznego
Zestaw przykładów – praca z podręcznikiem
5. Porządkowanie wyrażeń
6. Zestaw zadań i przykładów
KLASA 6
Temat: Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i dziesiętnych na zwykłe.
1. Sposoby zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne
- metoda skracania
- metoda rozszerzania
- metoda dzielenia pisemnego licznika przez mianownik
2. Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły
- przedstawianie w postaci z mianownikiem 10, 100, 1000
- skracanie ułamków
3. Karta pracy
KLASA 7
Temat: Wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego.
1. Podawanie nazwy wyrażeń algebraicznych – utrwalenie
2. Spotykane i już obliczane wartości, np. w polach powierzchni figur
3. Proste przykłady obliczania wartości wyrażenia przy danych wartościach zmiennych
4. Zestaw zadań praktycznych
5. Zadanie trudniejsze i opracowanie na ocenę celujący
NOWY DZIAŁ: WPROWADZENIE DO RACHUNKU PRAWDOPODOBIEŃSTWA
KLASA 8
Temat: Metody zliczania obiektów i przykłady doświadczeń losowych.
1. Zbiory obiektów – zliczanie obiektów
2. Obiektowe zbiory liczbowe
3. Przykłady zliczania obiektów – karta pracy i zadania
4. Doświadczenia losowe – przykłady
5. Część zadaniowa
MATEMATYKA 7 kwietnia 2020
KLASA 4 Temat: Pole powierzchni kwadratu i prostokąta, jednostki pola.
1. Przykłady dzielenia powierzchni na kwadraty jednostkowe
2. Podstawowe jednostki pola powierzchni – tabela zamiany
3. Większe jednostki powierzchni – ar, hektar, kilometr kwadratowy
4. Zestaw zadań do pracy samodzielnej – liczenie kwadratów jednostkowych
5. Kreślenie prostokątów o zadanej mierze i obliczanie ich powierzchni
Materiały pomocnicze – podręcznik
https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/140976
Zadania utrwalające:
Narysuj prostokąty o podanych wymiarach i oblicz ich pola ( w cm2 ):
a) 5 cm i 3 cm b) 6 cm i 6 cm c) 4 cm i 8 cm d) 40 mm i 50 mm
KLASA 5 Temat: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych i wyrazy podobne.
1. Wyrazy podobne w wyrażeniach algebraicznych
2. Podkreślanie kolorem wyrazów podobnych i ich zliczanie (pojęcie – redukcja)
3. Zastosowania w zadaniach tekstowych
4. Zestaw zadań ćwiczeniowych:
1. Joasia kupiła dwie książki. Jedna kosztowała aa zł, a druga bb zł. Napisz wyrażenie algebraiczne opisujące wartość zakupów.
2. Obwód trójkąta jest równy 30 dm. Jeden bok ma długość 12 dm, drugi b dm. Napisz wyrażenie algebraiczne opisujące długość
trzeciego boku trójkąta.
3. Obwód kwadratu jest równy t cm. Napisz wyrażenie algebraiczne opisujące długość boku kwadratu.
4. Jeden bok prostokąta ma s cm, a drugi t cm. Podaj pole tego prostokąta.
Materiały pomocnicze – podręcznik
https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/150898
KLASA 6 Temat: Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
1. Przedstawianie ułamków w jednolitej postaci (dziesiętnych lub zwykłych)
- utrwalenie zamian ułamków
- stosowanie skracania, rozszerzania, zamiany liczby mieszanej na ułamek
niewłaściwy
2. Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły – utrwalenie
Zestaw zadań utrwalających: Zamień na ułamek zwykły i skróć:
a) 6,75 b) 4,5 c) 7,25 d) 125,125
3. Przypomnienie o kolejności działań matematycznych
- najpierw działania z nawiasów
- potem mnożenie lub dzielenie (w kolejności zapisu)
- ostatnim jest dodawanie lub odejmowanie i też w kolejności zapisu
czyli np. 2 + 2 • 2 to nie 8 lecz 6 (bo najpierw mnożenie 2•2 to 4 i + 2 to 6)
4. Wskazywanie kolejności wykonywania działań
5. Zestaw zadań ćwiczeniowych (karty pracy)
Materiały pomocnicze – podręcznik
https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/156242
KLASA 7 Temat: Suma algebraiczna.
1. Suma i różnica jednomianów (różnica jako suma ze znakiem minus)
np. Odejmowanie zastąp dodawaniem: −4,5−0,5y = − (4,5 + 0,5y)
2. Tworzenie sumy z danych jednomianów np. −3x; 5y3; − 2z2
3. Współczynniki wyrażeń algebraicznych
4. Wyrazy podobne – ćwiczenia w zaznaczaniu i zliczaniu
5. Redukcja wyrazów podobnych
6. Zadania utrwalające – zestaw ćwiczeń
Materiały pomocnicze – podręcznik
https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/140189
KLASA 8 Temat: Liczebność doświadczeń losowych - tabele, diagramy.
1. Przykłady zliczania zbiorów obiektów
2. Przedstawianie zdarzeń losowych w postaci:
- tabeli wydarzeń
- wykresu
- diagramu
3. Sporządzanie tabel częstości wyników
4. Część zadaniowa – przykłady
Rzuć 20 razy monetą i zanotuj wyniki kolejnych rzutów.
Sporządź:
- tabelę liczebności otrzymanych orłów oraz reszek,
- diagram słupkowy ilustrujący otrzymane wyniki.
Materiały pomocnicze – podręcznik
https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/150934
15.04 Klasa 4: Temat: Okrąg i koło.
1. Odróżnianie koła i okręgu
2. Elementy koła i okręgu (środek, promień, średnica, cięciwa)
3. Rysowanie okręgów o zadanym promieniu i zadanej średnicy
4. Praca z podręcznikiem (WSiPnet)
- logowanie
- wybór strony i przykładów do analizy
5. Część ćwiczeniowa - zadania z podręcznika WSiPnet
6. Odpowiedzi na pytania uczniów, podsumowanie zajęć.
Klasa 5: Temat: Ćwiczenia w obliczaniu wartości wyrażeń algebraicznych.
1. Przypomnienie pojęć (wyrażenie, jednomian, niewiadoma),
2. Sposoby przedstawiania treści zadania za pomocą wyrażenia algebraicznego
3. Kiedy możemy obliczyć wartość wyrażenia algebraicznego
4. Praca z podręcznikiem (logowanie do WSiPnet)
- korzystanie z linku
- „ręczne wyszukiwanie strony”
5. Część ćwiczeniowa (wykonanie poleceń i obliczeń w zad. 3 i 4)
6. Utrwalenie wiadomości (zad 1 – 3)
Klasa 6: Temat: Droga, prędkość i czas.
1. Zależności między jednostkami (tabela)
2. Przeliczanie jednostek (np. km/h na metry/minuty)
3. Graficzne obrazowanie zależności
4. Praca z podręcznikiem (logowanie do WSiPnet) Zadania 1 – 5
5. Utrwalanie wiedzy. Podpowiedzi do zadań.
Klasa 7: Temat: Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych.
1. Wprowadzenie do lekcji
- reguła znaków
- opuszczanie nawiasów w sumach algebraicznych
2. Przykłady dodawania i odejmowania sum, redukcja wyrazów podobnych
3. Część ćwiczeniowa
Zadania 1 – 4 z podręcznika WSiPnet
4. Przekazywanie uwag i odpowiedzi na pytania uczniów
5. Wybiórcze rozwiązania przykładów
6. Zadanie dodatkowe dla chętnych
Klasa 8: Temat: Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa – zdarzenia losowe.
1. Wprowadzenie do lekcji
- przykłady zdarzeń losowych
- częstość występowania zdarzeń
2. Przykłady opisywania zdarzenia za pomocą zbiorów liczbowych
3. Praca z podręcznikiem (WSiPnet)
4. Podpowiedzi i sugestie podczas rozwiązywania zadań
5. Omówienie rozwiązań i sposobów zapisu zbiorów
6. Podanie zagadnienia w ramach dodatkowej pracy.
16.04 Klasa 4: Temat: Utrwalenie pojęć i zależności między kołem i okręgiem.
1. Przypomnienie pojęć związanych z kołem i okręgiem.
2. Zaznaczanie na rysunku środka, promieni, średnicy, cięciw
3. Ćwiczenia w rysowaniu okręgów o zadanym promieniu i zadanej średnicy
4. Praca z podręcznikiem (WSiPnet – wskazanie zadań i poleceń)
5. Odpowiedzi na pytania uczniów, podsumowanie zajęć.
Klasa 6: Temat: Droga, prędkość i czas - zadania.
1. Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji
2. Ćwiczenia w przeliczaniu jednostek (np. km/h na metry/minuty)
3. Część zadaniowa
- graficzne obrazowanie waleczności
- praca z zestawem zadań (wysłanym z WSiPnet) wszystkim uczniom
4. Bieżące podpowiedzi do zadań
5. Omówienie 2 wybiórczych prac uczniów.
Klasa 7: Temat: Działania na sumach algebraicznych.
1. Przypomnienie reguły znaków i jej zastosowania w przykładach
2. Dodawanie i odejmowanie sum z ułamkami, redukcja wyrazów podobnych
3. Przykłady dodawania i odejmowania sum
4. Część ćwiczeniowa
Zadania 5 i 6 z podręcznika WSiPnet
5. Przekazywanie uwag i odpowiedzi na pytania uczniów
6. Podanie zestawu 3 zadań dla uczniów chętnych
7. Podsumowanie zajęć.
Klasa 8: Temat: Obliczanie prawdopodobieństwa zdarzeń.
1. Wprowadzenie do lekcji
- zdefiniowanie wzoru obliczania prawdopodobieństwa zdarzeń
- Zdarzenia sprzyjające doświadczeniu, zbiór wszystkich możliwych zdarzeń
3. Praca z podręcznikiem (WSiPnet zad. 10 do 14)
4. Podpowiedzi i sugestie podczas rozwiązywania zadań
5. Omówienie przykładowego rozwiązania i sposobów zapisu zbiorów
6. Podanie zagadnienia w ramach dodatkowej pracy.
20.04 Klasa 4: Temat: Skala i plan.
1. Powiększanie i zmniejszanie figur
2. Dokonajcie analizy przykładów 1 – 5 z podręcznika
3. Długość i szerokość w skali 1:2 , 3:1 itp.
4. Figura w skali powiększającej i pomniejszającej
5. Część zadaniowa (Zad 1 – 4)
https://app.wsipnet.pl/sc-192745/podreczniki/strona/141542
6. Odpowiedzi na pytania uczniów.
Klasa 5: Temat: Równości a równania.
1. Wprowadzenie: różnica między równością a równaniem
2. Nazwa równania w zależności od ilości niewiadomych
3. Analiza przykładów z podręcznika (Przykłady 1 – 4)
4. Zasady rozwiązywania równania („Sowa przypomina”)
5. Część ćwiczeniowa
Przypomnienie zasad rozwiązywania równań w podstawowej postaci
(12 równań + 6 dodatkowych dla chętnych)
https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/150900
6. Podsumowanie zajęć.
Klasa 6: Temat: Sprawdzian wiadomości – prędkość, droga, czas i działania na ułamkach.
Praca z zestawem zadań obejmujących:
- rozwinięcia dziesiętne ułamków
- zaokrąglanie ułamków dziesiętnych z określoną dokładnością
- zagadnienia dotyczące prędkości, drogi, czasu
- działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
- kolejność wykonywania działań
Klasa 7: Temat: Ćwiczenia w mnożeniu sum algebraicznych przez liczbę.
1. Przypomnienie reguły znaków i jej zastosowania w przykładach
2. Analiza rozwiązań z zad 1 – 5 i pracy dodatkowej
3. Część ćwiczeniowo – utrwalająca
4. Sprawdzenie umiejętności
5. Upraszczanie wyrażeń i wartość liczbowa wyrażeń algebraicznych
Zad 5 oraz 10 - 12
https://app.wsipnet.pl/sc-192739/podreczniki/strona/141894
6. Podsumowanie zajęć.
Klasa 8: Temat: Powtórzenie wiadomości - działania.
1. Przypomnienie podstawowych pojęć (liczby naturalne, całkowite, wymierne
2. Analiza danych z zadania tekstowego
3. Praca z podręcznikiem (WSiPnet zad. 2 - 7)
https://app.wsipnet.pl/sc-192745/podreczniki/strona/149666
3. Podpowiedzi i sugestie podczas rozwiązywania zadań
4. Omówienie propozycji rozwiązań przez uczniów.