Szkoła Podstawowa w Karścinie

                        

MATEMATYKA  KL 6.        Zachęcam do strony:   https://www.matzoo.pl/klasa6

 

                     https://www.matzoo.pl/  - fajne zabawy dla różnych poziomów klas

 

                                  Zagadnienia utrwalające i powtórzeniowe ( zbiór zadań)

       1. Mnożenie ułamków dziesiętnych:                           2. Dzielenie ułamków dziesiętnych

    a) 2,1 • 6,9 =             d)  11,3 • 2,6 =                                 a) 10 : 3,2=               d) 6,3 : 2,5 =         

 

   b)  5,12 • 2,4 =           e)  0,51 • 3,92 =                               b)  25 : 7,5 =            e)  21,76 : 3,2 =

 

   c)  3,7 • 1,45 =            f)  7,32 • 5,94 =                               c)  4,2 : 1,5 =            f)  3,525 : 2,35 =

 

 Wszystkie zadania są z  podręcznika:     Zad 6 i 9 str. 142

 ZASTOSOWANIA W ZADANIACH TEKSTOWYCH     Zad 11 do 15 str. 143

  ADANIA UZUPEŁNIAJĄCE (minimum 3)     Zad 20 do 24 str. 144

 OBOWIĄZKOWE: zad 25 i 27 str. 145

  PRZYBLIŻENIA  DZIESIĘTNE       Przeczytaj wyjaśnienia ze strony 146.

                                Zapoznaj się z przykładami na stronach  147 – 150

                                                         Zadania sprawdzające:

                                                  Zad 1 – 5 str. 151  (minimum 3)

                                          Zad 8 – 13 str. 151 i 152  (minimum 3)

                                  


 

                          MATEMATYKA  KL 5.        Zachęcam do strony:   https://www.matzoo.pl/klasa5

 

 

 

                     https://www.matzoo.pl/  - fajne zabawy dla różnych poziomów klas

 

 

 

                                  Zagadnienia utrwalające i powtórzeniowe ( zbiór zadań)

 

       1. Mnożenie ułamków:                                          2. Dzielenie ułamków

 

    a) 21 •   =             d) 1 • 2  =                               a) 10 :   =              d) 2 : 1  =         

 

 

 

   b)    • 24 =           e)  3 • 2  =                              b)    : 27 =           e)  4 : 1  =

 

 

 

   c)  2 • 1  =            f)  4 • 1  =                               c)  6 : 4  =            f)  5 : 3  =

 

 

 

https://www.matzoo.pl/klasa5/mnozenie-ulamkow-ze-skracaniem_27_572          (Mnożenie)

 

https://www.matzoo.pl/klasa5/dzielenie-ulamkow-_27_140                                      (Dzielenie)

 

 

 

Zadania:

 

1. Ania kisi ogórki w słojach. Do każdego z nich wkłada po 2 kg ogórków. Ile kilogramów ogórków potrzeba     

 

    do 7 takich słojów?

 

2. Ile metrów drewnianego płotka należy kupić, aby ogrodzić:

 

     a) kwadratową grządkę o boku 3  m?          b) prostokątną grządkę o wymiarach:  6 m  x  1m

 

3. Prostokątna działka ma obwód 88m. Długość tej działki jest równa 25 m. Oblicz jej szerokość.

 

4. Na treningu sportowcy jechali rowerami przez 3 godziny ze średnią prędkością 35  .

 

     Ile kilometrów przejechali?

 

 

 

                           We wskazanych zagadnieniach proszę wykonać minimum po 3 zadania

 

 

 

                                                OBLICZANIE UŁAMKA Z DANEJ LICZBY

 

                                                    Zad 6 – 14 str. 112   (Podręcznik)

 

 

 

                                                    DZIELENIE UŁAMKÓW

 

                              Zad 7,8,9 str. 117   oraz  zad 10 – 13 str. 118  (Podręcznik)

 

 

 

                                             OBLICZANIE LICZBY Z DANEGO JEJ UŁAMKA

 

                                       Zad 1 – 3 str. 120 oraz zad 4 – 8 str. 121  (Podręcznik)

 

 

 

                                                          ZADANIA UTRWALAJĄCE

 

                                    Zad 12 – 17 str. 124   i zad 18 – 22 str. 125

 

                                                        Zad 9 – 12 str. 126

 

                                


 

                          MATEMATYKA  KL 4.        Zachęcam do strony:   https://www.matzoo.pl/klasa4

 

 

 

                     https://www.matzoo.pl/  - fajne zabawy dla różnych poziomów klas

 

 

 

                                  Zagadnienia utrwalające i powtórzeniowe ( zbiór zadań)

 

1. Działania pisemne:     (podpisz prawidłowo i oblicz)

 

   - dodawanie

 

   a)  724 + 6923 + 324                   e) 82439 + 456 + 10234               i) 4362 + 34 + 1709 + 2346            

 

   b)  4906 + 809 + 1538                f) 123 + 474 + 62835                     j) 6391 + 427 + 158 + 3491

 

   c) 54245 + 827 + 631                  g) 4872 + 2019 + 38                     k) 147 + 2361 + 21087 + 365 + 1405

 

   d) 62803 + 457 + 6499               h) 85+ 23476 + 4538                    l) 875+2943+2419+62+1507+4375

 

                          ZADANIA TEKSTOWE (minimum 3)      Podręcznik ( zad. 2 – 11 str. 97)

 

 - odejmowane

 

  a) 784 – 341                                 e) 4056 – 2341                             i) 760023 – 15899

 

  b) 5621 – 3640                            f) 3971 – 2694                              j) 53610 – 3275

 

  c) 7546 – 3851                             g) 6522 – 4329                            k) 70103 – 13978

 

  d) 4050 – 6232                            h) 35004 – 12536                        l)  2008006 – 138549

 

           ZADANIA TEKSTOWE (minimum 3)     Podręcznik (zad. 3 – 10 str. 101 oraz zad. 11 – 20 str. 102)

 

 

 

- dwudziałaniowe (wykonaj 2 osobne działania, a w ostatnim nawet 3)

 

  a) 784 – 3572 + 1643                d) 48025 – 7534 – 861               h) 4871 + 235 – 2369

 

  b) 1543 + 7623 – 6491              e) 4105 – 1539 + 329                 g) 50402 – 14329 – 6972

 

  c) 59802 – 4999 + 307              f) 294 + 86809 – 30504              i) (48239 + 621) – (1004 – 786)

 

 

 

- mnożenie  (utrwalanie tabliczki mnożenia)

 

  a) 734 • 2                            e) 203 • 11                       i) 236 • 48                       m) 234 • 105

 

  b) 1576 • 4                          f) 405 • 17                       j) 731 • 36                         n) 491 • 231

 

  c) 28035 • 7                        g) 1057 • 23                    k) 429 • 72                       o) 1034 • 239

 

  d) 13498 • 6                        h) 6071 • 48                    l) 1052 • 63                      p) 2337 • 9504

 

           ZADANIA TEKSTOWE (minimum 4)     Podręcznik (zad. 2,3,6,7,8  str. 108 oraz

 

                                                                             Sprawdź czy umiesz zad. 1,2,3  str. 109)

 

 

 

- dzielenie z resztą  ( sprawdź wynik z dzielenia za pomocą mnożenia i dodaj resztę!)

 

                                   (opuść zera jeśli to możliwe !)

 

  a) 783 : 2                           d) 3023 : 5                     g) 70130 : 20                  j) 20000 : 4500

 

  b) 137 : 3                           e) 6091 : 7                     h) 34000 : 300               k) 4600 : 750

 

  c) 2051 : 4                         f) 9210 : 6                      i) 10500 : 40                   l) 77000 : 400

 

 

 

 - dzielenie bez reszty (przez dzielnik 1 i 2-cyfrowy)                                                          

 

                                   https://www.youtube.com/watch?v=kS03-IG4R5g

 

  a) 678 : 2                                     e) 136 : 8                         *i) 3465 : 11

 

  b) 325 : 5                                     f) 392 : 7                          *j) 5934 : 23

 

  c) 492 : 3                                     g) 792 : 6                          *k) 7872 : 48

 

  d) 1024 : 4                                  h)  1904 : 4                       *l) 24912 : 36

 

                ZADANIA TEKSTOWE (minimum 3)     Podręcznik (zad. 5,6,7  str. 117 oraz zad. 3,5,6,7 str. 119)

 

 

 

2. Pisemne działania łączne  (czyli kilka działań w jednym zapisie! – obowiązuje kolejność działań !!!)

 

   a) 564 + 75 • 9                                        d) (1759 + 932) : (478 – 96)

 

   b) 1600 – 325 : 5                                    e) ( 4696 – 3124) : (93 - 89)    

 

   c) 4759 + 924: 3                                      f) 162 • 94 + (125 – 75) : 25 – 307

 

 

 

               https://www.youtube.com/watch?v=nJA54n6HuMY&feature=emb_rel_end 

 

                                          kl. 4 kolejność wykonywania działań

 

 

 

3. Miary czasu:

 

                             W oparciu o tabelę (Podręcznik str. 121)

 

 1) sekunda, minuta, kwadrans, godzina

 

     Przelicz:

 

  a)  7 min to      sekund             e) 120 s =    min               i) 3 kwadranse to      min

 

  b) 12 min to     sekund             f) 190 s =     min               j) 5 kwadransów to      min

 

  c) 18 min =      s                         g) 1200 s =    min             k) 1 godz i 45 min to      kwadransów

 

  d) 50 min =      s                         h)  3600 s =    min           l) 5 h i 45 min =        kwadransów

 

Ile minut upłynie od:          Ile godzin i minut upłynie od?                     

 

   a) 7.00 do 10.30?               a) 3.05 do 22.45?

 

   b) 9.15 do 18.07?               b) 13.00 we wtorek do 15.30 w środę

 

   c) 4.35 do 21.17?               c) 7.15 w niedzielę do 14.00 w piątek

 

2) doba, tydzień, miesiąc

 

    Przelicz:

 

  a) 3 dni to     godzin                             e) 70 h =     dni i      min

 

  b) tydzień to     godzin                         f) 2 tygodnie =      dni =      h

 

  c) 2 tygodnie i 3 dni to     dni              g) pół kwietnia =      dni =        h

 

  d) styczeń  i 2 tygodnie  to     dni       h) od lutego 2019 r. do końca maja 2020 r. minie     miesięcy

 

3) kwartał, rok

 

     Przelicz:

 

   a) 90 dni to   kwartały                     c) 2 lata to       lub        dni                          e) 36 kwartałów to      lat

 

   b) 150 dni to   kwartały i    dni       d) 2 kwartały i styczeń to      miesięcy     f) 7 lat i 9 miesięcy =        kwartałów

 

4) wiek

 

Określ wiek:

 

  a) 1205 r.       b) 399 r.     c) 801 r.     d) 1592 r.    e) 1671 r.    f) 1961 r.    g) 1999 r.    h) 2002 r.    i) 2215 r

 

 

 

                ZADANIA TEKSTOWE (minimum 3)     Podręcznik (zad. 6 – 16  str.124)

 

 

 

 

 

                                          UTRWALENIE WIADOMOŚCI  (wybiórczo 5 zadań)

 

                                              Podręcznik (zad. 3,4 oraz 6,7 str. 127)

 

                                          (zad. 10 – 14 str. 128 i zadania ze strony 129)

 

 

 

 


                                                             MATEMATYKA  KL 7.        

 

                                  POLE POWIERZCHNI KWADRATU I PROSTOKĄTA

                               Potrzebne wiadomości i wzory – podręcznik str. 130

 

                                             Zadania (wyniki podaj w centymetrach)

                                1. Oblicz pole kwadratu o boku długości:

                             a) 9 cm            b) 5,5 dm       c) 68 mm     d) 0,12 m

                

                                2. Oblicz długość boku kwadratu o polu równym:

                             a) 81 cm2       b) 25 mm2       c) 6,4 dm2       d)  0,36 m2

 

                             3. Oblicz pole prostokąta o wymiarach:

                      a) 6cm x 8cm         b) 35mm x 0,4dm      c) 4,5cm x 0,07m        d) 9,2cm x 870mm

 

              4. Prostokąt ma jeden bok długości 6cm. Oblicz długość drugiego boku prostokąta jeśli jego pole ma:

                                 a) 48 cm2        b) 540 mm2         c)  21 cm2          d) 5,04 dm2

 

                                                             ZAD 6, 7, 8 str. 131

 

                                                  POLE POWIERZCHNI TRÓJKĄTA

                               Potrzebne wiadomości i wzory – podręcznik str. 132

 

                                             Zadania (wyniki podaj w centymetrach)

                            1.Oblicz pole trójkąta mając dane:

                   a) a = 5m i h = 6cm         b) a = 90mm i h = 8,5 cm    c) a = 0,4dm i h = 55mm

 

                           2. Oblicz wysokość lub podstawę trójkąta mając dane:

                      a) a=6cm i P=24cm2         b) h=40mm i P=10 cm2        c) a = h  i  P = 18 cm2

         

                                                                 ZAD 4 I 5 str. 133

 

                                            POLE POWIERZCHNI RÓWNOLEGŁOBOKU I ROMBU

                                           Potrzebne wiadomości i wzory – podręcznik str. 135

 

                                             Zadania (wyniki podaj w centymetrach)

                            1.Oblicz pole równoległoboku mając dane:

                   a) a = 9cm i h = 60mm         b) a = 80mm i h = 5,5 cm    c) a = 0,7dm i h = 95mm

 

                           2. Oblicz wysokość lub podstawę równoległoboku mając dane:

                      a) a=8cm i P=24cm2         b) h=90mm i P=63 cm2        c) a = h  i  P = 36 cm2

 

                           3. Oblicz pole rombu o przekątnych długości:

                  a) 4cm i 2,5cm        b) 200mm i 0,3m     c) d1=6cm a d2 stanowi 2/3 tej długości

 

                                                     3 wybrane zadania ze strony 137

 

                                               POLE POWIERZCHNI TRAPEZU I DELTOIDU

                                        Potrzebne wiadomości i wzory – podręcznik str. 138 i 139

 

                                                        4 wybrane zadania ze strony 141

 

                                            5 wybranych zadań powtórzeniowych ze strony 142

 

 

 


Klasa 8.

Tematyka zrealizowana:

  1. Własności i siatki ostrosłupów.

Wykorzystanie materiałów z podręcznika i ćwiczeń

https://app.wsipnet.pl/sc-192743/podreczniki/strona/149644

 

  1. Przekroje ostrosłupów.

Wykorzystanie materiałów z podręcznika i ćwiczeń

https://app.wsipnet.pl/sc-192743/podreczniki/strona/149653

 

  1. Utrwalenie wzorów podstawowych figur geometrycznych, które są podstawą ostrosłupa.

 

Oblicz pola:

kwadratu o boku 0,4 dm

prostokąta o bokach 30mm i 7,5 cm

równoległoboku a=0,05m, b=8cm, h=3,5cm

rombu gdy przekątne to 60mm i 0,1dm

trójkąta gdy a=12cm, h=9,2cm

trapezu gdy a=10cm, b=16cm, c=8cm, h=9cm

 Oblicz pola:

kwadratu o boku 7 cm

prostokąta o bokach 5cm i 12cm

równoległoboku a=10cm, b=8cm, h=6cm

rombu gdy przekątne to 8cm i 6cm

trójkąta gdy a=4cm, h=7cm

trapezu gdy a=10cm, b=8cm, c=6cm, h=5cm

 Oblicz pola:

kwadratu o boku 2 cm

prostokąta o bokach 3cm i 4cm

równoległoboku a=6cm, h=5cm

rombu gdy d1=3cm i d2=4cm

trójkąta gdy a=4cm, h=5cm

 

  1. Pola powierzchni ostrosłupów – przykłady i zadania.

Przykłady rozwiązań i wybrane zadania tekstowe

https://app.wsipnet.pl/sc-192743/podreczniki/strona/149646

 

Sprawdzenie i analiza rozwiązań. Opisanie i podsumowanie.

 Tematyka obecnie realizowana:

    1. Objętość ostrosłupa – przykłady i zadania

  https://app.wsipnet.pl/sc-192743/podreczniki/strona/149647

 

     Przykłady zadań do wyboru:

 

Pierwsze 4 zadania są po 3 pkt, pozostałe 2 po 4pkt.

 

  1. Podstawą ostrosłupa o wysokości 10 cm jest prostokąt, którego boki mają długości 6 cm i 4 cm. Oblicz objętość tego ostrosłupa.

 

  1. Podstawą ostrosłupa jest trójką równoboczny o boku a=4cm, wysokość ostrosłupa to 12cm. Oblicz objętość tego ostrosłupa.

 

  1. Podstawą ostrosłupa o wysokości 12 cm jest romb, którego przekątne mają długości 8 cm i 10 cm. Oblicz objętość tego ostrosłupa.

 

  1. Podstawą ostrosłupa jest trapez o podstawach 4cm i 8 cm. Wysokość trapezu to 5cm, a ostrosłupa to 14cm. Oblicz objętość tego ostrosłupa.

 

  1. Jedna z krawędzi bocznych ostrosłupa ma długość 10 cm i jest prostopadła do podstawy. Oblicz objętość tego ostrosłupa, jeśli wiesz, że jego podstawą jest:

a)  prostokąt o bokach 3 cm i 5,

b) trójkąt równoboczny o wysokości 6 cm.

 

6. Oblicz objętość ostrosłupa prawidłowego czworokątnego. Jego pole powierzchni całkowitej wynosi 48 cm2, a krawędź podstawy i wysokość ściany bocznej są równej długości.

 

 2. Przykłady brył obrotowych

     Powstawanie:

     - walca w wyniku obrotu prostokąta

     - stożka w wyniku obrotu trójkąta

     - kuli w wyniku obrotu koła

 https://app.wsipnet.pl/sc-192743/podreczniki/strona/149648

 

 


Materiały dodatkowe do lekcji matematyki 31 marca

 Klasa IV

Temat: Działania pisemne na liczbach naturalnych.

Sprawdzian umiejętności

1. Dodawanie wieloskładnikowe i odejmowanie

2. Zastosowanie w zadaniach tekstowych

3. Mnożenie z zastosowaniami

4. Dzielenie z resztą i bez reszty

 Materiały uzupełniające:

 https://www.matzoo.pl/ 

 Klasa V

Temat: Obliczanie ułamka z danej liczby i liczby z danego jej ułamka.

 Ułamek z liczby

Zadania ćwiczeniowe:

1.  Kurtka kosztowała 420 zł. Po sezonie cenę zmniejszono o 1/4 tej ceny. 
     Ile kosztowała kurtka po sezonie?

2. Adam każdego dnia przez 3/24 doby uczy się i odrabia prace domowe. 1/3 razy więcej

    czasu w ciągu dnia poświęca na sport. Ile godzin w ciągu dnia Adam przygotowuje się

    do lekcji, a ile poświęca na zajęcia sportowe?

 Obliczanie liczby z danego jej ułamka

Zadania ćwiczeniowe:

1.  Z klasówki z matematyki 12 uczniów, czyli 3/7 wszystkich uczniów w klasie, otrzymało

      stopień dobry. Ilu uczniów było w tej klasie? 

 2. Pani Marta kupiła na wyprzedaży kurtkę, której cena została zmniejszona o 180 zł, czyli o 2/5 ceny

    sprzed wyprzedaży. Ile kosztowała kurtka przed obniżką, a ile po obniżce?

Klasa VI

Temat: Przybliżenia dziesiętne.

1. Przykłady stosowania przybliżeń.

2. Zasada zaokrąglania liczb.

3. Zestaw ćwiczeniowy

Materiały uzupełniające:

https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/156241

 

Klasa VII

Temat: Utrwalenie pól powierzchni figur geometrycznych.

1. Pole powierzchni wielokątów

2. Pole figur złożonych

3. Pole zamalowanej części figury

4. Zestawy ćwiczeń utrwalających

 Materiały uzupełniające:

https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/140171

 Klasa VIII

Temat: Przykłady brył obrotowych

     Powstawanie brył obrotowych

     - walca w wyniku obrotu prostokąta

     - stożka w wyniku obrotu trójkąta

     - kuli w wyniku obrotu koła

https://app.wsipnet.pl/sc-192743/podreczniki/strona/149648

 


MATEMATYKA  6 kwietnia 2020 KLASA 4

Temat: Obwód kwadratu i prostokąta w zadaniach.

    1. Przypomnienie wzorów na obwód kwadratu i prostokąta

    2. Zastosowanie w zadaniach tekstowych

    3. Ćwiczenie umiejętności zamiany jednostek (cm2, dm2)

    4. Zestaw zadań do pracy samodzielnej

    5. Różny poziom trudności – zadanie trudniejsze do wyboru

  Zestaw:

1. Obwód kwadratu ma 80 cm. Bok jest równy?

2. Działka ma kształt kwadratu o boku 52 m. Ile metrów siatki należy kupić, aby ogrodzić tę działkę?

3. Ogród ma kształt prostokąta o wymiarach 60 m i 50 m. Ile metrów ma ogrodzenie tego ogrodu?

4. O ile centymetrów dłuższy jest obwód kwadratu o boku 6 cm od obwodu kwadratu o boku 3 cm?

5. Obwód prostokąta jest równy 160 dm. Szerokość jest o 10 dm krótsza od długości. Podaj wymiary prostokąta.

6. Podłoga pokoju ma kształt kwadratu o boku 3 m. Drzwi mają 70 cm szerokości.

          Ile potrzeba listwy, aby obić nią podłogę wzdłuż ścian? Sporządź rysunek pomocniczy.

Poniższe zadanie jest trudniejszym i dodatkowym (dla chętnych). Można pominąć.

 

Działka ma kształt prostokąta o obwodzie 240 m. Jeden bok jest dłuższy od drugiego o 20 m. Właściciel podzielił tę działkę na dwie części linią równoległą do krótszego boku tak, że jedna część jest kwadratem. Ogrodził mniejszą działkę. Za 1 metr bieżący siatki zapłacił 14 zł.

Ile kosztowała siatka, jeżeli brama z furtką mają szerokość 3 m?

KLASA 5

Temat: Wyrażenia algebraiczne.

    1. Różnica między wyrażeniami arytmetycznymi i wyrażeniami algebraicznymi

    2. Litery w wyrażeniu jako niewiadome (zmienne)

    3. Zapisywanie tekstu w postaci wyrażenia algebraicznego

    4. Nazwa wyrażenia algebraicznego

              Zestaw przykładów – praca z podręcznikiem

    5. Porządkowanie wyrażeń

    6. Zestaw zadań i przykładów

 KLASA 6

Temat: Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i dziesiętnych na zwykłe.

    1. Sposoby zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne

        - metoda skracania

        - metoda rozszerzania

        - metoda dzielenia pisemnego licznika przez mianownik

   2. Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły

       - przedstawianie w postaci z mianownikiem 10, 100, 1000

       - skracanie ułamków

   3. Karta pracy

 KLASA 7

Temat: Wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego.

   1. Podawanie nazwy wyrażeń algebraicznych – utrwalenie

   2. Spotykane i już obliczane wartości, np. w polach powierzchni figur

   3. Proste przykłady obliczania wartości wyrażenia przy danych wartościach zmiennych

   4. Zestaw zadań praktycznych

   5. Zadanie trudniejsze i opracowanie na ocenę celujący

NOWY DZIAŁ: WPROWADZENIE DO RACHUNKU PRAWDOPODOBIEŃSTWA

 KLASA 8

Temat: Metody zliczania obiektów i przykłady doświadczeń losowych.

   1. Zbiory obiektów – zliczanie obiektów

   2. Obiektowe zbiory liczbowe

   3. Przykłady zliczania obiektów – karta pracy i zadania

   4. Doświadczenia losowe – przykłady

   5. Część zadaniowa

 

 


 

MATEMATYKA  7 kwietnia 2020

 

 KLASA 4 Temat: Pole powierzchni kwadratu i prostokąta, jednostki pola.

 

    1. Przykłady dzielenia powierzchni na kwadraty jednostkowe

 

    2. Podstawowe jednostki pola powierzchni – tabela zamiany

 

    3. Większe jednostki powierzchni – ar, hektar, kilometr kwadratowy

 

    4. Zestaw zadań do pracy samodzielnej – liczenie kwadratów jednostkowych

 

    5. Kreślenie prostokątów o zadanej mierze i obliczanie ich powierzchni

 

     Materiały pomocnicze – podręcznik

 

               https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/140976

 

Zadania utrwalające:

 

Narysuj prostokąty o podanych wymiarach i oblicz ich pola  ( w cm2 ):

 

a)  5 cm i 3 cm            b) 6 cm i 6 cm            c) 4 cm i 8 cm        d)  40 mm i 50 mm

 

KLASA 5 Temat: Zapisywanie wyrażeń algebraicznych i wyrazy podobne.

 

    1. Wyrazy podobne w wyrażeniach algebraicznych

 

    2. Podkreślanie kolorem wyrazów podobnych i ich zliczanie (pojęcie – redukcja)

 

    3. Zastosowania w zadaniach tekstowych

 

    4. Zestaw zadań ćwiczeniowych:

 

         1. Joasia kupiła dwie książki. Jedna kosztowała aa zł, a druga bb zł. Napisz wyrażenie algebraiczne opisujące wartość zakupów.

 

         2. Obwód trójkąta jest równy 30 dm. Jeden bok ma długość 12 dm, drugi b dm. Napisz wyrażenie algebraiczne opisujące długość  

 

             trzeciego boku trójkąta.

 

         3. Obwód kwadratu jest równy t cm. Napisz wyrażenie algebraiczne opisujące długość boku kwadratu.

 

         4.  Jeden bok prostokąta ma s cm, a drugi t cm. Podaj pole tego prostokąta.

 

     Materiały pomocnicze – podręcznik

 

              https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/150898

 

 KLASA 6 Temat: Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.

 

    1. Przedstawianie ułamków w jednolitej postaci (dziesiętnych lub zwykłych)

 

         - utrwalenie zamian ułamków

 

         - stosowanie skracania, rozszerzania, zamiany liczby mieszanej na ułamek

 

           niewłaściwy

 

   2. Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły – utrwalenie

 

        Zestaw zadań utrwalających:   Zamień na ułamek zwykły i skróć:

 

          a) 6,75            b) 4,5         c) 7,25          d)  125,125

 

   3. Przypomnienie o kolejności działań matematycznych

 

       - najpierw działania z nawiasów

 

       - potem mnożenie lub dzielenie (w kolejności zapisu)

 

       - ostatnim jest dodawanie lub odejmowanie i też w kolejności zapisu

 

         czyli np. 2 + 2 • 2 to nie 8 lecz 6 (bo najpierw mnożenie 2•2 to 4 i + 2 to 6)

 

    4. Wskazywanie kolejności wykonywania działań

 

    5. Zestaw zadań ćwiczeniowych (karty pracy)

 

       Materiały pomocnicze – podręcznik

 

              https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/156242

 

 KLASA 7 Temat: Suma algebraiczna.

 

   1. Suma i różnica jednomianów (różnica jako suma ze znakiem minus)

 

        np.  Odejmowanie zastąp dodawaniem:    −4,5−0,5y = − (4,5 + 0,5y)

 

   2. Tworzenie sumy z danych jednomianów np. −3x;   5y3;  − 2z2 

 

   3. Współczynniki wyrażeń algebraicznych

 

   4. Wyrazy podobne – ćwiczenia w zaznaczaniu i zliczaniu

 

   5. Redukcja wyrazów podobnych

 

   6. Zadania utrwalające – zestaw ćwiczeń

 

       Materiały pomocnicze – podręcznik

 

              https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/140189

 

KLASA 8 Temat: Liczebność doświadczeń losowych - tabele, diagramy.

 

   1. Przykłady zliczania zbiorów obiektów

 

   2. Przedstawianie zdarzeń losowych w postaci:

 

       - tabeli wydarzeń

 

       - wykresu

 

       - diagramu

 

   3. Sporządzanie tabel częstości wyników 

 

 

 

   4. Część zadaniowa – przykłady

 

Rzuć 20 razy monetą i zanotuj wyniki kolejnych rzutów.

 

Sporządź:

 

    -  tabelę liczebności otrzymanych orłów oraz reszek,

 

    -  diagram słupkowy ilustrujący otrzymane wyniki.

 

        Materiały pomocnicze – podręcznik

 

              https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/150934

 

 


 

15.04 Klasa 4: Temat: Okrąg i koło.

 

1. Odróżnianie koła i okręgu

 

2. Elementy koła i okręgu (środek, promień, średnica, cięciwa)

 

3. Rysowanie okręgów o zadanym promieniu i zadanej średnicy

 

4. Praca z podręcznikiem (WSiPnet)

 

    - logowanie

 

    - wybór strony i przykładów do analizy

 

5. Część ćwiczeniowa - zadania z podręcznika WSiPnet

 

6. Odpowiedzi na pytania uczniów, podsumowanie zajęć.

 

 

 

Klasa 5: Temat: Ćwiczenia w obliczaniu wartości wyrażeń algebraicznych.

 

1. Przypomnienie pojęć (wyrażenie, jednomian, niewiadoma),

 

2. Sposoby przedstawiania treści zadania za pomocą wyrażenia algebraicznego

 

3. Kiedy możemy obliczyć wartość wyrażenia algebraicznego

 

4. Praca z podręcznikiem (logowanie do WSiPnet)

 

   - korzystanie z linku

 

   - „ręczne wyszukiwanie strony”

 

5. Część ćwiczeniowa (wykonanie poleceń i obliczeń w zad. 3 i 4)

 

6. Utrwalenie wiadomości (zad 1 – 3)

 

Klasa 6: Temat: Droga, prędkość i czas.

 

1. Zależności między jednostkami (tabela)

 

2. Przeliczanie jednostek (np. km/h na metry/minuty)

 

3. Graficzne obrazowanie zależności

 

4. Praca z podręcznikiem (logowanie do WSiPnet) Zadania 1 – 5

 

5. Utrwalanie wiedzy. Podpowiedzi do zadań.

 

Klasa 7: Temat: Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych.

 

1. Wprowadzenie do lekcji

 

    - reguła znaków

 

    - opuszczanie nawiasów w sumach algebraicznych

 

2. Przykłady dodawania i odejmowania sum, redukcja wyrazów podobnych

 

3. Część ćwiczeniowa

 

    Zadania 1 – 4 z podręcznika WSiPnet

 

4. Przekazywanie uwag i odpowiedzi na pytania uczniów

 

5. Wybiórcze rozwiązania przykładów

 

6. Zadanie dodatkowe dla chętnych

 

Klasa 8: Temat: Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa – zdarzenia losowe.

 

1. Wprowadzenie do lekcji

 

    - przykłady zdarzeń losowych

 

    - częstość występowania zdarzeń

 

2. Przykłady opisywania zdarzenia za pomocą zbiorów liczbowych

 

3. Praca z podręcznikiem (WSiPnet)

 

4. Podpowiedzi i sugestie podczas rozwiązywania zadań

 

5. Omówienie rozwiązań i sposobów zapisu zbiorów

 

6. Podanie zagadnienia w ramach dodatkowej pracy.

 


 

16.04 Klasa 4: Temat: Utrwalenie pojęć i zależności między kołem i okręgiem.

 

1. Przypomnienie pojęć związanych z kołem i okręgiem.

 

2. Zaznaczanie na rysunku środka, promieni, średnicy, cięciw

 

3. Ćwiczenia w rysowaniu okręgów o zadanym promieniu i zadanej średnicy

 

4. Praca z podręcznikiem (WSiPnet – wskazanie zadań i poleceń)

 

5. Odpowiedzi na pytania uczniów, podsumowanie zajęć.

 

Klasa 6: Temat: Droga, prędkość i czas - zadania.

 

1. Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji

 

2. Ćwiczenia w przeliczaniu jednostek (np. km/h na metry/minuty)

 

3. Część zadaniowa

 

    - graficzne obrazowanie waleczności

 

    - praca z zestawem zadań (wysłanym z WSiPnet) wszystkim uczniom

 

4. Bieżące podpowiedzi do zadań

 

5. Omówienie 2 wybiórczych prac uczniów.

 

Klasa 7: Temat: Działania na sumach algebraicznych.

 

1. Przypomnienie reguły znaków i jej zastosowania w przykładach

 

2. Dodawanie i odejmowanie sum z ułamkami, redukcja wyrazów podobnych

 

3. Przykłady dodawania i odejmowania sum

 

4. Część ćwiczeniowa

 

    Zadania 5 i 6 z podręcznika WSiPnet

 

5. Przekazywanie uwag i odpowiedzi na pytania uczniów

 

6. Podanie zestawu 3 zadań dla uczniów chętnych

 

7. Podsumowanie zajęć.

 

Klasa 8: Temat: Obliczanie prawdopodobieństwa zdarzeń.

 

1. Wprowadzenie do lekcji

 

    - zdefiniowanie wzoru obliczania prawdopodobieństwa zdarzeń

 

    - Zdarzenia sprzyjające doświadczeniu, zbiór wszystkich możliwych zdarzeń

 

3. Praca z podręcznikiem (WSiPnet zad. 10 do 14)

 

4. Podpowiedzi i sugestie podczas rozwiązywania zadań

 

5. Omówienie przykładowego rozwiązania i sposobów zapisu zbiorów

 

6. Podanie zagadnienia w ramach dodatkowej pracy.

 


20.04 Klasa 4: Temat: Skala i plan.

1. Powiększanie i zmniejszanie figur

2. Dokonajcie analizy przykładów 1 – 5 z podręcznika

3. Długość i szerokość w skali 1:2 , 3:1 itp.

4. Figura w skali powiększającej i pomniejszającej

5. Część zadaniowa (Zad 1 – 4)

    https://app.wsipnet.pl/sc-192745/podreczniki/strona/141542

6. Odpowiedzi na pytania uczniów.

Klasa 5: Temat: Równości a równania.

1. Wprowadzenie: różnica między równością a równaniem

2. Nazwa równania w zależności od ilości niewiadomych

3. Analiza przykładów z podręcznika (Przykłady 1 – 4)

4. Zasady rozwiązywania równania („Sowa przypomina”)

5. Część ćwiczeniowa

     Przypomnienie zasad rozwiązywania równań w podstawowej postaci

     (12 równań + 6 dodatkowych dla chętnych)

     https://app.wsipnet.pl/podreczniki/strona/150900   

6. Podsumowanie zajęć.

Klasa 6: Temat: Sprawdzian wiadomości – prędkość, droga, czas i działania na ułamkach.

Praca z zestawem zadań obejmujących:

    - rozwinięcia dziesiętne ułamków

    - zaokrąglanie ułamków dziesiętnych z określoną dokładnością

    - zagadnienia dotyczące prędkości, drogi, czasu

    - działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych

    - kolejność wykonywania działań

 Klasa 7: Temat: Ćwiczenia w mnożeniu sum algebraicznych przez liczbę.

1. Przypomnienie reguły znaków i jej zastosowania w przykładach

2. Analiza rozwiązań z zad 1 – 5 i pracy dodatkowej

3. Część ćwiczeniowo – utrwalająca

4. Sprawdzenie umiejętności

5. Upraszczanie wyrażeń i wartość liczbowa wyrażeń algebraicznych

    Zad 5 oraz 10 - 12

 https://app.wsipnet.pl/sc-192739/podreczniki/strona/141894     

6. Podsumowanie zajęć.

Klasa 8: Temat: Powtórzenie wiadomości - działania.

1. Przypomnienie podstawowych pojęć (liczby naturalne, całkowite, wymierne

2. Analiza danych z zadania tekstowego

3. Praca z podręcznikiem (WSiPnet zad. 2 - 7)

    https://app.wsipnet.pl/sc-192745/podreczniki/strona/149666  

3. Podpowiedzi i sugestie podczas rozwiązywania zadań

4. Omówienie propozycji rozwiązań przez uczniów.