Szkoła Podstawowa w Karścinie

Muzyka - zadania 

Proszę o przeczytanie tematów w podręczniku i zrobienie krótkiej notatki w zeszycie. Zrobienie zdjęcia lub skanu i przesłanie na adres anetarx@wp.pl

Klasa 4 - podręcznik str.69 ( taniec - oberek )

klasa 5 - podręcznik str. 60 ( taniec - oberek )

Ponadto proszę utrwalić piosenkę "Znów przyszła wiosna".

 


 

Muzyka klasa 6 .Bal na wawelu. Uczniowie dowiadują się jak przebiegały uroczystości na dworach rycerskich. Proszę  uczniów o przeczytanie informacji na str.65-66 i zrobienie krótkiej notatki do zeszytu.

 

Muzyka klasa 7 Polskie Oskary muzyczne. Proszę uczniów o przeczytanie informacji na str. 77-79 i zrobienie krótkiej notatki w zeszycie.

 


 MUZYKA KLASA 4 i 5  Czwartek 02.04.2020r.

 

Temat : Krakowiak polski taniec narodowy.

 Krakowiak – żywy i popularny, polski taniec ludowy z okolic Krakowa, zaliczany do polskich tańców narodowych, w metrum 2/4 i  charakterystycznym, synkopowanym rytmie.

 Nazwa tańca pochodzi z XVII wieku i odnosiła się do grupy tańców posiadających własne, lokalne nazwy: mijany, dreptany, ścigany, przebiegany . Pod koniec XVIII wieku charakterystyczne synkopowane rytmy krakowiaka pojawiły się w muzyce symfonicznej, a na początku XIX wieku taniec ten stał się popularny w muzyce scenicznej i instrumentalnej.

 Utwory muzyczne oparte na ludowym krakowiaku stworzyli:

 Fryderyk Chopin – Krakowiak op.14 na fortepian i orkiestrę (1828)

 Proszę obejrzeć taniec na you tube. com.pt: KRAKOWIAK  oraz materiały na http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/krakowiak/

    Filmik z tańcem  oraz materiały dotyczące tańca umieszczę na stronie naszej grupy 

 

  Proszę zapisać dzisiejszy  temat i notatkę do zeszytu.

 


 

03.04.2020r.   MUZYKA KLASA 6

 

TEMAT : Balet jako taniec klasyczny.

 

Balet (łac.ballare ''tańczyć'') - rodzaj widowiska teatralnego,  w którym głównym środkiem wyrazu jest taniec skomponowany przez choreografa i wykonywany przez tancerzy z towarzyszeniem muzyki, utwór choreograficzny. Balet powstał z renesansowych maskarad karnawałowych i triumfów, które przerodziły się w widowiska dworskie złożone z recytatywu, śpiewu, muzyki, pantomimy i tańca.
Najbardziej znane balety polskie:
- K.Szymanowski - ''Harnasie",
- P.Czajkowski - "Jezioro łabędzie",
- I.Strawiński - "Orfeusz",
- P.Czajkowski - "Dziadek do orzechów",
- K.Kurpiński - "Mars i Flora",
Najbardziej znane balety zagraniczne:
- I.Strawiński - "Wesele",
- F.Mendelssohn-Bartholdy, G.Ligeti - "Sen nocy letniej",
- J.Schneitzhoffer - "Sylfida'',
- L.van Beethoven, G.Mahler - "Rosyjski Hamlet",
- A.Copland - "Rodeo"

 

 Proszę napisać temat lekcji i notatkę  do zeszytu.

 

Dodatkowo proszę przeczytać informacje do tematu podręcznik str.69-71 oraz na http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/balet 

 

wysłuchać utwory :Piotr Czajkowski | Suita z baletu Dziadek do orzechów op. 71 a Piotr Czajkowski | Jezioro Łabędzie, suita baletowa op. 20a  http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/piotr-czajkowski-jezioro-%C5%82ab%C4%99dzie-suita-baletowa-op-20a/

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/piotr-czajkowski-suita-z-baletu-dziadek-do-orzechow-op-71-a/

 

Praca domowa. Napisz w zeszycie informacje na temat kompozytora  Piotra Czajkowskiego.

 

(proszę oddać do 16.04.20r.i przesłać na maila anetarx@wp.pl)

 

Muzyka klasa 7

 

Temat :Muzyka wokalna i wokalno-instrumentalna.

 

Muzyka wokalna –muzyka, która przeznaczona jest na głosy solowe lub zespoły chóralne

 

a cappella lub z akompaniamentem instrumentów.

 

Muzyka ta rozwijała się na przestrzeniach epok:

 

średniowiecza ( chorały), renesansu ( głównie muzyka chóralna- msze, motety, psalmy, kanony, madrygały), baroku (rozkwit utworów na chór oraz orkiestrę) klasycyzmu i romantyzmu (pieśni)

 

Muzyka wokalno- instrumentalna –to muzyka wykonywana na jeden lub więcej głosów ludzkich z towarzyszeniem jednego lub większej liczby instrumentów. Muzyka wokalno-instrumentalna łączy śpiew z gra na instrumentach.

 

Przykłady wokalno-instrumentalnych form muzycznych :

 

opera, kantata, oratorium.

 

Proszę w zeszycie napisać temat i notatkę z lekcji.

 Dodatkowe informacje do lekcji znajdziecie na

 http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/muzyka-wokalna

 http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/muzyka-wokalno-instrumentalna/

 Na zaliczenie karta pracy , którą znajdziecie na naszej grupie.

 Kto nie ma drukarki przepisuje do zeszytu  i  uzupełnia.Kartę pracy  należy przesłać do 16.04.20r.na maila  anetarx@wp.pl

 


Muzyka klasa 4                                                              

16.04.2020r.

Temat: Rodzina instrumentów  strunowych smyczkowych.

Instrumenty smyczkowe należą do grupy chordofonów (instrumentów, które posiadają w swojej budowie struny). Dźwięk wydobywa się poprzez wprawianie w drgania strun za pomocą smyczka, na którym naciągnięte jest włosie. Wszystkie zbudowane są w podobny sposób, różnią się barwą dźwięku i rozmiarem.

Główne elementy instrumentów smyczkowych to: ślimak, kołki, podstrunnica, pudło rezonansowe, mostek, struny (4), smyczek.

 Wśród instrumentów smyczkowych wyróżniamy:

-skrzypce

-altówka

-wiolonczela

-kontrabas

Napisz temat lekcji i notatkę do zeszytu.

Praca domowa ( prześlij do 23.04.20 na anetarx@wp.pl)

Wejdź na link i posłuchaj jak brzmią poznane na dzisiejszej lekcji instrumenty .Wybierz , który najbardziej ci się podoba i narysuj go w zeszycie .

 https://www.kursnamuzyke.pl/szkola-podstawowa/muzyka-w-4-6/instrumenty-muzyczne/instrumenty-strunowe/instrumenty-smyczkowe

Oglądnij film o instrumentach smyczkowych link do lekcji ( zrób krótką notatkę)

https://www.youtube.com/watch?v=uzb-rxOZ528

 Muzyka klasa5                                                                          

16.04.2020r.

TEMAT:  O operze w tempie presto.

OPERA- (wł. operaIstotą tego gatunku muzycznego jest synteza sztuk, czyli połączenie słowa, muzyki, plastyki, ruchu, gestu oraz gry aktorskiej. Opera składa się z aktów, które podzielone są na sceny.

W przygotowaniu opery biorą udział:

reżyser, scenograf, kompozytor, śpiewak, choreograf, chórmistrz, dyrygent, projektant kostiumów, reżyser świateł, inspicjent.

Napisz temat lekcji i notatkę do zeszytu.

 Więcej informacji na dzisiejszy temat  na  stronie http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiecej-o-muzyce/opera-i-oratorium-w-pigulce/

Wysłuchaj utworów Stanisława Moniuszki  linki

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/stanislaw-moniuszko-mazur-z-opery-halka/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/stanislaw-moniuszko-mazur-z-opery-straszny-dwor/

Praca domowa karta pracy , która umieszczona będzie na naszej grupie prace oddać do 23.04.2020r. na adres anetarx@wp.pl kto nie posiada drukarki przepisuje kartę  pracy na kartkę lub do zeszytu.

Powodzenia.

 


 

Muzyka klasa 6

 17.04.2020r.

 Temat: Spotkanie z kompozytorem- Karol  Szymanowski.

 Przeczytaj informacje dotyczące dzisiejszej lekcji na str.75-77. oraz skorzystaj  z linku poniżej

 http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/szymanowski-karol-1882-1937/  na youtube .com wysłuchaj utworu  - Karol Szymanowski-Balet „Harnasie”op.55  https://www.youtube.com/watch?v=Dv99ucn3x-M  oraz dwa kolejne utwory http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/karol-szymanowski-3-mazurki-op-50/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/karol-szymanowski-etiuda-b-moll-op-4-nr-3/

 PRACA DOMOWA

 Napisz temat lekcji i notatkę  do zeszytu o K. Szymanowskim .

 Prace dostarczyć do 08.05.2020r. na adres anetarx@wp.pl.

 Muzyka klasa 7

 17.04.2020r.

 Temat:Sylwetka W. Kilara-jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki filmowej i muzyki współczesnej.

 Materiały do dzisiejszej lekcji  na stronie

 http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/kilar-wojciech-1932-2013/

 Wysłuchaj utworów W. Kilara

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/polonez-z-filmu-pan-tadeusz-wojciech-kilar-muzykoteka/

 http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/walc-z-filmu-tredowata-wojciech-kilar-muzykoteka/

 http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/utwory/temat-glowny-z-serialu-rodzina-polanieckich-wojciech-kilar-muzykoteka/

 PRACA DOMOWA

Napisz temat lekcji i zrób notatkę w zeszycie na podstawie  przeczytanego materiału ( Wojciech Kilar) Prace należy dostarczyć do  08.05.2020r. i przesłać na anetarx@wp.pl.

 

 


23.04.2020r.

MUZYKA KLASA 4

Temat : Instrumenty dęte.

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

Instrumenty dęte drewniane

Źródłem dźwięku w instrumentach dętych drewnianych jest wibrujący strumień powietrza, którego częstotliwość (wysokość dźwięku) jest regulowana przez zakrywanie otworów w korpusie instrumentu. Wibratorem w instrumentach dętych drewnianych jest drewniany stroik, bądź krawędź, o którą rozpraszany jest strumień powietrza. Sam instrument może być wykonany z dowolnego materiału, np. drewna, metalu lub tworzywa sztucznego.

 Zaliczamy do nich:

saksofon, klarnet, flet, obój, fagot, rożek angielski

Instrumenty dęte blaszane

Jego ustnik, a w większości przypadków także cały instrument, wykonany jest z metalu. Ustnik w instrumentach blaszanych ma kielichowaty kształt o przekroju stożkowym . Cechą charakterystyczną instrumentów blaszanych jest brak stroika, którego rolę przejmują usta grającego podczas przyciskania ich do ustnika.

Do tej grupy instrumentów należą:

trąbka, róg, puzon, tuba

Instrumenty dęte klawiszowe

Instrument dęty,  w którym powietrze tłoczone jest za pomocą miecha lub innego urządzenia sprężającego. Dopływem powietrza do poszczególnych części instrumentu steruje się przy pomocy klawiatury i tzw. mechanizmu rejestrowego.

Zaliczamy do nich:

organy, akordeon, harmonijka klawiszowa

Link do dzisiejszej lekcji

https://view.genial.ly/5e831d712088470d8a3fcf8b/interactive-image-instrumenty-dete?fbclid=IwAR1jsQSV41XkbSZSsKU_xmPpkNlqV5O40ebYZ0YkpKXfiPISariY-Ii0rmc

Praca domowa naucz się śpiewać piosenkę Złoty kluczyk link do piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=T_86KZHT7-E   tekst do piosenki w podręczniku na str. 89.

23.04.2020r.

MUZYKA KLASA 5

Temat: Czar muzyki płynącej ze sceny. Budowa przedstawienia operowego: uwertura, akt, scena, aria.

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

Uwertura – niecykliczna instrumentalna forma muzyczna, najczęściej w formie sonatowej stanowiąca wstęp do opery, oratorium, baletu, kantaty lub innego większego dzieła muzycznego, lecz również dramatów teatralnych wykonywana przez orkiestrę.

 Akt – jedna z konstrukcyjnych części sztuki teatralnej, opery, operetki albo baletu. Zawiera zamknięty i spójny fragment akcji utworu. Wywodzi się z epejsodionów w tragedii greckiej. 

Scena – przestrzeń w budynku teatralnym przeznaczona do wystawiania utworów, usytuowana powyżej widowni i oddzielona od niej kurtyną, odpowiednio wyposażona pod względem technicznym, stanowiąca miejsce gry aktorów. Część sceny wysunięta przed kurtynę nosi nazwę proscenium.

Aria – wokalno-instrumentalna forma muzyczna z kantylenowo rozwiniętym głosem solowym. Aria jest zwykle częścią większej formy muzycznej, jak kantata, oratorium lub opera. Umieszczana jest najczęściej w punkcie kulminacyjnym dramaturgii utworu. Na ogół przyjmuje formę pieśni trzyczęściowej.

Link do dzisiejszej lekcji poniżej

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/uwertura

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/aria/

Praca domowa naucz się śpiewać piosenkę Złoty kluczyk link do piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=T_86KZHT7-E

 


 

24.04.20

 Muzyka klasa 6

 Temat :W muzycznym warsztacie. Rytm, melodia ,tempo.

 Zapisz temat i notatkę do zeszytu

 Rytm- (gr. miara; takt; proporcja) – jeden z elementów dzieła muzycznego odpowiedzialny za organizację czasowego przebiegu utworu. Cechą rytmu jest zróżnicowanie dźwięków pod względem długości. Dźwięki mogą być akcentowane lub nie.

Melodia – jeden z elementów dzieła muzycznego, będący szeregiem dźwięków o określonej długość ich trwania i odległości między nimi. Dźwięki te muszą następować po sobie w logicznym porządku. Sama melodia jest powiązana przede wszystkim z rytmem.  Melodia zwykle jest dostosowana do zakresu i charakteru głosu lub możliwości technicznych instrumentu muzycznego, który ją wykonuje.

Tempo( agogika)- jeden z elementów dzieła muzycznego oznaczający , jak szybko utwór ma być wykonany.

Rodzaje tempa:

 adagio — bardzo wolno,

andante — umiarkowanie wolno,

 moderato — umiarkowanie,

 allegretto — umiarkowanie szybko,

 allegro — szybko,

 presto — bardzo szybko

 Linki do dzisiejszej lekcji

 http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/terminy/rytm/

 https://muzycznaekipa.blogspot.com/2019/10/tempo-w-muzyce-i-jego-rodzaje.html

 Praca domowa naucz się śpiewać piosenkę Mazurek 3 Maja –Witaj majowa jutrzenko link do piosenki

 https://www.youtube.com/watch?v=QkopQp9Z5Ic  podkład do piosenki  link

 https://www.youtube.com/watch?v=TOr4TiBNQGE

 24.04.20   Muzyka klasa 7

 Temat: Muzyka Romantyzmu F. Chopin, S. Moniuszko.

 Zapisz temat i notatkę do zeszytu

 Romantyzm jako epoka w muzyce poważnej obejmował okres od końca XVIII w. do pierwszej poł. XIX w. Nastąpił wówczas rozwój liryki wokalnej oraz instrumentalnej. Szczególnie dotyczył on muzyki fortepianowej, którą do dziś reprezentują utwory takich kompozytorów jak: Fryderyk ChopinFranciszek Liszt i Robert Schumann. Za moment narodzin romantycznej muzyki poważnej uważana jest data stworzenia sonaty fortepianowej nr 14 cis-moll op. 27 nr 2 przez Ludwika van Beethovena.

 Romantyzm w muzyce narodził się po rewolucji francuskiej, kiedy w całej Europie rozpoczął się okres zmian o przełomowym znaczeniu. Za swój najwyższy cel romantycy obrali sobie połączenie religii, nauki oraz życia w jedną wspólną jakość, czyli w sztukę. Zrodziło się w nich też pragnienie wolności i nieskrępowania.

 Romantyczna muzyka poważna charakteryzowała się:

  •  tematyką związaną z naturą, dawnymi legendami i baśniami,
  • rozwojem wirtuozerstwa i instrumentacji,
  • subiektywizmem, indywidualizmem twórców,
  • przewagą treści nad formą,
  • syntezą wszystkich sztuk,
  • łączeniem elementów narodowych, fantastycznych i ludowych,
  • rozszerzeniem harmoniki,
  • dużym dramatyzmem utworów,
  • przekazywaniem doznań emocjonalnych wyrażających się w przełamywaniu klasycznych wzorców i konwencji formalnych,
  • rozluźnieniem dotychczasowych form muzycznych.

 W epoce romantyzmu powstały nowe gatunki muzyczne:

  •            opera romantyczna, tworzona przede wszystkim przez m.in. K.M. Webera i S. Moniuszkę;
  • poemat symfoniczny (pisany głównie przez F. Liszta);
  • miniatura instrumentalna;
  • symfonia programowa;
  • pieśń romantyczna (autorstwa m.in. F. Schuberta);
  • dramat muzyczny (twórca: R. Wagner),
  • pisano również muzykę narodową w formie walców, mazurków, ballad, polonezów i nokturnów (F. Chopin) oraz eklektyczną (H. Berlioz)

 Więcej informacji do dzisiejszej lekcji na stronie

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/epoki/romantyzm

 PRACA  DOMOWA  

 1.Rozwiąż rebusy znajdujące się w podręczniku na str.84 ,

 przeczytaj informacje na temat F. Chopina oraz S. Moniuszko zrób krótką notatkę. Dodatkowe informacje znajdziesz na stronach

 http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/chopin-fryderyk-1810-1849/      http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/moniuszko-stanislaw-1819-1872/

 2.Naucz się śpiewać piosenkę Mazurek 3 Maja –Witaj majowa jutrzenko link do piosenki  https://www.youtube.com/watch?v=QkopQp9Z5Ic

 podkład do piosenki  link https://www.youtube.com/watch?v=TOr4TiBNQGE

 


30.04.20r.

Muzyka klasa 4

Temat: Wiosna pełna muzyki. Ludwig van Beethoven „Oda do radości”

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

Oda do radości to utwór Fryderyka Schillera, który został napisany w 1786 roku. Tekst utworu znany jest jako fragment IX symfonii Beethovena. Wersja instrumentalna Ody w wykonaniu Herberta von Karajana została przyjęta jako Hymn Unii Europejskiej.Muzyk zinstrumentował ten utwór na fortepian, instrumenty dęte i orkiestrę symfoniczną. Oficjalnie po raz pierwszy hymn wykonano w 1972 roku na Dniu Europy. W utworze tytułowa radość podmiotu lirycznego wynika z boskości, miłości, szczęścia, zwycięstwa, a również z nieśmiertelności. Pojawia się także uczucie przyjaźni, braterstwa oraz poczucie wolności. Ma ona charakter uroczysto - patetyczny, który chwali wielkie idee, znakomitych ludzi, oraz niesamowite wydarzenia. Występuje tu patos i wiele motywów mitologicznych. Oda wzywa ludzi do zbiorowego działania, stawia przed młodymi ludźmi szczytne wyzwania, wyzwala energię i chęć do działania. W utworze pojawia się również zachęta/wezwanie do aktywności życiowej, czyli bunt przeciwko całemu światu i tworzenia lepszego życia. Oda stara się też udowodnić, że siła taka jak miłość jest potężniejsza od rozumu. Pojawia się także uczucie przyjaźni oraz zwycięstwo, poczucie doskonałości i wolności. W utworze podmiot liryczny apeluje do społeczeństwa, aby żyli oni we wspólnocie. Według tej zasady każdy człowiek winien wcielać w życie zasady miłości oraz braterstwa, także chwalić wolność. W przekonaniu poety właśnie od jednoczenia się z ludźmi zależy szczęście i radość.

Wysłuchaj  utwór „Oda do radości” na You Tube.com link

https://www.youtube.com/watch?v=BiW4YNUmI5M

Dodatkowe informacje do lekcji znajdziesz na stronie

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/beethoven-van-ludwig-1770-1827/  Zrób krótką notatkę .

30.04.20r.

Muzyka klasa 5

Temat: Za kulisami opery- Stanisław Moniuszko. Pieśń „Prząśniczka”.

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

Stanisław Moniuszko herbu Krzywda – polski kompozytor, dyrygent, pedagog, organista; autor ponad 268 pieśni, wielu oper, operetek, baletów i muzyki kościelnej. Tworzył muzykę nacechowaną narodowo, wplatając w swoje kompozycje wyraziste elementy folkloru polskiego oraz wykorzystując utwory polskich poetów. Informacje do dzisiejszej lekcji  w podręczniku na str.70-73. Linki do dzisiejszej lekcji

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/moniuszko-stanislaw-1819-1872/oraz https://www.historiamuzyki.pl/stanislaw-moniuszko/

Stanisław Moniuszko jest autorem pieśni „Prząśniczka”, wysłuchaj   i spróbuj zaśpiewać. Tekst utworu w podręczniku na str. 71. link do utworu

https://www.youtube.com/watch?v=ZJaThhR91pE

 

 


 

07.05.20r.

 

Muzyka klasa 4

 

Temat: Nastroje wiosenne. Instrumenty strunowe szarpane –harfa.

 

Zapisz temat i notatkę  do zeszytu

 

Harfa − instrument strunowy szarpany w kształcie stylizowanego trójkąta, którego jeden bok stanowi rozszerzające się ku dołowi pudło rezonansowe. Z niego wychodzi 46 lub 47 strun naciągniętych na stalowe kołki, tkwiące w górnej ramie. W podstawie harfy znajduje się 7 pedałów służących do przestrajania strun odpowiadających dźwiękom o tej samej nazwie we wszystkich oktawach.  Pedały pozwalają zatem na każdej strunie wydobyć 3 różne dźwięki i zmieniać tonację. Struny harfy robione są z różnego rodzaju nylonu lub nylonu powlekanego miedzią. Górna rama (szyjka) harfy ma kształt rozciągniętej litery S i jest zwykle bogato zdobiona. W orkiestrze są zwykle 1-2 harfy. Na harfie gra się na siedząco, trzymając nogi i ręce po obu stronach instrumentu. Opiera się ją lekko na prawym ramieniu i szarpie struny za pomocą opuszków palców i kciuka. Informacje do dzisiejszej lekcji link

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/harfa/oraz w podręczniku  na str.101

 

Praca domowa narysuj w zeszycie instrument strunowy szarpany –Harfę

 

Spotykamy się na platformie Microsoft  Teams o godz.12:10

 

07.05.20r.

Muzyka klasa 5

 Temat: Dom pełen muzyki. Muzyczne rodziny dawniej i dziś W. A. Mozart.

 Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 Wolfgang Amadeusz Mozart urodził się 27 stycznia 1756 r., w Salzburgu.

 Był siódmym dzieckiem Leopolda Mozarta oraz Anny Marii. Od piątego roku życia uczył się grać na klawesynie. Jego nauczycielem był jego ojciec. Już w wieku 5 lat skomponował swój pierwszy utwór - "Menuet i Trio" . W 1762 r. razem z siostrą i ojcem podróżował po Europie, gdzie dawał liczne koncerty. W wyniku tych wyjazdów zaczął chorować. Przez większość życia mieszkał w Wiedniu. Tworzył symfonie, koncerty na różne instrumenty, koncerty fortepianowe, utwory kameralne, pieśni i opery. W 1782 r. ożenił się z Konstancją Weber, która została matką jego szóstki dzieci. Mozart odszedł 5 grudnia 1791 r. Uważany jest za jednego z klasyków wiedeńskich.

 Informacje dotyczące dzisiejszej lekcji  w podręczniku na str.74-77 oraz

 http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/mozart-wolfgang-amadeusz-1756-1791/  utwory 

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/wolfgang-amadeusz-mozart-czarodziejski-flet-kv-620-duet-papageny-i-papagena/

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/wolfgang-amadeusz-mozart-symfonia-g-moll-kv-550/

 Spotykamy się na platformie Microsoft Teams o godz.12:40

 


08.05.20r.

Muzyka klasa 6

Temat: Jak powstaje muzyka-dynamika i artykulacja.

Dynamika  – jeden z elementów dzieła muzycznego, określający siłę dźwięku.

Większość instrumentów muzycznych cechuje się możliwościami wydobycia dźwięków o zróżnicowanej głośności.

Wyróżnia się dwa zasadnicze odcienie dynamiczne:

  • f (forte) – głośno
  • p (piano) – cicho

Oba odcienie występują w kilku stopniach natężenia:

 

Nazwa włoska

Znaczenie

ff (fortissimo)

bardzo głośno

f (forte)

głośno

mf (mezzo forte)

dość głośno

mp (mezzo piano)

dość cicho

p (piano)

cicho

pp (pianissimo)

bardzo cicho

Gdy kompozytorzy chcą oznaczyć stopniową zmianę dynamiki, posługują się następującymi określeniami:

crescendo (cres.) < coraz mocniej

descrescendo (decres.) > coraz słabiej

diminuendo (dim.) > stopniowe przyciszanie dźwięków

Artykulacja – jeden z elementów dzieła muzycznego, określający sposób wydobycia i kształtowania dźwięku. Artykulacja kształtuje także frazowanie i nadaje utworowi muzycznemu odpowiedni wyraz i dopełnia go pod względem technicznym. Artykulacja dotyczy sposobu wydobywania dźwięku. Oznaczenia artykulacyjne określają, w jaki sposób należy grać dany dźwięk, na przykład krótko i ostro (staccato) lub płynnie przechodząc od jednego dźwięku do drugiego (legato). Istnieje wiele sposobów artykulacji, które wywołują różnorodne efekty brzmieniowe. Mają one włoskie nazwy i specjalne oznaczenia stosowane w notacji.

Rodzaje artykulacji związane są ściśle z rodzajem instrumentu, na którym gramy, a wiele instrumentów posiada swoje własne, unikatowe sposoby wydobywania dźwięku. Na instrumentach smyczkowych zamiast smyczkiem można na przykład grać szarpiąc struny palcami, czyli pizzicato. Stosuje się też różne rodzaje smyczkowania. Na wszystkich instrumentach można jednak uzyskać trzy podstawowe rodzaje artykulacji: legato, czyli łącząc płynnie ze sobą dźwięki, staccato czyli odrywając je, grając krótko i ostro, oraz portato, czyli w sposób pośredni między legato a staccato.

Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str. 84 i 85 oraz na You Tube com. Dynamika i artykulacja  link https://www.youtube.com/watch?v=T3aETFjaVX8

Spotykamy się na Microsoft Teams o 12:10

08.05.20r.

Muzyka klasa 7

Temat: Poezja  wyśpiewana.

Zapisz temat i notatkę do zeszytu

Poezja śpiewana – pojemny i nieprecyzyjnie określony gatunek słowno-muzyczny, w którym utwory składają się z tekstu poetyckiego, który w zamierzeniu twórcy nie był przeznaczony do śpiewu. Najczęściej są to kompozycje o charakterze ballady, głębokiej treści, wyszukanej, często delikatnej melodii oraz skromnej aranżacji (zwykle na gitarę lub fortepian).Pierwsze ślady poezji śpiewanej znajdujemy w przedhomerowej Grecji (ok. 900–700 p.n.e.). Aojdowie – śpiewacy, akompaniujący sobie na formindze lub kitarze (dawne instrumenty strunowe), wykonywali własne, surowe w odbiorze, kompozycje opisujące losy bohaterów i sławiące władców. Prowadzili działalność na dworach władców. W starożytnym Rzymie muzyka pełniła jedynie funkcje utylitarne: sygnały wojskowe, fanfary. Poezja występowała jedynie w formie recytowanej.

Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str.90 oraz na You Tube com. Marek grechuta - Dni których nie znamy https://www.youtube.com/watch?v=oG6pEolAKm8   Poezja śpiewana - "Nadzieja" (Adam Dennison, Czesław Miłosz) https://www.youtube.com/watch?v=VKwOIJjsThg

 Spotykamy się na Microsoft Teams o 12:45

 


 14.05.20r.

 Muzyka klasa 4

 Temat :Muzyka ludowa.

 Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 Muzyka ludowa – jeden z najstarszych przejawów kultury duchowej każdej grupy etnicznej. Miała związek z codziennym i religijnym życiem ludzi. Przetrwała na wsi. W miastach funkcjonują profesjonalne zespoły specjalizujące się uprawianiem muzyki ludowej (śpiew, akompaniament instrumentów ludowych, taniec). Ich występy nadal cieszą się popularnością podczas większych miejskich (lokalnych) imprez masowych i uroczystości.

 Muzykę ludową charakteryzuje znaczna wielość wersji, naturalna skłonność do tworzenia wariantów. Lud tworzył własne melodie, ale też przekształcał inne melodie stosownie do własnych wymagań i zależnie od możliwości zespołu. Przekazywana była drogą zapamiętywania, a nie zapisu nutowego.

 Muzykę ludową charakteryzuje :

 -ścisły związek z życiem ludu(praca, zwyczaje, obrzędy)

-przekazywanie tradycją ustną , a nie za pomocą nutowego zapisu-anonimowe autorstwo

-wielość wersji danej melodii: bądź na skutek błędów pamięciowych , bądź spowodowana świadomą zmianą oryginału w celach regionalizacyjnych ( upodabnianie do cech muzyki własnego regionu, np. wielogłosowe opracowywanie przez górali melodii jednogłosowych lub zastosowanie innej skali )

Ludowa twórczość zwana jest folklorem. Badaniem i opisywaniem folkloru zajmuje się nauka nazywana etnografią. W Polsce najsłynniejszym i najwybitniejszym etnografem był Oskar Kolberg(1814-1890).W swoich pracach zgromadził ogromny materiał dotyczący życia, kultury oraz twórczości ludowej danych regionów Polski.

 Polskie, ludowe instrumenty muzyczne:

 strunowe(chordofony) skrzypce diabelskie, złóbcoki(Podhale), łuk muzyczny, mazanki wielkopolskie, cymbały

 dęte(aerofony) trombity(ligawki, bazuny), fujary, piszczałki.

 Więcej informacji o instrumentach ludowych na stronie

 http://www.muzykotekaszkolna.pl/aktualne/instrumenty-ludowe/

 http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/ligawka-muzykoteka/   oraz w podręczniku na str.103

 Lekcja na Microsoft Teams o 12:10

 14.05.20r.

 Muzyka klasa 5

 Temat: Głos w różnych barwach. Podstawowe głosy ludzkie: sopran, alt, tenor, bas.

 Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 Głos ludzki – wibracje wytwarzane przez struny głosowe człowieka (dźwięki o określonej częstotliwości).

 Fałdy głosowe w połączeniu z m.in. zębamijęzykiem i ustami mogą wytworzyć szerokie spektrum dźwięków, umożliwiając całkowitą zmianę znaczenia wypowiedzi poprzez manipulację tonu lub akcentowanie pojedynczych części. Barwa i skala głosu jest właściwością osobniczą i może się znacznie różnić w poszczególnych przypadkach. Ton głosu może sugerować, że wypowiedź jest pytaniem, nawet jeśli nie wynika to z formy gramatycznej, oraz zdradzać uczucia, takie jak gniewszczęściesmutek. Ton głosu może oznaczać, w jakim stopniu mówiącemu na czymś zależy, jak jest do czegoś nastawiony.Na przykład słowa „przykro mi” zależnie od tonu może oznaczać zarówno skruchę lub żal, jak ironię czy obojętność. Pojmowany jako instrument muzyczny, ludzki aparat głosowy jest uważany za najdoskonalszy instrument dęty.

 Rodzaje głosów żeńskich:

 sopran, mezzosopran, alt, kontralt

 Rodzaje głosów męskich:

 tenor, kontratenor, baryton, bas

 Skala głosu ludzkiego jest to zakres dźwięków wytwarzanych przez głos ludzki. Skala głosu różni się w zależności od wieku człowieka (dzieci, młodzież, dorośli), płci oraz od rodzaju głosu, jakim dysponuje konkretna osoba. Przeciętnie skala dorosłego człowieka wynosi 1,5 oktawy. U osób ćwiczących śpiew skala głosu rozszerza się od 2 do 3 oktaw.

 Informacje do dzisiejszej lekcji na You Tube com.

 https://www.youtube.com/watch?v=O9GtawMNcdI   

 https://www.youtube.com/watch?v=pNcHteRNbxY

 Piosenka do dzisiejszej lekcji  na You Tube com. Rozkołysz pieśnią świat  https://www.youtube.com/watch?v=lZa2kM3Vo6I   słowa piosenki w podręczniku na str.89.

 Praca domowa naucz się śpiewać piosenkę „Rozkołysz pieśnią cały świat”.

 Lekcja na Microsoft Teams o 12:40

 


 

15.05.20r.

 

Muzyka klasa 6

 

Temat:  Jak powstaje muzyka – Harmonia i barwa dźwięku.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 

Barwa dźwięku, tembr – cecha dźwięku, która pozwala odróżnić brzmienia różnych instrumentów lub głosu. Uzależniona jest od ilości, rodzaju i natężenia tonów składowych, ponieważ jest związana ze spektrum harmonicznym.

 

Barwa danego instrumentu może zmieniać się nieznacznie w zależności od:

 

  • sposobu wzbudzania drgań  (pociągnięcie smyczkiem, szarpnięcie lub uderzenie),
  • siły wzbudzenia (zatem i głośności dźwięku),
  • częstotliwości (różne struny mogą wydawać dźwięki nieco różniące się barwą),
  • zmian w czasie.
  • Harmonia – nauka o budowie i łączeniu akordów. Jest jedną z dyscyplin teoretycznych, stanowiącą wspólnie z kontrapunktem, nauką o formach muzycznych oraz instrumentoznawstwem kanon wykształcenia muzycznego.

 

Termin harmonia, inaczej zgodność, wywodzi się od imienia greckiej bogini miłości

 

 i zgody – Harmonii.

 

W muzyce harmonię tworzą różne współbrzmienia i akordy, na przykład trójdźwięki lub czterodźwięki. Gdy towarzyszą jakiejś melodii, wzbogacają jej brzmienie.

 

Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str. 85-88.

 

Piosenka do dzisiejszej lekcji na You Tube com. Marek Grechuta Wiosna – ach to ty link https://www.youtube.com/watch?v=3NQnnhlRWmc

 

Lekcja na Microsoft Teams  12:10

 

15.05.20r.

 

Muzyka klasa 7

 

Temat : Barwy muzyki ludowej. Bogactwo kulturalne Śląska i Wielkopolski.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 

 Muzyka ludowa – jeden z najstarszych przejawów kultury duchowej każdej grupy etnicznej. Miała związek z codziennym i religijnym życiem ludzi. Przetrwała na wsi. W miastach funkcjonują profesjonalne zespoły specjalizujące się uprawianiem muzyki ludowej (śpiew, akompaniament instrumentów ludowych, taniec). Ich występy nadal cieszą się popularnością podczas większych miejskich (lokalnych) imprez masowych i uroczystości.

 

Muzykę ludową charakteryzuje znaczna wielość wersji, naturalna skłonność do tworzenia wariantów. Lud tworzył własne melodie, ale też przekształcał inne melodie stosownie do własnych wymagań i zależnie od możliwości zespołu. Przekazywana była drogą zapamiętywania, a nie zapisu nutowego.

 

Muzykę ludową charakteryzuje :

 

  • ścisły związek z życiem ludu(praca, zwyczaje, obrzędy)
  • przekazywanie tradycją ustną , a nie za pomocą nutowego zapisu-anonimowe autorstwo
  • wielość wersji danej melodii: bądź na skutek błędów pamięciowych , bądź spowodowana świadomą zmianą oryginału w celach regionalizacyjnych (upodabnianie do cech muzyki własnego regionu, np. wielogłosowe opracowywanie przez górali melodii jednogłosowych lub zastosowanie innej skali) 

 

Muzykę ludową tworzyli amatorzy śpiewacy oraz instrumentaliści, grający w zespołach na weselach i innych sytuacjach obrzędowych oraz na zabawach czy podczas wypasu zwierząt (tutaj używano muzyki w funkcji komunikowania się na odległość, np. sygnały na trombitach). W każdym regionie Polski występują odmienne składy kapel ludowych. Składy kapel ulegały zmianom w przebiegu historycznym, zależnym od przemian tradycji i nowych mód na instrumenty przychodzących z miasta.

 

Wielkopolska  – kapele dudziarskie  - dudy i skrzypce (mazanki), kozioł biały lub czarny(rodzaje dud), klarnet (trąbka), basy

 

Śląsk – kapele dęte- klarnet, kornet, trąbka, waltornia z puzonem lub tubą

 

Więcej informacji o instrumentach ludowych na stronie http://www.muzykotekaszkolna.pl/aktualne/instrumenty-ludowe/

 

 Lekcja na Microsoft Teams 12:45

 


 

21.05.20r.

 

Muzyka klasa 4

 

Temat: Muzyka w dobrej formie. Formy muzyczne AB, ABA, rondo.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 

Forma muzyczna – ogólna budowa utworu muzycznego, efekt współdziałania elementów dzieła muzycznego. Jest to środek realizacji wyrazu emocjonalnego dzieła muzycznego, za pomocą technik kompozytorskich. Forma organizuje mniejsze i większe części utworu i ustala zasady ich relacji i powtórzeń. Forma muzyczna niekiedy określa także charakter i nastrój muzyki. 

 

Budowę, czyli formę piosenki, można przedstawić wzorem graficznym albo literami, na przykład AB.

 

Rondo muzyczne to forma , w której refren (oznaczony literą A ) wciąż się powtarza , czyli „w koło powraca”. Części utworu oznaczone literami B, C, D , to kuplety. Każdy kuplet jest inny.

 

Informacje do dzisiejszej lekcji na str.112.

 

Zajęcia online na platformie Microsoft Times o godz.12:10

 

21.05.20r.

 

Muzyka klasa 5

 

Temat: Instrumenty dęte drewniane. Budowa, brzmienie fletu poprzecznego, oboju, klarnetu i  fagotu.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 

Instrument dęty drewniany – instrument dęty, w którym wibratorem jest drewniany stroik, bądź krawędź, o którą rozpraszany jest strumień powietrza. Sam instrument może być wykonany z dowolnego materiału, np. drewna, metalu lub tworzywa sztucznego. Źródłem dźwięku w instrumentach dętych drewnianych jest wibrujący strumień powietrza, którego częstotliwość (wysokość dźwięku) jest regulowana przez zakrywanie otworów w korpusie instrumentu. Ponieważ przykrywanie wielu otworów naraz byłoby trudne lub nawet niewykonalne, w wielu instrumentach dętych drewnianych stosuje się mechanizm z klapami.

Flet poprzeczny jest najsprawniejszym technicznie instrumentem dętym orkiestry, jest też często wykorzystywany jako instrument solowy. Flet poprzeczny jest rurą metalową lub drewnianą posiadającą przy jednym z końców otwór wargowy służący do zadęcia. Ma też szereg bocznych otworów wyposażonych w klapy, które służą do zmiany wysokości dźwięku.

 

Obój to instrument o wyjątkowo pięknym brzmieniu. Buduje się go najczęściej z drewna różanego albo afrykańskiego drzewa zwanego grenadillą, dzięki któremu ma charakterystyczny czarny kolor, choć może być także zrobiony z ebonitu i plastiku. Złożony jest z kanału z 16-20 otworami kontrolowanymi za pomocą systemu metalowych klap służących do zmiany wysokości dźwięku. Wyposażony jest w podwójny stroik, czyli dwa kawałki trzciny, które wyglądają jak spłaszczony kawałek słomy. Precyzyjnie wycięte i złożone ze sobą, drgają wprawiając w ruch słup powietrza znajdujący się we wnętrzu instrumentu. Stroiki oboiści przygotowują najczęściej samodzielnie.

 

Klarnet

 

Brzmienie klarnetu ma cztery wyróżniające się rejestry. Najniższy jest ciemny  i ciepły, środkowe brzmią podobnie do trąbki, a najwyższy nazywany ekstremalnym, dotyczy dźwięków piskliwych i przenikliwych. Klarnet jest czarną, cylindryczną rurą zakończoną nieco rozszerzoną czarą głosową. Tak jak obój, wyposażony jest w metalowe klapki, ale posiada inny niż w oboju stroik, umieszczony w płasko ściętym ustniku za pomocą metalowej obręczy zwanej ligaturą. Jest nim pojedynczy kawałek trzciny, którego drgania powodują powstawanie dźwięku. Klarnet podzielony jest na 5 części: ustnik, baryłkę, górną i dolną część korpusu oraz czarę głosową. Klarnet występuje w różnych wielkościach i strojach, a obecnie najbardziej popularny jest klarnet w stroju B. W orkiestrze symfonicznej są zwykle 2–4 klarnety. 

 

Fagot

 

Fagoty zazwyczaj robi się z drewna klonowego, a tańsze modele z tworzyw sztucznych.W orkiestrze symfonicznej występuje zwykle od 2 do 4 fagotów. Fagot jest zbudowany z dwóch drewnianych rur o łącznej długości ponad 250 cm, połączonych tzw. kolankiem. Wyposażony jest w podwójny stroik, podobnie jak obój, i metalowe klapy. Za pomocą stroika powietrze wdmuchuje się do metalowej rurki zwanej esem. Długa tuba instrumentu sprawia, że dość łatwo jest na nim grać. Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str.97-99. oraz na www.muzykotekaszkolna.pl linki do stron poniżej

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/flet-poprzeczny

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/oboj

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/klarnet

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/fagot

 

Zajęcia online na platformie Microsoft Times o godz. 12:40

 


 

22.05.20r.

 

Muzyka klasa 6

 

Temat: Ludowe inspiracje. Sylwetka W. Lutosławskiego jako jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów polskich.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 

Podlasie to region, którego tradycje i zwyczaje ukształtowały się dzięki spotkaniu i przenikaniu się odmiennych kultur i religii. Tę różnorodność dobrze obrazują urocze kościółki, cerkwie i meczety oraz kolorowe domy. Najbardziej typowa dla Podlasia jest muzyka wokalna, również wielogłosowa. Chociaż w muzyce Podlasia przeważa śpiew, można również spotkać kapele instrumentalne. Ich skład to skrzypce i bęben lub harmonia polska z bębnem.

 

Lubelszczyzna – tradycyjna kapela lubelska składa się ze skrzypiec i bębenka. Choć to tylko dwa instrumenty to bębnista wydobywając dźwięk z instrumentu różnymi technikami, potrafi znakomicie urozmaicić brzmienie takiego małego zespołu.

 

Witold Lutosławski (1913-1994) – czołowy polski kompozytor XX wieku. Wychował się w domu, w którym muzyka była stale obecna. Pierwszą kompozycję stworzył jako dziewięcioletni chłopiec. Twórczość Lutosławskiego jest bardzo różnorodna – od  wielkich utworów symfonicznych (cztery symfonie, Mała suita, Koncert), przez orkiestrę kameralną, po drobne kompozycje dla dzieci (głównie pieśni do tekstów Kazimiery Iłłakowiczówny oraz Juliana Tuwima- na przykład Ptasie plotki )

 

Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str. 99-101. oraz

 

http://ludowe.instrumenty.edu.pl/pl/regiony/regions/region/122

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/lutoslawski-witold-1913-1994

 

wysłuchaj utworu  taniec z Małej suity – Witold Lutosławski na www.youtube.com link

 

https://www.youtube.com/watch?v=f8CzR4Tdjzg

 

 

 

22.05.20r.

 

Muzyka klasa 7

 

Temat: Elektroniczna orkiestra – paleta barw.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 

Muzyka elektroniczna – muzyka tworzona głównie lub wyłącznie za pomocą elektrofonów (elektromechanicznych i elektronicznych instrumentów muzycznych) oraz urządzeń elektronicznych przetwarzających dźwięki pozamuzyczne lub generowane przez tradycyjne instrumenty akustyczne. Muzyka elektroniczna wiąże się bezpośrednio z wynalezieniem elektrofonów czyli instrumentów generujących dźwięki przy pomocy układów elektronicznych.W tradycyjnym instrumentarium dźwięk wzbudzany jest przez drgającą strunę (instrumenty strunowe), membranę, sztabkę lub inny przedmiot (instrumenty perkusyjne) lub drgający słup powietrza (instrumenty dęte). W instrumentach elektronicznych dźwięk emitowany jest przez głośnik.

 

 Pierwsze instrumenty elektroniczne, jak np. Theremin czy fale Martenota powstały w latach 20. ubiegłego wieku. Początkowo posiadały bardzo prostą konstrukcję, która w biegiem lat i w toku wielu doświadczeń stawała się coraz bardziej skomplikowana, dając możliwość coraz pełniejszej kontroli nad generowanym dźwiękiem. Przestały też być muzycznymi osobliwościami, zdobywając trwałe miejsce szczególnie w muzyce awangardowej lat 50. i 60. Czas ekspansji instrumentów elektronicznych w muzyce popularnej to lata 70. Stały się one wówczas synonimem nowoczesności. Moda na syntetyczne brzmienia przyćmiła dotychczas panujące style, takie jak soul i funk oraz przyczyniła się do bujnego rozkwitu disco. Instrumenty elektroniczne zmieniły bezpowrotnie scenę muzyki pop. Każdy, kto chciał się liczyć, musiał zaskakiwać niespotykanymi dotąd brzmieniami najnowszych instrumentów.

 

 Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str. 100-101.

 


 

28.05.20r.

 

Muzyka klasa 4

 

Temat: Instrumenty strunowe szarpane – gitara.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 

W instrumentach strunowych szarpanych wzbudzenie drgań struny odbywa się poprzez jej szarpnięcie. Może być to bezpośrednie szarpnięcie gołymi palcami lub plektronem, a także poprzez uderzenie w klawiaturę, jak to ma miejsce w klawiszowych instrumentach szarpanych za pomocą drewnianego pióra.

 

Do instrumentów strunowych szarpanych należą: bałałajka, bandżola, banjo, charango, cytra, gitara, gitara basowa, harfa, klawesyn, lira, lutnia, mandolina ,ukulele, gitara klasyczna.

 

Gitara – instrument muzyczny z grupy strunowych szarpanych z pudłem rezonansowymgryfem i progami na podstrunnicy. Przeważnie ma 6 strun, lecz można spotkać również gitary z czterema, pięcioma, siedmioma, ośmioma, dziesięcioma lub dwunastoma strunami.

 

Muzyk, który gra na gitarze to gitarzysta. Muzyk grający na gitarze basowej to basista.

 

Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str. 119.

 

Filmik Gitara na www.youtube link

 

https://www.youtube.com/watch?v=4V8s8WEPuL4  więcej informacji o gitarze

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/gitara/

 

28.05.20r.

 

Muzyka klasa 5

 

Temat: Formy muzyczne –Wariacje. Piosenka pt: „Na majówkę, na wędrówkę”.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 

Wariacje to forma muzyczna polegająca na wprowadzeniu zmian głównej melodii utworu. Zmianie mogą ulec podstawowe elementy głównej melodii: rytm, melodia, tempo…: Wariacje – samodzielna forma muzyczna lub część większego utworu instrumentalnego: sonatysymfoniikoncertu o dość swobodnej budowie. Istotą tej formy są zmiany, jakim podlega temat lub jego motywy. Liczba i rodzaj wariacji zależy od inwencji kompozytora, waha się od kilku do kilkunastu. Temat może być własny, zaczerpnięty z dzieła innego kompozytora lub oparty na motywach z muzyki ludowej.

 

W wariacjach wprowadzane są:

 

  1. Zmiany melodyczne
  2. Zmiany harmoniczne
  3. Zmiany w rytmice i metrum utworu
  4. Zastosowanie faktury polifonicznej – imitacjakanonfuga
  5. Zmiany w dynamice lub tempie
  6. Zmiany w fakturze instrumentalnej

 

Znane wariacje:

 

Piosenka do dzisiejszej lekcji  Na majówkę link do strony

https://www.youtube.com/watch?v=6N5xHLANJEs  tekst piosenki w podręczniku na str. 107.

 


 

29.05.20r.

 

Muzyka klasa 6

 

Temat: Współcześni wirtuozi- poszukiwanie i słuchanie utworów.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 

Wirtuoz – wybitny instrumentalista, mistrz danego instrumentu. Muzyk zdolny pokonać najbardziej skomplikowane problemy techniczne. Charakteryzuje się doskonałym słuchem i wyczuciem rytmu.

 

Współcześni wiruozi:

 

Wynton Marsalis – znakomity trębacz jazzowy, pierwszą trąbkę podarował mu wujek, gdy Wynton miał kilka lat. W czasie błyskotliwej kariery kreuje własny styl gry, nie ulegając przemijającym modom. Tym właśnie zyskał wielkie uznanie w świecie jazzu – artystów i publiczności. Uważa się go za wirtuoza jazzu we wszystkich jego odmianach.

 

Joshua Bell – znakomity skrzypek z USA, jest posiadaczem skrzypiec Stradivariusa. W jego biografii spotykamy typowy dla wielu wybitnych muzyków wczesny start – Joshua miał 4 lata, gdy zaczął grać na skrzypcach, a 14 – gdy wystąpił z pierwszym koncertem. Już jako sławny na całym świecie skrzypek uczestniczył w eksperymencie, którego celem było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy w codziennej sytuacji, w niesprzyjającej porze ludzie zauważą piękno. Bell grał incognito na stacji metra w porannych godzinach. Niewielu przechodniów zatrzymało się, by choć przez chwilę posłuchać gry artysty (najwięcej wśród nich było dzieci, ponaglanych jednak przez rodziców). Kilkunastu w biegu rzuciło pieniądze, nikt nie bił na koniec brawa… Warto dodać, że bilety na koncerty skrzypka sprzedają się do ostatniego miejsca w cenie średnio 100 dolarów.

 

Virgil Donati – australijski muzyk, wirtuoz instrumentów perkusyjnych, a także kompozytor i pianista. Na perkusji zaczął grać w wieku trzech lat i do dziś nagrał już ponad 100 płyt. Występuje z różnymi zespołami, grając m.in. rock, jazz czy pop. W wywiadach przyznaje, że bardzo dużą wagę przywiązuje do diety i ćwiczeń fizycznych, które pomagają mu utrzymać formę.

 

 Yo-Yo Ma – amerykański wiolonczelista pochodzenia chińskiego. Podobnie, jak inni muzycy z tej galerii, swoją przygodę z muzyką zaczął w wieku 4 lat, a pierwszy koncert dał, gdy miał 8 lat. Do dziś ma za sobą ogromną liczbę występów na całym świecie, a ilość nagranych płyt przekracza setkę. To oznacza, że ma wielu fanów. W repertuarze Yo-Yo Ma znajdziemy zarówno muzykę klasyczną, jak i rozrywkową – jest artystą wszechstronnym.

 

Leszek Możdżer – polski pianista jazzowy, kompozytor – tworzy muzykę poważną i filmową. Prowadzi szeroką działalność artystyczną – koncertuje solo i z innymi muzykami, nagrał ponad setkę albumów, zasiada w jury prestiżowego międzynarodowego konkursu jazzowego. Od kilku lat organizuje w Poznaniu wiosenny festiwal jazzowy „Enter Music Festival”. Leszek Możdżer zaczął grać na fortepianie, gdy miał 5 lat, a namówili go do tego rodzice – tak zaczęła się jego wielka kariera muzyczna…

 

Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str.108-109.

 

Piosenka do dzisiejszej lekcji pt: „Żyj kolorowo”. w podręczniku na str. 111. link poniżej

 

https://www.youtube.com/watch?v=Y-IuDs_a1pE

 

Zajęcia online o 10:30.

 

29.05.20r.

 

Muzyka klasa 7

 

Temat: Operetka i musical.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 

 Operetka (wł. operetta) – sceniczny utwór muzyczny z dialogami mówionymi, zbliżony do opery, charakteryzujący się lekką, melodyjną muzyką i komediową akcją.

 

Operetka stanowi formę widowiska muzycznego, które łączy lekką melodyjną muzykę z akcją sceniczną o charakterze komediowym. Włoski termin źródłowy dla nazwy operetki operetta oznacza małą operę. Na całość widowiska składają się partie wokalne (arie, duety, partie wielogłosowe i chóralne), instrumentalne (towarzyszące śpiewakom bądź mające postać samodzielnych interludiów) i taneczne (tańce solowe i wstawki baletowe) przeplatane fragmentami niemuzycznymi: monologami, dialogami i scenami zbiorowymi. Operetkę rozpoczyna uwertura stanowiąca przegląd głównych tematów muzycznych utworu. Zakończenie operetki ma najczęściej formę rozbudowanego finału muzycznego wykonywanego wspólnie przez solistów, chór i orkiestrę. Do charakterystycznych cech operetki zaliczyć można lekki, żartobliwy temat, melodyjność arii (często funkcjonujących jako samodzielne utwory sceniczne), optymistyczne zakończenie perypetii (najczęściej sercowych) głównych bohaterów i nieskomplikowane libretto. Istotną częścią przedstawień operetkowych jest ich strona choreograficzna, częste przeplatanie scenami baletowymi występów śpiewaków.

 

Najważniejsze operetki powstały w drugiej połowie XIX wieku w Paryżu, gdzie działał Jacques Offenbach i w Wiedniu. Tu niemiał sobie równych znany nam już kompozytor walców –Johann Strauss (syn).

 

Musical – forma teatralna, łącząca muzykępiosenkidialogi i taniec. Ładunek emocjonalny dzieła – humorpatos, miłość, gniew – podobnie jak sama opowieść, jest wyrażany poprzez słowa, muzykę, ruch i aspekty techniczne przedstawienia, tworząc jedną, spójną całość. Od początków XX wieku produkcje teatru muzycznego są nazywane po prostu „musicalami”. Wcześniejszą podobną do musicalu formą widowiska była extravaganza. Musicale są wykonywane na całym świecie.

 

Wysłuchaj kankan z operetki Orfeusz w piekle link

 

https://www.youtube.com/watch?v=XZ3W6KKyG30

 

Piosenka do dzisiejszej lekcji  „Już taki jestem zimny drań” w podręczniku na str. 111. link do piosenki   https://www.youtube.com/watch?v=Ov5RpwTQtuQ

 

 Zajęcia online 11:00

 


 

04.06.20r.

 

Muzyka klasa 4

 

Temat:  Wyprawa na morski brzeg.  Nauka piosenki  „Hej lato, lato, lato”.

 

Piosenka do dzisiejszego tematu  w podręczniku na str.122. link do piosenki poniżej

 

https://www.youtube.com/watch?v=9uvqe8IX9IM

 

Zajęcia na Microsoft Teams 12:10

 

 

 

04.06.20r.

 

Muzyka klasa 5

 

Temat:  Charakterystyka regionu Kaszub. Kaszubskie instrumenty ludowe.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

Muzyka towarzyszyła zawsze Kaszubom nie tylko w ważnych chwilach w życiu, ale i podczas pracy, odpoczynku. Kaszubi lubili  się bawić, tańczyć, śpiewać. Ich tańce i pieśni można podzielić na kilka grup: m.in. obrzędowe (związane z urodzinami, weselem, chrztem, dożynkami, świętami kościelnymi itp.), ilustrujące codzienną  pracę, popisowe oraz zabawowe.

Kaszubskie Instrumenty Ludowe

Ludowe zespoły na Kaszubach używają charakterystycznych instrumentów. Jednym z nich są diabelskie skrzypce. Dawniej były one używane do odstraszania duchów w noc zaduszkową.  Obecnie każda kaszubska kapela używa ich  jako instrumentu perkusyjnego. Instrument ten znany był na całym Pomorzu. Na szczycie długiego kija osadzona jest straszna maska gbura, diabła, o rozwichrzonych włosach, wychodzących spod kapelusza, którego rondo przyozdabiają dzwoniące blaszki przy każdym ruchu. Szczyt instrumentu z deską mającą kształt skrzypiec umieszczoną poniżej połowy kija łączą jedna, dwie lub trzy struny drutu, które pociągane brzęczą. Na desce przymocowane jest blaszane pudełko, które wypełnione jest twardymi przedmiotami, które przy potrząśnięciu grzechocą. Poza tym można dodatkowo grać uderzając dłonią lub patykiem w deskę lub pudełko. Jednym słowem diabelskie skrzypce starczą za całą orkiestrę: dzwonią, grzechoczą, dźwięczą, stukają .Następnym ciekawym instrumentem kaszubskim jest burczybas.

To beczułka, w której znajdują się włosy z końskiego ogona. Pociąganie włosia wilgotnymi palcami wydobywa z instrumentu „burczące” basowe dźwięki. Początkowo burczybas również służył do celów obrzędowych.

 Kolejnym interesującym instrumentem jest bazuna. To instrument muzyczny dęty (aerofon). Ma ona wydłużony, dość wąski kształt trąby. Wykonuje się ją z konarów lub nie mających rozgałęzień pni młodych drzew (olchy, brzozy, klonu, lipy, wierzby) o długości od 95 cm do 165 cm, ustnik natomiast z drewna sosnowego. Z drewna usuwano korę, rozcinano wzdłuż na dwie połowy, które wydrążano w środku. Następnie zespalano, nakładając łączące je obręcze, splecione z wikliny, wierzby, korzeni sosny, czasem też metalowe (z mosiądzu brązu, srebra). Bazuna spełniała funkcję sygnalizacyjną (służyła do porozumiewania się pastuchów i rybaków jeziornych), magiczną i muzyczną.

Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str. 119-121.oraz na youtube com. „Bazuna –dźwięki  kaszubskiej tradycji”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Kqb_wTECblo 

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/diabelskie-skrzypce/

 

Zajęcia na Microsoft Teams  12:40

 


 

05.06.20r.

 

Muzyka klasa 6

 

Temat: Zaproszenie na koncert etykieta melomana. Melomani i filharmonia –pochodzenie słowa, galeria wybranych polskich filharmonii.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 

Koncert  – występ artysty muzyka (bądź grupy muzyków) na żywo przed publicznością. Jeśli muzyk występuje solo, określa się to mianem recitalu, w przypadku występu grupy muzyków może występować orkiestrachór bądź grupa muzyczna. Mogą to być także występy mieszane, np. solista z towarzyszeniem chóru czy orkiestry.

 

Koncerty mogą się odbywać w specjalnie do tego celu przeznaczonych salach koncertowychfilharmoniach czy klubach muzycznych, ale także w kościołachpubach, prywatnych domach oraz na otwartej przestrzeni – na stadionach czy placach. Elementem koncertu jest najczęściej odpowiednie nagłośnienie, adekwatne do wielkości audytorium. Koncertom często towarzyszy oprawa plastyczna: efekty świetlnepirotechniczne, czasem także występy towarzyszących innych artystów, np. tancerzy.

 

Filharmonia – instytucja kultury zajmująca się organizacją i prezentacją koncertów muzyki poważnej, jak i muzyki rozrywkowej, głównie tych największych, a więc o charakterze 

 

pełnoorkiestrowym, najczęściej równocześnie przygotowująca takie utwory do wykonania. Tym samym słowem określa się też gmach takiej instytucji, aczkolwiek istnieją filharmonie posiadające jedynie własne zaplecze lokalowe, a prezentujące utwory w wynajmowanych salach koncertowych. Instytucjami prowadzącymi działalność podobną do filharmonii są np. stowarzyszenia muzyczne. Działalność filharmonii jest ukierunkowana na możliwość prezentowania utworów wymagających największych obsad wykonawczych, jak również najbogatszego instrumentarium. Pod względem skali działalności, filharmonie razem z operami zalicza się do największych instytucji zajmujących się prezentacją muzyki na żywo. O ile jednak w operach prezentowane są utwory sceniczne, to filharmonie skupiają się na muzyce koncertowej.

 

Meloman – miłośnik muzyki, ktoś kto kocha muzykę, żyje nią , uwielbia jej słuchać i jest to jej pasja.

 

Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str. 113-115.

 

Zajęcia na Microsoft Teams 10:30

 

 

 

05.06.20r.

 

Muzyka klasa 7

 

Temat: Źródło naszej kultury – starożytność, średniowiecze, renesans.

 

Zapisz temat i notatkę do zeszytu.

 

Muzyka rozwijała się przez wieki. Zmieniała się poprzez te lata. Kompozytorzy dostarczali nowych styli i form muzycznych, powstawały nowe instrumenty, rozwinęło się wiele zasad muzycznych.

 

Starożytność:

 

1.Powstały pierwsze instrumenty perkusyjne, dęte i strunowe.

 

2.Muzyka służyła celom religijnym i magicznym, obrzędowym.

 

3.Była elementem rozrywki, np. tańce.

 

Średniowiecze:

 

1.Muzyka miała ścisły związek z chrześcijaństwem.  

 

2.Rozwój chorału gregoriańskiego (jednogłosowy śpiew chóru męskiego wysławiający Boga i Świętych)

 

3.Ośrodkami kultury były klasztory i kościoły.

 

4.Powstawały formy muzyki świeckiej – ballady, pieśni jednogłosowe.

 

5.Stworzenie notacji muzycznej i nazw solmizacyjnych.

 

6.Kompozytorzy muzyki polskiej Wincenty z Kielc, Mikołaj z Radomia.

 

7.Utwory: Bogurodzica, Gaude Mater Polonia.

 

Renesans:

 

1.Powstanie polifonii (wiele głosów)

 

2.Twórcy wprowadzili do muzyki harmonię czyli współbrzmienie.

 

3.Dwa ośrodki muzyki: szkoła włoska i niderlandzka.

 

4.Kompozytorzy muzyki polskiej: Wacław z Szamotuł, Mikołaj Gomułka.

 

5.Utwory: „Missa brevis” – G.P. da Palestrina, Psalm „Nieście chwałę mocarze” Mikołaja Gomułki. 

 

 Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str.124-129 oraz na www.muzykotekaszkolna.pl  linki do stron poniżej

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/epoki/antyk/

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/epoki/sredniowiecze/

 

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/epoki/renesans/

 

Zajęcia na Microsoft Team 11:00


 

19.06.20r.

Muzyka klasa 6

Temat: U naszych najbliższych sąsiadów Rosja, Czechy – przypomnienie związków muzycznych z krajami.

Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str.119-121.

19.06.20r.

Muzyka klasa 7

Temat: Różnorodność muzyki- barok, klasycyzm i romantyzm.

Informacje do dzisiejszej lekcji w podręczniku na str. 130-135 oraz na www.muzykotekaszkolna linki poniżej

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/epoki/barok/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/epoki/klasycyzm/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/epoki/romantyzm/

Proszę zrobić krótką notatkę