Szkoła Podstawowa w Karścinie

Drodzy uczniowie, klasy VII

 jest to tekst o przebiegu dnia, te zagadnienie już omawialiśmy na poprzednich lekcjach.

Proszę przeczytać ten tekst, przetłumaczyć nieznane słownictwo (ze słownikiem internetowym PONS a nie Google) i wykonać do zeszytów zadania do tekstu.

Zadanie A to prawda/fałsz- do zeszytów napiszcie tylko zdania prawdziwe.

W zadaniu B trzeba odpowiedzieć na pytania do tekstu – do zeszytu napiszcie tylko odpowiedzi. Przypominam, że w tekście znajdują się czasowniki rozdzielnie złożone!

 Drodzy uczniowie, klasy VIII

proszę o wykonanie zadania dotyczącego tematu miasta, które opracowywalismy w klasie.  Tytuł to „miejsca w mieście” .W tabelce znajduja się wyrażenia z czynnościami, np. kupić lekarstwa. Pod spodem macie 18 zdań, które trzeba dokończyc za pomocą tych wyrażeń, np. W aptece można kupić lekarstwa. Proszę o uzupełnienie, przetłumaczenie i napisanie tych zdań do zeszytów. Nieznane słówka tłumaczymy za pomocą słowników internetowych (np. PONS).


 25.03 - Klasa 7

Temat: Wie ist das Wetter im Frühling?- pory roku i pogoda.

 Na dzisiejszej lekcji dowiecie sie nazw pór roku w języku niemieckim i opisywania pogody. Przeskoczylismy jeden rozdział, ale to nic, wrócimy do rozdziału 5 kiedy indziej.

 Ten temat znajduje się w podręczniku na stronie 72-73.

 1. Obejrzyj filmik – słuchaj i powtarzaj:

 https://www.youtube.com/watch?v=X-Da1zw-aGk

 https://www.youtube.com/watch?v=Viy7VglTdLo&t=1s

 2. Wpisz temat do zeszytu i wykonaj notatkę:

 a) w zadaniu 2 znajdują się wyrażenia związane z pogodą- przetłumacz je do zeszytu i dopasuj do każdej pory roku, jak w przykładzie:

der Frühling - wiosna

 - es ist warm- jest ciepło

 der Sommer- lato

 der Herbst – jesień

 der Winter- zima

 b) dla utrwalenia słownictwa wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń nr 2 i 7 na stronie 76 -77.

 Powodzenia!

  Klasa 8  25.03.2020

Temat: Ich trage eine rote Bluse- nazwy ubrań.

Na dzisiejszej lekcji poznacie nazwy garderoby. Niestety tego tematu nie ma w podreczniku. Pracujcie wg moich poleceń:

1. Obejrzyj filmik na You Tube, aby zapoznać się z wymową, słuchaj i powtarzaj.

https://www.youtube.com/watch?v=SjRkzRR4Yc8

2. Napisz notatkę do zeszytu:

Die Kleidung- ubrania

Ich trage....- ja noszę

Ich ziehe mich an.- Ja się ubieram.

die Jacke – kurtka

die Mütze – czapka

die Schuhe – buty

die Hose- spodnie

der Mantel – płaszcz

der Schal – szalik

das Hemd- koszula

die Bluse- bluzka

der Pullover- sweter

der Anzug- garnitur

der Rock- spódnica

das T-shirt- koszulka

die Socken- skarpety

das Kleid – sukienka

der Hut- kapelusz

 3. W ramach podsumowania wykonaj quiz na learning apps:

https://learningapps.org/1591045

 4. W ramach pracy domowej, którą będę oceniała (wkrótce podam adres e-mail) macie za zadanie wkleić do zeszytu zdjęcie jakiejś osoby (np. z gazetek supermarketów) i opisać jej ubranie (np. za pomocą strzałek). Im bardziej skomplikowana garderoba tym lepiej.


Klasa 7 – 01.04.2020

Temat: Mein Lieblingsjahreszeit*- moja ulubiona pora roku.   

*die Jahreszeit- pora roku

Zajmujemy się w dalszym ciągu pogodą i porami roku, a tym samym kontynuujemy rozdział 6. Tak jak pisałam wcześniej do rozdziału 5 jeszcze wrócimy.

1.Na poprzedniej lekcji poznaliście nazwy pór roku i zwroty zwiazane z pogodą. Aby przypomnieć sobie te zwroty, zrób quizy:

https://learningapps.org/8130833

https://quizizz.com/join/quiz/59dbd971bb4e3e11005f7eba/start?studentShare=true

Jeśli chcesz możesz jeszcze raz obejrzeć filmiki z poprzedniej lekcji:

https://www.youtube.com/watch?v=X-Da1zw-aGk

https://www.youtube.com/watch?v=Viy7VglTdLo&t=1s

2. Następnie z pomocą internetu lub słowniczka w zeszycie ćwiczeń na str.88  lub słowniczka w podręczniku na str. 82 ( lub na końcu podr.  94-105) - wykonaj ćwiczenie 6 w zeszycie ćwiczeń na str.77. Są to czynności charakterystyczne dla danej pory roku.

3. Zadanie ostatnie i najważniejsze- zrób w zeszycie niewielki kolaż, (np. na 2 strony zeszytu), namaluj coś niewielkiego lub przyklej obrazki i napisz minimum 4 zdania o swojej ulubionej porze roku, tak jak na przykładzie:

  • Was ist dein Lieblingsjahreszeit und warum? Jaka jest twoja ulubiona pora roku i dlaczego?

Mein Lieblingsjahreszeit ist..................Moja ulubiona pora roku to..............

  • Następnie napisz 2/3 zdania o pogodzie.....

np. Ich mag die Sonne..... Lubię słońce….. i tak dalej...

  • Teraz napisz 2/3 zdania o czynnościach, które możesz wykonywać o tej porze roku..... (pomogą ci w tym wyrażenia z ćwiczenia 6 na str. 77 w zeszycie ćwiczeń) np. :

Ich kann im Frühling spazieren gehen.  Wiosną mogę spacerować.

 To zadanie na ocenę! Im wiecej zdań i obrazków tym lepiej. Możesz tą pracę wykonać w programie Word, użyć funkcji kształtów i kolorów lub zrobić zdjęcie zeszytu i przysłać mi na adres:  l.morka@spkarscino.karlino.pl

Na wasze prace czekam do następnej środy. Pochwalcie się również notatką z poprzedniego tygodnia, napewno to docenię ;-)

Powodzenia!    Laura Morka

Klasa 8                    01.04.2020

Temat: Wie ist das Wetter heute?- jaka jest dzisiaj pogoda?

Na ostatniej lekcji poznaliście części garderoby, dzisiaj poznamy czy tez przypomnimy sobie zwroty o pogodzie. Narazie nie będziemy korzystać z podręcznika i zeszytu ćwiczeń, ponieważ ostatni rozdział jest zbyt skomplikowany, abyście mogli sami poradzić sobie sami  z tematami.

1. Wpisz temat do zeszytu i obejrzyj filmik o pogodzie – słuchaj i powtarzaj:

https://www.youtube.com/watch?v=X-Da1zw-aGk

2. Pogoda związana jest z porami roku, przypomnijmy sobie ich nazwy, zapisz je do zeszytu, pod każdą nazwą zostaw pół strony miejsca:

DAS WETTER - pogoda

der Frühling- wiosna

der Sommer- lato

der Herbst- jesień

der Winter- zima

3. Obejrzyj kolejny filmik o pogodzie- słuchaj i powtarzaj:

https://www.youtube.com/watch?v=Viy7VglTdLo&t=1s

4. Następnie pod każdą porą roku wypisz z pomocą tych dwóch filmików zwroty związane z pogodą charakterystyczną dla danej pory roku oraz dorysuj do każdego zwrotu mały rysunek- symbol, np.

der Frühling- wiosna

die Sonne- słońce

warm- ciepło ( narysuj temometr pokazujący 15 stopni C)

i tak dalej….

 Korzystaj ze słownika internetowego PONS w razie niejasności.

Pochwal się swoją notatką i przeslij mi zdjęcie na adres l.morka@spkarscino.karlino.pl   , mozesz dostać dobrą ocenę ;-)

Pozdrawiam, Laura Morka 


 08.04.2020 Thema: Ostern – Wielkanoc. klasa VII i VIII

1. Na Z okazji zbliżającej się Wielkanocy dzisiejszą lekcję poświęcimy właśnie temu tematowi.

 Na początek poznajmy słownictwo. Podam wam polskie słówka a wy samodzielnie przetłumaczcie je do swoich zeszytów wraz z małym rysunkiem. Posłużcie się słownikiem z internetu np. PONS. Wiem, że nie jesteście juz dziećmi ;-) ale szybciej zapamietacie dane słówko, gdy je narysujecie...Możecie ewentualnie coś wyciąć z gazety i przykleić.

 Np. Das Osterei - pisanka

  zajaczek wielkanocny, pisanka, baranek wielkanocny, śniadanie wielkanocne, koszyczek wielkanocny, narcyz,

 Wymowę poznacie z linku. Słuchajcie i powtarzajcie:

 https://www.youtube.com/watch?v=ZYhM7XA-zX0

 2. Sprawdzcie się za pomocą quizu:

  https://wordwall.net/play/1126/918/852

 3. W prostej dzieciecej piosence wielkanocnej poniżej usłyszycie nazwy 6-ciu  kwiatów wiosennych. Wyszukaj je i wypisz z tłumaczeniem do zeszytu. Podpowiedż- wiekszość tych nazw znajduje się na początku zwrotek.

 Piosenka:  https://www.youtube.com/watch?v=J_-maJqeA1c

 Frohe Ostern!  Wesołych Świąt Wielkanocnych! 


  15.04.2020  Klasa VII  Temat: Wann hast du Geburtstag?- liczebniki porządkowe.

Na poprzednich lekcjach poznaliście nazwy pór roku i zwroty związane z pogodą. Dzisiaj poznacie nazwy miesięcy i zaczniemy uczyć się podawania dat.

1. Otwórzcie podręcznik na stronie 74 w podręczniku. Wykonajcie zadanie 1 do zeszytów- trzeba tu napisać po kolei nazwy miesięcy (DIE MONATE) z pomocą cyfr rzymskich, np. I – Januar. Poprawność zadania i wymowę sprawdzcie z nagraniem:

https://www.youtube.com/watch?v=GPKteBxE1EI

2. Czas na wstępną naukę podawania dat. Dzisiaj nauczymy się jak podać datę dnia bieżącego, tzn. Dzisiaj jest 15-ty kwiecień 2020.

Aby podać datę trzeba użyć liczebnika porządkowego ( tak jak w języku polskim, np. piąty, szesnasty itd.). W podręczniku na str. 81 znajduje się tabelka z niemieckimi liczebnikami porządkowymi do 30-tu.

Napiszcie zasady tworzenia liczebników porządkowych w zeszytach:

Aby utworzyć liczebnik porządkowy w języku niemieckim musimy do dodać do liczby końcówkę –te do 19 i powyżej liczby 19 końcówkę –ste.  Wyjątkiem są liczebniki: erste (pierwszy), dritte (trzeci), siebte (siódmy), achte (ósmy).

np.  02.06.  -  der zweite Juni  (der Juni- rodzaj męski)

        22.01.   -  der zweiundzwanzigste Januar

Heute ist 15. April 2020  lub Heute ist der fünfzehnte April 2020.

Uwaga!  Rodzajnik odpowiada rzeczownikowi, który „porządkujemy”!

das dritte Buch  (das Buch)

die siebte Klasse (die Klasse)

3. W celu poćwiczenia tworzenia liczebników i pisania dat proszę uzupełnić zadania 3 i 4 w zeszycie ćwiczen na str. 78. W zadaniu 3  liczby tłustym drukiem z kropką oznaczają liczebnik porządkowy, który musicie utworzyć np. 4.- czwarty.

Nie musicie przysyłać mi nic z tej lekcji, po powrocie i tak będę sprawdzać zeszyty ćwiczeń i wasze notatki.

 Klasa VIII Temat: Die Lebensmittel- produkty spożywcze.

Na dzisiejszej lekcji przypomnimy sobie nazwy produktów spożywczych.

1. Aby przypomnieć sobie nazwy i wymowę najważniejszych produktów obejrzyj filmiki, słuchaj i powtarzaj:

https://www.youtube.com/watch?v=GIoWM8KENg4

https://www.youtube.com/watch?v=sLIoRwXsQgQ

2. Po obejrzeniu filmików wyszukaj z pomocą słownika internetowego nazwy produktów spożywczych dzieląc je na grupy i zapisz je w zeszycie. Możesz to zrobić w tabeli lub od myślników:

1. das Obst – owoce:   wyszukaj 5 produktów

2. die Gemüse – warzywa:   5 produktów

3. das Fleisch – mięso:    3 produkty

4. aus der Bäckerei- z piekarni:  3 produkty

5. die Milchprodukte- produkty mleczne:  5 produktów

6. zum Trinken- do picia:  4 produkty

7. inne produkty spożywcze (  np. ryż, mąka, jajka itd...): 5 produktów

3. Sprawdz się za pomocą quizów, ciekawe ile słówek zapamiętałaś (-łeś).

https://learningapps.org/4401924

https://quizizz.com/admin/quiz/5bcf32d4bd9dd2001af30c87?studentShare=true


22.04.2020  Kl. 7   Temat: Ans Meer oder ins Gebirge?*- cele podróży.

 *nad morze czy w góry

 1. Otwórz podręcznik na stronie 76. Jest to nowy temat o celach podróży. Przyjrzyj się zdjęciom i zastanów się o jakie cele podróży są na nich pokazane.

 Następnie z pomocą słownika internetowego PONS lub ewentualnie Google przetłumacz wyrażenia pod zdjęciami do zeszytu. Przy sprawdzaniu znaczenia włącz symbol głośniczka, aby usłyszeć wymowę wyrazu.

 Przykład:   ans Meer- nad morze

 2. Pod zdjęciami znajduje się 5 krótkich tekstów, które mówią, co można robic na przykład nad morzem. Każdy tekst pasuje do innego zdjęcia- zdecyduj i zaznacz odpowiednią literę przy wyrażeniu, które przetłumaczyłeś (aś) w zeszycie, np. ans Meer- F

 Teksty są dosyc proste. Nieznane słówka przetłumacz z pomocą słownika w podręczniku lub internetu.

Trochę wam pomogę:

 angeln – łowić ryby

 klettern – wpinać się

segeln- żeglować

 Boot fahren- pływać łódką

 reisen – podróżować

 ich fahre gern- ja jadę chętnie

 Proszę o przysłanie pracy domowej o ulubionej porze roku  (lekcja z 01.04.2020) – ci uczniowie, którzy  jeszcze nie przysłali.

       Klasa 8  Temat: Julianna in Deutschland – praca z tekstem.

1. Poniżej znajduje się prosty tekst o dziewczynie, która przybywa do Niemiec z Paryża. Wyrażenia z tekstu są z klasy 7, więc nie powinniście mieć dużych problemów. Nieznane słówka tłumaczcie przy pomocy internetu.

Przecztajcie ten tekst i odpowiedzcie na pytania do tekstu w zeszytach.

Juliana in Deutschland

Juliana kommt aus Paris. Das ist die Hauptstadt von Frankreich. In diesem Sommer macht sie einen Sprachkurs in Freiburg. Das ist eine Universitätsstadt im Süden von Deutschland.

Es gefällt ihr hier sehr gut. Morgens um neun beginnt der Unterricht, um vierzehn Uhr ist er zu Ende. In ihrer Klasse sind außer Juliana noch 14 weitere Schüler, acht Mädchen und sechs Jungen. Sie kommen alle aus Frankreich, aber nicht aus Paris.

Julianas beste Freundin Marie macht auch gerade einen Sprachkurs, aber in Hamburg, das liegt ganz im Norden von Deutschland.

Wenn die beiden ihre Schule beendet haben, wollen sie in Deutschland studieren. Juliana will Tierärztin werden, ihre beste Freundin auch. Aber Maries Eltern sind beide Zahnärzte, deshalb wird Marie wahrscheinlich auch Zahnärztin werden.

Juliana und Marie verbringen insgesamt sechs Wochen in Deutschland. Nach dem Sprachkurs machen sie eine Prüfung.

1. Woher kommt Juliana?

2. Wie viele Schüler sind in Julianas Sprachkurs?

3. In welcher Stadt macht Marie einen Sprachkurs?

4. Warum macht Marie einen Sprachkurs?

5. Was möchte Juliana später werden?

Ważne!

Proszę przysłać mi zdjęcie odpowiedzi do następnej środy. Poza tym proszę również przysłać podział produktów spożywczych z poprzedniej lekcji oraz te osoby, które tego nie zrobiły- notatkę o porach roku. Będę stawiać oceny!


29.04.2020 - Klasa 7   Thema: Ich fahre ans Meer- przyimki określające miejsce.

 Na ostatniej lekcji poznaliście wybrane nazwy miejsc podrózy oraz słownictwo z nimi związane. Dzisiaj skupimy się na przyimkach miejsca, których używamy wskazując miejsce naszej podróży, jazdy czy spaceru.

 1. Napiszcie do zeszytu zwroty zaznaczone na zielono.

 Wohin fahre ich…gehe ich….fliege ich….?    Dokąd jadę…idę….lecę?

 ich fahre – jadę   /   ich fliege- lecę    /    ich gehe - idę

 Polskie przykłady takich przyimków to: do (do szkoły), nad (nad morze), w (w góry).

 Odpowiedniki niemieckich przyimków to: an, auf, in, nach, zu.

 2. Obejrzyjcie filmik, jest tu wymowa:

 https://www.youtube.com/watch?v=PfspJxgiEgo

 2. Istnieje kilka zasad użycia wymienionych wyżej przyimków, między innymi odpowiednia odmiana rodzajnika (der zmienia się na den), ale chciałabym, abyście tylko zapamiętali podstawowe przykłady użycia tych przyimków.

 Jako dalszą notatkę w zeszytach wypiszcie wszystkie przykłady użycia przyimków in, auf, nach, zu i an, które zawarte są w filmiku wraz z tłumaczeniem:

 na przykład:

in den Park – do parku

 3. Z pomocą podręcznika ( str.77 lub 81) wykonajcie ćwiczenie 2 na str 80 w zeszycie ćwiczeń (wysłuchanie nagrania – prawy górny róg strony).

 Proszę przysłać mi zdjęcie pełnej notatki z dzisiejszej lekcji do następnej środy.

  Klasa 8    29.04.2020

Thema: Das praktische Deutsch- praktyczne zwroty w j. niemieckim.

Dzisiejsza lekcja zawarta jest w linku.  Poznacie i przypomnicie sobie zwroty dnia codziennego i przypomnicie sobie powitania.

1. W zadaniu 1 (Übung 1) wpiszcie prawidłowe odpowiedzi w zeszytach. Jeśli macie taką potrzebę kliknijcie w link powitania i pożegnania, jaki proponuje autorka blogu.

https://niemiecka-inspiracja.pl/przydatne-zwroty-niemiecku/

2. W zadaniu 2 ( w linku powyżej )- słuchajcie i powtarzajcie. Zapiszcie podane zwroty jako notatkę do zeszytów.

3. Zagrajcie w grę, sprawdza ona wiadomości z klasy 7. Ciekawe co pamiętacie...

https://quizizz.com/join/quiz/5bc97bea8f1259001a45d7d4/start?studentShare=true

O zdjęcia tej notatki poproszę dopiero za tydzień wraz z inną lekcją.


06.05.2020   klasa 7 Thema: Gute Reise! – środki transportu.

Znacie już miejsca, gdzie można pojechać. Dzisiaj poznacie nazwy środków transportu.

1. Posłuchajcie i powtarzajcie:

https://www.youtube.com/watch?v=BTbRQtlpIZQ

https://www.youtube.com/watch?v=cUdZ1lvyzGM

2. Wykorzystując filmiki wypisz w zeszycie 10 nazw środków transportu,np.:

das Auto – samochód   itd....

3. Otwórz podręcznik na str. 78 i przyjrzyj się zdjęciom. Pod obrazkami znajdują się wyrażenia typu: mit dem Auto, co one znaczą? Otóż nazwy pojazdów połączone zostały z przyimkiem „mit (z )”. Jest to potrzebne, aby ułożyć zdanie. Napiszcie poniższą notatkę do zeszytu:

Jadę autobusem do szkoły.  – Ich fahre mit dem Bus zur Schule.

Zwróćcie uwagę:

der Bus – mit dem Bus

das Auto – mit dem Auto

die Straβenbahn – mit der Straβenbahn

Wyrażenie „zu Fuβ“ oznacza na pieszo.

4. Posłuchajcie, kiedy używamy przyimka „mit”:

https://www.youtube.com/watch?v=T2YiuxLAX-s

5. Aby zadać pytanie, czym jedziesz np. do pracy używamy słówka pytającego „Womit?”. W zadaniu 2 w podręczniku na str. 78  widzicie przykłady dialogów z użyciem takiego pytania. Na podstawie tych dialogów odpowiedz na pytania w zeszycie:

a) Womit fährst du in die Schule? Czym jeździsz do szkoły? (zazwyczaj)

Ich fahre ........................ in die Schule.

b) Womit kann man in die Ferien fahren? Czym można pojechać na wakacje? (podaj 3 przykłady)

Man kann............., ..............., ....................in die Ferien fahren.

c) Womit fahren deine Eltern zum Supermarkt? Czym jeżdżą twoi rodzice do sklepu?

Meine Eltern fahren .......................zum Supermarkt.

6. Wykonaj ćwiczenia 1, 2, 3 w zeszycie ćwiczeń na str. 82.

Obowiązkowo proszę przysłać notatkę z dzisiejszej i ostatniej lekcji ( część osób juz przysłała, to nie muszą drugi raz) oraz wykonane ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń (również z tej i ostatniej lekcji).

 06.05.2020 Klasa 8

Thema: Odmiana czasownika i układanie pytań.

W związku z tym, że zblizamy się do końca 8-mej klasy, chciałabym, abyśmy powtórzyli podstawowe reguły gramatyczne, aby uporządkować naszą wiedzę.

Dziesiejszą lekcję poświęćmy na przypomnienie odmiany czasownika regularnego oraz być (sein) i mieć (haben) w czasie teraźniejszym oraz tworzenie prostych pytań.

Na waszym idzienniku w załączniku znajduje się materiał powtórzeniowy do wykonania ćwiczeń do lekcji, znajdujących się poniżej (odmiana czasowników- końcówki, odmiana haben i sein oraz tak zwane W-Fragen czyli słówka pytajace). Możecie również sami „wygooglować” te informacje, jeśli wolicie.

Proszę o wykonanie zadań w zeszytach i przesłanie zdjęć do następnej środy. Proszę o pisanie całych zdań, nie samych odpowiedzi. Uczniów, którzy pracują systematycznie nagrodzę pozytywną oceną...

I. Przetłumacz czasowniki na język polski i wpisz odmienioną formę w luki (końcówki!)

fragen                         Ich __frage_______die Frau nach dem Weg.

machen                      Er __macht_______seine Arbeit sehr schnell.

kaufen                                   Sie ________ Obst und Gemüse. (Pl.)

suchen                                   Wir _________ dort unsere Sachen.

packen                       Sie _________ ihren Koffer am Wochenende. (Sg.)

zahlen                        Die Gäste _____________ ihre Rechnung gleich.

bauen                         Die Firma ____________ ein großes Hotel in der Stadt.

arbeiten                     Mein Mann _____________ machmal auch am Wochenende.

rauchen                     Ihr Onkel ____________ zum Glück nicht mehr.

wohnen                     ___________ ihr schon lange hier?

spielen                       Die Kinder _____________ auf dem Spielplatz.

kosten                                     Was ____________ die Jacke?

reisen                          ______________ Sie oft ins Ausland?

duschen                     Er ____________ sich jeden Morgen.

warten                       _______________ Sie hier schon lange?

stellen                         Ich ____________ die Lampe auf den Tisch.

hören                         Ich ____________ nichts.

tanzen                                    Meine Eltern ________________ sehr gern.

II. Wpisz odpowiednie słówka pytające (W- Fragen):

    _Wer_______ kommt heute Abend mit ins Kino?

      ________ beginnt das Theaterstück?

      ________ Geschwister hast du?

      ________ arbeitest du am Tag?

      ________ Sprachen sprichst du?

     ________ fährst du dieses Jahr in den Urlaub?

     ________ isst du zum Frühstück?

     ________ ist Maria heute nicht da?

    ________ gehst du in den Deutschkurs pro Woche?

     __________ kommst du?

III   sein  i haben – odmień czasowniki:

sein

Guten Tag! Ich __bin___________ Paula. Ich____________ 13 Jahre alt.

Wer sind Fox und Felix?

Fox und Felix _____________ Katzen.

Wer __________ ihr?

Wir ____________ Oskar und Tom. Paula __________ unsere Schwester.

haben

Guten Tag, Paula!

Du __hast_______ zwei Katzen?      

Ja, ich __________ zwei Katzen.

Hallo Oskar! Hallo Tom! _______ ihr eine Schwester?

Ja, wir _____________ eine Schwester.

Paula __________ eine Katze?

Nein, sie ___________ zwei Katzen.

 


13.05.2020    Klasa 7 - Thema: Die Tätigkeiten aus dem Alltag – czynności dnia codziennego.

 

Pełny plik z lekcją znajdziecie na idziennik  lub microsoft teams w zakładce – niemiecki klasa 7 - pliki

 Tym razem przypomnimy sobie czynności dnia codziennego:

 1. Aby wykonać zadania, które dla was przygotowałam, musimy przypomnieć sobie:

 a) czasowniki rozdzielnie złożone – składają się z tematu czasownika i przedrostka:

                                                            aufstehen  (wstawać) 

                                          przedrostek                  temat czasownika (jego odmieniamy przez osoby)

Przez osoby odmieniamy temat czasownika a przedrostek ląduje na końcu zdania.

 Er steht früh auf.  On wcześnie wstaje.

 Ich sehe am Abend fern. (fernsehen – oglądać tv)

 b) szyk przestawny w zdaniu:

 Zwróć uwagę na miejsce podmiotu (osoby) i orzeczenia (czasownika) w obydwóch zdaniach.

 Sie macht Einkäufe.    Ona robi zakupy.

 Am Morgen macht sie Einkäufe.    Rano ona robi zakupy.

 2. Proszę obejrzeć filmik i powtarzać zwroty za lektorem. Są to czynności dnia codziennego podane w bezokoliczniku, np. die Zeitungen lesen – czytać gazety.

 https://www.youtube.com/watch?v=F__hkPHHZ18

 Waszym zadaniem jest wybrać z tego filmiku 10 takich zwrotów i ułożyć z nimi zdania z użyciem różnych osób (nie tylko „ich – ja” ) oraz dodatkowych informacji takich jak pora dnia (np. am Nachmittag – popołudniu) czy częstotliwość wykonywanej czynności (np. oft – często), swoje odczucia (np. gern – chętnie) itd.

 Spójrzcie na jak wiele sposobów można ułożyć zdanie  z jednego zwrotu. Wy wybieracie jeden zwrot i układacie do niego jedno zdanie:

 „die Zeitungen lesen” – czytać gazety

 Mein Vater liest Zeitungen am Nachmittag. (pora dnia)

 Am Nachmittag liest mein Vater Zeitungen. (szyk przestawny)

 Mein Vater liest die Zeitungen zwei mal pro Woche. (częstotliwość)

 Mein Vater liest die Zeitungen sehr gern. (odczucie – chętnie)

 Wie oft liest dein Vater Zeitungen? ( pytanie to też zdanie)

 Na wasze zadania czekam jak zwykle do następnej środy.

Klasa 8  

Thema: Die Tätigkeiten aus dem Alltag – czynności dnia codziennego.

Pełny plik z lekcją znajdziecie na idziennik lub microsoft teams

w zakładce klasa 8 niemiecki - pliki

Dalszy ciąg powtórek ….. Dzisiaj powtórzymy sobie zwroty z dnia codziennego.

1. Aby wykonać zadania, które dla was przygotowałam, musimy przypomnieć sobie:

a) czasowniki rozdzielnie złożone – składają się z tematu czasownika i przedrostka:

                                                           aufstehen  (wstawać) 

                                         przedrostek                  temat czasownika (jego odmieniamy przez osoby)

Przez osoby odmieniamy temat czasownika a przedrostek ląduje na końcu zdania.

Er steht früh auf.  On wcześnie wstaje.

Ich sehe am Abend fern. (fernsehen – oglądać tv)

b) szyk przestawny w zdaniu:

Zwróć uwagę na miejsce podmiotu (osoby) i orzeczenia (czasownika) w obydwóch zdaniach.

Sie macht Einkäufe.    Ona robi zakupy.

Am Morgen macht sie Einkäufe.    Rano ona robi zakupy.

2. Proszę obejrzeć filmik i powtarzać zwroty za lektorem. Są to czynności dnia codziennego podane w bezokoliczniku, np. die Zeitungen lesen – czytać gazety.

https://www.youtube.com/watch?v=F__hkPHHZ18

Waszym zadaniem jest wybrać z tego filmiku 10 takich zwrotów i ułożyć z nimi zdania z użyciem różnych osób (nie tylko „ich – ja” ) oraz dodatkowych informacji takich jak pora dnia (np. am Nachmittag – popołudniu) czy częstotliwość wykonywanej czynności (np. oft – często), swoje odczucia (np. gern – chętnie) itd.

Spójrzcie na jak wiele sposobów można ułożyć zdanie  z jednego zwrotu. Wy wybieracie jeden zwrot i układacie do niego jedno zdanie:

„die Zeitungen lesen” – czytać gazety

Mein Vater liest Zeitungen am Nachmittag. (pora dnia)

Am Nachmittag liest mein Vater Zeitungen. (szyk przestawny)

Mein Vater liest die Zeitungen zwei mal pro Woche. (częstotliwość)

Mein Vater liest die Zeitungen sehr gern. (odczucie – chętnie)

Wie oft liest dein Vater Zeitungen? ( pytanie to też zdanie)

Na wasze zadania czekam jak zwykle do następnej środy.


20.05.2020 Thema: Zaimki osobowe, zwrotne i dzierżawcze.

 

Pełna lekcja znajduje się w aplikacji Teams (niemiecki-pliki) oraz na idzienniku.

 

Dzisiaj poznamy dwa nowe rodzaje zaimków w j. niemieckim oraz przypomnimy sobie zaimki osobowe, które znacie z poprzednich lekcji.

 

1. Przeanalizujcie i przepiszcie te 3 rodzaje zaimków do zeszytu. Zamiast moich przykładów zdań wymyślcie samodzielnie do każdego z zaimków po jednym zdaniu.

 

Zaimki osobowe:   KTO? CO?

 

ich – ja                     wir – my

 

du – ty                     ihr – wy

 

er – on                     sie – oni

 

                                                                            sie – ona

 

                                                                            es – ono

 

Np.    Er heiβt Peter.

 

 Zaimki dzierżawcze:  CZYJ?  CZYJE?  CZYJA?

 

ich       mein (mój)     Mein Hund heißt Bono./ Mój pies nazywa się Bono.

 

du        dein (twój)     Wie heißt dein Hund?/ Jak nazywa się twój pies?

 

er,es    sein (jego)      Sein Hund heißt Max./ Jego pies też nazywa się Max.

 

sie       ihr (jej)           Wie heißt ihr Hund?/ Jak nazywa się jej pies?

 

wir       unser (nasz)   Das ist unser Hund./ To jest nasz pies.

 

ihr       euer (wasz)    Ist das euer Hund?/ Czy to jest wasz pies?

 

sie       ihr (ich)          Ihr Hund spaziert im Park./ Ich pies spaceruje po parku.

 

Sie       Ihr (pana, pani, państwa)    Ist das Ihr Hund?/ Czy to jest pana pies?

 

Zaimki zwrotne „sich” ( „się”)

 

W języku niemieckim zaimek zwrotny „ sich” odmienia się przez wszystkie osoby!

 

Pokażę to na przykładzie czasownika „spotykać się” – „sich treffen”:

 

l.p.                                                              l.mn.

 

ich treffe mich                                  wir treffen uns

 

du triffst dich                                     trefft euch

 

er/sie/es trifft sich                             Sie/sie treffen sich

 

np. Ich treffe mich am Abend mit meinen Freunden.-

 

Ja spotykam się wieczorem z moimi przyjaciółmi.

 

2. Wykonajcie ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń: 5 -str.77;   5- str.81;   5 -str. 84;   1 i 4 -str. 86;

20.05.2020

Thema: „Martin, Leonie und Christian“- praca z tekstem.

Pełna lekcja z nagraniem znajduje się w

aplikacji Teams (klasa 8-niemiecki-pliki) oraz na idzienniku!

1. Przeczytaj tekst o 3 osobach, opisujący w skrócie ich życie. Pod tekstem znajdują się pytania do tekstu, na które trzeba odpowiedzieć w zeszycie.

Wymowa znajduje się w nagraniu nr 1 załączonym do lekcji.

 

„Martin, Leonie und Christian“ 

Martin Stubbe ist 15 Jahre alt. Er lebt mit seinen Eltern und seiner Schwester in Berlin. Sie wohnen in einer großen Wohnung im Zentrum. Martins Vater ist Arzt. Seine Mutter ist Krankenschwester. Martin lernt Mathe und Biologie gern. Er spielt Fußball. Seine Schwester ist 17 Jahre alt. Sie lernt Englisch gern und spielt Tennis.

Leonie Klein ist 21 Jahre alt. Sie kommt aus Frankfurt am Main. Sie studiert Betriebswirtschaft an der Ludwig-Maximillians-Universität in München. Sie wohnt mit ihren beiden Freundinnen in einer kleinen Wohnung in Garching. Leonie arbeitet jeden Samstag in einem Restaurant als Kellnerin. Die drei Studentinnen lieben das Nachtleben in München und die vielen Partys.

Christian Hart ist 28 Jahre alt. Er ist Logistiker von Beruf. Er arbeitet bei Mercedes in Stuttgart. Er wohnt nicht in Stuttgart. Er lebt mit seiner Frau und seinen zwei Kindern in Kirchheim unter Teck. Sie wohnen in einem Einfamilienhaus. Seine Frau ist 26 Jahre alt. Sie ist Germanistin von Beruf. Sie arbeitet an der Pädagogischen Hochschule in Ludwigsburg. An den Wochenenden macht Familie Hart Ausflüge.

2. Odpowiedz w zeszycie na następujące pytania do tekstu:

1) Was macht Martin Stubbe gern?

2) Was ist Martins Vater von Beruf?

3) Wie alt ist Schwester von Martin Stubbe?

4) Mit wie vielen Freundinnen wohnt Leonie Klein zusammen?

5) Was liebt Leonie Klein?

6) Was studiert Leoni Klein?

7) Wo arbeitet Christians Frau?

8) Was ist Christian Hart von Beruf?

9) Wo wohnt Christian Hart?

W tym tygodniu nie przysyłajcie mi zdjęć z tej lekcji. Sprawdzę ją na konsultacjach przedmiotowych w szkole.

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.