Szkoła Podstawowa w Karścinie

 


Temat: Szereg homologiczny alkanów. 27.03.20

Po tej lekcji każdy z Was powinien umieć co to są alkany, dlaczego są nasycone i umieć napisać wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe.

Linki do lekcji  https://youtu.be/SKjnv8GVvZs

https://youtu.be/poAAJdka-4g

Zadanie 1  Napisz  wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe:

  • Pentanu
  • Heptanu
  • Dekanu

Zadanie 2    Napisz wzór alkanu o:

  • 3 atomach węgla w cząsteczce
  • 9 atomach węgla w cząsteczce

Temat: Wartościowość i wzory związków chemicznych.

Po tej lekcji należy pamiętać jak tworzymy wzory związków chemicznych.

Linki do filmów   https://youtu.be/e6XxakpeNP0

https://youtu.be/Yppcfdk8e7o

https://youtu.be/mZSa84c1A7I

https://youtu.be/Qclyt39Tg_M

 

Zadanie 1  Napisz wzór

  • Chlorek potasu
  • Bromek magnezu
  • Jodek wapnia
  • Siarczek sodu
  • Siarczek żelaza(III)
  • Tlenek azotu(V)
  • Tlenek sodu
  • Tlenek siarki (IV)
  • Chlorek chromu(III)

 

Temat: Szereg homologiczny alkenów.31.03.2020

 Po tej lekcji każdy z Was powinien umieć co to są alkeny, dlaczego są nienasycone i umieć napisać wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe.

 Linki do lekcji   https://www.youtube.com/watch?v=a44OoBsUUnc

 Zadanie 1  Napisz  wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe:

       heksanu

  • propenu
  • dekanu

 
 

Zadanie 2  Napisz wzór alkenu o:

 7 atomach węgla w cząsteczce

  • 9 atomach węgla w cząsteczce

 Zadanie 3  Oblicz masę cząsteczkową etenu. Masa węgla 12u, wodoru 1u.

Temat: Wzory związków chemicznych.

Po tej lekcji należy pamiętać jak tworzymy wzory związków chemicznych.

Linki do filmów  https://www.youtube.com/watch?v=DPze37Xsxls

Zadanie 1  Napisz wzór strukturalny

  • Chlorek potasu
  • Bromek magnezu
  • Jodek wapnia
  • Siarczek sodu
  • Siarczek żelaza(III)
  • Tlenek azotu(V)
  • Tlenek sodu
  • Tlenek siarki (IV)
  • Chlorek chromu(III)

 Zadanie 2  Napisz wzór sumaryczny i strukturalny

  • Tlenek potasu
  • Tlenek żelaza(II)
  • Siarczek ołowiu(IV)
  • Chlorek sodu
  • Tlenek azotu(III)

 

03.04.2020  Klasa VII  Temat: Równania reakcji chemicznych.  

 Po tej lekcji każdy uczeń powinien wiedzieć jak napisać równanie reakcji i wiedzieć, co to jest.  

 Link do filmu   https://www.youtube.com/watch?v=NkPXIrZ84UI

 Zadanie 1  Napisz równania reakcji.

 Wapń + tlen à tlenek wapnia

  • Woda à wodór + tlen
  • Magnez + chlor à chlorek magnezu

 Zadanie 2  Dobierz współczynniki. Tak, aby lewa strona była równa prawej. 

  • Cu + O2 à Cu2O
  • K + Cl2 à KCl
  • Pb + O2 à PbO

Klasa VIII Temat: Właściwości metanu i etanu oraz alkanów.

Po tej lekcji uczeń powinien wiedzieć jakie są właściwości i zastosowania etenu. Znać reakcje, którym ulega eten i inne alkeny.

Linki do lekcji

https://www.youtube.com/watch?v=GPeAvP5ozTo&t=6s

https://www.youtube.com/watch?v=MIWzuWo-X-o

Zadanie 1.

Napisz reakcje addycji cząsteczki Cl2 do etenu i postaraj się napisać nazwę produktu.


 

Klasa VII  Temat: Przypomnienie wzorów związków chemicznych.

 W związku z tym, iż nie wszyscy odesłali zadania (niektórzy nawet nie skontaktowali się ze mną) jeszcze raz proszę przeanalizować filmy ze wzorów.

 Proszę jeszcze raz rozwiązać zadane zadania do lekcji i przesłać do mnie. Za zadania będzie wstawiona ocena a pracę domową.

 W ramach pytań proszę o informacje zwrotną.

 Jeżeli jest ktoś, kto uważa, że temat jest zrozumiały proszę napisać do mnie w celu dostania dodatkowego zadania.

 Czas na realizację, ze względu na święta – tydzień.

klasa VIII Temat: Właściwości alkenów i alkinów.

W ramach pracy domowej, która będzie na ocenę proszę przeanalizować temat z podręcznika i zrobić w dowolnej formie pracę. Może być plakat, prezentacja wszystko zależy od Was.

Oczywiście krótka notatka pomimo wykonania np. plakatu musi znaleźć się w zeszycie.

Czas na realizację tydzień. 


 

17.04 Klasa VII - Temat: Równania reakcji chemicznych.  

 Po tej lekcji każdy uczeń powinien wiedzieć jak napisać równanie reakcji i wiedzieć, co to jest.  

 Linki do filmu

 https://www.youtube.com/watch?v=TRRYryVQ4gg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1UYjiOuclpUMR3_opwS-uzzO7ttBdxXXxF-COOyT-fhdTcx5ZKW27Pvjo

 

https://www.youtube.com/watch?v=U-JWkrHtrwI&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1gXPJ3aGHU68TbCz-6OFj_poiAjmwBfi6lJp0FebYwCiD03bWxAvK4QaU

 

https://www.youtube.com/watch?v=U9d5Gp_rtSU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR19CEt4gL4J_SIhSWR_J1tqyfXC9qtWQQR69oW32PSqksB86Lwc8C4Q2bM

 Zadanie 1  Napisz równania reakcji.

 Tlenek azotu(II) + tlen à tlenek azotu(IV)

  • Tlenek rtęci(II) à rtęć + tlen
  • Tlenek żelaza(III) + wodór à żelazo + woda
  • Potas + siarczek wodoru à siarczek potasu + wodór

 Zadanie 2  Dobierz współczynniki. Tak, aby lewa strona była równa prawej.

 Al + O2 à Al2O3

  • CH4 + O2 à CO2 + H2O
  • NH3 + O2 à N2 + H2O

  Klasa VIII Temat: Szereg homologiczny alkinów.

Po tej lekcji każdy z Was powinien umieć co to są alkiny, dlaczego są nienasycone i umieć napisać wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe.

Linki do lekcji

https://www.youtube.com/watch?v=HcwnpmOwEGw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2v37ki9X-MZNlpl7Mp70_-YhvwGZH7Z_Xv9ef3UFTHSdWZn0Ht0958O_k

Zadanie 1 Napisz  wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe:

  • heksinu
  • propinu
  • dekinu

Zadanie 2  Napisz wzór alkinu o:

  • 7 atomach węgla w cząsteczce
  • 9 atomach węgla w cząsteczce

Zadanie 3 Oblicz masę cząsteczkową etinu. Masa węgla 12u, wodoru 1u.

PROSZĘ O WYSYŁANIE NOTATEK Z ZADANIAMI DO MNIE. Wszystkich tych ostatnich też. Termin: 10.04.2020

Dla chętnych  Ułóż i uzgodnij równania reakcji chemicznych

 Wodoru z tlenem; produktem jest woda

  • Wodoru z chlorem; produktem jest chlorowodór
  • Żelaza z chlorem; produktem jest chlorek żelaza(III)
  • Redukcji tlenku ołowiu(IV) węglem do ołowiu i tlenku węgla(II)

 21.04.2020 Temat: Prawo stałości związku chemicznego.

Po tej lekcji należy pamiętać treść prawa i umieć policzyć proste zadania obliczeniowe dotyczące tego prawa.

Linki do lekcji:

https://www.youtube.com/watch?v=Lxh3Mh4xqW8&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2v37ki9X-MZNlpl7Mp70_-YhvwGZH7Z_Xv9ef3UFTHSdWZn0Ht0958O_k

https://www.youtube.com/watch?v=TUf15EyuSb4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR07zvRQfm7M2wl9rqIw6TPGqFPQwNf-LKz5-hRhBEvi79YrvNsBUfgs000

https://www.youtube.com/watch?v=SUHSA_Y2fNc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1HHFIaPq1slsK6AEtSO-sdk_7huKN_GjEA2wyPUsAmyIQQxc8lBu-qLAo

Zadanie 1 Oblicz stosunek masowy pierwiastków w:

  • Tlenku żelaza(II)
  • Bromku magnezu

Zadanie 2 Oblicz zawartość procentową pierwiastków w tlenku magnezu.

Zadanie 3 Stosunek masowy węgla do tlenu wynosi 3:8. Podaj nazwę i wzór tego związku.

Klasa VIII - Temat: Właściwości i zastosowania etinu.

Po tej lekcji uczeń powinien wiedzieć jakie są właściwości i zastosowania etinu. Znać reakcje, którym ulega etin i inne alkiny.

Linki do lekcji

https://www.youtube.com/watch?v=HJN63yM0sLE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3zSjgZQhqCL5eAT3SUHHeA59-G5cfpltZqsgqceTnR7GA1K2puEwZ1opg

https://www.youtube.com/watch?v=m5VZhx50EbA&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1IdxvWtLQO_yQGsGmNQ7_4tvDaXHZXJ9kDK7j4UALRWFeriLwsiSPAL5k

Zadanie 1. Równania piszemy na wzorach strukturalnych.

Napisz reakcje addycji cząsteczki F2 do etinu i postaraj się napisać nazwę produktu.

Napisz reakcje addycji 2Cl2  do propinu i napisz nazwę produktu.

Dla chętnych

Addycja 2 cząsteczek HF do etinu

Addycja 2 cząsteczek  I2 do butinu

Podaj nazwy


 24.04.2020 - Klasa 7 - Temat: Prawo stałości składu – ćwiczenia.

 Oblicz stosunek masowy pierwiastków w:

 Tlenku azotu(III)

  • Tlenku siarki(VI)
  • Siarczku magnezu
  • Wodzie
  • Amoniaku

 Oblicz procent masowy pierwiastków w:

 Siarczku miedzi(II)

  • Wodzie
  • Tlenku siarki(IV)

 Wiedząc, że stosunek masowy wapnia do bromu wynosi 1:4 podaj wzór sumaryczny i nazwę związku chemicznego.

   Temat: Szereg homologiczny alkoholi. Klasa 8

Po tej lekcji każdy uczeń powinien wiedzieć jaki wzór ogólny mają alkohole, znać wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe.

Link do lekcji:

https://www.youtube.com/watch?v=fNGYCvWxPCc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2fTHXQwQ9_5XF6wt4m3dNtOf21wFS_Qy91L28ezHx4eRirkJFgMOuvllU

Zadanie 1 Napisz  wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe:

  • Pentanolu
  • Heptanolu
  • Alkoholu etylowego

Zadanie 2   Napisz wzór alkoholu o:

  • 3 atomach węgla w cząsteczce
  • 9 atomach węgla w cząsteczce
  • 6 atomach wodoru w cząsteczce (nie było na filmie, proszę pomyśleć samemu mając wzór ogólnyJ )

Zadanie 3  Oblicz masę cząsteczkową alkoholu heksylowego.


 28.04.2020  klasa 7 - Temat: Prawo zachowania masy.

 Po tej lekcji należy pamiętać jak brzmi prawo zachowania masy i potrafić obliczyć zadania rachunkowe dotyczące tego praca.

Linki do lekcji.

 https://www.youtube.com/watch?v=ntXuRWKLW94&fbclid=IwAR0of7RciT_uZqO7q7TZXizZv4_jY-20z7Fioes42d_GPBVXHWOBy8eXqVA

 

https://www.youtube.com/watch?v=rbZ4U6BTOWM&fbclid=IwAR0zffmiLPjKh1xEJqw6r4rmd-_w3fP-YQX2Ymj-pep7JUwIjmAf2HF35uc

 Zadanie 1

 Ile gramów siarczku glinu powstanie w reakcji 5,4g glinu z 9,6g siarki.

Zadanie 2

 W wyniku spalenia 4g wodoru w chlorze otrzymano 146g chlorowodoru. Oblicz ile gramów chloru zużyto w reakcji chemicznej.

 Zadanie 3

 W wyniku reakcji chemicznej magnezu z tlenem powstało 120g tlenku magnezu. Oblicz masę magnezu i tlenu biorących udział w reakcji, jeżeli wiadomo, że masa tlenu stanowiła 2/3 masy magnezu.

Klasa VIII - Temat: Właściwości i zastosowania alkoholu metylowego i etylowego.

Po tej lekcji należy pamiętać właściwości i zastosowania alkoholu metylowego i etylowego, wiedzieć jak otrzymuje się etanol. Wiedzieć, co to jest kontrakcja.

Linki do lekcji:

https://www.youtube.com/watch?v=ZBcfWAbLzxo&fbclid=IwAR0F_tGRyU1ZOoQb6OTxknGixSgeslhI51KT9Ik6JJeVsdmuAQt7IxYb60U

https://www.youtube.com/watch?v=lFM3r6pDKYI&fbclid=IwAR1VMnuzQKrXUIdKuVTxKGqg7g468YP2iVgnKF9-bA__RpwGORkOKuQQndE

Zadanie 1

Napisz kilka zdań o alkoholizmie (jest w podręczniku).

Zadanie 2

Oblicz masę cząsteczkową alkoholu metylowego i etylowego.

Zadanie 3

Napisz spalanie niecałkowite alkoholu etylowego. 


 05.05.2020  klasa VII - Temat: Prawo zachowania masy – ćwiczenia.

 Zadanie 1

 W wyniku spalenia 15 g wapnia otrzymano 12 g tlenku wapnia. Oblicz, ile gramów tlenu zużyto do tej reakcji chemicznej.

 Zadanie 2

 W tlenie spalono 4g węgla i otrzymano 20g tlenku węgla(IV). Oblicz, ile gramów tlenu wzięło udział w tej reakcji. Jaki jest stosunek masy węgla do masy tlenu w tlenku węgla (IV)?

 Zadanie 3

Oblicz, ile gramów magnezu uległo spaleniu w reakcji z 64 g tlenu, jeżeli produktem spalania jest 160 g tlenku magnezu.

 Zadanie 4

 Podczas termicznego rozkładu tlenku rtęci(II) otrzymano 3,2 g tlenu. Oblicz masę tlenku rtęci (II)), jeśli masa rtęci była o 36,92 g większa od masy otrzymanego tlenu.

 klasa VIII - Temat: Właściwości i zastosowania alkoholi.

Jako zadanie proszę przeczytać temat w podręczniku i napisać notatkę do zeszytu.


 08.05.2020 Klasa 7 - Temat: Powtórzenie wiadomości.

 Doszliśmy do końca działu. Wyślę w ramach powtórzenia kilka zadań do rozwiązania. Proszę wszystkich o odesłanie odpowiedzi. Oceny z powtórzenia potraktuję jako ocenę z tego działu. Macie dwa dni na rozwiązanie zadań.

 Można przed rozwiązaniem dla przypomnienia obejrzeć moje filmy, które dostajecie w ramach lekcji.

 Jeśli jest taka potrzeba proszę pisać do mnie na Messenger. Proszę o rozwagę o samodzielne rozwiązanie. W ramach wątpliwości co do oceny będę umawiać się z każdym online w celu sprawdzenia samodzielności wykonania zadań.

Zadanie 1

 Napisz wzór sumaryczny i strukturalny

 Chlorku potasu

  • Bromku wapnia
  • Siarczku sodu
  • Tlenku azotu(III)
  • Tlenku glinu

 Zadanie 2

 Napisz równanie reakcji

 Chlor + sód à chlorek sodu

  • Tlen + azot à tlenek azotu(III)
  • Woda + żelazo à tlenek żelaza(II) + wodór
  • Tlenek glinu + siarka à tlenek siarki(IV) + glin

 Zadanie 3

 Oblicz stosunek masowy pierwiastków w:

 Tlenku węgla(II)

  • Tlenku siarki(VI)
  • Siarczku potasu

 Zadanie 4

 Oblicz procent masowy pierwiastków w metanie (CH4).

 Zadanie 5

 W tlenie spalono 5,5g węgla i otrzymano 27g tlenku węgla(IV). Oblicz, ile gramów tlenu wzięło udział w tej reakcji. Jaki jest stosunek masy węgla do masy tlenu w tlenku węgla (IV)?

 Zadanie 6

 Oblicz, ile gramów magnezu uległo spaleniu w reakcji z 35 g tlenu, jeżeli produktem spalania jest 123 g tlenku magnezu.

 Zadanie 7

 Podczas termicznego rozkładu tlenku rtęci(II) otrzymano 5,2 g tlenu. Oblicz masę tlenku rtęci (II)), jeśli masa rtęci była o 26,92 g większa od masy otrzymanego tlenu.

  Klasa 8 - Temat: Powtórzenie wiadomości z alkoholi.

W ramach powtórzenia i zaliczenia tematów związanych z alkoholami proszę o wykonanie plakatu związanego z tymi zagadnieniami.


12.05.2020 Klasa 7 - Temat: Woda – właściwości, rola w przyrodzie , rozpuszczalnik.

 Tak jak wspominałam na filmie proszę o zrobienie notatki. Wszystkie te zagadnienia powinniście pamiętać i należy je znaćJ

 https://www.youtube.com/watch?v=K8eYCbCYoF8&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2Hu-d_H0SaDe3aLp9qeeFXCyxsIus7RGh-3pQLQ7vbNRD2Or-rMvAY-J0

 https://www.youtube.com/watch?v=wu1rFzNHWC0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2UnPOYGip3xStWQYK9kK5DlHVjAQBAyU3k3wk_SLbc8acGo4VOkoDPQHs

 właściwości i znaczenie wody w przyrodzie

  • rodzaje wód w przyrodzie
  • woda destylowana
  • źródła zanieczyszczeń wód naturalnych
  • sposoby racjonalnego gospodarowania wodą

     sposoby usuwania zanieczyszczeń z wód

 zdolność do rozpuszczania się różnych substancji w wodzie

  • proces rozpuszczania
  • budowa cząsteczki wody
  • rozpuszczalność w wodzie związków kowalencyjnych i jonowych
  • pojęcia: roztwór, rozpuszczalnik, substancja rozpuszczana

 wpływ różnych czynników na szybkość rozpuszczania się substancji stałych w wodzie

 Temat: Szereg homologiczny kwasów karboksylowych.

To, co po tej lekcji należy umieć to co to są kwasy karboksylowe, wiedzieć jaką mają grupę funkcyjną, znać wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe.

Link:

https://www.youtube.com/watch?v=9-JZWrAD8pQ&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1LQXaDAq7LAqjCubxZqMr3RRAhzqC4XSImLDCNIL53IwFu8K1AKLCDEFU

https://www.youtube.com/watch?v=Bkne3RliYSk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0z1Oi4knoAaLbAIP9gLTM2_TinW3RQOzjfiYK_5naeWLYIPR6OlaWKZcA

 Zadanie 1

Napisz wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe

  • Kwasu pentanowego
  • Kwasu heptanowego

Zadanie 2

Oblicz masę cząsteczkową kwasu mrówkowego i octowego.


15.05.2020 - klasa 7 - Temat: Rodzaje roztworów.

 Po tej lekcji należy pamiętać co to jest roztwór, roztwór nasycony, roztwór nienasycony, roztwór stężony, roztwór rozcieńczony, roztwór właściwy, koloid i zawiesina.

Proszę na podstawie podręcznika przeanalizować jakie mamy rodzaje roztworów i napisać notatkę do zeszytu.

 Temat typowo teoretyczny, mam nadzieję że nie sprawi Wam trudności. Jeśli potrzebne są moje sugestie i uwagi to proszę o informację zwrotną.

Klasa 8 - Temat: Właściwości i zastosowania kwasu mrówkowego i octowego.

Po tej lekcji należy pamiętać jakie są właściwości tych kwasów, jakim ulegają reakcjom, potrafić napisać te reakcje.

Temat jest obszerny. Zachęcam do obejrzenia nawet 2 razy. Jeśli coś będzie dalej nie jasne to proszę o informację zwrotną. Filmów jest kilka i jest doświadczenie.

Zdjęcie z notatką i zadaniem proszę odesłać tak jak zawsze.

Filmy

https://www.youtube.com/watch?v=RjydG1nVJvI&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0eUk_zrp9-Qb_C5c_BgmwBJGl3gJRYdgTwILEitC2uGGxLuHTdm-MMLxA

https://www.youtube.com/watch?v=GiRlEU0J-s8&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2BH9cyhY5OHYPUgxznt4Zb3UYMda-BKuEpsDfaUJovUeLqtOZtnI3ewgA

https://www.youtube.com/watch?v=b2ttU1SRe2c&feature=youtu.be&fbclid=IwAR09vAA2f_YgCkmzzJDyFRVTPZentA8lt2zyEw5RhKz15Fxh2P66BYZ6DQo

https://www.youtube.com/watch?v=j7g1P4jTt-Q&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2CLFMkgI2gIdV_tbU4IpwJyhmFUDbzi12Nn5Iba0-DDouXnMIsR_CWg4Q

 


19.05.2020 - Klasa 7 -Temat: Rozpuszczalność roztworów i stężenie procentowe roztworu.

 Należy wiedzieć, co to jest rozpuszczalność, stężenie procentowe, wiedzieć jak odczytywać wartości z krzywej rozpuszczalności, potrafić obliczyć proste zadania obliczeniowe.

 Czas na przesłanie odpowiedzi 21.05.2020.

 Filmy:

 https://www.youtube.com/watch?v=4qSn9vxrthk&fbclid=IwAR1RlVyd-C35GeYs33NtQnbIOXKTV9H3WBg7ShUehOOst-nVqBfAppaIpQ8

 https://www.youtube.com/watch?v=XBmQ7bydBCg&fbclid=IwAR2V1PvsPeAEgiEQ5jieD7mtBSW_8_Zb_mHzJx_Gu1p_4ylYvqDyVOh64Ug

 https://www.youtube.com/watch?v=i9VH7FeL3lI&fbclid=IwAR1-ZoDoUpdnleuqpN-Pp2RG2yH-4ja_yGO7Psh8yWBoXLpT01wqNH0LgKc

 Zadanie 1

 Ile należy rozpuścić cukru w temperaturze 40 o C w 300g wody, aby uzyskać roztwór nasycony?

 Zadanie 2

 Mamy 350g roztworu i 20g cukru. Oblicz stężenie procentowe roztworu.

 Zadanie 3

 W 150g wody rozpuszczono 15g soli. Oblicz stężenie procentowe.

Zadania dodatkowe

 Proszę rozwiązać zadania, które są w waszym podręczniku przy temacie z rozpuszczalności i stężenia procentowego.

 Klasa 8 - Temat: Wyższe kwasy karboksylowe. Właściwości i zastosowania kwasów karboksylowych.

 Należy pamiętać, co to są kwasy wyższe kwasy karboksylowe. Znać ich wzory, właściwości i zastosowania.

 Tak jak na filmie proszę o wykonanie zadań, o których mówię.

 Czas na przesłanie notatki – 21.05.2020.

 Filmy:

 https://www.youtube.com/watch?v=yT5xabGMDSs&fbclid=IwAR1EPRbuf3dOZtNrHKyOBaUSD0MZyo44oAu1uu-KxBI5KQZ1uDNvsQroEN0

 https://www.youtube.com/watch?v=66BSixd2_UU&fbclid=IwAR0EgigWUWR3hYacrPc7RCLSOkRhFwUB3HQVi7oX_98ha5xHs7RNffgD6o8


 22.05.2020 - Klasa 7 - Temat: Stężenie i rozpuszczalność – zadania.

 Zadanie 1

 Podaj ile gramów Pb(NO3)2   rozpuszczono w 100g wody o temperaturze 200C, jeśli otrzymano roztwór nasycony. Napisz co się stanie po ogrzaniu roztworu do temperatury 400C.

 Zadanie 2

 Oblicz w jakiej ilości wody należy rozpuścić 140g CuSO4     aby otrzymać roztwóe nasycony w temperaturze 600C.

 Zadanie 3

 Oblicz ile gramów chlorku sodu potrzeba do przygotowania 150g roztworu o stężeniu 5%.

 Zadanie 4

 Masz 25g soli i 50g wody. Oblicz stężenie procentowe tego roztworu.

 Zadanie 5

 Do 5kg 5% roztworu cukru dodano 100g cukru. Oblicz stężenie procentowe otrzymanego roztworu.

 Klasa 8 - Temat: Estry.

 Należy pamiętać co to są estry, jak są zbudowane, jakie małą właściwości i zastosowania.

 Filmy:

 https://www.youtube.com/watch?v=quRxibGUOTk&fbclid=IwAR1XAhHlsW3Fg3O-llwPJUBPqBSgn193aLqXOj4Lp5G2boS7r9jm7CvWByM

 https://www.youtube.com/watch?v=S7drt8biQuA&fbclid=IwAR2pItf8f6ZxRrBji-QDjvVqUPtz23d3G0m26Nl7FGtvvlA9srnvU3_1-20

 https://www.youtube.com/watch?v=wvAteewQthI&fbclid=IwAR3Kw2qSaHKTuHF8KDj7JGDoOZN6hHV9o5B_3CKHOVDKoHfcqriqCXoz2Js

 Zadanie 1

 Oblicz masę cząsteczkową mrówczanu etylu.

 Zadanie 2

 Napisz reakcję:

 Kwas masłowy + alkohol propylowy


26.05.2020 - Klasa VII - Temat: Tlenki metali i tlenki niemetali.

 Dziś w innej wersji lekcja. Proszę o samodzielne przeanalizowanie tematu i zrobienie notatki. Ocena, którą dostaniecie będzie jako forma pracy samodzielnej w oparciu o podręcznik.

 Proszę w zeszycie zawrzeć wszystko informacje:

 Co to znaczy, że tlenek jest metalu i niemetalu, na przykładzie podać jak je otrzymujemy, ich właściwości ewentualnie zastosowania.

 Proszę wszystkie informacje wyszukać w podręczniku.

Na odesłanie notatki z lekcji czekam do czwartku J

 Klasa VIII - Temat: Aminy.

Dziś w innej wersji lekcja. Proszę o samodzielne przeanalizowanie tematu i zrobienie notatki. Ocena, którą dostaniecie będzie jako forma pracy samodzielnej w oparciu o podręcznik.

 Proszę w zeszycie zawrzeć wszystko informacje:

 Co to są aminy, ich wzór ogólny, wzór metyloaminy, jej właściwości i zastosowania. Kawałek szeregu homologicznego, tzn. 3 pierwsze wzory amin.

 Proszę o odesłanie notatki do czwartku.


29.05.2020 Klasa VIII - Temat: Utrwalenie wiadomości z pochodnych węglowodorów.

W ramach powtórzenia proszę o zrobienie plakatu z pochodnych węglowodorów.

Proszę tam umieścić

Alkohole

Kwasy karboksylowe

Estry

Aminy

Plakat musi zawierać wzory poszczególnych grup, ich cechy charakterystyczne i reakcje jakim ulegają.

Proszę pracę wykonać w oparciu o filmu z tych tematów otrzymanych ode mnie lub na podstawie podręcznika.

 Klasa VII - Temat: Utrwalenie i powtórzenie wiadomości z rozpuszczalności i stężenia procentowego.

W związku z tym, iż nie wszyscy odesłali pracę, i pojawiły się błędy.

Proszę jeszcze raz o obejrzenie filmu i przeanalizowanie zadań.

https://www.youtube.com/watch?v=4qSn9vxrthk&fbclid=IwAR1RlVyd-C35GeYs33NtQnbIOXKTV9H3WBg7ShUehOOst-nVqBfAppaIpQ8

https://www.youtube.com/watch?v=XBmQ7bydBCg&fbclid=IwAR2V1PvsPeAEgiEQ5jieD7mtBSW_8_Zb_mHzJx_Gu1p_4ylYvqDyVOh64Ug

https://www.youtube.com/watch?v=i9VH7FeL3lI&fbclid=IwAR1-ZoDoUpdnleuqpN-Pp2RG2yH-4ja_yGO7Psh8yWBoXLpT01wqNH0LgKc

Zadanie 1

Podaj ile gramów Pb(NO3)2   rozpuszczono w 100g wody o temperaturze 200C, jeśli otrzymano roztwór nasycony. Napisz co się stanie po ogrzaniu roztworu do temperatury 400C.

Zadanie 2

Oblicz w jakiej ilości wody należy rozpuścić 140g CuSO4     aby otrzymać roztwór nasycony w temperaturze 600C.

Zadanie 3

Oblicz ile gramów chlorku sodu potrzeba do przygotowania 150g roztworu o stężeniu 5%.

Zadanie 4

Masz 25g soli i 50g wody. Oblicz stężenie procentowe tego roztworu. 


 02.06.2020 - Klasa VII  Temat: Elektrolity i nieelektrolity. Wzory i nazwy wodorotlenków.

 Proszę o obejrzenie filmu, zrobienie notatki do zeszytu z filmu i rozwiązanie zadań.

 https://www.youtube.com/watch?v=brYbzbIwGC0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1-mlJb3VrnQM9JWo_EL6SY89CaX5CQSO_OGlAfftXYRi2SS89TroxJTWM

 https://www.youtube.com/watch?v=XscyNDKAn0o&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2nP_WNHerSmbLIZCuGyhiSm6lAccDtdW7-HbYv9ycAQeup0PtstdseUi8

  Zadanie 1

 Napisz wzór wodorotlenku:

 Wodorotlenek miedzi(II)

 Wodorotlenek strontu

 Wodorotlenek manganu(II)

 Wodorotlenek srebra(I)

 Wodorotlenek berylu

 Wodorotlenek sodu

 Klasa VIII - Temat: Tłuszcze.

 Proszę o obejrzenie filmu i zrobienie notatki do zeszytu.

 https://www.youtube.com/watch?v=mQVrXk0nczQ&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3MAs7koUdHYpkX0_Q48oRkxPP-U8h-N0Id7ajpKdfwpOfhcpXFwV-1jyM

 https://www.youtube.com/watch?v=8ExuoY_izh4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3gPOPYMLCy1qJ1c5rBhJWrABKUPjqAJinIXf8_IVvG20b3_TnyrBXL2gg 


 05.06.2020 klasa VII -Temat: Wzory i nazwy wodorotlenków - ćwiczenia.

 Proszę o wykonanie zadań. Można wrócić do poprzedniego filmu i jeszcze raz obejrzeć.

 Zadanie 1

 Napisz wzory sumaryczne wodorotlenków.

 Wodorotlenek sodu

  • Wodorotlenek wapnia
  • Wodorotlenek miedzi(I)
  • Wodorotlenek chromu(II)
  • Wodorotlenek cyny(II)
  • Wodorotlenek cyny(IV)
  • Wodorotlenek ołowiu(II)
  • Wodorotlenek chromu(III)

 Zadanie 2

 Napisz nazwy wodorotlenków i określ wartościowość metalu.

 AgOH

  • Zn(OH)2
  • Ba(OH)2
  • Ni(OH)3
  • RbOH
  • Bi(OH)3

Klasa VIII - Temat: Rozwiązywanie zadań z tłuszczy.

Proszę nie drukować jeśli nie ma możliwości tylko przepisać do zeszytu już dobre odpowiedzi.

  1. 1.    Uzupełnij schematy. Skorzystaj z podanych określeń.

olej rzepakowymasłosmalectranoliwa z oliwekolej sojowyłój

 

Informacja do zadań 2. i 3.

Tłuszcze to mieszaniny estrów wyższych kwasów karboksylowych i glicerolu. Otrzymuje się je
m.in. w reakcji estryfikacji. Przedrostki di- (dwa), tri- (trzy) w nazwie tłuszczu oznaczają liczbę grup alkilowych pochodzących od kwasu lub kwasów karboksylowych w cząsteczce tłuszczu.

W tłuszczach nienasyconych, występujących w ciekłym stanie skupienia, grupy alkilowe pochodzą
od nienasyconych kwasów karboksylowych,
np. kwasu oleinowego. W tłuszczach nasyconych, występujących w stałym stanie skupienia, grupy alkilowe pochodzą od nasyconych kwasów karboksylowych, np. kwasu stearynowego czy kwasu palmitynowego.

  1. 2.    Uzupełnij schemat tak, aby otrzymać dioleinian palmitynian glicerolu.

 

  1. 3.    Napisz nazwy systematyczne tłuszczów o podanych wzorach. Określ ich stan skupienia (stały / ciekły) i charakter chemiczny (nasycone / nienasycone).
 

Nazwa: ____________________________

Charakter chemiczny:

_____________________________________

Stan skupienia: ___________________

Nazwa: ____________________________

Charakter chemiczny:

_____________________________________

Stan skupienia: __________________

Nazwa: ____________________________

Charakter chemiczny:

_____________________________________

Stan skupienia: ___________________

4.    Dokończ równanie reakcji otrzymywania tłuszczu i zapisz nazwy produktów.


 

 


09.06.2020 - klasa VII - Temat: Właściwości i zastosowania wodorotlenków.

Po tej lekcji należy pamiętać podstawowe właściwości i zastosowania wodorotlenków.

Dziś bez filmu. Temat typowo teoretyczny. Proszę o przeanalizowanie właściwości i zastosowań wodorotlenków z podręcznika i zrobienie notatki do zeszytu.

Temat nie jest po kolei. Zmieniłam kolejność, gdyż nie mogłam nagrać filmu w szkole, a muszę to zrobić, bo chcę Wam wysłać doświadczenie. Na następną lekcję nagram i wtedy zrobimy otrzymywanie wodorotlenków.

Klasa VIII - Temat: Tłuszcze zadania.

Przesyłam film z rozwiązaniem.

 https://www.youtube.com/watch?v=mnB49hFh9zE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0VBAppk3cbtO83TAOhPEHbrCqLVsjc53I7D1efvPWAR46WJQOStLwArG0

Proszę się zapoznać przeanalizować i zastanowić się nad tymi zadaniami.

  

  1. 1.    Podpisz fotografie, skorzystaj z podanych pojęć.

nienasycony nasyconyroślinnyzwierzęcy

 

tłuszcz ________________

tłuszcz ________________

tłuszcz ______________

tłuszcz ______________

tłuszcz ______________

tłuszcz ______________

tłuszcz ______________

tłuszcz ______________

Informacja do zadań 2. i 3.

Tłuszcze to mieszaniny estrów wyższych kwasów karboksylowych i glicerolu. Otrzymuje się je
m.in. w reakcji estryfikacji. Przedrostki di- (dwa), tri- (trzy) w nazwie tłuszczu oznaczają liczbę grup alkilowych pochodzących od kwasu lub kwasów karboksylowych w cząsteczce tłuszczu.

W tłuszczach nienasyconych, występujących w ciekłym stanie skupienia, grupy alkilowe pochodzą od nienasyconych kwasów karboksylowych, np. kwasu oleinowego. W tłuszczach nasyconych, występujących w stałym stanie skupienia, grupy alkilowe pochodzą od nasyconych kwasów karboksylowych, np. kwasu stearynowego czy kwasu palmitynowego.

  1. 2.    Uzupełnij schemat tak, aby otrzymać trioleinian glicerolu.

 

  1. 3.    Określ stan skupienia (stały / ciekły) tłuszczów o podanych wzorach.

 

Stan skupienia: ________________

Stan skupienia: _________________

Stan skupienia: ____________________

 

 


 

19.06.2020 - Klasa 7 - Temat: Zarys historyczny chemii.

 

Dziś trochę inna lekcja. Rok się kończy, żeby odetchnąć już od zadań chemicznych proszę o przeanalizowanie zarysu historycznego chemii. Znajduje się w podręczniku od strony 228.

 

Oczywiście, jeśli ktoś ma ochotę na zadania chemiczne proszę napisać przygotuje coś specjalnego J

 

Klasa 8 - Temat: Cukry.

Dziś proszę przeanalizować temat z podręcznika i wypisać najważniejsze właściwości cukrów do zeszytu.

W ramach pytań proszę napisać do mnie wiadomość.

W notatce proszę zawrzeć takie rzeczy jak podział cukrów, właściwości i zastosowania.

 


 

23.06.2020 - Klasa 7 - Temat: Wodorotlenki.

 

Dziś nasza ostatnia lekcja. Nie mam dla Was filmu. Nie chce Wam zadawać dużo pracy. Wiem, że czekacie do piątku, by odebrać świadectwa i cieszyć się wakacjami. Okresy był trudny. Dziękuję za Waszą aktywność, za to że oglądaliście filmy, że dostawałam od Was widomości, że filmy są superJ

 

Proszę na tej naszej ostatniej lekcji przeczytać sobie w podręczniku na temat wodorotlenków w ramach powtórzenia. Jeśli ktoś ma ochotę może zrobić notatkę do zeszytu.

 

Życzę Wam dalszych sukcesów i udanych wakacji – pani do chemii Marta Glinka.

 

 

Klasa 8 - Temat: Tłuszcze, białka i cukry.

 

Dziś nasza ostatnia lekcja. Nie mam dla Was filmu. Nie chce Wam zadawać dużo pracy. Wiem, że czekacie do piątku, by odebrać świadectwa i cieszyć się wakacjami. Okresy był trudny. Dziękuję za Waszą aktywność, za to że oglądaliście filmy, że dostawałam od Was widomości, że filmy są superJ

 

Proszę na tej naszej ostatniej lekcji przeczytać sobie w podręczniku na temat tłuszczy, białek i cukrów w ramach powtórzenia. Jeśli ktoś ma ochotę może zrobić notatkę do zeszytu.

 

Życzę Wam dalszych sukcesów i udanych wakacji – pani do chemii Marta Glinka.