Temat: Szereg homologiczny alkanów. 27.03.20
Po tej lekcji każdy z Was powinien umieć co to są alkany, dlaczego są nasycone i umieć napisać wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe.
Linki do lekcji https://youtu.be/SKjnv8GVvZs
Zadanie 1 Napisz wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe:
- Pentanu
- Heptanu
- Dekanu
Zadanie 2 Napisz wzór alkanu o:
- 3 atomach węgla w cząsteczce
- 9 atomach węgla w cząsteczce
Temat: Wartościowość i wzory związków chemicznych.
Po tej lekcji należy pamiętać jak tworzymy wzory związków chemicznych.
Linki do filmów https://youtu.be/e6XxakpeNP0
Zadanie 1 Napisz wzór
- Chlorek potasu
- Bromek magnezu
- Jodek wapnia
- Siarczek sodu
- Siarczek żelaza(III)
- Tlenek azotu(V)
- Tlenek sodu
- Tlenek siarki (IV)
- Chlorek chromu(III)
Temat: Szereg homologiczny alkenów.31.03.2020
Po tej lekcji każdy z Was powinien umieć co to są alkeny, dlaczego są nienasycone i umieć napisać wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe.
Linki do lekcji https://www.youtube.com/watch?v=a44OoBsUUnc
Zadanie 1 Napisz wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe:
heksanu
- propenu
- dekanu
Zadanie 2 Napisz wzór alkenu o:
7 atomach węgla w cząsteczce
- 9 atomach węgla w cząsteczce
Zadanie 3 Oblicz masę cząsteczkową etenu. Masa węgla 12u, wodoru 1u.
Temat: Wzory związków chemicznych.
Po tej lekcji należy pamiętać jak tworzymy wzory związków chemicznych.
Linki do filmów https://www.youtube.com/watch?v=DPze37Xsxls
Zadanie 1 Napisz wzór strukturalny
- Chlorek potasu
- Bromek magnezu
- Jodek wapnia
- Siarczek sodu
- Siarczek żelaza(III)
- Tlenek azotu(V)
- Tlenek sodu
- Tlenek siarki (IV)
- Chlorek chromu(III)
Zadanie 2 Napisz wzór sumaryczny i strukturalny
- Tlenek potasu
- Tlenek żelaza(II)
- Siarczek ołowiu(IV)
- Chlorek sodu
- Tlenek azotu(III)
03.04.2020 Klasa VII Temat: Równania reakcji chemicznych.
Po tej lekcji każdy uczeń powinien wiedzieć jak napisać równanie reakcji i wiedzieć, co to jest.
Link do filmu https://www.youtube.com/watch?v=NkPXIrZ84UI
Zadanie 1 Napisz równania reakcji.
Wapń + tlen à tlenek wapnia
- Woda à wodór + tlen
- Magnez + chlor à chlorek magnezu
Zadanie 2 Dobierz współczynniki. Tak, aby lewa strona była równa prawej.
- Cu + O2 à Cu2O
- K + Cl2 à KCl
- Pb + O2 à PbO
Klasa VIII Temat: Właściwości metanu i etanu oraz alkanów.
Po tej lekcji uczeń powinien wiedzieć jakie są właściwości i zastosowania etenu. Znać reakcje, którym ulega eten i inne alkeny.
Linki do lekcji
https://www.youtube.com/watch?v=GPeAvP5ozTo&t=6s
https://www.youtube.com/watch?v=MIWzuWo-X-o
Zadanie 1.
Napisz reakcje addycji cząsteczki Cl2 do etenu i postaraj się napisać nazwę produktu.
Klasa VII Temat: Przypomnienie wzorów związków chemicznych.
W związku z tym, iż nie wszyscy odesłali zadania (niektórzy nawet nie skontaktowali się ze mną) jeszcze raz proszę przeanalizować filmy ze wzorów.
Proszę jeszcze raz rozwiązać zadane zadania do lekcji i przesłać do mnie. Za zadania będzie wstawiona ocena a pracę domową.
W ramach pytań proszę o informacje zwrotną.
Jeżeli jest ktoś, kto uważa, że temat jest zrozumiały proszę napisać do mnie w celu dostania dodatkowego zadania.
Czas na realizację, ze względu na święta – tydzień.
klasa VIII Temat: Właściwości alkenów i alkinów.
W ramach pracy domowej, która będzie na ocenę proszę przeanalizować temat z podręcznika i zrobić w dowolnej formie pracę. Może być plakat, prezentacja wszystko zależy od Was.
Oczywiście krótka notatka pomimo wykonania np. plakatu musi znaleźć się w zeszycie.
Czas na realizację tydzień.
17.04 Klasa VII - Temat: Równania reakcji chemicznych.
Po tej lekcji każdy uczeń powinien wiedzieć jak napisać równanie reakcji i wiedzieć, co to jest.
Linki do filmu
Zadanie 1 Napisz równania reakcji.
Tlenek azotu(II) + tlen à tlenek azotu(IV)
- Tlenek rtęci(II) à rtęć + tlen
- Tlenek żelaza(III) + wodór à żelazo + woda
- Potas + siarczek wodoru à siarczek potasu + wodór
Zadanie 2 Dobierz współczynniki. Tak, aby lewa strona była równa prawej.
Al + O2 à Al2O3
- CH4 + O2 à CO2 + H2O
- NH3 + O2 à N2 + H2O
Klasa VIII Temat: Szereg homologiczny alkinów.
Po tej lekcji każdy z Was powinien umieć co to są alkiny, dlaczego są nienasycone i umieć napisać wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe.
Linki do lekcji
Zadanie 1 Napisz wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe:
- heksinu
- propinu
- dekinu
Zadanie 2 Napisz wzór alkinu o:
- 7 atomach węgla w cząsteczce
- 9 atomach węgla w cząsteczce
Zadanie 3 Oblicz masę cząsteczkową etinu. Masa węgla 12u, wodoru 1u.
PROSZĘ O WYSYŁANIE NOTATEK Z ZADANIAMI DO MNIE. Wszystkich tych ostatnich też. Termin: 10.04.2020
Dla chętnych Ułóż i uzgodnij równania reakcji chemicznych
Wodoru z tlenem; produktem jest woda
- Wodoru z chlorem; produktem jest chlorowodór
- Żelaza z chlorem; produktem jest chlorek żelaza(III)
- Redukcji tlenku ołowiu(IV) węglem do ołowiu i tlenku węgla(II)
21.04.2020 Temat: Prawo stałości związku chemicznego.
Po tej lekcji należy pamiętać treść prawa i umieć policzyć proste zadania obliczeniowe dotyczące tego prawa.
Linki do lekcji:
Zadanie 1 Oblicz stosunek masowy pierwiastków w:
- Tlenku żelaza(II)
- Bromku magnezu
Zadanie 2 Oblicz zawartość procentową pierwiastków w tlenku magnezu.
Zadanie 3 Stosunek masowy węgla do tlenu wynosi 3:8. Podaj nazwę i wzór tego związku.
Klasa VIII - Temat: Właściwości i zastosowania etinu.
Po tej lekcji uczeń powinien wiedzieć jakie są właściwości i zastosowania etinu. Znać reakcje, którym ulega etin i inne alkiny.
Linki do lekcji
Zadanie 1. Równania piszemy na wzorach strukturalnych.
Napisz reakcje addycji cząsteczki F2 do etinu i postaraj się napisać nazwę produktu.
Napisz reakcje addycji 2Cl2 do propinu i napisz nazwę produktu.
Dla chętnych
Addycja 2 cząsteczek HF do etinu
Addycja 2 cząsteczek I2 do butinu
Podaj nazwy
24.04.2020 - Klasa 7 - Temat: Prawo stałości składu – ćwiczenia.
Oblicz stosunek masowy pierwiastków w:
Tlenku azotu(III)
- Tlenku siarki(VI)
- Siarczku magnezu
- Wodzie
- Amoniaku
Oblicz procent masowy pierwiastków w:
Siarczku miedzi(II)
- Wodzie
- Tlenku siarki(IV)
Wiedząc, że stosunek masowy wapnia do bromu wynosi 1:4 podaj wzór sumaryczny i nazwę związku chemicznego.
Temat: Szereg homologiczny alkoholi. Klasa 8
Po tej lekcji każdy uczeń powinien wiedzieć jaki wzór ogólny mają alkohole, znać wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe.
Link do lekcji:
Zadanie 1 Napisz wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe:
- Pentanolu
- Heptanolu
- Alkoholu etylowego
Zadanie 2 Napisz wzór alkoholu o:
- 3 atomach węgla w cząsteczce
- 9 atomach węgla w cząsteczce
- 6 atomach wodoru w cząsteczce (nie było na filmie, proszę pomyśleć samemu mając wzór ogólnyJ )
Zadanie 3 Oblicz masę cząsteczkową alkoholu heksylowego.
28.04.2020 klasa 7 - Temat: Prawo zachowania masy.
Po tej lekcji należy pamiętać jak brzmi prawo zachowania masy i potrafić obliczyć zadania rachunkowe dotyczące tego praca.
Linki do lekcji.
Zadanie 1
Ile gramów siarczku glinu powstanie w reakcji 5,4g glinu z 9,6g siarki.
Zadanie 2
W wyniku spalenia 4g wodoru w chlorze otrzymano 146g chlorowodoru. Oblicz ile gramów chloru zużyto w reakcji chemicznej.
Zadanie 3
W wyniku reakcji chemicznej magnezu z tlenem powstało 120g tlenku magnezu. Oblicz masę magnezu i tlenu biorących udział w reakcji, jeżeli wiadomo, że masa tlenu stanowiła 2/3 masy magnezu.
Klasa VIII - Temat: Właściwości i zastosowania alkoholu metylowego i etylowego.
Po tej lekcji należy pamiętać właściwości i zastosowania alkoholu metylowego i etylowego, wiedzieć jak otrzymuje się etanol. Wiedzieć, co to jest kontrakcja.
Linki do lekcji:
Zadanie 1
Napisz kilka zdań o alkoholizmie (jest w podręczniku).
Zadanie 2
Oblicz masę cząsteczkową alkoholu metylowego i etylowego.
Zadanie 3
Napisz spalanie niecałkowite alkoholu etylowego.
05.05.2020 klasa VII - Temat: Prawo zachowania masy – ćwiczenia.
Zadanie 1
W wyniku spalenia 15 g wapnia otrzymano 12 g tlenku wapnia. Oblicz, ile gramów tlenu zużyto do tej reakcji chemicznej.
Zadanie 2
W tlenie spalono 4g węgla i otrzymano 20g tlenku węgla(IV). Oblicz, ile gramów tlenu wzięło udział w tej reakcji. Jaki jest stosunek masy węgla do masy tlenu w tlenku węgla (IV)?
Zadanie 3
Oblicz, ile gramów magnezu uległo spaleniu w reakcji z 64 g tlenu, jeżeli produktem spalania jest 160 g tlenku magnezu.
Zadanie 4
Podczas termicznego rozkładu tlenku rtęci(II) otrzymano 3,2 g tlenu. Oblicz masę tlenku rtęci (II)), jeśli masa rtęci była o 36,92 g większa od masy otrzymanego tlenu.
klasa VIII - Temat: Właściwości i zastosowania alkoholi.
Jako zadanie proszę przeczytać temat w podręczniku i napisać notatkę do zeszytu.
08.05.2020 Klasa 7 - Temat: Powtórzenie wiadomości.
Doszliśmy do końca działu. Wyślę w ramach powtórzenia kilka zadań do rozwiązania. Proszę wszystkich o odesłanie odpowiedzi. Oceny z powtórzenia potraktuję jako ocenę z tego działu. Macie dwa dni na rozwiązanie zadań.
Można przed rozwiązaniem dla przypomnienia obejrzeć moje filmy, które dostajecie w ramach lekcji.
Jeśli jest taka potrzeba proszę pisać do mnie na Messenger. Proszę o rozwagę o samodzielne rozwiązanie. W ramach wątpliwości co do oceny będę umawiać się z każdym online w celu sprawdzenia samodzielności wykonania zadań.
Zadanie 1
Napisz wzór sumaryczny i strukturalny
Chlorku potasu
- Bromku wapnia
- Siarczku sodu
- Tlenku azotu(III)
- Tlenku glinu
Zadanie 2
Napisz równanie reakcji
Chlor + sód à chlorek sodu
- Tlen + azot à tlenek azotu(III)
- Woda + żelazo à tlenek żelaza(II) + wodór
- Tlenek glinu + siarka à tlenek siarki(IV) + glin
Zadanie 3
Oblicz stosunek masowy pierwiastków w:
Tlenku węgla(II)
- Tlenku siarki(VI)
- Siarczku potasu
Zadanie 4
Oblicz procent masowy pierwiastków w metanie (CH4).
Zadanie 5
W tlenie spalono 5,5g węgla i otrzymano 27g tlenku węgla(IV). Oblicz, ile gramów tlenu wzięło udział w tej reakcji. Jaki jest stosunek masy węgla do masy tlenu w tlenku węgla (IV)?
Zadanie 6
Oblicz, ile gramów magnezu uległo spaleniu w reakcji z 35 g tlenu, jeżeli produktem spalania jest 123 g tlenku magnezu.
Zadanie 7
Podczas termicznego rozkładu tlenku rtęci(II) otrzymano 5,2 g tlenu. Oblicz masę tlenku rtęci (II)), jeśli masa rtęci była o 26,92 g większa od masy otrzymanego tlenu.
Klasa 8 - Temat: Powtórzenie wiadomości z alkoholi.
W ramach powtórzenia i zaliczenia tematów związanych z alkoholami proszę o wykonanie plakatu związanego z tymi zagadnieniami.
12.05.2020 Klasa 7 - Temat: Woda – właściwości, rola w przyrodzie , rozpuszczalnik.
Tak jak wspominałam na filmie proszę o zrobienie notatki. Wszystkie te zagadnienia powinniście pamiętać i należy je znaćJ
właściwości i znaczenie wody w przyrodzie
- rodzaje wód w przyrodzie
- woda destylowana
- źródła zanieczyszczeń wód naturalnych
- sposoby racjonalnego gospodarowania wodą
sposoby usuwania zanieczyszczeń z wód
zdolność do rozpuszczania się różnych substancji w wodzie
- proces rozpuszczania
- budowa cząsteczki wody
- rozpuszczalność w wodzie związków kowalencyjnych i jonowych
- pojęcia: roztwór, rozpuszczalnik, substancja rozpuszczana
wpływ różnych czynników na szybkość rozpuszczania się substancji stałych w wodzie
Temat: Szereg homologiczny kwasów karboksylowych.
To, co po tej lekcji należy umieć to co to są kwasy karboksylowe, wiedzieć jaką mają grupę funkcyjną, znać wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe.
Link:
Zadanie 1
Napisz wzory sumaryczne, strukturalne, półstrukturalne i grupowe
- Kwasu pentanowego
- Kwasu heptanowego
Zadanie 2
Oblicz masę cząsteczkową kwasu mrówkowego i octowego.
15.05.2020 - klasa 7 - Temat: Rodzaje roztworów.
Po tej lekcji należy pamiętać co to jest roztwór, roztwór nasycony, roztwór nienasycony, roztwór stężony, roztwór rozcieńczony, roztwór właściwy, koloid i zawiesina.
Proszę na podstawie podręcznika przeanalizować jakie mamy rodzaje roztworów i napisać notatkę do zeszytu.
Temat typowo teoretyczny, mam nadzieję że nie sprawi Wam trudności. Jeśli potrzebne są moje sugestie i uwagi to proszę o informację zwrotną.
Klasa 8 - Temat: Właściwości i zastosowania kwasu mrówkowego i octowego.
Po tej lekcji należy pamiętać jakie są właściwości tych kwasów, jakim ulegają reakcjom, potrafić napisać te reakcje.
Temat jest obszerny. Zachęcam do obejrzenia nawet 2 razy. Jeśli coś będzie dalej nie jasne to proszę o informację zwrotną. Filmów jest kilka i jest doświadczenie.
Zdjęcie z notatką i zadaniem proszę odesłać tak jak zawsze.
Filmy
19.05.2020 - Klasa 7 -Temat: Rozpuszczalność roztworów i stężenie procentowe roztworu.
Należy wiedzieć, co to jest rozpuszczalność, stężenie procentowe, wiedzieć jak odczytywać wartości z krzywej rozpuszczalności, potrafić obliczyć proste zadania obliczeniowe.
Czas na przesłanie odpowiedzi 21.05.2020.
Filmy:
Zadanie 1
Ile należy rozpuścić cukru w temperaturze 40 o C w 300g wody, aby uzyskać roztwór nasycony?
Zadanie 2
Mamy 350g roztworu i 20g cukru. Oblicz stężenie procentowe roztworu.
Zadanie 3
W 150g wody rozpuszczono 15g soli. Oblicz stężenie procentowe.
Zadania dodatkowe
Proszę rozwiązać zadania, które są w waszym podręczniku przy temacie z rozpuszczalności i stężenia procentowego.
Klasa 8 - Temat: Wyższe kwasy karboksylowe. Właściwości i zastosowania kwasów karboksylowych.
Należy pamiętać, co to są kwasy wyższe kwasy karboksylowe. Znać ich wzory, właściwości i zastosowania.
Tak jak na filmie proszę o wykonanie zadań, o których mówię.
Czas na przesłanie notatki – 21.05.2020.
Filmy:
22.05.2020 - Klasa 7 - Temat: Stężenie i rozpuszczalność – zadania.
Zadanie 1
Podaj ile gramów Pb(NO3)2 rozpuszczono w 100g wody o temperaturze 200C, jeśli otrzymano roztwór nasycony. Napisz co się stanie po ogrzaniu roztworu do temperatury 400C.
Zadanie 2
Oblicz w jakiej ilości wody należy rozpuścić 140g CuSO4 aby otrzymać roztwóe nasycony w temperaturze 600C.
Zadanie 3
Oblicz ile gramów chlorku sodu potrzeba do przygotowania 150g roztworu o stężeniu 5%.
Zadanie 4
Masz 25g soli i 50g wody. Oblicz stężenie procentowe tego roztworu.
Zadanie 5
Do 5kg 5% roztworu cukru dodano 100g cukru. Oblicz stężenie procentowe otrzymanego roztworu.
Klasa 8 - Temat: Estry.
Należy pamiętać co to są estry, jak są zbudowane, jakie małą właściwości i zastosowania.
Filmy:
Zadanie 1
Oblicz masę cząsteczkową mrówczanu etylu.
Zadanie 2
Napisz reakcję:
Kwas masłowy + alkohol propylowy
26.05.2020 - Klasa VII - Temat: Tlenki metali i tlenki niemetali.
Dziś w innej wersji lekcja. Proszę o samodzielne przeanalizowanie tematu i zrobienie notatki. Ocena, którą dostaniecie będzie jako forma pracy samodzielnej w oparciu o podręcznik.
Proszę w zeszycie zawrzeć wszystko informacje:
Co to znaczy, że tlenek jest metalu i niemetalu, na przykładzie podać jak je otrzymujemy, ich właściwości ewentualnie zastosowania.
Proszę wszystkie informacje wyszukać w podręczniku.
Na odesłanie notatki z lekcji czekam do czwartku J
Klasa VIII - Temat: Aminy.
Dziś w innej wersji lekcja. Proszę o samodzielne przeanalizowanie tematu i zrobienie notatki. Ocena, którą dostaniecie będzie jako forma pracy samodzielnej w oparciu o podręcznik.
Proszę w zeszycie zawrzeć wszystko informacje:
Co to są aminy, ich wzór ogólny, wzór metyloaminy, jej właściwości i zastosowania. Kawałek szeregu homologicznego, tzn. 3 pierwsze wzory amin.
Proszę o odesłanie notatki do czwartku.
29.05.2020 Klasa VIII - Temat: Utrwalenie wiadomości z pochodnych węglowodorów.
W ramach powtórzenia proszę o zrobienie plakatu z pochodnych węglowodorów.
Proszę tam umieścić
Alkohole
Kwasy karboksylowe
Estry
Aminy
Plakat musi zawierać wzory poszczególnych grup, ich cechy charakterystyczne i reakcje jakim ulegają.
Proszę pracę wykonać w oparciu o filmu z tych tematów otrzymanych ode mnie lub na podstawie podręcznika.
Klasa VII - Temat: Utrwalenie i powtórzenie wiadomości z rozpuszczalności i stężenia procentowego.
W związku z tym, iż nie wszyscy odesłali pracę, i pojawiły się błędy.
Proszę jeszcze raz o obejrzenie filmu i przeanalizowanie zadań.
Zadanie 1
Podaj ile gramów Pb(NO3)2 rozpuszczono w 100g wody o temperaturze 200C, jeśli otrzymano roztwór nasycony. Napisz co się stanie po ogrzaniu roztworu do temperatury 400C.
Zadanie 2
Oblicz w jakiej ilości wody należy rozpuścić 140g CuSO4 aby otrzymać roztwór nasycony w temperaturze 600C.
Zadanie 3
Oblicz ile gramów chlorku sodu potrzeba do przygotowania 150g roztworu o stężeniu 5%.
Zadanie 4
Masz 25g soli i 50g wody. Oblicz stężenie procentowe tego roztworu.
02.06.2020 - Klasa VII Temat: Elektrolity i nieelektrolity. Wzory i nazwy wodorotlenków.
Proszę o obejrzenie filmu, zrobienie notatki do zeszytu z filmu i rozwiązanie zadań.
Zadanie 1
Napisz wzór wodorotlenku:
Wodorotlenek miedzi(II)
Wodorotlenek strontu
Wodorotlenek manganu(II)
Wodorotlenek srebra(I)
Wodorotlenek berylu
Wodorotlenek sodu
Klasa VIII - Temat: Tłuszcze.
Proszę o obejrzenie filmu i zrobienie notatki do zeszytu.
05.06.2020 klasa VII -Temat: Wzory i nazwy wodorotlenków - ćwiczenia.
Proszę o wykonanie zadań. Można wrócić do poprzedniego filmu i jeszcze raz obejrzeć.
Zadanie 1
Napisz wzory sumaryczne wodorotlenków.
Wodorotlenek sodu
- Wodorotlenek wapnia
- Wodorotlenek miedzi(I)
- Wodorotlenek chromu(II)
- Wodorotlenek cyny(II)
- Wodorotlenek cyny(IV)
- Wodorotlenek ołowiu(II)
- Wodorotlenek chromu(III)
Zadanie 2
Napisz nazwy wodorotlenków i określ wartościowość metalu.
AgOH
- Zn(OH)2
- Ba(OH)2
- Ni(OH)3
- RbOH
- Bi(OH)3
Klasa VIII - Temat: Rozwiązywanie zadań z tłuszczy.
Proszę nie drukować jeśli nie ma możliwości tylko przepisać do zeszytu już dobre odpowiedzi.
- 1. Uzupełnij schematy. Skorzystaj z podanych określeń.
• olej rzepakowy • masło • smalec • tran • oliwa z oliwek • olej sojowy • łój
Informacja do zadań 2. i 3.
Tłuszcze to mieszaniny estrów wyższych kwasów karboksylowych i glicerolu. Otrzymuje się je
m.in. w reakcji estryfikacji. Przedrostki di- (dwa), tri- (trzy) w nazwie tłuszczu oznaczają liczbę grup alkilowych pochodzących od kwasu lub kwasów karboksylowych w cząsteczce tłuszczu.
W tłuszczach nienasyconych, występujących w ciekłym stanie skupienia, grupy alkilowe pochodzą
od nienasyconych kwasów karboksylowych,
np. kwasu oleinowego. W tłuszczach nasyconych, występujących w stałym stanie skupienia, grupy alkilowe pochodzą od nasyconych kwasów karboksylowych, np. kwasu stearynowego czy kwasu palmitynowego.
- 2. Uzupełnij schemat tak, aby otrzymać dioleinian palmitynian glicerolu.
- 3. Napisz nazwy systematyczne tłuszczów o podanych wzorach. Określ ich stan skupienia (stały / ciekły) i charakter chemiczny (nasycone / nienasycone).
Nazwa: ____________________________ Charakter chemiczny: _____________________________________ Stan skupienia: ___________________ |
Nazwa: ____________________________ Charakter chemiczny: _____________________________________ Stan skupienia: __________________ |
Nazwa: ____________________________ Charakter chemiczny: _____________________________________ Stan skupienia: ___________________ |
4. Dokończ równanie reakcji otrzymywania tłuszczu i zapisz nazwy produktów.
09.06.2020 - klasa VII - Temat: Właściwości i zastosowania wodorotlenków.
Po tej lekcji należy pamiętać podstawowe właściwości i zastosowania wodorotlenków.
Dziś bez filmu. Temat typowo teoretyczny. Proszę o przeanalizowanie właściwości i zastosowań wodorotlenków z podręcznika i zrobienie notatki do zeszytu.
Temat nie jest po kolei. Zmieniłam kolejność, gdyż nie mogłam nagrać filmu w szkole, a muszę to zrobić, bo chcę Wam wysłać doświadczenie. Na następną lekcję nagram i wtedy zrobimy otrzymywanie wodorotlenków.
Klasa VIII - Temat: Tłuszcze zadania.
Przesyłam film z rozwiązaniem.
Proszę się zapoznać przeanalizować i zastanowić się nad tymi zadaniami.
- 1. Podpisz fotografie, skorzystaj z podanych pojęć.
• nienasycony • nasycony • roślinny • zwierzęcy
tłuszcz ________________ tłuszcz ________________ |
tłuszcz ______________ tłuszcz ______________ |
tłuszcz ______________ tłuszcz ______________ |
tłuszcz ______________ tłuszcz ______________ |
Informacja do zadań 2. i 3.
Tłuszcze to mieszaniny estrów wyższych kwasów karboksylowych i glicerolu. Otrzymuje się je
m.in. w reakcji estryfikacji. Przedrostki di- (dwa), tri- (trzy) w nazwie tłuszczu oznaczają liczbę grup alkilowych pochodzących od kwasu lub kwasów karboksylowych w cząsteczce tłuszczu.
W tłuszczach nienasyconych, występujących w ciekłym stanie skupienia, grupy alkilowe pochodzą od nienasyconych kwasów karboksylowych, np. kwasu oleinowego. W tłuszczach nasyconych, występujących w stałym stanie skupienia, grupy alkilowe pochodzą od nasyconych kwasów karboksylowych, np. kwasu stearynowego czy kwasu palmitynowego.
- 2. Uzupełnij schemat tak, aby otrzymać trioleinian glicerolu.
- 3. Określ stan skupienia (stały / ciekły) tłuszczów o podanych wzorach.
Stan skupienia: ________________ |
Stan skupienia: _________________ |
Stan skupienia: ____________________ |
19.06.2020 - Klasa 7 - Temat: Zarys historyczny chemii.
Dziś trochę inna lekcja. Rok się kończy, żeby odetchnąć już od zadań chemicznych proszę o przeanalizowanie zarysu historycznego chemii. Znajduje się w podręczniku od strony 228.
Oczywiście, jeśli ktoś ma ochotę na zadania chemiczne proszę napisać przygotuje coś specjalnego J
Klasa 8 - Temat: Cukry.
Dziś proszę przeanalizować temat z podręcznika i wypisać najważniejsze właściwości cukrów do zeszytu.
W ramach pytań proszę napisać do mnie wiadomość.
W notatce proszę zawrzeć takie rzeczy jak podział cukrów, właściwości i zastosowania.
23.06.2020 - Klasa 7 - Temat: Wodorotlenki.
Dziś nasza ostatnia lekcja. Nie mam dla Was filmu. Nie chce Wam zadawać dużo pracy. Wiem, że czekacie do piątku, by odebrać świadectwa i cieszyć się wakacjami. Okresy był trudny. Dziękuję za Waszą aktywność, za to że oglądaliście filmy, że dostawałam od Was widomości, że filmy są superJ
Proszę na tej naszej ostatniej lekcji przeczytać sobie w podręczniku na temat wodorotlenków w ramach powtórzenia. Jeśli ktoś ma ochotę może zrobić notatkę do zeszytu.
Życzę Wam dalszych sukcesów i udanych wakacji – pani do chemii Marta Glinka.
Klasa 8 - Temat: Tłuszcze, białka i cukry.
Dziś nasza ostatnia lekcja. Nie mam dla Was filmu. Nie chce Wam zadawać dużo pracy. Wiem, że czekacie do piątku, by odebrać świadectwa i cieszyć się wakacjami. Okresy był trudny. Dziękuję za Waszą aktywność, za to że oglądaliście filmy, że dostawałam od Was widomości, że filmy są superJ
Proszę na tej naszej ostatniej lekcji przeczytać sobie w podręczniku na temat tłuszczy, białek i cukrów w ramach powtórzenia. Jeśli ktoś ma ochotę może zrobić notatkę do zeszytu.
Życzę Wam dalszych sukcesów i udanych wakacji – pani do chemii Marta Glinka.