KL.VII BIOLOGIA
Na wsipnet.pl czekają na Was kolejne zadania z biologii. Życzę miłej pracy.
Temat: Budowa i funkcje układu nerwowego.
Czytamy temat z podręcznika ze str. 178-182. W zeszycie zapisujemy temat. Następnie odszukujemy polecenia na str. 182, odpowiadamy na polecenia 1, 4 oraz 5. Następnie wykonujemy rysunek neuronu i podpisujemy nazwy elementów wchodzących w jego skład. Rysunek wykonujemy na kartce A4 pamiętając o zasadach wykonania rysunku w biologii. Zdjęcie rysunku przesyłamy na e-mail do kontaktów a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
Wtorek 31.03 BIOLOGIA KL. VI
Czytamy informacje w podręczniku dotyczące rozmnażania się i rozwoju płazów(str.98-102). Na podstawie przeczytanych informacji wykonujemy notatkę w zeszycie. Opisujemy cykl życiowy płazów na przykładzie żaby. Porównujecie budowę kijanki i budowę dorosłej żaby. A następnie rozwiązujecie zadanie domowe. Rozwiązane zadanie domowe przesyłacie z platformy wsipnet. Albo ma e-maila.tyborska@spkarscino.karlino.pl
Zadanie domowe:
Na podstawie dostępnych źródeł informacji podaj przykłady działań człowieka mających na celu ochronę płazów.
KL.VIII
Czytamy informacje w podręczniku ze str. 117,118,119. W zeszycie przedmiotowym odpowiadamy na pytania:
Jakie relacje nazywamy nieantagonistycznymi?
- Podaj rodzaje relacji nieantagonistycznych.
- Co to jest mutualizm?
- Wymień przykłady organizmów żyjących w mutualizmie i określ jakie korzyści odnoszą z tej relacji.
01.04.2020 BIOLOGIA KL. V
Na wsipnet.pl znajdziecie test. Proszę zadania rozwiązywać zdalnie (przez stronę wsipnetu) do dnia 07.04.2020. Powodzenia.
06.04.2020 KL.VII
Skupimy się dzisiaj na przewodzeniu impulsu nerwowego pomiędzy neuronami. Wiecie już co to jest neuron, bo jego budowę przedstawiliście za pomocą rysunków. Neuron to podstawowa jednostka budująca układ nerwowy, zdolny jest on do szybkiego przekazywania impulsu nerwowego. Opiszecie drogę impulsu nerwowego. W swoim opisie postarajcie się zawrzeć następujące hasła i definicje do haseł:
-jednokierunkowy przepływ impulsu,
-synapsa,
-szczelina synaptyczna,
-neuroprzekaźniki
-osłonka mielinowa
Poszukajcie informacji w dostępnych źródłach, nie tylko w podręczniku. Możecie do opisu dodać również rysunek.
Zdjęcia z waszej pracy zamieszczacie na wsipnet.pl w zakładce praca domowa.
Następnie rozwiązujecie wszystkie zadania w zeszycie ćwiczeń do tematu 35.
07.04.2020 KL. VI
Czytamy informacje w podręczniku dla lekcji 19 Gady- adaptacje do środowiska lądowego na stronie 103-106. Na podstawie przeczytanych informacji odpowiadamy na polecenia 1-3 ze str.106 w zeszytach przedmiotowych. Następnie rozwiązujemy ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń do lekcji 19.
KL.VIII
Czytamy informacje w podręczniku ze str.119, 120,121. W zeszycie przedmiotowym odpowiadamy na pytania:
Co to jest protokooperacja?
- Wymień przykłady organizmów żyjących w protokooperacji i określ jakie korzyści odnoszą one z życia w tej relacji.
- Co to jest komensalizm?
- Podaj przykłady zwierząt żyjących w komensalizmie.
Następnie wykonaj wszystkie zadania w zeszycie ćwiczeń do tematu 19.
08.04.2020 KL. V
Korzystając z podręcznika str. 120, temat 22, proszę odpowiedzieć na pytania w zeszycie przedmiotowym:
- Przygotuj rysunek wybranej rośliny okrytonasiennej np. pomidora i podpisz jej organy.
- Podaj funkcje organów rośliny okrytonasiennej.
- Napisz definicję tkanki. Wymień nazwy wszystkich tkanek roślinnych podziel je na tkanki twórcze i tkanki stałe.
- Wyjaśnij, czym różnią się tkanki twórcze od tkanek stałych.
- Podaj lokalizację tkanek twórczych w roślinie. Z jakich komórek zbudowana jest tkanka twórcza.
15.04.2020 KL. V
Korzystając z podręcznika str. 124-125, proszę przygotować rysunek schematyczny przekroju liścia, podpisać elementy widoczne na rysunku, pamiętając aby rysunek był wykonany na pół strony w zeszycie, ołówkiem.
Następnie krótko opisać budowę, miejsce występowania i funkcje następujących tkanek:
- skórka
- korek
- miękisz asymilacyjny
- miękisz spichrzowy
- drewno
- łyko
- zwarcica
- twardzica
Następnie proszę wykonać zadania w zeszycie ćwiczeń do tematu 22.
KL. VII
Korzystając z informacji zawartych w podręczniku na stronach 183-185 przygotujcie notatkę w zeszytach, w której opiszecie następujące zagadnienia:
Mózg a mózgowie.
- Funkcje mózgowia.
- Elementy chroniące mózg.
- Istota biała a istota szara.
- Czym jest kora mózgowa?
- Płaty mózgowe (wymienić nazwy i pokazać na planszy- można skorzystać w tym celu z obrazków zamieszczonych w podręczniku, str. 184).
- Lokalizacja ośrodków korowych w mózgu ( również należy je wskazać na planszy lub rysunku w podręczniku, str. 185).
- Rola móżdżku i pnia mózgu ( rdzenia przedłużonego).
A teraz trochę praktyki:
korzystając z planszy lub rysunku mózgowia wskazujemy lokalizację:
-płatów mózgowych,
– półkuli mózgu
– położenia istoty szarej i białej
– nazywamy opony mózgowe
–wskazujemy lokalizację jamy wypełnionej płynem mózgowo-rdzeniowym
– pokazujemy ośrodek mowy, węchu, dotyku, ruchu, słuchu oraz wzroku
– móżdżku
–pnia mózgu.
20.04.2020 KL.VII
Rozpoczynamy naszą dzisiejszą pracę od analizy treści z podręcznika na stronie 186-187.
Następnie dokładnie czytamy informacje ze strony: https://epodreczniki.pl/a/czynnosci-osrodkowego-ukladu-nerwowego/DyIidwFvA
Wykonaj polecenie 2 ze strony epodręczniki.pl, „Sprawdź czy praca twoich półkul mózgowych jest harmonijna.”
Rozwiąż ćwiczenia 1-5 znajdujące się na końcu lekcji o czynnościach ośrodkowego układu nerwowego na epodręczniki.pl.
Następnie w zeszycie przedmiotowym odpowiedz na pytania:
- Wymień funkcje rdzenia kręgowego.
- Opisz budowę rdzenia kręgowego.
- Wykonaj schematyczny rysunek przekroju poprzecznego przez rdzeń kręgowy, na którym zaznaczysz rozmieszczenie istoty szarej i istoty białej.
- Dlaczego urazy mózgowia i rdzenia kręgowego mają bardzo poważne konsekwencje?
- Co może spowodować urazy mózgowia i rdzenia kręgowego?
W dalszej części proszę rozwiązać wszystkie zadania w zeszycie ćwiczeń do lekcji 36.
21.04.2020 KL. VI
Korzystamy dzisiaj ze strony: https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc
Gady- mistrzowie przetrwania w suchym środowisku.
Przeczytajcie zagadnienie 1-Gady- zwierzęta zmiennocieplne, zagadnienie 2- Budowa gadów. Następnie odpowiedzcie na następujące polecenia:
Polecenie1 . Wyjaśnij, dlaczego w naszym klimacie gady w ciągu dnia wylegują się na słońcu, a wieczorem ukrywają?
Polecenie 2. Wyjaśnij, dlaczego palce krokodyli i niektórych żółwi są połączone fałdem skóry.
Odpowiedzi do poleceń będą podlegały ocenie. Możecie je przesyłać na email: a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
KL.VIII
Korzystając z informacji zgromadzonych na stronie:
https://epodreczniki.pl/a/wspolpraca-miedzy-gatunkami/DoyBZxjoO
odpowiadamy na następujące polecenia:
Polecenie 1
Ustal, czy związek między grzybem hodowanym przez mrówki a mrówkami grzybiarkami to mutualizm. Uzasadnij odpowiedź.
Polecenie 2
Ogrodnicy mogą obecnie skorzystać ze szczepionek mikoryzowych – preparatów zawierających odpowiednią grzybnię. Zdecyduj, gdzie należy ją umieścić celu poprawy kondycji 30 letniego świerka: rozpylić na igły, zakopać tuż przy pniu czy podać do gleby w odległości kilku metrów od drzewa. Uzasadnij odpowiedź.
Polecenie 4
Opisz relacje biologiczne pomiędzy psem domowym a człowiekiem. Wymień ewentualne korzyści lub szkody, które wynikają z zależności, w jakiej pozostają te dwa gatunki.
Odpowiedzi podlegają ocenie. Należy je przesłać na email:
a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
Następnie rozwiązujecie zadania 1-5 zgromadzone pod podsumowaniem na stronie epodreczniki.pl (link do strony https://epodreczniki.pl/a/wspolpraca-miedzy-gatunkami/DoyBZxjoO ).
22.04.2020 KL. V
Utrwalimy dzisiaj wiadomości o budowie wewnętrznej roślin korzystając ze strony https://epodreczniki.pl/a/budowa-wewnetrzna-roslin/DJHIr0Bsn
Dokładnie czytamy zebrane tam informacje, oglądamy wszystkie rysunki i animacje. Na samym końcu tego tematu znajdują się zadania sprawdzające waszą wiedzę, proszę je wykonać. Następnie na stronie wsipnet czeka na was krótki test sprawdzający.
27.04.2020 Biologia KL.VII
Rozpoczynamy naszą dzisiejszą pracę od analizy treści z podręcznika na stronie 188- Reakcja organizmu jako odpowiedź na bodziec.
Następnie proszę sporządzić notatkę, w której zawrzecie odpowiedzi na następujące pytania:
Co to jest łuk odruchowy?
- Jakie są kolejne elementy łuku odruchowego. Opisz drogę impulsu nerwowego od receptora do efektora.
- Wykonaj rysunek schematyczny przedstawiający prosty łuk odruchowy z opisem jego elementów.
- Podaj przykłady receptorów w organizmie człowieka.
- Podaj przykłady efektorów w organizmie człowieka.
28.04.2020 KL. VI
Korzystamy dzisiaj jeszcze raz ze strony: https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/D1C7YooNc
Gady- mistrzowie przetrwania w suchym środowisku.
Przeczytajcie zagadnienie 3- Rozmnażanie gadów. Narysujcie w zeszycie przedmiotowym rysunek przedstawiający jajo gadów, podpiszcie struktury budujące jajo gadzie. Następnie wyjaśnijcie pojęcie owodniowce, oraz opiszcie funkcje błon płodowych: omocznia, owodnia i kosmówka oraz funkcje woreczka żółtkowego.
Następnie z zagadnienia 4- Przedstawiciele gadów w Polsce wypiszcie gatunki gadów zamieszkujące tereny Polski i krótko je scharakteryzujcie.
Zdjęcia notatek przesyłacie na e-mail: a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
Na koniec należy rozwiązać zadania zgromadzone na końcu strony internetowej z dzisiejszej lekcji.
KL.VIII
Celem dzisiejszej lekcji biologii jest budowanie świadomości czerniaka,odpowiedzialnych zachowań oraz prozdrowotnych postaw.
Zacznijcie od obejrzenia filmu http://www.youtube.com/watch?v=H-RQqWIOXcI
Z filmu wyniesiecie taką wiedzę jak np. czerniak:charakterystyczne cechy,ABCDE czerniaka,Złote Zasady ochrony przed czerniakiem czy samobadanie skóry.
29.04.2020 KL. V
Korzystamy dziś ze strony https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/DEi6p4Sl1
Czytamy informacje z części 1- Środowisko życia roślin nagonasiennych oraz z części 2- Przystosowania sosny do warunków środowiska. W zeszycie sporządzamy notatkę zawierającą:
-wyjaśnienie jakie rośliny nazywamy nagonasiennymi
-w jakich miejscach występują rośliny nagonasienne (co to jest tajga, bory, czy występują w strefach ciepłych)
-narysuj pokrój sosny i opisz jej części
-gdzie rośnie sosna?
-wypisz wszystkie przystosowania sosny do warunków środowiska przez nią zajmowanego.
04.05.2020 KL.VII
Czytamy cały temat z podręcznika 37. Odruchy bezwarunkowe i warunkowe na stronach 188-191.
Na podstawie wiadomości z podręcznika sporządzamy notatkę w zeszycie, zawierającą odpowiedzi na następujące pytania:
Wyjaśnij, dlaczego rdzeniowy łuk odruchowy jest podłożem najprostszych reakcji układu nerwowego.
- Podaj przykłady odruchów bezwarunkowych i warunkowych.
- Wskaż różnice między odruchami bezwarunkowymi i warunkowymi.
- Określ znaczenia odruchów bezwarunkowych i warunkowych w życiu człowieka.
- Opisz, na czym polegało doświadczenia Iwana Pawłowa tzw. „odruch warunkowy Pawłowa”.
Odpowiedzi na pytania przesyłacie do oceny na e-mail: a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
Następnie rozwiązujemy zadania z zeszytu ćwiczeń do tematu 37.
06.05.2020 KL. VI
Dziś podsumowanie działu 3- ryby, płazy i gady. Lekcja 21, podręcznik strona 113-115- czytamy informacje powtórkowe. Następnie rozwiązujemy w zeszycie zadania z podręcznika ze stron 116-118. Aby jeszcze lepiej utrwalić wiadomości z działu przechodzimy do zeszytu ćwiczeń i rozwiązujemy wszystkie zadania do lekcji 21.
KL.VIII
Korzystając z informacji zgromadzonych na stronie
https://epodreczniki.pl/a/lancuch-pokarmowy-i-siec-pokarmowa/DFL5KTAIb przeanalizujemy dziś kolejne poziomy troficzne łańcucha pokarmowego oraz zastanowimy się nad sieciami pokarmowymi.
Przeczytajcie proszę informacje oraz zróbcie notatkę w zeszycie. W notatce proszę uwzględnić:
– co to jest łańcuch pokarmowy (troficzny)
– kolejne ogniwa łańcucha pokarmowego-jak wygląda zapis graficzny łańcucha pokarmowego
– kim są producenci
– kim są konsumenci I rzędu
– kim są konsumenci II rzędu
– kim są konsumenci III rzędu
– kim są destruenci i jaka pełnią rolę w łańcuchach pokarmowych
– co to są sieci pokarmowego
– do czego może dojść jeżeli wyeliminujemy jedno z ogniw łańcucha pokarmowego, np. zlikwidujemy komary
Łańcuchem pokarmowym jest np.
brzoza-----> larwa owada-----> sikorka-------------->jastrząb
producent-->konsument I rz-->konsument II rz-->konsument III rz
Podaj przykłady trzech łańcuchów pokarmowych składających się przynajmniej z trzech ogniw (np. producent – konsument I rzędu – konsument II rzędu). Przykłady te wyślij do oceny na email: a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
Następnie rozwiąż zadania zamieszczone na samym dole strony internetowej epodreczników https://epodreczniki.pl/a/lancuch-pokarmowy-i-siec-pokarmowa/DFL5KTAIb
KL.VII
Na stronie wsipnet czeka na was krótki sprawdzian dotyczący informacji o układzie nerwowym:
-budowa ukł. nerwowego
-funkcje ukł. nerwowego
-neuron i jego działanie
-budowa mózgowia
-budowa rdzenia kręgowego
-łuk odruchowy
-odruchy warunkowe i bezwarunkowe
KL. V
Korzystamy dziś ze strony https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/DEi6p4Sl1
Czytamy informacje oraz oglądamy filmiki z części 3- Rozmnażanie sosny oraz z części 4- Sosna jako roślina wiatropylna i wiatrosiewna. W zeszycie sporządzamy notatkę zawierającą odpowiedzi na następujące pytania:
Określ miejsce występowania gamet męskich i gamet żeńskich u sosny.
- Opisz proces zapłodnienia u sosny.
- Co powstaje w wyniku zapłodnienia?
- Dlaczego sosnę określa się jako roślinę nagozalążkową i nagonasienną?
- Dlaczego sosna jest rośliną wiatropylną i wiatrosiewną?
- Dlaczego nasiona chronią lepiej swoją zawartość niż zarodniki?
Na wsipnet zadałam powtórnie test z tkanek, dla tych którzy chcą poprawić ocenę.
11.05.2020 KL.VII
Czytamy temat 46 – Budowa i funkcje męskiego układu rozrodczego z podręcznika na stronach: 228-231.
Na podstawie wiadomości z podręcznika sporządzamy notatkę w zeszycie, zawierającą odpowiedzi na następujące pytania:
Jakie zmiany zachodzą podczas dojrzewania w organizmie chłopca.
- Wskaż na obrazku na stronie 230 elementy układu rozrodczego męskiego i podaj ich nazwy. Zapisz w zeszycie nazwy poszczególnych elementów budujących układ rozrodczy męski.
- Określ funkcje poszczególnych elementów układu rozrodczego mężczyzny.
- Wyjaśnij, w jaki sposób budowa układu rozrodczego męskiego jest przystosowana do pełnionych funkcji.
- Opisz, w jaki sposób przysadka mózgowa wpływa na funkcjonowanie męskiego układu rozrodczego.
Następnie proszę rozwiązać zadania z zeszytu ćwiczeń do tematu 46.
12.05.2020 KL. VI
Na wsipnet.pl czeka na was test do rozwiązania z działu 3- ryby, płazy i gady. Powodzenia.
KL.VIII
Korzystamy dziś z informacji zgromadzonych na stronie
https://epodreczniki.pl/a/ekosystem---obieg-materii-i-przeplyw-energii/DvPg1G4FH
Przeczytajcie proszę informacje oraz zróbcie notatkę w zeszycie. W notatce proszę uwzględnić:
na czym polega krążenie materii i przepływ energii w ekosystemie;
- omów rolę producentów, konsumentów i destruentów w obiegu materii i przepływie energii przez ekosystem;
- wyjaśnij, dlaczego przy przechodzeniu materii wzdłuż łańcucha pokarmowego następują straty energii.
Następnie rozwiąż zadania zamieszczone na samym dole strony, z której dzisiaj korzystaliście.
13.05.2020 KL. V
Korzystamy dziś kolejny raz ze strony https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/DEi6p4Sl1
Czytamy informacje z części 5-Krajowe rośliny nagonasienne oraz z części 6- Nagonasienne w cieplejszych strefach klimatycznych.
W zeszycie sporządzamy notatkę zawierającą nazwy gatunkowe pospolitych nagonasiennych rosnących w Polsce oraz w cieplejszych strefach klimatycznych, do każdego gatunku wypisujecie charakterystyczne cechy danej rośliny. Obejrzyjcie ilustracje zamieszczone na stronie, w podręczniku na stronach 130-131, odszukajcie inne gatunki nagonasienne i obejrzyjcie dokładnie pokrój rośliny i jej cechy charakterystyczne.
Rozwiążcie zadania zamieszczone na dole strony https://epodreczniki.pl/a/nagonasienne/DEi6p4Sl1
oraz wszystkie zadania z zeszytu ćwiczeń do lekcji 23 (str. 54-55).
18.05.2020 KL.VII
Czytamy temat 47– Budowa i funkcje żeńskiego układu rozrodczego z podręcznika na stronach: 232-234.
Na podstawie wiadomości z podręcznika sporządzamy notatkę w zeszycie, zawierającą odpowiedzi na następujące pytania:
Jakie zmiany zachodzą podczas dojrzewania w organizmie dziewczynki.
- Wskaż na obrazku na stronie 233 elementy układu rozrodczego żeńskiego i podaj ich nazwy. Zapisz w zeszycie nazwy poszczególnych elementów budujących układ rozrodczy żeński.
- Opisz, w jaki sposób przysadka mózgowa wpływa na funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego.
Następnie proszę rozwiązać zadania z zeszytu ćwiczeń do tematu 47.
Na wsipnet czeka na was test poprawkowy z układu nerwowego.
19.05.2020 KL. VI
Będziecie korzystali ze strony: https://epodreczniki.pl/a/ptaki/Dm2nUR4Uo
Zgromadzono tam informacje, ciekawostki, zdjęcia i krótkie filmiki o ptakach. Analizujecie punkty:
1.Ptaki – zwierzęta stałocieplne
2. Przystosowania ptaków do lotu
3.Odżywianie ptaków
4.Oddychanie
Następnie w zeszycie odpowiadacie na pytania:
1.Opisz przystosowania ptaków do lotu (widoczne w budowie zewnętrznej i w budowie szkieletu).
2. Wyjaśnij, na czym polega stałocieplność i jakie ma znaczenie.
3. Opisz budowę płuc i wyjaśnij mechanizm wymiany gazowej u ptaków.
Odpowiedzi podlegają ocenie i należy je przesłać na e-mail:
a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
Na wsipnet.pl czeka na was test poprawkowy z działu 3- ryby, płazy i gady, kto ma ochotę poprawić ocenę- zachęcam.
KL.VIII
Przeczytajcie informacje podsumowujące dział Podstawy ekologii w podręczniku na stronach 130-132. Następnie przejdźcie na wsipnet.pl i rozwiążcie przygotowany dla was test wiadomości z działu.
20.05.2020 KL. V
Korzystamy dziś ze strony
https://epodreczniki.pl/a/okrytonasienne/Df0Pjn95x
Czytamy informacje z części 1. Środowisko życia i cechy charakterystyczne roślin okrytonasiennych.
W zeszycie sporządzamy notatkę zawierającą definicję rośliny okrytonasienne i rośliny okrytozalążkowe. A następnie zapisujemy miejsca występowania roślin okrytonasiennych na kuli ziemskiej i zastanawiamy się jakie czynniki spowodowały, że rośliny okrytonasienne są roślinami dominującymi na Ziemi.
Następnie z części 2. Różne sposoby przetrwania niekorzystnych warunków.
Wypisz jaka jest różnica między drzewami, krzewami a roślinami zielnymi.
Następnie narysuj w zeszycie pokrój liści trzech wybranych przez ciebie roślin okrytonasiennych i podpisz je nazwą gatunkową. Rysunki przesyłamy do oceny na e-mail: a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
25.05.2020 KL.VII
Czytamy temat 48– Cykl miesiączkowy kobiety. Zapłodnienie- z podręcznika na stronach: 235-238.
Na podstawie wiadomości z podręcznika sporządzamy notatkę w zeszycie, zawierającą odpowiedzi na następujące zagadnienia:
- nazwy gamet – męskiej i żeńskiej – oraz miejsce ich wytwarzania ( wklejcie do zeszytu obrazek przedstawiający budowę gamet z załącznika zamieszczonego na wsipnet.pl)
• porównanie budowy plemnika z komórką jajową jako przystosowanie do pełnionej funkcji;
• rolę gamet w procesie zapłodnienia;
• opis etapów cyklu miesiączkowego kobiety ( wklejamy do zeszytu obrazek przedstawiający cykl miesiączkowy kobiet, również z załącznika na wsipnet i opisujemy etapy- na rysunku etapy to konkretne dni).
• definicja terminu jajeczkowanie (owulacja);
• określenie funkcji hormonów związanych z cyklem miesiączkowym;
• wyjaśnienie, na czym polega zapłodnienie;
• wymień objawy ciąży.
26.05.2020 KL. VI
Będziecie korzystali ze strony: https://epodreczniki.pl/a/ptaki/Dm2nUR4Uo
Zgromadzono tam informacje, ciekawostki, zdjęcia i krótkie filmiki o ptakach. Analizujecie punkty:
5. Rozmnażanie ptaków
6. Różnorodność ptaków
7. Znaczenie ptaków
Następnie w zeszycie odpowiadacie na pytania:
1.Co oznacza pojęcie dymorfizm płciowy. Dlaczego ptaki dzielimy na gniazdowniki i zagniazdowniki. Jakie są kryteria przydzielania do jednej z tych kategorii?
2. Wypisz nazwy gatunkowe pięciu wybranych przez ciebie ptaków i dodaj o nich interesujące fakty.
3. Wypisz przynajmniej pięć różnych przykładów znaczenia ptaków w przyrodzie i gospodarce człowieka.
4. Dla chętnych: W jakich krajach gniazdują bociany? Czy lecąc do miejsc zimowania bociany omijają morza czy góry? Dlaczego?
Proszę rozwiązać zadnia znajdujące się na końcu strony internetowej z dzisiejszej lekcji.
Notatka z zeszytu przedmiotowego podlega ocenie i należy ją przesłać na e-mail:
a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
KL.VIII
Dzisiejszym zadaniem dla Was jest rozwiązanie zadań sprawdzających do działu Podstawy Ekologii. Zadania znajdują się w podręczniku, na stronach 133-136. Same rozwiązania do zadań zapisujecie w zeszytach przedmiotowych, następnie przesyłacie ich zdjęcia do oceny na e-mail a.tyborska@spkarscino.karlino.pl Na wsipnet.pl można rozwiązać test poprawkowy- ci którzy chcą mogą poprawić ocenę, a obowiązkowo dla tych którzy do testu jeszcze nie przystąpili. Test poprawkowy można rozwiązać do końca tygodnia tj. do 29.05.
27.05.2020 KL. V
Korzystamy dziś ze strony
https://epodreczniki.pl/a/okrytonasienne/Df0Pjn95x
Czytamy informacje z części 3. Okrytonasienne o niezwykłej budowie.
W zeszycie sporządzamy notatkę zawierającą nazwy roślin okrytonasiennych o niezwykłych przystosowaniach do środowiska życia i krótko opisujemy na czym te przystosowania ( ta odmienność, inność) tych roślin polega.
Dla chętnych: Można odszukać jeszcze inne rośliny okrytonasienne, które mają niezwykłą budowę, wkleić ich obrazki, oraz opisać dlaczego dana roślina jest niezwykła w swojej budowie, zdobywanym pokarmie czy miejscu życia i od czego zależy ta niezwykłość. Prace dodatkowe będą oceniane, proszę je przesyłać na e-mail a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
Następnie z części 4. Rośliny jednoliścienne i dwuliścienne
proszę przerysować tabelkę porównującą rośliny okrytonasienne zaliczane do jednoliściennych i do dwuliściennych pod względem zarodka, liści, kwiatu i korzenia.
01.06.2020 KL.VII
Czytamy temat 49– Rozwój zarodkowy i płodowy z podręcznika na stronach: 239-243.
Na podstawie wiadomości z podręcznika sporządzamy notatkę w zeszycie, zawierającą odpowiedzi na następujące zagadnienia:
Co się dzieje z zygotą w drogach rodnych kobiety?
- W jaki sposób rozwijającemu się płodowi jest dostarczany tlen i składniki odżywcze?
- Co może zaburzyć rozwój nienarodzonego dziecka?
- Jak długo trwa ciąża?
- Jak powinna postępować przyszła matka, aby jej dziecko było zdrowe?
Następnie opracuj krzyżówkę uwzględniającą poznane terminy, krzyżówka podlega ocenie, wysyłamy ją na e-mail:a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
02.06.2020 KL. VI
Po zapoznaniu się z tematem Rozmnażanie się i rozwój ptaków z podręcznika na stronach 127- 132 sporządzacie notatkę w zeszycie przedmiotowym zawierającą następujące zagadnienia:
Przedstaw sposób rozmnażania się i rozwoju ptaków;
- Określ rolę elementów budowy jaja w rozwoju zarodka;
skorupa wapienna, błony pergaminowe, białko, żółtko, skrętki białkowe, komora powietrzna.
Uzasadnij, dlaczego ptaki zaliczamy do owodniowców.
- Określ rolę błon płodowych w rozwoju ptaków;
- Podaj przykłady zachowań ptaków w okresie godów;
Na ocenę:
Poszukaj odpowiedzi na następujące pytania dotyczące ptaków:
1. najszybszy ptak na Ziemi
- 2. największa rozpiętość skrzydeł ptaka
- 3. najdłużej trwający nieprzerwany lot
- 4. najdłużej żyjące ptaki
- 5. najcięższy ptak
- 6. najwyżej lecące ptaki
- 7. najdłuższa trasa
- 8. Podaj przykłady dwóch przysłów/powiedzeń dotyczących ptaków. Krótko wyjaśnij, co one znaczą.
Odpowiedzi przesyłamy na a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
03.06.2020 KL. V
Korzystamy dziś ze strony
https://epodreczniki.pl/a/okrytonasienne/Df0Pjn95x
Czytamy informacje z części 5. Znaczenie okrytonasiennych.
W zeszycie sporządzamy notatkę zawierającą przykłady znaczenia roślin okrytonasiennych w przyrodzie i gospodarce człowieka.
Spróbujcie odpowiedzieć na polecenie
Polecenie 9
Rozejrzyj się wokół siebie. Wymień wszystkie przedmioty w zasięgu wzroku, które pochodzą od roślin.
Pod Słowniczkiem na stronie internetowej znajdują się zadania sprawdzające waszą wiedzę o roślinach okrytonasiennych. Rozwiążcie je.
Na koniec, w celu utrwalenia wiadomości, proszę o rozwiązanie zadań z zeszytu ćwiczeń do lekcji 24 na stronach 56-57.
05.06.2020 KL.VIII
Przeczytajcie w podręczniku temat 22 Abiotyczne czynniki środowiska na stronach 138-143. Następnie przygotujcie notatkę w zeszycie przedmiotowym w której uwzględnicie odpowiedzi na następujące pytania:
Dokonaj porównania środowiska lądowego i wodnego względem trzech wybranych czynników abiotycznych.
- Wykaż wpływ temperatury na budowę i czynności życiowe wybranych organizmów.
- Opisz, w jaki sposób organizmy przystosowały się do warunków panujących w ekosystemach ubogich w wodę.
- Podaj przykłady zmieniania środowiska abiotycznego przez zamieszkujące je organizmy.
- Następnie proszę rozwiązać ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń do tematu 22.
08.06.2020 KL.VII
Czytamy temat 50– Rozwój człowieka i potrzeby z nim związane z podręcznika na stronach: 244-248.
Na podstawie wiadomości z podręcznika sporządzamy notatkę w zeszycie, zawierającą odpowiedzi na następujące zagadnienia:
Wymień etapy życia człowieka po urodzeniu;
- Scharakteryzuj etapy życia człowieka po urodzeniu;
- Opisz potrzeby człowieka na różnych etapach rozwoju;
- Przedstaw etapy fizycznego i psychicznego dojrzewania człowieka;
- Wyjaśnij, na czym polega społeczne dojrzewanie człowieka;
- Opisz potrzeby i ograniczenia człowieka w różnych fazach rozwoju osobniczego.
Następnie proszę rozwiązać zadania w zeszycie ćwiczeń przygotowane do tematu 50.
09.06.2020 KL. VI
Po zapoznaniu się z tematem Różnorodność ptaków i ich znaczenie z podręcznika na stronach 133- 137 sporządzacie notatkę w zeszycie przedmiotowym zawierającą następujące zagadnienia:
Wybierz kilka gatunków ptaków zamieszkujących rożne środowiska, np. podmokłe, las, łąkę oraz żywiących się różnym pokarmem, np. drapieżnik, owadożerca, ziarnojad.
Opisz w jaki sposób przystosowały się wybrane przez ciebie ptaki do różnorodnych środowisk życia i do pobierania zróżnicowanego pokarmu, możesz narysować te przystosowania.
Opisz znaczenie ptaków w przyrodzie i gospodarce człowieka.
- Dla chętnych:
Sfotografuj wybranego ptaka występującego w miejscu twojego zamieszkania. Na podstawie np. atlasu ptaków, spróbuj określić jego nazwę gatunkową.
Następnie proszę rozwiązać zadania do tematu 24 w zeszycie ćwiczeń.
Odpowiedzi przesyłamy na a.tyborska@spkarscino.karlino.pl
09.06.2020 KL.VIII
Przeczytajcie w podręczniku temat 23 Tolerancja ekologiczna. Skala porostowa na stronach 144-150. Następnie przygotujcie notatkę w zeszycie przedmiotowym w której uwzględnicie odpowiedzi na następujące pytania:
Poniższy wykres zawiera takie zjawiska jak zakres tolerancji ekologicznej organizmów, minimum, optimum, maksimum natężenia czynnika środowiska, oraz pokazuje w jakim zakresie natężenia czynnika środowiska organizm osiąga optimum stanu fizjologicznego. Proszę wykres przerysować do zeszytu oraz opisać szczegółowo wymienione wcześniej zjawiska, podając ich definicje oraz przeanalizować wykres pod kątem tych zjawisk, czyli dokonać opisu wykresu.
Proszę opisać jakie organizmy nazywamy eurybiontami, jakie stenobiontami, co to są organizmy wskaźnikowe- bioindykatory. Proszę podać przykłady organizmów z każdej kategorii.
Obserwacja grzybów porostowych w środowisku – jako wskaźników zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem siarki.
Materiały: notatnik, długopis.
Przebieg obserwacji:
- Zapoznaj się z informacją na temat roli porostów jako organizmów wskaźnikowych.
- Zaobserwuj, jakie formy porostów występują w twojej okolicy. Na podstawie tekstu, zamieszczonej skali porostowej oraz swoich obserwacji określ, jakie stężenie dwutlenku siarki jest – przypuszczalnie – w powietrzu w twojej okolicy (małe, średnie czy duże). W której strefie znajduje się punkt twojej obserwacji?
- Jeśli w pobliżu miejsca twojego zamieszkania działa zakład przemysłowy, który przyczynia się do zwiększenia stężenia dwutlenku siarki w powietrzu, to porównaj formy porostów w jego okolicy z formami porostów w najbliższym lesie lub parku.
- Przerysuj poniższą tabelę do zeszytu i zapisz w niej swoje spostrzeżenia.
10.06.2020 KL. V
Korzystamy dziś z podręcznika strony 139-144. Temat 25 Korzeń i pęd roślin okrytonasiennych.
W zeszycie proszę wykonać następujące zadania:
Narysuj i podpisz budowę zewnętrzną korzenia, łodygi i liścia.
- Opisz różnicę pomiędzy korzeniem palowym a wiązkowym.
- Opisz funkcje poszczególnych stref korzenia.
- Uzasadnij, że budowa liścia stanowi przystosowanie do fotosyntezy.
- Podaj kilka przykładów modyfikacji korzenia, łodygi i liści.
Na koniec, w celu utrwalenia wiadomości, proszę o rozwiązanie zadań z zeszytu ćwiczeń do lekcji 25 na stronach 58-59.
15.06.2020 KL.VII
Czytamy temat 51– Choroby przenoszone drogą płciową oraz zasady ich profilaktyki z podręcznika na stronach: 249-251.
Na podstawie wiadomości z podręcznika sporządzamy notatkę w zeszycie, zawierającą odpowiedzi na następujące zagadnienia:
- Wymień nazwy chorób przenoszonych drogą płciową.
- Podaj zasady, które pomogą ograniczyć ryzyko zakażenia się chorobami przenoszonymi drogą płciową.
- Scharakteryzuj jedną wybraną chorobę przenoszoną drogą płciową. W tym celu możesz skorzystać z innych źródeł jak internet, książki, czasopisma, ulotki, itp.
- Dlaczego AIDS i kiła są niebezpieczne dla życia człowieka?
Następnie proszę rozwiązać zadania w zeszycie ćwiczeń przygotowane do tematu 51.