Szkoła Podstawowa w Karścinie

REWALIDACJA  Polecenie

Na podstawie ilustracji z wyrazami i wyrażeniami z głoską "s" zawartej w załączeniu (w wiadomości do rodzica) należy przeczytać  wszystkie wyrazy, wyrażenia oraz zdania. Ułożyć i napisać w zeszycie, bądź na kartce nowe, krótkie zdania używając podanych wyrazów (syn, syrop, ser,serwetka, sanki, sarenka)- zdań powinno być 6.

LOGOPEDIA

Zabawy dźwiękonasladowcze

Powtórzyć wyrażenia dźwiękonaśladowcze z grupy:

- zwierząt:

krowa: muuuuu, baran: beeee, koza: meeee, świnka: kwi, kwi, iii, iii, osa: bzzzz, kukułka: kuku, kuku, indyk: gul, gul, bocian: kle, kle, piesek: hau, hau, kotek: miau, miau, konik:  iha, wąż: sssssss....

-pojazdów:

auto: brum, brum, karetka: i-u, i-u , policja: a-o, a-o straż: e-u, e-u ,pociąg: fu, fu

- przyrody:

deszcz: kap, kap,  wiatr: www.. ,szelest liści: szszsz…

- urządzeń domowych:

odkurzacz: uuuuu…, suszarka: WWW…, radio: la,lo,le…, dzwonek: dz, dz…,zegar: cyk, cyk…

Odgłosy należy powtórzyć kilkakrotnie.

 SOCJOTERAPIA

Asertywność- zachowania asertywne.

Uczniowie czytają notatkę dotyczącą asertywności i tego, czym jest oraz kiedy się objawia.

Odczytują krótkie historyjki, w których ukazane zostały pewne sytuacje. Uczniowie do każdej z tych sytuacji muszą napisać, jak zachowaliby się w danej okoliczności, biorąc pod uwagę fakt, że zachowanie powinno być asertywne.


 REWALIDACJA 

Podane wyrazy należy podzielić na sylaby:

STOLIK, SKLEP, KOMPUTER, TELEWIZOR, KWIATY, WIOSNA, MASŁO,KORALE, ZIEMNIAKI, KRÓLIK, KORONA, PARAPET, MOTYL, MISKA, KOLOROWY

Spośród wszystkich wyrazów wybrać 5 dowolnych i ułożyć krótkie zdania.

Zadanie należy wykonać w zeszycie.

 REWALIDACJA

Na podstawie wysłuchanej bajki https://www.youtube.com/watch?v=XM6nKXHjj9Q narysować na kartce jej ulubiony fragment.

Zbudować z klocków ciekawą konstrukcję/budowlę.

 LOGOPEDIA 

Powtórzyć głośno poszczególne sylaby kilkakrotnie.


 REWALIDACJA 02.04

 Zadanie 1. Z ciągu liter wykreślić wszystkie litery "a" i wpisać obok  powstały wyraz.

 a d o a m a -     .....................                       a k a o a a t a - ........................

 m a i a ł a a y a -  .............................           a k a o a a ń a - ............................

 a o k a a o a    -................................      k a o a l o r a - .....................................

 a d r a e a w a n a o -.......................    a m a o t a y a l a a- ................................

 a s a o a k a - ............................       a k a r a e  a d a k a i a- ............................

Zadanie 2.

 Przeczytać krótkie zdania. Zastąpić niewłaściwe słowo poprawnym : NOGACH , DZWONI, GOTUJE, PŁYWA,  NAPISAŁ,

 1. Ryba lata w wodzie.      

 2. Mama rysuje zupę.

 3. Buty nosi się na głowie.

 4. Telefon głośńo płacze.

 5. Dziadek skakał list.

  SOCJOTERAPIA

 Zadanie długotrwałe.

Zadanie polega na założeniu dzienniczka/ zeszytu, w którym codziennie wieczorem uczeń będzie wpisywał datę i uczucia oraz emocje towarzyszące w ciągu całe dnia w różnych sytuacjach, a także jaka nastąpiła w związku z danym uczuciem/ emocją reakcja ( jak się uczeń w danej sytuacji zachował)np. gdy siostra kazałami odejść od komputera poczułam/em złość i gniew,ponieważ dalej chciałam/em grać, w związku z tym pokłóciłem się z nią o obraziłem.  Należy pamiętać, że stwierdzenia typu czułem się dobrze, fajnie - to nie są uczucia.  Zadanie wykonujemy codziennie do odwołania. Poniżej lista uczuć,emocji ,stanów, z której można skorzystać.

 http://www.zdrowadusza.com/lista_emocji.pdf?fbclid=IwAR1WBdDbELNXdyFRuSpwiA0e76xFTvp5UxokNN7cEI8yabU-o4nJJokvLp4

  LOGOPEDIA

 Proponuję przeczytanie dzieciom opowiadania logopedycznego, podczas którego dzieci mogą ćwiczyć język i buzię, czyli swój aparat mowy.

             Za morzami, za górami, w gorącej dżungli żyje murzynek Hapo. Mieszka w wysokim szałasie zbudowanym z gałęzi (pokazujemy, jak wysoki jest szałas”- próbujemy sięgnąć językiem do nosa). Każdego ranka przychodzi do niego małpka Pepe. Hapo wspina się na drzewo bananowe (dotykamy czubkiem języka kazdego zęba po kolei), zrywa dla małpki banany (przyklejamy język do podniebienia, następnie odrywamy go głośnym mlasnięciem) i karmi nimi Pepę (wywijamy wargi, naśladując małpę). Sam też zjada banana (poruszamy buzią, jakbyśmy coś jedli) i popija pysznym mlekiem kokosowym (oblizujemy wargi ruchemokrężnym).

 

Potem Hapo i Pepe idą na spacer. Nad ich głowami skaczą z gałęzi na gałąź inne małpki. Hapo przygląda się ich zabawom, małpki siłują się ze sobą (język ,,siłuje się” z podniebieniem, następnie próbujemy nim wypchnąć dolne zęby). Ziemia drży (wołamy: bum, bum). Przez dżunglę idą wielkie i ciężkie słonie. Mają długie trąby (jak najdalej wysuwamy z buzi długi, wąski język) i potrafią nimi dosięgnąć do wysoko rosnących bananów (dotykamy językiem ostatnich zębów dolnych i górnych). Hapo i Pepe chowają się, gdyż za krzakami czai się tygrys (cofamy język jak najdalej). O, już groźny tygrys odchodzi. Ejże, a dlaczego świat jest teraz w biało-czarne paski? Przez dżunglę przebiega stado zeber  (rysujemy zebrom paski- pocieramy językiem o górne zęby). A cóż to za róg wystaje zza drzewa? (wysuwamy wąski język z buzi). To tylko nosorozec. Hapo dochodzi do rzeki, na brzegu wypoczywa właśnie rodzina antylop. Mama i tata piją wodę (pokazujemy jak zwierzęta piją wodę- wysunięty z buzi język zawijamy do środka i poprawnie połykamy ślinę), a dzieci skaczą na pobliskiej polanie (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu). W rzecznym błocie zasypia hipopotam (otwierajac szeroko buzię, głośno ziewamy).


03.04.2020 LOGOPEDIA

Ćwiczenia logopedyczne można również wykonywać wchodząc na poniższe strony,na których uczniowie znajdą ćwiczenia artykulacyjne oraz utrwalające prawidłową wymowę.

https://www.mimowa.pl

http://juzwiem.edu.pl/cwiczenia

REWALIDACJA

Proszę o wypisanie do zeszytu wyrazów,które zawierają literę "a":

okno, las, kot,kwiaty, igła,droga,oko,sroka,dom, kot, mama, cyrk,

kran,gumka,gitara, owca, banan, telewizor, radio, lód, kredki,tulipan,

Wybrać 3 wyrazy i napisać krótkie zdania.


 

07.04.2020 REWALIDACJA

 Obejrzeć film dotyczący zwyczajów wielkanocnych.

 https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

 Po obejrzeniu filmu narysować na kartce 3 dowolne  zwyczaje.

 LOGOPEDIA

 Połączyć w pary pasujące do siebie wyrazy i przeczytać je.

 korale, król,kredki,  proszek,trampki, kropki, fruwać, restauracja,instrument, piórnik, okulary, koraliki, paralotnia, pralka, kelner, tron, biedronka,wzrok, trening, trąbka,

 Wybrać 5 wyrazów i ulożyć z nimi zdania.


REWALIDACJA

zad. 1 Proszę przeczytać i wybrać słowo z każdego rzędu,które nie pasuje do pozostałych i zapisać je w zeszycie.

1. kubek, wieszak,miska

2. pomidor, sałata,banan

3. szafa, fotel, tulipan

4. miś, okno, klocki

5. wróbel, owca,kruk

zad.2 Proszę dopasować wyrazy o przeciwstawnym znaczeniu i zapisać pary wyrazów w zeszycie.

duży, wesoły, stary, niski, smutny, mały, młody, wysoki,

SOCJOTERAPIA

Przypominam, że w dalszym ciągu zapisujemy w zeszycie,bądź dzienniczku uczucia i emocje z całego dnia.

Proszę również zajrzeć na stronę podaną niżej i wypełnić test na osobowość.

http://pomocpsycholog.pl/test/epi


LOGOPEDIA

Usprawnianie buzi i języka poprzez ćwiczenia wymowy samogłosek!

Ćwiczymy przed lustrem !

Wymawiamy samogłoski w podanej kolejności :

• a e y i a o u i y e a u o a

Wymawiamy opozycyjne pary samogłosek. Najpierw wolno, następnie w coraz szybszym

tempie:

• a i a i a i i a i a i a

• a u a u a u u a u a u a

• u i u i u i i u i u i u

Wymawiamy poszczególne sekwencje samogłosek na jednym wydechu. Najpierw w wolnym tempie, później coraz szybciej:

• a e y i o u      • a o u e y i      • a i u e o y     • a y o i u e

Wymawiamy samogłoski najpierw  rozdzielnie, później łącznie:

• u, u, u, ...... uuuuuuu.....      • o, o,o, ..... oooooooo.....     

• a,a,a,.... aaaaaaaaa.......        • e, e, e,.... eeeeeee.........

• i, i, i,...... iiiiiiiiiiii.........        • y, y, y, ....... yyyyyyy......


 

REWALIDACJA

 zad.1 Z podanych wyrazów wybierz i narysuj te,które możemy zjeść (nie wypić).

 mleko, lody, sok, jabłko, woda,cukierek, frytki,

 Otocz pętlą to,co lubisz najbardziej.

 Proszę o  ułożenie ulubionych puzzli.

 LOGOPEDIA

 ĆWICZYMY GŁOSKI S,Z,C,DZ

 Ćwiczenia artykulacyjne:

 - rozciągaj i zwężaj wargi (na przemian),

 - naśladuj odgłos pogotowia karetki: eo,eo,eo,eo...

 - wykrzywiaj usta w lewo, a potem w prawo,

 - wysuwaj język na brodę , a potemchowaj do buzi,

 - oblizuj dolną wargę,

 -oblizuj dolne zęby,

 - rób wahadełko, przesuwając język z jednego kącika ust do drugiego.

 Ćwiczenie głosek w logotomach:

 sa-su-sy-sa           ce-cu-co-co        za-zy-zo-za           dzo-dzu-dza

 su- sy- sa             ca-cy-ca             ze-zo-za              

 sa-sa-se               se-ce-ce         se-su-ca


 

REWALIDACJA

 zad.1 Spróbuj przeczytać poniższe zdania. Przy każdym należy narysować uśmiechniętą, bądź smutną buźkę charakteryzującą daną sytuację.

 1. Mama zrobiła mi niespodziankę, dostałem wymarzoną zabawkę.

 2. Po szkole tata zabrał mnie na lody.

 3. Młodszy brat zabrał mi moją ulubioną zabawkę.

 4. Siostra nie pozwoliła mi grać na komputerze.

 5. Za pracę domową dostałem bardzo dobrą ocenę.

 6. Nie potrafiłem ułożyć puzzli.

 zad.2 Proszę na kartce narysować Panią Wiosnę. Wybrać z podanych wyrazów te,które charakteryzują Panią Wiosnę i napisać je: kolorowa, smutna, radosna, ponura, piękna, słoneczna,szara,pachnąca.

 

REWALIDACJA

 zad.1 Nazywanie przedmiotów i tworzenie pojęć ogólnych.

 Do podanych nazw przedmiotów należy dobrać słowo odpowiadające całej grupie wyrazów.

narzędzia,meble, sztućce, słodycze ,owoce, przybory szkolne

 1.  cukierki, ciastko, lizak- ...................

 2.łyżka, nóż, widelec-.......................

 3. plecak, zeszyt,piórnik- ..........................

 4. młotek,kombinerki, wiertarka- ...........................

 5. banan,jabłko, gruszka- .............................

 6. szafa, stół, taboret- .............................

 LOGOPEDIA  

Prosze o wykonywanie następujących ćwiczeń:

 Szybkie wypowiadanie głoski [l].

 Szybkie i kulkukrotne wybrzmiewanie głoski ly z językiem uderzającym o górną wargę.

 Energiczne,wielokrotne wybrzmiewanie:

 te, te,te,        ty,ty,ty,

 de,de,de,    dy,dy ,dy

 Coraz szybsze wypowiadanie zbitki sylabowej la lo lu le.

 Szybkie,kilkukrotne powtarzanie:

 nalapatada, nolopotodo, nelepetede, nuluputudu, nylypytydy.

 zad. 1 Dokończ zdania, z sylab w nawiasach ułóż wyrazy i napisz je obok. Przeczytaj zdania.

 Kup (cen kon trat)- .......................

 Wyczyść (ki drew nia)...........................

 Pożycz (dra nę bi)..................................

 Podaj (po cznik drę)................................

 Przyklej (o tru nek pa)..................................

 Narysuj (kę bie dron)......................................

 zad.2 Do podanych sylab,dopisz pozostałe części.

 tra+..........            tram+..............           tru+..............

 dra+..........            stra+..............            trój+.............

 dru+...........          pra+.............              dro+..............


23.04.2020 SOCJOTERAPIA

Przypomian,że w dalszym ciągu prowadzimy dzienniczekz emocjami.

Proszę napisać kilka zdań o swoich najlepszych przyjaciołach.  Jacy są?  Co lubisz z nimi robić? Czy często się spotykacie? Najlepsze miejsca na spotkania? Najpiękniejsze wspólne wspomnienia.

REWALIDACJA

zad.1 Proszę o obejrzenie krótkiego filmiku

 https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY .

Po obejrzeniu zrobić plakat dotyczący segregacji odpadów.

zad.2 Proszę dopasowań i dokończyć  zdania podanymi wyrazami.

trampki, książka,czapka, gazeta, kalosze,kapelusz,  skarpety,

1. Czytamy.........................

2. Nosimy na głowie.....................

3. Zakładamy na nogi...............................

 LOGOPEDIA

ĆWICZYMY GŁOSKI: Ś, Ź, Ć, DŹ

- Wysuwaj i cofaj język za zęby,

- "Licz" zęby językiem , dotykając je po kolei,

- Oprzyj czubek języka o dolne zęby i wypychaj go,

- Ściągaj wargi w dzióbek,

- Rozciągaj wargi w uśmiechu,

- Ruszaj dolną wargą w prawo i lewo.

Ćwiczenie głosek w logotomach:

sia- sio- siu       się- sio- sia     cia - cie- cia

cio- ci- ciu         zia- ziu- zia     dzia-dziu- dzi

sio- dzia- dzia    zia-si- zia        dzie- dziu- zia

sia-cia-cia         dzi-sia-zia


 24.04.2020  LOGOPEDIA

 Kilka wierszy i rymowanek logopedycznych do utrwalenia głosek szumiących( sz,ż,cz, dż):

 1. Patrzy Jasio-coś szarego,

już był pewny, że to myszka,

 ale wkrótce się przekonał,

 że to spadła z drzewa szyszka.

 2.Szedł po drodze szpak

 do szkoły się uczyć,

 i tak sobie śpiewał:

 szpu- szpu,

 szpa- szpa,

 szpo- szpo,

 szpe- szpe,

 szpi- szpi…

Taki śmieszny szpak,

 co uczyć się chciał.

 3.Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,

 szumią, szumią pola lato wita nas.

 Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,

 szumią, szumią pola wiatr ochłodzi nas.

 4.Bożenka mała

 żółwika miała.

 Ten żółwik rzadki

 wciąż wąchał kwiatki.

 Różowe róże,

 żonkile duże,

 lewkonie żółte,

 fiołki, piwonie.

 REWALIDACJA

 Na kartce narysować PSA wg podanej kolejności:

 za budą, w budzie, na budzie, przed budą. Dorysować KOTA obok budy. Dorysować słońce i domek, a także wymyślony przez siebie element.


27.04.2020  REWALIDACJA

zad.1 Proszę przeczytać zdania i ułożyć je w poprawnej kolejności wstawiając liczbe od 1 do 5.

      1. Ala wybiera oprawki.        .........

      2. Ala nie widzi, co Pani pisze na tablicy.     ............

      3. Ala nosi okulary.    .........

      4. Ala mówi mamie, że słabo widzi.    ..........

      5. Ala idzie do okulisty.        ...............

zad.2 Proszę połączyć ze sobą wyrazy pasujące do siebie.

włosy             herbata

parasol          buty

kubek           deszcz            

nogi              grzebień  

Proszę ułożyć zdania z trzema wybranymi wyrazami.

REWALIDACJA

zad. 1 Postaraj się przeczytać podane wyrazy, wybierz i napisz w zeszycie te,które NIE SĄ słodkie:  sól,  cytryna, cukierek, ogórek, lody, baton, chleb

zad.2 Narysuj na kartce czynność,która sprawia Ci przyjemność (coś co lubisz robić).

 LOGOPEDIA

Proszę o wykonanie następujących ćwiczeń:

- Wielokrotne wypowiadanie zbitki [bd].

- Powtarzanie ze stopniowym przyspieszeniem:

bda, bdo, bde, bdu, bdy,

pta, pto, pte, ptu, pty,

bda – pta,   bdo – pto,   bde – pte,

bdu – ptu,   bdy – pty.

- Przy szeroko otwartej jamie ustnej , unoszenie czubka języka do podniebienia i wymawianie zbitek [td] oraz[tdn],a także zbitek sylabowych:

teda – teda,    tede – tede,   tedo – tedo,

tedu – tedu,   tedy – tedy.

Powtarzamy ćwiczenia kilkakrotnie.

zad.1 Uzupełnić zdania ( dokończyć wyrazy).Przeczytać wszystkie zdania.

Na zajęcia z gimnastyki zakładamy dr........

 Do obiadu podano kompot z tr...............

 Książka zapisana jest  drobnym dr...........

Kupiłam dla chomika tr.......... do klatki.

 Adaś chce przepłynąć Wisłę na drewnianej tr............

 zad.2 Do podanych wyrazów wpisać odpowiedni przedrostek:tru,tra,tre,dra,dre,dru.

 .....skawka,  ......wniaki,  ......szka,   .....żnić, ......ty, .......jący, .......sy,  ......bant,

......bina,  ......twa, .....dny, ......gi,    .......sowany,   ......sa,

 


30.04.2020 - LOGOPEDIA

ĆWICZENIA Z GŁOSKĄ R

Ćwiczenia artykulacyjne:

-Mlaskanie- wyobraź sobie swoje smakowite danie i głośno mlaszcz.

-"Smakołyk"- wyobraź sobie, że ssiesz cukierka czubkiem języka.

-"Wyścigi konne"-  energicznie klaszcz językiem o podniebienie.

-"Drukarka"- Twoja buzia to drukarka,a język to papier. Spróbuj wysunąć język z buzi, przeciskając go przez zbliżone do siebie zęby.

-" Pieczątki"-  Twój język będzie stawiał pieczątki na kopertach. Koperty to zęby.  Dotykaj językiem każdego  zęba osobno, u góry i na dole.

Ćwiczenie trudnych artykulacyjnie głosek w logotomach:

bra- bru-bra            dre-dru- dry             pra-pre- pru             tra-tre-tro

wru- wre-wro          bra- dre- dro            dre-bru- wry           wra- pre-pru

bra- pra- tra             tra- bre- dru 

REWALIDACJA

zad.1 Przeczytaj pytania i odpowiedz na nie.

DZIEWCZYNKA IDZIE Z KWIATKIEM  DO BABCI.

1. Kto idzie do babci? .............................................

2.Co robi dziewczynka? ...............................................

3.Z czym idzie dziewczynka? .................................................

4. Do kogo idzie dziewczynka? ...............................................

Wykonaj ilustrację do powyższego zdania.

zad.2 Obejrzyj film dotyczący polskich symboli narodowych

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

Po obejrzeniu filmu wypisz je : ..........................................................

SOCJOTERAPIA

zad,1 Zastanawiamy się kim chcielibyśmy być w przyszłości,jaki zawód chcielibyśmy wykonywać? Należy napisać kilka zdań na tem temat. Odpowiedzieć na pytanie dlaczego właśnie ten zawód wybraliśmy, co należy zrobić, aby móc zająć się właśnie tym? Jakie cechy powinny nas charakteryzować, aby spełniać się w wybranym zawodzie.


 05.05.2020 - LOGOPEDIA

 Ćwiczenia do wykonania:

 Unosimy język do wałka dziąsłowego, a następnie mocno dmuchamy na czubek języka, aż do pojawienia się tr.

 Układamy wąski pasek papieru na języku lub pod nim, a następnie wypowiadamy głoskę [t]. Papier powinien się unosić, a zamiast [t] powinno pojawić się trrr.

 Mocno akcentujemy [t] podczas wybrzmiewania zbitek tll, tll, tll, trl najpierw szeptem, a potem głośno.

 Powtarzamy sylaby szeptem, a następnie głośno:

 la, la, la, trla,    lo, lo, lo, trlo,   lu, lu, lu, trlu,

 le, le, le, trle,  ly, ly, ly, trly,   li, li, li, trli.

 zad.1 Połącz wyrazy do siebie pasujące i głośno przeczytaj.

 okrągły                      krokus

 granatowa                   kromka

 groźny                         kredka

 pokruszona                tygrys

 ogrodowy                 groszek

 Napisz 5 zdań z wybranymi wyrazami.

 zad. 2 Podaj po trzy wyrazy z przedrostkiem: kra-, kro-, kre-.

 REWALIDACJA

 zad. 1 Z podanych przedmiotów wybierz te,które należą do strażaka:

 kask,fartuch, wóz strażacki,lizak,  gaśnica, kajdanki, radiowóz, recepta, drabina, wąż, stetoskop, kombinezon, broń, toporek, rękawice.

 Na kartce narysuj wybrane przez siebie atrybuty strażaka.

 REWALIDACJA
zad.1 Podziel nazwy zwierząt i owadów na sylaby. Liczbę sylab wpisz obok.

 mysz .....      biedronka.........   bocian........  motyl......... 

 kret .........    gołąb.........    wiewiórka........    kruk.......

 mewa.......   pszczoła.......    komar...... 

 Ułoż z trzech wybranych wyrazów krótkie zdania.

 zad. 2 Rozwiąż zagadkę i narysuj do niej obrazek.

 Gdy ogień wkoło szaleje,

 w nim pokładamy nadzieje.

Wąż, woda oraz drabina

 to jego wierna drużyna.


7.05  LOGOPEDIA

 zad. 1 Nie zapominamy o ćwiczeniach narządów artykulacyjnych !

 Ćwiczenia warg:

 - wymawianie na przemian „a” - „o” lub „e” - „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi,

  - cmokanie i parskanie,

  - nadymanie policzków przy zwartych wargach,

  - nadmuchiwanie balonów,

  Ćwiczenia języka:

  - oblizywanie dolnej i górnej wargi (zlizywanie czekolady, miodu ),

  -  kląskanie,

  - ruchy koliste języka w prawo i w lewo wewnątrz jamy ustnej,

  - dotykanie językiem do nosa, a następnie do brody.

  Ćwiczenia wykonujemy codziennie !

 SOCJOTERAPIA

 zad.1 Proszę się zastanowić i napisać co jest dla Ciebie najważniejsze w życiu,bez czego nie mógłbyś  funkcjonować. Czego najbardziej brakowałoby  Tobie, gdybyś to stracił.

  REWALIDACJA

 zad. 1 Przeczytaj wyrazy. Z ich pierwszych głosek utwórz nowe słowo i zapisz obok.

       1. sok- oko- woda- aparat        .....................

       2. kot- osa- mata- ananas- rak    .............................

       3. rama- olej- wełna- ekran- rekin   ...............................

       4. drabina- ogień- mlecz- ekspres- krab  ................................

       5. garnek- auto- zamek     .........................

      6.  parasol- ogród- grosz- ozdoba- dach- alarm ....................................

 zad.2 Połącz ze sobą zawód z atrybutem do niego pasującym.

 listonosz                  chochla

 strażak                     recepta

 policjant                   wąż

 kucharz                     listy

 lekarz                      strzykawka

pielęgniarka            lizak


08.05.2020 - REWALIDACJA

 zad.1 Narysuj na kartce swoją rodzinę.

  Podpisz każdą osobę.

 zad.2  Zbuduj ciekawą konstrukcję z klocków.

  LOGOPEDIA

 Warto zajrzeć na  poniższe strony internetowe. Znajdziemy tam gry i ćwiczenia logopedyczne.

 http://www.krainadzwiekow.pl/pl/site/glowna

 http://www.logozabawy.pl

 https://www.superkid.pl/cwiczenia-logopedyczne?gclid=CLLFtIyf7coCFUqeGwodQQIN4g

 http://www.superbelfrzy.edu.pl/category/gry-edukacyjne/logopedyczne/


12.05.2020 - LOGOPEDIA

 zad. 1 Połącz ze sobą odpowiednie wyrazy

 kapryśny                              strój

ostra                                     brokuły

 drewniana                          papryka

 zdrowe                                brama

 wyprasowany                    Piotrek

 Z każdą parą wyrazów ułóż zdanie.

 zad.2  Ułóż po trzy wyrazy z każdą z sylab: bra-, pra-, tra-.

  REWALIDACJA

 zad. 1 Przeczytaj i uzupełnij zdania prawidłowym wyrazem.

 kawę ,  herbatę,  sokiem,  wodę

 1. Ola kupiła gazowaną  ..................

 2. Babcia lubi owocową ........................

 3. Mama pije mocną    .........................

 4. Kuba podał szklanke z .......................

 zad.2 Wysłuchaj bajki i przedstaw wybrany fragment za pomocą ilustracji.

 https://www.youtube.com/watch?v=QyDBLj3P2Y8

  REWALIDACJA

 zad.1 Zagraj z bratem,siostrą lub rodzicami w ulubioną grę planszową.

 zad. 2 W każdym rzędzie jeden wyraz nie pasuje do pozostałych. Wybierz go i narysuj.

 auto-   statek-   wazon-  samolot

 kura-   kaczka-    kot-  indyk  

 jabłko-   gruszka-   banan-  pomidor


14.05.2020  LOGOPEDIA

 Bajka logopedyczna. Potrzebujemy lusterka.Rodzic, bądź starsze rodzeństwo czytają bajkę,a my wykonujemy ćwiczenia.

 Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie

językiem – naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konika (prr). Następnie

 rozejrzał się  (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną).

 Wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż

 (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz

 (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). Przedarł się

 przez  krzewy i drzewa (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby).

 Zauważył, że robi się ciemno. Rozejrzał się w prawo,a  potem w  lewo, spojrzał w górę

 i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha,

 potem sięgamy nim nosa i brody ).Wsiadł na  konika i pojechał do domu (klaskanie językiem).

 SOCJOTERAPIA

 zad.1 Proszę zastanowić się nad krótkim opowiadaniem, której głównym bohaterem jesteś TY! W opowiadaniu możesz opisać  historię ze swojego życia,bądź życia swojej rodziny. Możesz opisać swoje emocje i odczucia w danej sytuacji.

 REWALIDACJA

 zad. 1 Przeczytaj wyrazy. Dopisz czynność do podanej nazwy.

 stoi, lata, rośnie, boli

 OSA  ........................

 GŁOWA    .......................                       

 SZAFA ....................

 NOGA  ...........................

 PTAK   .................................

 KWIAT  .................................

 DRZEWO   ...........................

 PANI     ........................

 zad. 2 Przeczytaj i ponumeruj dni tygodnia od 1 do 7.

 środa  .....  piątek ......  niedziela .....  poniedziałek ...... czwartek ..... wtorek....  sobota....

  klocki-    garnek-    piłka-   miś  


 15.05.2020 - REWALIDACJA

zad.1 Wysłuchaj bajkę i wykonaj ilustrację do wybranego fragmentu.

 https://www.youtube.com/watch?v=cs706BU_7wU

 zad.2 Przeczytaj i podziel na sylaby poniższe wyrazy i podaj liczbę sylab.

 kot..... komar...... krowa..... płotek.... farby.....  foka....  telefon....

 mak....  korona.... berło..... banan.... fotograf.... masło.... bułki....

 krokodyl... hipopotam.... bramka..... kanał...hulajnoga... hamak.....

  LOGOPEDIA

 Ćwiczenia usprawniające język do wymowy głosek szumiących- ż:

 • oblizywanie podniebienia, przy szeroko otwartej buzi;

 • utrzymywanie języka na zewnątrz i wewnątrz buzi, tak, aby niczego nie dotykał;

 buzia otwarta;

 głoska „ ż/rz” w sylabach:

 ża, żo, że, żu, ży;    a-ża, o-żo, e-że, u-żu, y-ży;   żaża, żożo, żeże, żużu, żyży

 żasz, żosz, żesz, żusz, żysz

 w wyrazach: żaba, żubr, żakiet, żarówka, żuk,ona, żuraw, żyła, żyto,

 żonkil, żółty,

 waży, wieża, duży, róże, różowe,


 19.05.2020 LOGOPEDIA

 Powtarzamy ćwiczenia:

 Szeptem i głośno wypowiadanie trla, trlo, trle, trlu, trly.

 Próby naśladowania odgłosów, zaczynając od szeptu:

  tri li li; tra ta ta, tru tu tu, tre te te ;  tr tr tr, dr dr dr ;  wrr, wrr, wrr;

 tur tur tur, tyr tyr tyr, pyr pyr pyr;   fru, fru, fru; ćwir, ćwir; pr, pr;

 chrum, chrum; chr, chr, chr;  dryń, dryń;  chrup, chrup;  szuru, szuru;

 pstryk; trach.

 zad. 1 Przeczytaj i połącz ze sobą wyrazy.

 wrak                                                    fryzjer

 bystry                                                 król

 ogromne                                            okrętu

 doprawiony                                     środowiska

 ochrona                                            wzrok

 zapracowany                                 pragnienie

 sprawiedliwy                                  krupnik

 Z podanych wyrazów ułóż 5 zdań.

 zad.2  Ułoż po 3 wyrazy:

 gr.....  gr......    gr........

 fr....   fr......   fr......

 chr......  chr.....  chr......

 REWALIDACJA

 zad.1 Przeczytaj wyrazy i połącz.

 farba                         list

 łyżka                         deska

 długopis                  zupa

 młotek                    obraz

 Napisz krótkie zdania używając powyższych wyrazów.

 zad. 2 Przeczytaj i połącz wyrazy, które się rymują.

 ogórek                     dłoń

 słoń                          kłosy

 mrówka                  sznurek

 włosy                      żarówka

 REWALIDACJA

zad.1 Dopasuj przedmiot do odpowiedniego pomieszczenia.

 1.łazienka 2. kuchnia  3.pokój

 telewizor, wanna, stół, ręcznik, kanapa,

 fotel, mydło, garnek, pasta do zębów, 

 zad.2 Połącz sylaby, aby powstały poprawne wyrazy.

 ma- ,   ta- ,    do- ,   ro-,   o-

 -ma,  -sa,  -wer,    -ta,  -mek,


21.05.2020 - LOGOPEDIA

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

- płukanie gardła ciepłą wodą tzw. gulgotanie;

- nadmuchiwanie baloników;

- puszczanie baniek mydlanych;

-  wymawianie głosek [g], [k] z samogłoskami np. ga, go, ge,gi, ka, ko,ke ,ki...;

- przenoszenie skrawków papieru za pomocą słomki (wciąganie powietrza);

- kaszlenie z wysuniętym na zewnątrz językiem;

- ziewanie   z opuszczoną nisko dolną szczęką;

 Ćwiczenia usprawniające wargi:

- parskanie;

-cmokanie;

-naprzemiennie układanie ust w dzióbek i  rozszerzanie ich;

- wymawianie samogłosek: a, o , u, e, y, i;

-zaciskanie warg;

- masowanie warg palcami.

Wszystkie ćwiczenia powtarzamy codziennie !!!

REWALIDACJA

zad.1 Przeczytaj i uzupełnij zdania podanymi wyrazami.

Motyl,łowi,  uczy, słoika, wkłada,

1. Mama ......chleb do torby.

2. Osa leci do ......

3. .......... lata nad kwiatkiem.

4. Nauczyciel........dzieci.

5. Rybak .........ryby.

 zad.2 Przeczytaj wyrazy i napisz :

herbatę, lody,wodę, zupę, kawę, owoce,ciastka, sok,

   1. co jemy:

   2. co pijemy:

Napisz 3 krótkie zdania z wybranymi wyrazami.

 SOCJOTERAPIA

Przypominam o codziennym wpisywaniu do dzienniczka /zeszytu naszych

emocji i nastrojów oraz sytuacji z tym związanych , które towarzyszyły nam w ciągu dnia.


22.05.2020 - LOGOPEDIA

 Wierszyki i rymowanki do ćwiczeń w domu- głoski szumiące (sz,cz, ż)

 "Żyrafa"    Żyrafa tym głównie żyje,
że w górę wyciąga szyję.
A ja zazdroszczę żyrafie,
ja nie potrafię.    (J. Brzechwa)

  “Kołysanka”   W kolebusi Leszek mały sza, sza, sza,
pokołysze mama Lesia sza, sza, sza.
Uśnij, uśnij mój Lesiuniu sza, sza, sza.
Ja zanucę kołysankę sza, sza, sza.  (J. Nowak)

 “Poduszka”   Poduszka na twym łóżku poszewkę ma pluszową.
Kwiatuszki i motylki masz tuż
nad swoją głową.
Poduszka na twym łóżku przyniesie ci sen szybki.
Będziesz w tym śnie szybować, potem pływać
jak rybki. (K. Szoplik)

 “Trzy kurki”   Wyszły w pole kurki trzy
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu, w
środku druga, trzecia z tyłu,
oczkiem mruga.
I tak sznurkiem kurki
trzy, raz dwa, raz dwa, w pole szły... (S. Rostworowski )

 “Entliczek- pętliczek”   Entliczek-pętliczek, czerwony stoliczek,
a na tym stoliczku pleciony
koszyczek, w koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek,
a na tym robaczku zielony kubraczek...  (Jan Brzechwa )

 REWALIDACJA

 zad.1  Przyjrzyj się literom w rzędach. Znajdź i napisz tą, która nie pasuje.

 1. aaaaaaaaaaaaaaaiaaaaaaaaaaaaaaaaa

 2. ooooooooooooooooooooouoooooooooo

 3. bbbbbbbdbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

 4. eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeoeeeee

 5. lllllllllllllllllllllllllllllllłllllllllllllllllllllllllllll

 6.ppppppppppppppppppppgpppppppppp

 Ułóż po jednym wyrazie rozpoczynającym się  na literę niepasującą do pozostałych w rzędzie.

  zad. 2 Na kartce narysuj swoje ulubione zwierzątko.


26.05.2020 - LOGOPEDIA

 Powtarzamy ćwiczenia:

 - Wymawiamy szybko: TTTTTT, DDDDDD utrzymując język w okolicach wałka dziąsłowego, czyli przy górnych dziąsłach.

 - Powtarzamy głoski: T – D – T – D – T – D , coraz szybciej.

 -  Powtarzamy głoski:  T – D – N – T – D – N – T – D – N, również coraz szybciej.

 - Powtarzamy sylaby:

 TRA, TRO, TRU, TRE, TRY,

 ATRA, OTRO, UTRU, ETRE, YTRY,

 ATR, OTR, ETR, ITR, YTR

 DRA, DRO, DRU, DRE, DRY,

 ADRA, ODRO, UDRU, EDRE, IDRY, YDRY,

 ADR, ODR, EDR, IDR, YDR

 Ćwiczenia powtarzamy codziennie !

 zad.1 Połącz wyrazy. Napisz po jednym zdaniu z każdym.

 drugie                   wątróbka

 drewniana              drogowskaz     

 drewniany             piętro

 drobiowa                futryna

 zad. 2 Dopisz taką sylabę, aby powstał poprawny wyraz.( dra, dre, dru)

 nieznany a.....sat, cienki  ....t , wąskie bio.....,  puchowa koł.....,

 suche  ....wno,  nowy ......s,   mała  wy......,  liczna  ....żyna

  REWALIDACJA

 zad. 1 Narysuj portret swojej  mamy.

 Przeczytaj wyrazy i wybierz 5, które najtrafniej opisują Twoją mamę:

 wesoła, kochana, cierpliwa, pracowita,uśmiechnięta, pomysłowa,dobra, wyrozumiała, mądra,

 zad.2  Przeczytaj zdania i uzupełnij luki odpowiednimi wyrazami.

 jest, pracuje, smutna, kocha, gotuje

 Mama ............ obiad.

 Mama codziennie ciężko .................

 Mama nigdy nie jest ....................

 Mama bardzo ................. swoje dzieci.

 Mama ............  wspaniała.


28.05.2020 - LOGOPEDIA

Wymawianie głoski "s":

- język układamy płasko na dole jamy ustnej, a jego czubek powinien dotykać dolnych zębów (jedynek);

- zęby powinniśmy złączyć;

- wargi powinny być szerokie ,takie gdy mówimy iii.

Utrwalanie głoski "s":

- Zabawa z rurką: należy wykorzystać  słomkę, położyć ją na języku, leciutko zagryźć i dmuchać ssssssss........do rurki

- wiersz : „Wąż samotnik”

Sssunie sssobie wąż sssssamotnik,

Za nim jego ssstryj grzechotnik.

I ssstu sssynów ssstryja z sssssykiem:

„przessssstań już być sssssamotnikiem!”

REWALIDACJA

zad.1 Przeczytaj zdania i wstaw odpowiednie wyrazy.

obiadem, szklanki, mamy, sklepu, łazience, pokoju

 1. Stań w kolejce do ..........

2. Umyj lustro w ..................

3. Zamknij drzwi w ...............

4. Umyj ręcę przed..............

5. Nalej wody do ........

6. Słuchaj swojej ................

 zad.2 Przeczytaj wyrazy i znajdź w rzędzie słowo nie pasujące do pozostałych.

     1.  kura       pies         kaczka

     2.  mydło   masło        szampon

     3.  auto       rower        samolot

     4.  gruszka   ogórek      jabłko

     5.  Tomek    Monika     Amelka

     6.  pomidor  burak     śliwka

Każde odnalezione słowo podziel na sylaby.


 29.05.2020 - REWALIDACJA

 zad. 1 Podziel na sylaby poniższe wyrazy:

 sowa, koza, mrówka , krokodyl, rekin, pies,

 kot, owca, koń, królik,

 Wypisz te wyrazy,które zawierają głoskę "o".

 zad. 2 Narysuj swoje ulubione zwierzątko.

 LOGOPEDIA

 Ćwiczenia języka przygotowujące do wywołania głoski R:

 - kląskanie;

 - ssanie cukierka;

 - wysuwanie języka nie dotykając zębów;

 - przeciskanie języka przez zbliżone do siebie zęby;

 - nagryzanie brzegów języka zębami;

 - zduchiwanie paska papieru z czubka języka;

 - wypowiadanie głoski [l] dotykając językiem o górny wałek dziąsłowy;

 - wypowiadanie szybko zbitek sylabowych:

 nalapatada, nolopotodo, nelepetede, nuluputudu, nylypytydy;

 - szybkie wypowiadanie zbitki [ bd ], a następnie sylab:

 bda, bdo, bde, bdu, bdy,

 pta, pto, pte, ptu, pty,

 bda – pta,   bdo – pto,

 bde – pte,   bdu – ptu,    bdy – pty 


 02.06.2020 - LOGOPEDIA

 Przypominam o codziennym powtarzaniu wszystkich ćwiczeń !

 zad. 1 Połącz ze sobą pasujące wyrazy.

 brudne                    groch

 brukowana           krawiec

 oprawiony             ubranie

 drobny                   obrazek

 dobry                   droga

 Wybierz 5 wyrazów i ułóż z nimi krótkie zdania.

 zad.2 Przeczytaj zdania i wpisz odpowiednie wyrazy.

 brudne, grabie, kruk, drut,  gra, adresu, siostra, drabinę.

 Na drodze leży  ......................

 Bronek zapomniał ...................

 Krysia ............ na trąbce.

 .............  kupiła truskawki.

 Strażak niesie ...............

 Koło bramy chodzi ...............

 W pralce jest ............... ubranie.

 W ogrodzie leżą .....................

  REWALIDACJA

 zad. 1 Przeczytaj wyrazy i zdecyduj gdzie pasują.

 Co nosimy:

 Latem:

 Zimą:

 kurtka, sukienka, koszulka, sandały, czapka, rękawice,

 sweter, szalik, spodenki, kozaki,

 zad.2 Narysuj na kartce swoje marzenie. 


 04.06.2020 - LOGOPEDIA

 Bajka logopedyczna, dzięki której ćwiczymy narządy mowy. Do pomocy potrzebujemy rodzica, który przeczyta nam treść bajki i pokaże dziecku co powinien robić.

 Na wiejskim podwórku mieszkała mała świnka – Chrumoczka (naśladujemy odgłos świnki). Była ona bardzo ciekawa wszystkiego, co się wokół niej dzieje (otwieramy szeroko buzię i językiem oblizujemy wargę górną i dolną, robiąc koło), dlatego też postanowiła sprawdzić, co robią inne zwierzątka i wybrała się na spacer. Na łące spotkała krowę, która jadła smaczną trawę (naśladujemy ryk krowy i ruszamy ustami, tak jakbyśmy coś przeżuwali). Niedaleko krowy, na polanie, hasał koń Siwek razem ze swoim małym źrebaczkiem (kląskamy, jak konie). Świnka przywitała się ze zwierzątkami i poszła dalej, kiedy doszła do lasu, usłyszała wołanie sowy (naśladujemy sowę u-hu-u-hu). Zdziwiła się, bo przecież sowy w dzień śpią, jednak ta powiedziała jej, że obudził ją dźwięk wozu strażackiego, który jechał w stronę podwórka świnki (na przemian rozciągamy wargi i-o-i-o, można głośno –potem coraz ciszej).Chrumoczka bardzo się wystraszyła i pobiegła do swojego domu (dyszymy jak w trakcie męczącego biegu, wysuwamy język, otwieramy usta). Kiedy świnka dobiegła na miejsce okazało się, że strażacy gasili pożar kurnika, biedne kurki rozbiegły się po całym podwórku, głośno gdacząc (naśladujemy kurki ko-ko), a gospodarz pędził za nimi, usiłując je wszystkie policzyć (otwieramy buzię i liczymy języczkiem wszystkie zęby u góry i na dole). Na szczęście wszystko dobrze się skończyło, wszystkie kury się znalazły.Gospodarz podziękował strażakom za pomoc, a jego córka przesłała na pożegnanie buziaki (cmokamy, ściągając mocno wargi). Chrumoczka była taka zmęczona, że położyła się w swojej ulubionej kałuży i zasnęła, głośno chrapiąc (otwieramy usta i chrapiemy). (I. Daniel)

  REWALIDACJA

 zad.1 Przeczytaj wyrazy i podziel je na sylaby oraz wpisz ilość głosek.

 kran  sylaby......   głoski......,    szafa   sylaby......... głoski.........,

 czerwiec  sylaby....... głoski.......,  kolega sylaby.....   głoski......,

 mrówka    sylaby...... głoski......,  trawa   sylaby.....   głoski......,

 kwiaty    sylaby....... głoski........,  szuflada  sylaby..... głoski......

 zad.2 Przeczytaj i połącz ze sobą pasujące wyrazy  (skojarzenia).

 apteka                         pieniądze

 okulista                       kwiaty

 bank                            recepta

 krawcowa                   szkoła

 ogrodnik                    okulary

 nauczyciel                 ubranie 


05.06.2020 - LOGOPEDIA

 Głoska [ć].

Ćwiczenia przygotowawcze:

-mówimy ciiiiiiiiiiiiiiii,

-wołamy kotka: kici kici,

-wołamy kurę: cip cip,

-naśladujemy wróbelka: ćwir-ćwir,

- udajemy cięcie nożyczkami: ciach-ciach,

-wymawiamy: ici,icija,icije,icijo, iciju,

                           cija, cije,cijo,ciju.

Ćwiczenia na sylabach:

- cia,cie,cio,ciu,ci,

-ać,eć,oć,uć,ić,

-logotomy: icia,icie,icio,iciu,ici,

                     acia,ecie,ocio,uciu,

                     ciać,cieć,cioć,ciuć,cić.

 REWALIDACJA

zad.1 Przeczytaj i odszukaj w rzędach prawidłowych wyrazów.

kuza      koza      kiza

kluj     glej        klej

dom    mod      don

łaga    łapa    łupa

tot     kut      kot 


 09.06.2020 - LOGOPEDIA

 zad.1 Połącz ze sobą sylaby i odczytaj powstałe wyrazy (6 wyrazów).

 pro-, pra-      gno-,   myk, ka,  pre-, pro-, wnik,   prot-,   za,  zent,  pro-,  dukt, pa-

 zad. 2 Wpisz odpowiednie wyrazy i przeczytaj zdania.

 grabi, zrobiły, fruwa,  pokruszono, chrupie,ubrudził, naprawił, poprawił, wybrała,krąży

 Na stawie ..................... ogromną krę.

Paweł ........... frytki.

 Bronek............. ubranie w fabryce.

 Elektryk ..................... żyrandol.

 Kruk ...............nad okruszkami.

 Grażyna ...........mokre siano.

 Mrówki ................... mrowisko na łące.

 Brat ........... brązowy kubraczek.

 Wrona ................... nad domem.

Mama ............... dobry proszek.

  REWALIDACJA

 zad. 1 Ułóż wyrazy z sylab. Przeczytaj powstałe wyrazy.

 do-, wa,   lo- , mek, ma  kro-, tek, dy, bra-, ko-

 Ułóż zdanie z każdym powstałym wyrazem.

 zad.2 Przeczytaj zdanie i odpowiedź na pytania.

 Kuba dba o swojego pupila.

 Kto dba ?   .....................

 O kogo dba?  ......................

 Co robi ? ............................... 


 19.06.2020 - LOGOPEDIA

 Codzienna gimnastyka aparatu mowy ! Kilka prostych ćwiczeń do wykonywania w domu codziennie po kilkanaście minut. Rodzice pokazują, dzieci powtarzają.

 1. Nabieramy dużo powietrza do  buzi i przytrzymujemy, a następnie wypuszczamy. Ćwiczenie powtarzamy.

 2.Pijemy szklankę swojego ulubionego napoju przez słomkę.

  3. Próbujemy utrzymać  kredkę między ustami, a nosem.

 4. Wciągamy policzki i robimy "dzióbek".

 5. Parskamy jak konik.

 6. Trzymając w ustach słomkę próbujemy rysować w powietrzu kółka.

 7. Wkładamy kredkę do ust i próbujemy narysować nią kółeczka na kartce.

 8. Kładziemy na wysuniętym języku np.kawałek jabłka lub żelka i próbujemy przejść kilka kroków tak,aby nie spadł.

 9. Stajemy przed lustrem i próbujemy wymawiać samogłoski:a,u,y,o,e,i obserwując swoje usta.

  REWALIDACJA

 zad. 1 Przeczytaj i wybierz wyraz,który nie pasuje do pozostałych.

         1. statek,   kajak,   rower

         2. gofry,   makaron,   lody

         3.  kurtka,  spodenki, sukienka

         4.  lato,  wakacje,   wielkanoc

 zad.2 Narysuj co chciałbyś robić w wakacje. 


23.06.2020 - LOGOPEDIA

zad.1 Z podanych sylab ułóż wyrazy.

krop-,dyl,kro-  lo-, kro-,ka,wa, kre- ko-, kró-,wy, wa, ki, mo-, kred-,

Z powstałych wyrazów ułóż zdania.

 REWALIDACJA

zad. 1 Narysuj co lubisz robić ze swoim tatą.

zad.2 Uzupełnij zdanie.

Mój tata jest.......