REWALIDACJA Polecenie
Na podstawie ilustracji z wyrazami i wyrażeniami z głoską "s" zawartej w załączeniu (w wiadomości do rodzica) należy przeczytać wszystkie wyrazy, wyrażenia oraz zdania. Ułożyć i napisać w zeszycie, bądź na kartce nowe, krótkie zdania używając podanych wyrazów (syn, syrop, ser,serwetka, sanki, sarenka)- zdań powinno być 6.
LOGOPEDIA
Zabawy dźwiękonasladowcze
Powtórzyć wyrażenia dźwiękonaśladowcze z grupy:
- zwierząt:
krowa: muuuuu, baran: beeee, koza: meeee, świnka: kwi, kwi, iii, iii, osa: bzzzz, kukułka: kuku, kuku, indyk: gul, gul, bocian: kle, kle, piesek: hau, hau, kotek: miau, miau, konik: iha, wąż: sssssss....
-pojazdów:
auto: brum, brum, karetka: i-u, i-u , policja: a-o, a-o straż: e-u, e-u ,pociąg: fu, fu
- przyrody:
deszcz: kap, kap, wiatr: www.. ,szelest liści: szszsz…
- urządzeń domowych:
odkurzacz: uuuuu…, suszarka: WWW…, radio: la,lo,le…, dzwonek: dz, dz…,zegar: cyk, cyk…
Odgłosy należy powtórzyć kilkakrotnie.
SOCJOTERAPIA
Asertywność- zachowania asertywne.
Uczniowie czytają notatkę dotyczącą asertywności i tego, czym jest oraz kiedy się objawia.
Odczytują krótkie historyjki, w których ukazane zostały pewne sytuacje. Uczniowie do każdej z tych sytuacji muszą napisać, jak zachowaliby się w danej okoliczności, biorąc pod uwagę fakt, że zachowanie powinno być asertywne.
REWALIDACJA
Podane wyrazy należy podzielić na sylaby:
STOLIK, SKLEP, KOMPUTER, TELEWIZOR, KWIATY, WIOSNA, MASŁO,KORALE, ZIEMNIAKI, KRÓLIK, KORONA, PARAPET, MOTYL, MISKA, KOLOROWY
Spośród wszystkich wyrazów wybrać 5 dowolnych i ułożyć krótkie zdania.
Zadanie należy wykonać w zeszycie.
REWALIDACJA
Na podstawie wysłuchanej bajki https://www.youtube.com/watch?v=XM6nKXHjj9Q narysować na kartce jej ulubiony fragment.
Zbudować z klocków ciekawą konstrukcję/budowlę.
LOGOPEDIA
Powtórzyć głośno poszczególne sylaby kilkakrotnie.
REWALIDACJA 02.04
Zadanie 1. Z ciągu liter wykreślić wszystkie litery "a" i wpisać obok powstały wyraz.
a d o a m a - ..................... a k a o a a t a - ........................
m a i a ł a a y a - ............................. a k a o a a ń a - ............................
a o k a a o a -................................ k a o a l o r a - .....................................
a d r a e a w a n a o -....................... a m a o t a y a l a a- ................................
a s a o a k a - ............................ a k a r a e a d a k a i a- ............................
Zadanie 2.
Przeczytać krótkie zdania. Zastąpić niewłaściwe słowo poprawnym : NOGACH , DZWONI, GOTUJE, PŁYWA, NAPISAŁ,
1. Ryba lata w wodzie.
2. Mama rysuje zupę.
3. Buty nosi się na głowie.
4. Telefon głośńo płacze.
5. Dziadek skakał list.
SOCJOTERAPIA
Zadanie długotrwałe.
Zadanie polega na założeniu dzienniczka/ zeszytu, w którym codziennie wieczorem uczeń będzie wpisywał datę i uczucia oraz emocje towarzyszące w ciągu całe dnia w różnych sytuacjach, a także jaka nastąpiła w związku z danym uczuciem/ emocją reakcja ( jak się uczeń w danej sytuacji zachował)np. gdy siostra kazałami odejść od komputera poczułam/em złość i gniew,ponieważ dalej chciałam/em grać, w związku z tym pokłóciłem się z nią o obraziłem. Należy pamiętać, że stwierdzenia typu czułem się dobrze, fajnie - to nie są uczucia. Zadanie wykonujemy codziennie do odwołania. Poniżej lista uczuć,emocji ,stanów, z której można skorzystać.
LOGOPEDIA
Proponuję przeczytanie dzieciom opowiadania logopedycznego, podczas którego dzieci mogą ćwiczyć język i buzię, czyli swój aparat mowy.
Za morzami, za górami, w gorącej dżungli żyje murzynek Hapo. Mieszka w wysokim szałasie zbudowanym z gałęzi (pokazujemy, jak wysoki jest szałas”- próbujemy sięgnąć językiem do nosa). Każdego ranka przychodzi do niego małpka Pepe. Hapo wspina się na drzewo bananowe (dotykamy czubkiem języka kazdego zęba po kolei), zrywa dla małpki banany (przyklejamy język do podniebienia, następnie odrywamy go głośnym mlasnięciem) i karmi nimi Pepę (wywijamy wargi, naśladując małpę). Sam też zjada banana (poruszamy buzią, jakbyśmy coś jedli) i popija pysznym mlekiem kokosowym (oblizujemy wargi ruchemokrężnym).
Potem Hapo i Pepe idą na spacer. Nad ich głowami skaczą z gałęzi na gałąź inne małpki. Hapo przygląda się ich zabawom, małpki siłują się ze sobą (język ,,siłuje się” z podniebieniem, następnie próbujemy nim wypchnąć dolne zęby). Ziemia drży (wołamy: bum, bum). Przez dżunglę idą wielkie i ciężkie słonie. Mają długie trąby (jak najdalej wysuwamy z buzi długi, wąski język) i potrafią nimi dosięgnąć do wysoko rosnących bananów (dotykamy językiem ostatnich zębów dolnych i górnych). Hapo i Pepe chowają się, gdyż za krzakami czai się tygrys (cofamy język jak najdalej). O, już groźny tygrys odchodzi. Ejże, a dlaczego świat jest teraz w biało-czarne paski? Przez dżunglę przebiega stado zeber (rysujemy zebrom paski- pocieramy językiem o górne zęby). A cóż to za róg wystaje zza drzewa? (wysuwamy wąski język z buzi). To tylko nosorozec. Hapo dochodzi do rzeki, na brzegu wypoczywa właśnie rodzina antylop. Mama i tata piją wodę (pokazujemy jak zwierzęta piją wodę- wysunięty z buzi język zawijamy do środka i poprawnie połykamy ślinę), a dzieci skaczą na pobliskiej polanie (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu). W rzecznym błocie zasypia hipopotam (otwierajac szeroko buzię, głośno ziewamy).
03.04.2020 LOGOPEDIA
Ćwiczenia logopedyczne można również wykonywać wchodząc na poniższe strony,na których uczniowie znajdą ćwiczenia artykulacyjne oraz utrwalające prawidłową wymowę.
http://juzwiem.edu.pl/cwiczenia
REWALIDACJA
Proszę o wypisanie do zeszytu wyrazów,które zawierają literę "a":
okno, las, kot,kwiaty, igła,droga,oko,sroka,dom, kot, mama, cyrk,
kran,gumka,gitara, owca, banan, telewizor, radio, lód, kredki,tulipan,
Wybrać 3 wyrazy i napisać krótkie zdania.
07.04.2020 REWALIDACJA
Obejrzeć film dotyczący zwyczajów wielkanocnych.
https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA
Po obejrzeniu filmu narysować na kartce 3 dowolne zwyczaje.
LOGOPEDIA
Połączyć w pary pasujące do siebie wyrazy i przeczytać je.
korale, król,kredki, proszek,trampki, kropki, fruwać, restauracja,instrument, piórnik, okulary, koraliki, paralotnia, pralka, kelner, tron, biedronka,wzrok, trening, trąbka,
Wybrać 5 wyrazów i ulożyć z nimi zdania.
REWALIDACJA
zad. 1 Proszę przeczytać i wybrać słowo z każdego rzędu,które nie pasuje do pozostałych i zapisać je w zeszycie.
1. kubek, wieszak,miska
2. pomidor, sałata,banan
3. szafa, fotel, tulipan
4. miś, okno, klocki
5. wróbel, owca,kruk
zad.2 Proszę dopasować wyrazy o przeciwstawnym znaczeniu i zapisać pary wyrazów w zeszycie.
duży, wesoły, stary, niski, smutny, mały, młody, wysoki,
SOCJOTERAPIA
Przypominam, że w dalszym ciągu zapisujemy w zeszycie,bądź dzienniczku uczucia i emocje z całego dnia.
Proszę również zajrzeć na stronę podaną niżej i wypełnić test na osobowość.
http://pomocpsycholog.pl/test/epi
LOGOPEDIA
Usprawnianie buzi i języka poprzez ćwiczenia wymowy samogłosek!
Ćwiczymy przed lustrem !
Wymawiamy samogłoski w podanej kolejności :
• a e y i a o u i y e a u o a
Wymawiamy opozycyjne pary samogłosek. Najpierw wolno, następnie w coraz szybszym
tempie:
• a i a i a i i a i a i a
• a u a u a u u a u a u a
• u i u i u i i u i u i u
Wymawiamy poszczególne sekwencje samogłosek na jednym wydechu. Najpierw w wolnym tempie, później coraz szybciej:
• a e y i o u • a o u e y i • a i u e o y • a y o i u e
Wymawiamy samogłoski najpierw rozdzielnie, później łącznie:
• u, u, u, ...... uuuuuuu..... • o, o,o, ..... oooooooo.....
• a,a,a,.... aaaaaaaaa....... • e, e, e,.... eeeeeee.........
• i, i, i,...... iiiiiiiiiiii......... • y, y, y, ....... yyyyyyy......
REWALIDACJA
zad.1 Z podanych wyrazów wybierz i narysuj te,które możemy zjeść (nie wypić).
mleko, lody, sok, jabłko, woda,cukierek, frytki,
Otocz pętlą to,co lubisz najbardziej.
Proszę o ułożenie ulubionych puzzli.
LOGOPEDIA
ĆWICZYMY GŁOSKI S,Z,C,DZ
Ćwiczenia artykulacyjne:
- rozciągaj i zwężaj wargi (na przemian),
- naśladuj odgłos pogotowia karetki: eo,eo,eo,eo...
- wykrzywiaj usta w lewo, a potem w prawo,
- wysuwaj język na brodę , a potemchowaj do buzi,
- oblizuj dolną wargę,
-oblizuj dolne zęby,
- rób wahadełko, przesuwając język z jednego kącika ust do drugiego.
Ćwiczenie głosek w logotomach:
sa-su-sy-sa ce-cu-co-co za-zy-zo-za dzo-dzu-dza
su- sy- sa ca-cy-ca ze-zo-za
sa-sa-se se-ce-ce se-su-ca
REWALIDACJA
zad.1 Spróbuj przeczytać poniższe zdania. Przy każdym należy narysować uśmiechniętą, bądź smutną buźkę charakteryzującą daną sytuację.
1. Mama zrobiła mi niespodziankę, dostałem wymarzoną zabawkę.
2. Po szkole tata zabrał mnie na lody.
3. Młodszy brat zabrał mi moją ulubioną zabawkę.
4. Siostra nie pozwoliła mi grać na komputerze.
5. Za pracę domową dostałem bardzo dobrą ocenę.
6. Nie potrafiłem ułożyć puzzli.
zad.2 Proszę na kartce narysować Panią Wiosnę. Wybrać z podanych wyrazów te,które charakteryzują Panią Wiosnę i napisać je: kolorowa, smutna, radosna, ponura, piękna, słoneczna,szara,pachnąca.
REWALIDACJA
zad.1 Nazywanie przedmiotów i tworzenie pojęć ogólnych.
Do podanych nazw przedmiotów należy dobrać słowo odpowiadające całej grupie wyrazów.
narzędzia,meble, sztućce, słodycze ,owoce, przybory szkolne
1. cukierki, ciastko, lizak- ...................
2.łyżka, nóż, widelec-.......................
3. plecak, zeszyt,piórnik- ..........................
4. młotek,kombinerki, wiertarka- ...........................
5. banan,jabłko, gruszka- .............................
6. szafa, stół, taboret- .............................
LOGOPEDIA
Prosze o wykonywanie następujących ćwiczeń:
Szybkie wypowiadanie głoski [l].
Szybkie i kulkukrotne wybrzmiewanie głoski ly z językiem uderzającym o górną wargę.
Energiczne,wielokrotne wybrzmiewanie:
te, te,te, ty,ty,ty,
de,de,de, dy,dy ,dy
Coraz szybsze wypowiadanie zbitki sylabowej la lo lu le.
Szybkie,kilkukrotne powtarzanie:
nalapatada, nolopotodo, nelepetede, nuluputudu, nylypytydy.
zad. 1 Dokończ zdania, z sylab w nawiasach ułóż wyrazy i napisz je obok. Przeczytaj zdania.
Kup (cen kon trat)- .......................
Wyczyść (ki drew nia)...........................
Pożycz (dra nę bi)..................................
Podaj (po cznik drę)................................
Przyklej (o tru nek pa)..................................
Narysuj (kę bie dron)......................................
zad.2 Do podanych sylab,dopisz pozostałe części.
tra+.......... tram+.............. tru+..............
dra+.......... stra+.............. trój+.............
dru+........... pra+............. dro+..............
23.04.2020 SOCJOTERAPIA
Przypomian,że w dalszym ciągu prowadzimy dzienniczekz emocjami.
Proszę napisać kilka zdań o swoich najlepszych przyjaciołach. Jacy są? Co lubisz z nimi robić? Czy często się spotykacie? Najlepsze miejsca na spotkania? Najpiękniejsze wspólne wspomnienia.
REWALIDACJA
zad.1 Proszę o obejrzenie krótkiego filmiku
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY .
Po obejrzeniu zrobić plakat dotyczący segregacji odpadów.
zad.2 Proszę dopasowań i dokończyć zdania podanymi wyrazami.
trampki, książka,czapka, gazeta, kalosze,kapelusz, skarpety,
1. Czytamy.........................
2. Nosimy na głowie.....................
3. Zakładamy na nogi...............................
LOGOPEDIA
ĆWICZYMY GŁOSKI: Ś, Ź, Ć, DŹ
- Wysuwaj i cofaj język za zęby,
- "Licz" zęby językiem , dotykając je po kolei,
- Oprzyj czubek języka o dolne zęby i wypychaj go,
- Ściągaj wargi w dzióbek,
- Rozciągaj wargi w uśmiechu,
- Ruszaj dolną wargą w prawo i lewo.
Ćwiczenie głosek w logotomach:
sia- sio- siu się- sio- sia cia - cie- cia
cio- ci- ciu zia- ziu- zia dzia-dziu- dzi
sio- dzia- dzia zia-si- zia dzie- dziu- zia
sia-cia-cia dzi-sia-zia
24.04.2020 LOGOPEDIA
Kilka wierszy i rymowanek logopedycznych do utrwalenia głosek szumiących( sz,ż,cz, dż):
1. Patrzy Jasio-coś szarego,
już był pewny, że to myszka,
ale wkrótce się przekonał,
że to spadła z drzewa szyszka.
2.Szedł po drodze szpak
do szkoły się uczyć,
i tak sobie śpiewał:
szpu- szpu,
szpa- szpa,
szpo- szpo,
szpe- szpe,
szpi- szpi…
Taki śmieszny szpak,
co uczyć się chciał.
3.Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola lato wita nas.
Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
szumią, szumią pola wiatr ochłodzi nas.
4.Bożenka mała
żółwika miała.
Ten żółwik rzadki
wciąż wąchał kwiatki.
Różowe róże,
żonkile duże,
lewkonie żółte,
fiołki, piwonie.
REWALIDACJA
Na kartce narysować PSA wg podanej kolejności:
za budą, w budzie, na budzie, przed budą. Dorysować KOTA obok budy. Dorysować słońce i domek, a także wymyślony przez siebie element.
27.04.2020 REWALIDACJA
zad.1 Proszę przeczytać zdania i ułożyć je w poprawnej kolejności wstawiając liczbe od 1 do 5.
1. Ala wybiera oprawki. .........
2. Ala nie widzi, co Pani pisze na tablicy. ............
3. Ala nosi okulary. .........
4. Ala mówi mamie, że słabo widzi. ..........
5. Ala idzie do okulisty. ...............
zad.2 Proszę połączyć ze sobą wyrazy pasujące do siebie.
włosy herbata
parasol buty
kubek deszcz
nogi grzebień
Proszę ułożyć zdania z trzema wybranymi wyrazami.
REWALIDACJA
zad. 1 Postaraj się przeczytać podane wyrazy, wybierz i napisz w zeszycie te,które NIE SĄ słodkie: sól, cytryna, cukierek, ogórek, lody, baton, chleb
zad.2 Narysuj na kartce czynność,która sprawia Ci przyjemność (coś co lubisz robić).
LOGOPEDIA
Proszę o wykonanie następujących ćwiczeń:
- Wielokrotne wypowiadanie zbitki [bd].
- Powtarzanie ze stopniowym przyspieszeniem:
bda, bdo, bde, bdu, bdy,
pta, pto, pte, ptu, pty,
bda – pta, bdo – pto, bde – pte,
bdu – ptu, bdy – pty.
- Przy szeroko otwartej jamie ustnej , unoszenie czubka języka do podniebienia i wymawianie zbitek [td] oraz[tdn],a także zbitek sylabowych:
teda – teda, tede – tede, tedo – tedo,
tedu – tedu, tedy – tedy.
Powtarzamy ćwiczenia kilkakrotnie.
zad.1 Uzupełnić zdania ( dokończyć wyrazy).Przeczytać wszystkie zdania.
Na zajęcia z gimnastyki zakładamy dr........
Do obiadu podano kompot z tr...............
Książka zapisana jest drobnym dr...........
Kupiłam dla chomika tr.......... do klatki.
Adaś chce przepłynąć Wisłę na drewnianej tr............
zad.2 Do podanych wyrazów wpisać odpowiedni przedrostek:tru,tra,tre,dra,dre,dru.
.....skawka, ......wniaki, ......szka, .....żnić, ......ty, .......jący, .......sy, ......bant,
......bina, ......twa, .....dny, ......gi, .......sowany, ......sa,
30.04.2020 - LOGOPEDIA
ĆWICZENIA Z GŁOSKĄ R
Ćwiczenia artykulacyjne:
-Mlaskanie- wyobraź sobie swoje smakowite danie i głośno mlaszcz.
-"Smakołyk"- wyobraź sobie, że ssiesz cukierka czubkiem języka.
-"Wyścigi konne"- energicznie klaszcz językiem o podniebienie.
-"Drukarka"- Twoja buzia to drukarka,a język to papier. Spróbuj wysunąć język z buzi, przeciskając go przez zbliżone do siebie zęby.
-" Pieczątki"- Twój język będzie stawiał pieczątki na kopertach. Koperty to zęby. Dotykaj językiem każdego zęba osobno, u góry i na dole.
Ćwiczenie trudnych artykulacyjnie głosek w logotomach:
bra- bru-bra dre-dru- dry pra-pre- pru tra-tre-tro
wru- wre-wro bra- dre- dro dre-bru- wry wra- pre-pru
bra- pra- tra tra- bre- dru
REWALIDACJA
zad.1 Przeczytaj pytania i odpowiedz na nie.
DZIEWCZYNKA IDZIE Z KWIATKIEM DO BABCI.
1. Kto idzie do babci? .............................................
2.Co robi dziewczynka? ...............................................
3.Z czym idzie dziewczynka? .................................................
4. Do kogo idzie dziewczynka? ...............................................
Wykonaj ilustrację do powyższego zdania.
zad.2 Obejrzyj film dotyczący polskich symboli narodowych
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
Po obejrzeniu filmu wypisz je : ..........................................................
SOCJOTERAPIA
zad,1 Zastanawiamy się kim chcielibyśmy być w przyszłości,jaki zawód chcielibyśmy wykonywać? Należy napisać kilka zdań na tem temat. Odpowiedzieć na pytanie dlaczego właśnie ten zawód wybraliśmy, co należy zrobić, aby móc zająć się właśnie tym? Jakie cechy powinny nas charakteryzować, aby spełniać się w wybranym zawodzie.
05.05.2020 - LOGOPEDIA
Ćwiczenia do wykonania:
Unosimy język do wałka dziąsłowego, a następnie mocno dmuchamy na czubek języka, aż do pojawienia się tr.
Układamy wąski pasek papieru na języku lub pod nim, a następnie wypowiadamy głoskę [t]. Papier powinien się unosić, a zamiast [t] powinno pojawić się trrr.
Mocno akcentujemy [t] podczas wybrzmiewania zbitek tll, tll, tll, trl najpierw szeptem, a potem głośno.
Powtarzamy sylaby szeptem, a następnie głośno:
la, la, la, trla, lo, lo, lo, trlo, lu, lu, lu, trlu,
le, le, le, trle, ly, ly, ly, trly, li, li, li, trli.
zad.1 Połącz wyrazy do siebie pasujące i głośno przeczytaj.
okrągły krokus
granatowa kromka
groźny kredka
pokruszona tygrys
ogrodowy groszek
Napisz 5 zdań z wybranymi wyrazami.
zad. 2 Podaj po trzy wyrazy z przedrostkiem: kra-, kro-, kre-.
REWALIDACJA
zad. 1 Z podanych przedmiotów wybierz te,które należą do strażaka:
kask,fartuch, wóz strażacki,lizak, gaśnica, kajdanki, radiowóz, recepta, drabina, wąż, stetoskop, kombinezon, broń, toporek, rękawice.
Na kartce narysuj wybrane przez siebie atrybuty strażaka.
REWALIDACJA
zad.1 Podziel nazwy zwierząt i owadów na sylaby. Liczbę sylab wpisz obok.
mysz ..... biedronka......... bocian........ motyl.........
kret ......... gołąb......... wiewiórka........ kruk.......
mewa....... pszczoła....... komar......
Ułoż z trzech wybranych wyrazów krótkie zdania.
zad. 2 Rozwiąż zagadkę i narysuj do niej obrazek.
Gdy ogień wkoło szaleje,
w nim pokładamy nadzieje.
Wąż, woda oraz drabina
to jego wierna drużyna.
7.05 LOGOPEDIA
zad. 1 Nie zapominamy o ćwiczeniach narządów artykulacyjnych !
Ćwiczenia warg:
- wymawianie na przemian „a” - „o” lub „e” - „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi,
- cmokanie i parskanie,
- nadymanie policzków przy zwartych wargach,
- nadmuchiwanie balonów,
Ćwiczenia języka:
- oblizywanie dolnej i górnej wargi (zlizywanie czekolady, miodu ),
- kląskanie,
- ruchy koliste języka w prawo i w lewo wewnątrz jamy ustnej,
- dotykanie językiem do nosa, a następnie do brody.
Ćwiczenia wykonujemy codziennie !
SOCJOTERAPIA
zad.1 Proszę się zastanowić i napisać co jest dla Ciebie najważniejsze w życiu,bez czego nie mógłbyś funkcjonować. Czego najbardziej brakowałoby Tobie, gdybyś to stracił.
REWALIDACJA
zad. 1 Przeczytaj wyrazy. Z ich pierwszych głosek utwórz nowe słowo i zapisz obok.
1. sok- oko- woda- aparat .....................
2. kot- osa- mata- ananas- rak .............................
3. rama- olej- wełna- ekran- rekin ...............................
4. drabina- ogień- mlecz- ekspres- krab ................................
5. garnek- auto- zamek .........................
6. parasol- ogród- grosz- ozdoba- dach- alarm ....................................
zad.2 Połącz ze sobą zawód z atrybutem do niego pasującym.
listonosz chochla
strażak recepta
policjant wąż
kucharz listy
lekarz strzykawka
pielęgniarka lizak
08.05.2020 - REWALIDACJA
zad.1 Narysuj na kartce swoją rodzinę.
Podpisz każdą osobę.
zad.2 Zbuduj ciekawą konstrukcję z klocków.
LOGOPEDIA
Warto zajrzeć na poniższe strony internetowe. Znajdziemy tam gry i ćwiczenia logopedyczne.
http://www.krainadzwiekow.pl/pl/site/glowna
https://www.superkid.pl/cwiczenia-logopedyczne?gclid=CLLFtIyf7coCFUqeGwodQQIN4g
http://www.superbelfrzy.edu.pl/category/gry-edukacyjne/logopedyczne/
12.05.2020 - LOGOPEDIA
zad. 1 Połącz ze sobą odpowiednie wyrazy
kapryśny strój
ostra brokuły
drewniana papryka
zdrowe brama
wyprasowany Piotrek
Z każdą parą wyrazów ułóż zdanie.
zad.2 Ułóż po trzy wyrazy z każdą z sylab: bra-, pra-, tra-.
REWALIDACJA
zad. 1 Przeczytaj i uzupełnij zdania prawidłowym wyrazem.
kawę , herbatę, sokiem, wodę
1. Ola kupiła gazowaną ..................
2. Babcia lubi owocową ........................
3. Mama pije mocną .........................
4. Kuba podał szklanke z .......................
zad.2 Wysłuchaj bajki i przedstaw wybrany fragment za pomocą ilustracji.
https://www.youtube.com/watch?v=QyDBLj3P2Y8
REWALIDACJA
zad.1 Zagraj z bratem,siostrą lub rodzicami w ulubioną grę planszową.
zad. 2 W każdym rzędzie jeden wyraz nie pasuje do pozostałych. Wybierz go i narysuj.
auto- statek- wazon- samolot
kura- kaczka- kot- indyk
jabłko- gruszka- banan- pomidor
14.05.2020 LOGOPEDIA
Bajka logopedyczna. Potrzebujemy lusterka.Rodzic, bądź starsze rodzeństwo czytają bajkę,a my wykonujemy ćwiczenia.
Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie
językiem – naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konika (prr). Następnie
rozejrzał się (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną).
Wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż
(język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz
(przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). Przedarł się
przez krzewy i drzewa (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby).
Zauważył, że robi się ciemno. Rozejrzał się w prawo,a potem w lewo, spojrzał w górę
i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha,
potem sięgamy nim nosa i brody ).Wsiadł na konika i pojechał do domu (klaskanie językiem).
SOCJOTERAPIA
zad.1 Proszę zastanowić się nad krótkim opowiadaniem, której głównym bohaterem jesteś TY! W opowiadaniu możesz opisać historię ze swojego życia,bądź życia swojej rodziny. Możesz opisać swoje emocje i odczucia w danej sytuacji.
REWALIDACJA
zad. 1 Przeczytaj wyrazy. Dopisz czynność do podanej nazwy.
stoi, lata, rośnie, boli
OSA ........................
GŁOWA .......................
SZAFA ....................
NOGA ...........................
PTAK .................................
KWIAT .................................
DRZEWO ...........................
PANI ........................
zad. 2 Przeczytaj i ponumeruj dni tygodnia od 1 do 7.
środa ..... piątek ...... niedziela ..... poniedziałek ...... czwartek ..... wtorek.... sobota....
klocki- garnek- piłka- miś
15.05.2020 - REWALIDACJA
zad.1 Wysłuchaj bajkę i wykonaj ilustrację do wybranego fragmentu.
https://www.youtube.com/watch?v=cs706BU_7wU
zad.2 Przeczytaj i podziel na sylaby poniższe wyrazy i podaj liczbę sylab.
kot..... komar...... krowa..... płotek.... farby..... foka.... telefon....
mak.... korona.... berło..... banan.... fotograf.... masło.... bułki....
krokodyl... hipopotam.... bramka..... kanał...hulajnoga... hamak.....
LOGOPEDIA
Ćwiczenia usprawniające język do wymowy głosek szumiących- ż:
• oblizywanie podniebienia, przy szeroko otwartej buzi;
• utrzymywanie języka na zewnątrz i wewnątrz buzi, tak, aby niczego nie dotykał;
buzia otwarta;
głoska „ ż/rz” w sylabach:
ża, żo, że, żu, ży; a-ża, o-żo, e-że, u-żu, y-ży; żaża, żożo, żeże, żużu, żyży
żasz, żosz, żesz, żusz, żysz
w wyrazach: żaba, żubr, żakiet, żarówka, żuk,ona, żuraw, żyła, żyto,
żonkil, żółty,
waży, wieża, duży, róże, różowe,
19.05.2020 LOGOPEDIA
Powtarzamy ćwiczenia:
Szeptem i głośno wypowiadanie trla, trlo, trle, trlu, trly.
Próby naśladowania odgłosów, zaczynając od szeptu:
tri li li; tra ta ta, tru tu tu, tre te te ; tr tr tr, dr dr dr ; wrr, wrr, wrr;
tur tur tur, tyr tyr tyr, pyr pyr pyr; fru, fru, fru; ćwir, ćwir; pr, pr;
chrum, chrum; chr, chr, chr; dryń, dryń; chrup, chrup; szuru, szuru;
pstryk; trach.
zad. 1 Przeczytaj i połącz ze sobą wyrazy.
wrak fryzjer
bystry król
ogromne okrętu
doprawiony środowiska
ochrona wzrok
zapracowany pragnienie
sprawiedliwy krupnik
Z podanych wyrazów ułóż 5 zdań.
zad.2 Ułoż po 3 wyrazy:
gr..... gr...... gr........
fr.... fr...... fr......
chr...... chr..... chr......
REWALIDACJA
zad.1 Przeczytaj wyrazy i połącz.
farba list
łyżka deska
długopis zupa
młotek obraz
Napisz krótkie zdania używając powyższych wyrazów.
zad. 2 Przeczytaj i połącz wyrazy, które się rymują.
ogórek dłoń
słoń kłosy
mrówka sznurek
włosy żarówka
REWALIDACJA
zad.1 Dopasuj przedmiot do odpowiedniego pomieszczenia.
1.łazienka 2. kuchnia 3.pokój
telewizor, wanna, stół, ręcznik, kanapa,
fotel, mydło, garnek, pasta do zębów,
zad.2 Połącz sylaby, aby powstały poprawne wyrazy.
ma- , ta- , do- , ro-, o-
-ma, -sa, -wer, -ta, -mek,
21.05.2020 - LOGOPEDIA
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
- płukanie gardła ciepłą wodą tzw. gulgotanie;
- nadmuchiwanie baloników;
- puszczanie baniek mydlanych;
- wymawianie głosek [g], [k] z samogłoskami np. ga, go, ge,gi, ka, ko,ke ,ki...;
- przenoszenie skrawków papieru za pomocą słomki (wciąganie powietrza);
- kaszlenie z wysuniętym na zewnątrz językiem;
- ziewanie z opuszczoną nisko dolną szczęką;
Ćwiczenia usprawniające wargi:
- parskanie;
-cmokanie;
-naprzemiennie układanie ust w dzióbek i rozszerzanie ich;
- wymawianie samogłosek: a, o , u, e, y, i;
-zaciskanie warg;
- masowanie warg palcami.
Wszystkie ćwiczenia powtarzamy codziennie !!!
REWALIDACJA
zad.1 Przeczytaj i uzupełnij zdania podanymi wyrazami.
Motyl,łowi, uczy, słoika, wkłada,
1. Mama ......chleb do torby.
2. Osa leci do ......
3. .......... lata nad kwiatkiem.
4. Nauczyciel........dzieci.
5. Rybak .........ryby.
zad.2 Przeczytaj wyrazy i napisz :
herbatę, lody,wodę, zupę, kawę, owoce,ciastka, sok,
1. co jemy:
2. co pijemy:
Napisz 3 krótkie zdania z wybranymi wyrazami.
SOCJOTERAPIA
Przypominam o codziennym wpisywaniu do dzienniczka /zeszytu naszych
emocji i nastrojów oraz sytuacji z tym związanych , które towarzyszyły nam w ciągu dnia.
22.05.2020 - LOGOPEDIA
Wierszyki i rymowanki do ćwiczeń w domu- głoski szumiące (sz,cz, ż)
"Żyrafa" Żyrafa tym głównie żyje,
że w górę wyciąga szyję.
A ja zazdroszczę żyrafie,
ja nie potrafię. (J. Brzechwa)
“Kołysanka” W kolebusi Leszek mały sza, sza, sza,
pokołysze mama Lesia sza, sza, sza.
Uśnij, uśnij mój Lesiuniu sza, sza, sza.
Ja zanucę kołysankę sza, sza, sza. (J. Nowak)
“Poduszka” Poduszka na twym łóżku poszewkę ma pluszową.
Kwiatuszki i motylki masz tuż
nad swoją głową.
Poduszka na twym łóżku przyniesie ci sen szybki.
Będziesz w tym śnie szybować, potem pływać
jak rybki. (K. Szoplik)
“Trzy kurki” Wyszły w pole kurki trzy
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu, w
środku druga, trzecia z tyłu,
oczkiem mruga.
I tak sznurkiem kurki
trzy, raz dwa, raz dwa, w pole szły... (S. Rostworowski )
“Entliczek- pętliczek” Entliczek-pętliczek, czerwony stoliczek,
a na tym stoliczku pleciony
koszyczek, w koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek,
a na tym robaczku zielony kubraczek... (Jan Brzechwa )
REWALIDACJA
zad.1 Przyjrzyj się literom w rzędach. Znajdź i napisz tą, która nie pasuje.
1. aaaaaaaaaaaaaaaiaaaaaaaaaaaaaaaaa
2. ooooooooooooooooooooouoooooooooo
3. bbbbbbbdbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
4. eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeoeeeee
5. lllllllllllllllllllllllllllllllłllllllllllllllllllllllllllll
6.ppppppppppppppppppppgpppppppppp
Ułóż po jednym wyrazie rozpoczynającym się na literę niepasującą do pozostałych w rzędzie.
zad. 2 Na kartce narysuj swoje ulubione zwierzątko.
26.05.2020 - LOGOPEDIA
Powtarzamy ćwiczenia:
- Wymawiamy szybko: TTTTTT, DDDDDD utrzymując język w okolicach wałka dziąsłowego, czyli przy górnych dziąsłach.
- Powtarzamy głoski: T – D – T – D – T – D , coraz szybciej.
- Powtarzamy głoski: T – D – N – T – D – N – T – D – N, również coraz szybciej.
- Powtarzamy sylaby:
TRA, TRO, TRU, TRE, TRY,
ATRA, OTRO, UTRU, ETRE, YTRY,
ATR, OTR, ETR, ITR, YTR
DRA, DRO, DRU, DRE, DRY,
ADRA, ODRO, UDRU, EDRE, IDRY, YDRY,
ADR, ODR, EDR, IDR, YDR
Ćwiczenia powtarzamy codziennie !
zad.1 Połącz wyrazy. Napisz po jednym zdaniu z każdym.
drugie wątróbka
drewniana drogowskaz
drewniany piętro
drobiowa futryna
zad. 2 Dopisz taką sylabę, aby powstał poprawny wyraz.( dra, dre, dru)
nieznany a.....sat, cienki ....t , wąskie bio....., puchowa koł.....,
suche ....wno, nowy ......s, mała wy......, liczna ....żyna
REWALIDACJA
zad. 1 Narysuj portret swojej mamy.
Przeczytaj wyrazy i wybierz 5, które najtrafniej opisują Twoją mamę:
wesoła, kochana, cierpliwa, pracowita,uśmiechnięta, pomysłowa,dobra, wyrozumiała, mądra,
zad.2 Przeczytaj zdania i uzupełnij luki odpowiednimi wyrazami.
jest, pracuje, smutna, kocha, gotuje
Mama ............ obiad.
Mama codziennie ciężko .................
Mama nigdy nie jest ....................
Mama bardzo ................. swoje dzieci.
Mama ............ wspaniała.
28.05.2020 - LOGOPEDIA
Wymawianie głoski "s":
- język układamy płasko na dole jamy ustnej, a jego czubek powinien dotykać dolnych zębów (jedynek);
- zęby powinniśmy złączyć;
- wargi powinny być szerokie ,takie gdy mówimy iii.
Utrwalanie głoski "s":
- Zabawa z rurką: należy wykorzystać słomkę, położyć ją na języku, leciutko zagryźć i dmuchać ssssssss........do rurki
- wiersz : „Wąż samotnik”
Sssunie sssobie wąż sssssamotnik,
Za nim jego ssstryj grzechotnik.
I ssstu sssynów ssstryja z sssssykiem:
„przessssstań już być sssssamotnikiem!”
REWALIDACJA
zad.1 Przeczytaj zdania i wstaw odpowiednie wyrazy.
obiadem, szklanki, mamy, sklepu, łazience, pokoju
1. Stań w kolejce do ..........
2. Umyj lustro w ..................
3. Zamknij drzwi w ...............
4. Umyj ręcę przed..............
5. Nalej wody do ........
6. Słuchaj swojej ................
zad.2 Przeczytaj wyrazy i znajdź w rzędzie słowo nie pasujące do pozostałych.
1. kura pies kaczka
2. mydło masło szampon
3. auto rower samolot
4. gruszka ogórek jabłko
5. Tomek Monika Amelka
6. pomidor burak śliwka
Każde odnalezione słowo podziel na sylaby.
29.05.2020 - REWALIDACJA
zad. 1 Podziel na sylaby poniższe wyrazy:
sowa, koza, mrówka , krokodyl, rekin, pies,
kot, owca, koń, królik,
Wypisz te wyrazy,które zawierają głoskę "o".
zad. 2 Narysuj swoje ulubione zwierzątko.
LOGOPEDIA
Ćwiczenia języka przygotowujące do wywołania głoski R:
- kląskanie;
- ssanie cukierka;
- wysuwanie języka nie dotykając zębów;
- przeciskanie języka przez zbliżone do siebie zęby;
- nagryzanie brzegów języka zębami;
- zduchiwanie paska papieru z czubka języka;
- wypowiadanie głoski [l] dotykając językiem o górny wałek dziąsłowy;
- wypowiadanie szybko zbitek sylabowych:
nalapatada, nolopotodo, nelepetede, nuluputudu, nylypytydy;
- szybkie wypowiadanie zbitki [ bd ], a następnie sylab:
bda, bdo, bde, bdu, bdy,
pta, pto, pte, ptu, pty,
bda – pta, bdo – pto,
bde – pte, bdu – ptu, bdy – pty
02.06.2020 - LOGOPEDIA
Przypominam o codziennym powtarzaniu wszystkich ćwiczeń !
zad. 1 Połącz ze sobą pasujące wyrazy.
brudne groch
brukowana krawiec
oprawiony ubranie
drobny obrazek
dobry droga
Wybierz 5 wyrazów i ułóż z nimi krótkie zdania.
zad.2 Przeczytaj zdania i wpisz odpowiednie wyrazy.
brudne, grabie, kruk, drut, gra, adresu, siostra, drabinę.
Na drodze leży ......................
Bronek zapomniał ...................
Krysia ............ na trąbce.
............. kupiła truskawki.
Strażak niesie ...............
Koło bramy chodzi ...............
W pralce jest ............... ubranie.
W ogrodzie leżą .....................
REWALIDACJA
zad. 1 Przeczytaj wyrazy i zdecyduj gdzie pasują.
Co nosimy:
Latem:
Zimą:
kurtka, sukienka, koszulka, sandały, czapka, rękawice,
sweter, szalik, spodenki, kozaki,
zad.2 Narysuj na kartce swoje marzenie.
04.06.2020 - LOGOPEDIA
Bajka logopedyczna, dzięki której ćwiczymy narządy mowy. Do pomocy potrzebujemy rodzica, który przeczyta nam treść bajki i pokaże dziecku co powinien robić.
Na wiejskim podwórku mieszkała mała świnka – Chrumoczka (naśladujemy odgłos świnki). Była ona bardzo ciekawa wszystkiego, co się wokół niej dzieje (otwieramy szeroko buzię i językiem oblizujemy wargę górną i dolną, robiąc koło), dlatego też postanowiła sprawdzić, co robią inne zwierzątka i wybrała się na spacer. Na łące spotkała krowę, która jadła smaczną trawę (naśladujemy ryk krowy i ruszamy ustami, tak jakbyśmy coś przeżuwali). Niedaleko krowy, na polanie, hasał koń Siwek razem ze swoim małym źrebaczkiem (kląskamy, jak konie). Świnka przywitała się ze zwierzątkami i poszła dalej, kiedy doszła do lasu, usłyszała wołanie sowy (naśladujemy sowę u-hu-u-hu). Zdziwiła się, bo przecież sowy w dzień śpią, jednak ta powiedziała jej, że obudził ją dźwięk wozu strażackiego, który jechał w stronę podwórka świnki (na przemian rozciągamy wargi i-o-i-o, można głośno –potem coraz ciszej).Chrumoczka bardzo się wystraszyła i pobiegła do swojego domu (dyszymy jak w trakcie męczącego biegu, wysuwamy język, otwieramy usta). Kiedy świnka dobiegła na miejsce okazało się, że strażacy gasili pożar kurnika, biedne kurki rozbiegły się po całym podwórku, głośno gdacząc (naśladujemy kurki ko-ko), a gospodarz pędził za nimi, usiłując je wszystkie policzyć (otwieramy buzię i liczymy języczkiem wszystkie zęby u góry i na dole). Na szczęście wszystko dobrze się skończyło, wszystkie kury się znalazły.Gospodarz podziękował strażakom za pomoc, a jego córka przesłała na pożegnanie buziaki (cmokamy, ściągając mocno wargi). Chrumoczka była taka zmęczona, że położyła się w swojej ulubionej kałuży i zasnęła, głośno chrapiąc (otwieramy usta i chrapiemy). (I. Daniel)
REWALIDACJA
zad.1 Przeczytaj wyrazy i podziel je na sylaby oraz wpisz ilość głosek.
kran sylaby...... głoski......, szafa sylaby......... głoski.........,
czerwiec sylaby....... głoski......., kolega sylaby..... głoski......,
mrówka sylaby...... głoski......, trawa sylaby..... głoski......,
kwiaty sylaby....... głoski........, szuflada sylaby..... głoski......
zad.2 Przeczytaj i połącz ze sobą pasujące wyrazy (skojarzenia).
apteka pieniądze
okulista kwiaty
bank recepta
krawcowa szkoła
ogrodnik okulary
nauczyciel ubranie
05.06.2020 - LOGOPEDIA
Głoska [ć].
Ćwiczenia przygotowawcze:
-mówimy ciiiiiiiiiiiiiiii,
-wołamy kotka: kici kici,
-wołamy kurę: cip cip,
-naśladujemy wróbelka: ćwir-ćwir,
- udajemy cięcie nożyczkami: ciach-ciach,
-wymawiamy: ici,icija,icije,icijo, iciju,
cija, cije,cijo,ciju.
Ćwiczenia na sylabach:
- cia,cie,cio,ciu,ci,
-ać,eć,oć,uć,ić,
-logotomy: icia,icie,icio,iciu,ici,
acia,ecie,ocio,uciu,
ciać,cieć,cioć,ciuć,cić.
REWALIDACJA
zad.1 Przeczytaj i odszukaj w rzędach prawidłowych wyrazów.
kuza koza kiza
kluj glej klej
dom mod don
łaga łapa łupa
tot kut kot
09.06.2020 - LOGOPEDIA
zad.1 Połącz ze sobą sylaby i odczytaj powstałe wyrazy (6 wyrazów).
pro-, pra- gno-, myk, ka, pre-, pro-, wnik, prot-, za, zent, pro-, dukt, pa-
zad. 2 Wpisz odpowiednie wyrazy i przeczytaj zdania.
grabi, zrobiły, fruwa, pokruszono, chrupie,ubrudził, naprawił, poprawił, wybrała,krąży
Na stawie ..................... ogromną krę.
Paweł ........... frytki.
Bronek............. ubranie w fabryce.
Elektryk ..................... żyrandol.
Kruk ...............nad okruszkami.
Grażyna ...........mokre siano.
Mrówki ................... mrowisko na łące.
Brat ........... brązowy kubraczek.
Wrona ................... nad domem.
Mama ............... dobry proszek.
REWALIDACJA
zad. 1 Ułóż wyrazy z sylab. Przeczytaj powstałe wyrazy.
do-, wa, lo- , mek, ma kro-, tek, dy, bra-, ko-
Ułóż zdanie z każdym powstałym wyrazem.
zad.2 Przeczytaj zdanie i odpowiedź na pytania.
Kuba dba o swojego pupila.
Kto dba ? .....................
O kogo dba? ......................
Co robi ? ...............................
19.06.2020 - LOGOPEDIA
Codzienna gimnastyka aparatu mowy ! Kilka prostych ćwiczeń do wykonywania w domu codziennie po kilkanaście minut. Rodzice pokazują, dzieci powtarzają.
1. Nabieramy dużo powietrza do buzi i przytrzymujemy, a następnie wypuszczamy. Ćwiczenie powtarzamy.
2.Pijemy szklankę swojego ulubionego napoju przez słomkę.
3. Próbujemy utrzymać kredkę między ustami, a nosem.
4. Wciągamy policzki i robimy "dzióbek".
5. Parskamy jak konik.
6. Trzymając w ustach słomkę próbujemy rysować w powietrzu kółka.
7. Wkładamy kredkę do ust i próbujemy narysować nią kółeczka na kartce.
8. Kładziemy na wysuniętym języku np.kawałek jabłka lub żelka i próbujemy przejść kilka kroków tak,aby nie spadł.
9. Stajemy przed lustrem i próbujemy wymawiać samogłoski:a,u,y,o,e,i obserwując swoje usta.
REWALIDACJA
zad. 1 Przeczytaj i wybierz wyraz,który nie pasuje do pozostałych.
1. statek, kajak, rower
2. gofry, makaron, lody
3. kurtka, spodenki, sukienka
4. lato, wakacje, wielkanoc
zad.2 Narysuj co chciałbyś robić w wakacje.
23.06.2020 - LOGOPEDIA
zad.1 Z podanych sylab ułóż wyrazy.
krop-,dyl,kro- lo-, kro-,ka,wa, kre- ko-, kró-,wy, wa, ki, mo-, kred-,
Z powstałych wyrazów ułóż zdania.
REWALIDACJA
zad. 1 Narysuj co lubisz robić ze swoim tatą.
zad.2 Uzupełnij zdanie.
Mój tata jest.......